Volvo 122S Combi 1967 ("Amazon")

 

         

                                                                             Op het parkeerterrein van de VKB Utrecht oktober 2008

Voorgeschiedenis:

 

September 2008: Ik was met vriend Herman naar de Volvo Klassieker beurs in toen nog de Veemarkthallen in Utrecht.

Na de beurs binnen in de hallen te hebben bezocht en wat onderdelen te hebben gekocht, gingen we op de parkeerplaats kijken i.v.m. het prachtige weer en de vele klassieke Volvo's die per type waren geparkeerd.

En daar stond hij langs een stoeprand met een bordje "te koop"  en een man op een stoeltje erachter. Deze zag dat ik naar de auto keek en kwam naar me toe. Hij zei: harde, gerestaureerde auto met nieuw interieur en gereviseerde motor! Ik vertelde hem dat ik mijn vrouw had beloofd geen auto te kopen, en dat ik dus niet verder naar de auto zou kijken, maar hij zei: kijk nou eens even onder de auto! Natuurlijk gedaan en:

Ah, de auto was net zo wit aan de onderkant als boven! Wat lelijke plekken onder de achterramen  en schelpjes achter de achterwielen en de man vertelde dat de auto al een tijd in een parkeergarage stond en dat hij er af moest wegens een heel vervelende scheiding en daarom de lage prijs, ook omdat ede auto er op het eerste gezicht niet goed uit zag.

Ik heb hem gezegd dat ik het met mijn vrouw moest overleggen, want dat ik iets aan haar beloofd had, maar dat  ik hem zou bellen.

Irene was, thuisgekomen, was niet enthousiast, ook niet na de foto's gezien te hebben, dus ik dacht, jammer, dat gaat niet door.

Drie dagen erna waren we samen op weg in de 940 en ze vraagt me zomaar opeens: "Heb je die man al gebeld?" Dus ik verbaasd: "Welke man?" Zij: "Die man van die Combi, want die moet je natuurlijk gewoon gaan halen joh!" Wat een schatje hè? En ze heeft niks met auto's en al helemaal niet met oude!

Meteen gebeld en een afspraak gemaakt, de auto was er nog, ongelofelijk eigenlijk!

11-10-2008:
Gekocht (voor € 3100,- inclusief latten-imperiaal en spruitstuk met twee SU carburateurs)

De auto opgehaald in Bilthoven op zaterdag 11 oktober 2008.

Kilometerstand bij ophalen:  32.921 km

Volvo 122 S Combi, bij aankoop kenteken GK--79--LV, daarna klassiek NL kenteken aangevraagd AM--67--89 en sinds 10 juli 2013 Frans kenteken CW-819-TX.

Chassisnummer:   222341M057185

Meldcode 67VOLVL00007185

Carrsseriekleur:  79-1
Bekleding: 519-555  Leather brown leatherette  1967 – 1968 

Algemeen: De auto is in 1980 door de verkoper geïmporteerd uit Luxemburg, waar hij in bezit was van de familie van de toenmalige voorzitter van de V44 vereniging. In 1981 is hij opgeknapt en in 1997 dus helemaal gerestaureerd met fotoreportage.

Opmerkingen: Zeer goede B18 motor met Stromberg en B2AF gasnaald, in 1997 door Volvo Beesd gereviseerd en sindsdien ongeveer 10.000km gelopen. Wat roestplekken, schelpjes achter, onder beide zij-achterramen, A-stijl rechtsonder, voor-schermen links- en rechtsonder, interieur is als nieuw, nieuwe Vredestein banden rondom (2007), kriksteun rechtsvoor verbogen, koplamp links melkwit en rechts een gaatje. De lak is over het algemeen in goede staat en prima te poetsen.

13-10-2008:
Kenteken: op maandag 13 oktober: de auto geschorst op postkantoor en daarna de papieren ingestuurd naar de RDW voor een historisch kenteken.

28-10-2008:
Nieuwe kentekenpapieren ontvangen AM-67-89  gedateerd: 28-10-2008, meldcode 7185.

26-11-2008:
Blauwe kentekenplaten laten maken in Delden, kosten: € 42,98

Van oktober 2008 tot januari 2009:
Acties:
De schelpjes achter de achterwielen zijn rot: eraf gesloopt.
Onder de achterramen aan beide zijkanten: roestplekken, ontstaan rond de gaatjes van de sierstrips. Binnenbekleding achter links en rechts verwijderd om de bevestigingsclips te kunnen terugdrukken van de strips. Strips eraf en plekken met Dremel geslepen en behandeld met Brunox Epoxy.
Ook een roestplek op A-stijl aan de onderkant: zelfde behandeling.
Antenne links op spatbord is stuk: eraf gehaald.
Rembekrachtiger behandeld met Brunox.
Onder de vloerklep achterin blijkt alles nat: rubber mat eruit, tank met zwart glanzende Hammerite gespoten. Later afkitten!.
2 banden verliezen druk.
Stuurinrichting en voortrein nagekeken omdat de auto zwaar stuurt en niet goed terugkomt uit bochten: niets te constateren, dus aan de vakman vragen.

De kentekenhouder met verlichting gedemonteerd en naar Jansen Chroom BV in Enschede gebracht. Wordