Volvo XC 90 D5 Geartronic - erg slechte auto!!!!!!
VOLVO XC 90 D5 185PK GEARTRONIC MOMENTUM 7 PERSOONS.
VIN: YV1CZ714681458611; kleur 455 (grijs metallic); bekleding C910 (crême leder)
Eerste toelating 03/01/2008, Frans kenteken .
Gekocht op 7 november 2014 van de 2e eigenaar, die de auto 4 jaar heeft gehad.
Eerste eigenaar was een architect te Boulogne-Billancourt.
Kilometerstand bij aankoop 104.428 km Carte Grise (frans kenteken) per 12/11/2014 op mijn naam.
Opties: Metallic lak; Houten stuurwiel; Bluetooth telefoon; RTI Geïntegreerde routeplanner met scherm uit dashboard; Lederen bekleding; Electrisch kinderslot op ramen en deuren achter; Electrisch inklapbare spiegels; Park assist achter; Mistlampen; Automatisch dimmende binnen spiegel; Air quality system; Geïntegreerd kinderzitje; DVD met scherm en speler in plafond, inclusief draadloze koptelefoons; Bagagerolhoes; Airconditioning op 3e rij (inschakelbaar); Regensensor.
21-11-2014: Km 104.800: Bij Delhorbe Volvo te Dizy een afneembare trekhaak laten monteren en tevens een beurt laten geven omdat de laatste olieverversing in juli 2013 was geweest: maar goed ook, officieel moest het pas bij 120.000, maar de remblokken voor bleken versleten! Tevens dakdragers gekocht voor op de dakrails.
26-12-2014: Km 106.214: Naar Nederland met vrouw en kinderen voor familiebezoek, en de 30e december weer terug
02-01-2014: Km 107.512: 's middags na de boodschappen nog "even" naar de bouwmarkt: bijna geen remmen! Voorzichtig naar Delhorbe Volvo gereden, die hadden natuurlijk op vrijdagmiddag geen tijd...de auto laten staan met een beetje de pest in natuurlijk!
09-01-2014: de auto is klaar, de kosten zijn ( te ) hoog.....het moet nu wel afgelopen zijn!
30-03-2015: tot nu toe doet de auto het uitstekend, elke dag Irene naar het werk en ik af en toe een langer ritje....
07-05-2015: Km 110103: mooi, alles ingepakt voor 4 dagen Parijs: motor start, slaat af en zegt via de computer: "gestion moteur, reparation nécessaire".....
Oftewel: doet het niet! Loopt in de noodloop en dat was dat! Moderne klotezooi dus! 300 km zonder problemen, nou, nou!!!!
Alles overgepakt in de 940 zonder APK en vertrokken naar Parijs...
11-05-2015: De Groupama gebeld en de auto wordt opgehaald, want hij start nu en slaat meteen weer af....Het weekend verliep verder prima, de 940 blijft de grote beer....
Smadelijke aftocht....de berger denkt dat het de ventilator van de uitlaatgasreiinging is.....ik hoop het!
12-05-2015: het was dus inderdaad het uitlaatgas-recirculatiesysteem.....je moet de auto regelmatig een eind uitlaten op de snelweg, anders vervuilt hij en stopt ermee! Lekker dan, tot nu toe had ik altijd auto's die er voor mij waren, maar vanaf nu ben ik er dus voor de auto....regelmatig uitlaten! De monteur: "U rijdt teveel kleine stukjes, dan wordt hij niet heet genoeg"!!!.....
13-05-2015: gisterenavond kwam de computer weer met de melding dat het motormanagement dringend vroeg om reparatie...dus vanmorgen om 8 uur weer laten uitlezen: niets te vinden. Ik ben maar even in z'n 3 en 4 naar Reims en terug gereden om hem schoon te branden.
Auto uitlaten inderdaad.
14-05-2015: naar een huisje geweest in de Belgische Ardennen bij Durbuy: de auto liep uitstekend gelukkig! Lekkere reiswagen, er kan heel veel mee en luxueus!. De kinderen kijken veel video's met het vliegtuig-schermpje en de koptelefoons op. Zondag 17 mei weer terug, jeerlijk forel gegeten in Bouillon, kortom: wauw!
Gek plaatje hè?
23, 24 en 25 mei: "even" met vrouw en kinderen naar Nederland geknald: zaterdagochtend om 6 uur 's ochtends weggereden (om 6.06 uur een bekeuring wegens 60 rijden op een 50 km weg...), om 11 uur in Voorhout, 's middags naar Amsterdam, 's avonds naar Amstelveen, terug naar Voorhout, de volgende dag naar Amsterdam en 's middags naar Harderwijk. De volgende ochtend weer richting Frankrijk en 's middags weer thuis....prima auto voor dit soort ritten!
14 juli 2015: na in twee dagen 2x 200 kilometer te hebben gereden weer hetzelfde: motormanagement! De garage heeft pas volgende week tijd...dus hijstaat weer te wachten.
29 juli 2015: de auto teruggehaald van de Volvo-garage met een nieuwe beschermplaat op de zijkant van de bestuurdersstoel en een hondenrek (om de bagage niet in je nek te krijgen bij een botsing.).
De diagnose van de storing is dat de lambda sonde defect is, maar na een week wachten is die nog niet geleverd.....ik heb de auto maar opgehaald na een reset: de melding blijft tot nu toe weg...
31 juli 2015: getekend bij de notaris voor ons nieuwe huis!!!!
1 augustus 2015: vertrokken naar Bretagne voor twee weken camping in Saint Lunaire. Caravannetje erachter en geen enkel probleem gehad met de XC!!!!
16 augustus 2015: de hele week de XC gebruikt als verhuiswagen, samen met de 940: het zijn toch een soort busjes!
16 tot 23 augustus 2015: de hele week verhuisd, daarna verder met de Landrover en de 940, Irene weer naar het werk met de XC.
11 december 2015: de boordcomputer roept al een maand dat de auto onderhoud wil, dus vooruit, vandaag naar Delhorbe Volvo voor een beurt...Hij heeft het absoluut perfect gedaan sinds het gedoe voor de grote vakantie....misschien dat het feit dat we nu verder van het werk wonen het verschil maakt?
18 december 2015: Irene heeft bij het wegrijden uit het vak in de parkeergarage van de clinique de bocht naar links te krap genomen: klem tegen een betonnen pilaar met deurgreep en achter-spatscherm. Zonde, maar ja, het is een auto om te gebruiken hè?...
Ik heb het opstaande randje om de deuk een beetje teruggeslagen met een uitdeukhamer, maar de krassen zijn diep en de deuk moet gevuld. Het kunststof is gegroefd, daar is weinig aan te doen. Ach, we zien nog wel eens!
31 december 2015: km 120.941 we zijn weer terug van familie- en vriendenbezoek in Nederland: zo'n 1500 km gereden, fijne snelwegauto en er kan veel in mee, maar geef mij maar de 940!
18 mei 2016: km 126.056 Na een gezellig lang Pinksterweekend in de Ardennen met familie keerden we dinsdagmiddag terug. Auto uitgeladen en de vrouw gaat boodschappen doen. Na een uurtje belt ze op: de auto doet raar, het is net of ik geen remmen heb! Dat zal toch niet: de tweede keer in 20.000 km?
Ik ben gaan kijken en ja hoor! PSSST en geen remmen! Gekocht bij 104.000 En bij 126.000 al twee keer naar de garage op een rescue-auto en 1x zonder remmen naar de dealer? Het is mooi! De volgende dag is hij dus inderdaad voorde tweede keer opgeladen en op reis naar de dealer....
20 mei 2016: Vandaag bij de dealer gepraat met de werkplaatschef: de vacuumpomp wordt aangedreven door de dieselmotor en via een nippel heeft de pomp olie naar binnengezogen en dat in de bekrachtiger gepompt! Prachtig stukje technisch ontwerp-onkunde.
Electrisch was een te simpele oplossing voor die pomp??? Zo was het altijd, dus veranderen moet kunnen! Ik ben het zat, de reparatie kost 1800 euro, dus repareren en weg met dit secreet! Het is gewoon rommel, net als onze vroegere V70 trouwens, ze hebben blijkbaar niet geleerd.
Drie zwakke plekken van de XC90: 1. EGR systeem. 2. Remsysteem 3. Automatische versnellingsbak
Ik ga niet wachten tot die laatste ook nog stuk gaat: weg met die auto! Zelfs de dealer weet dat die XC90's niet deugen, ze geven er bij inruil op een 2015 XC60 maar 9000 euro voor! Met leer, DVD in het plafond en houten stuurwiel...oh en een afneembare trekhaak + hondenrek en afdekhoes...
Meer dan 9 mille kwijt in 1 1/2 jaar.....en een hele boel ergenis! Ben ik boos? ja, ik ben boos.
02 juni 2016: Vanmiddag komt de dealer onze nieuwe XC60 brengen, de XC90 is er niet meer weggeweest, ik wilde hem niet meer zien! De dealer zat er ook mee en begreep wel dat ik niet van plan was nog terug te komen bij Volvo, dus ze boden me de demonstratie XC60 aan, een 5 cilinder XC60 AWD 190 CV XENIUM, geartronic en alle gadgets als lanewarning, adaptieve cruisecontrol, automatisch remmen voor voetgangers, start/stopsysteem, panorama schuifdak, etc.
De prijs is erg vriendelijk, ze hebben hun best gedaan, de XC90 inclusief reparatie en schade ingeruild en de CX60 is 5 maanden oud en heeft bijna 7000 km op de teller..hij voelt veel reactiever en fijner aan dan die stupide XC90. Men monteert een afneembare trekhaak in de deal........Bijna 3 jaar garantie en een ruilauto als er iets mis gaat....ik ben benieuwd.
Hoera, de XC90 is weg, wat een rotauto!
Maak jouw eigen website met JouwWeb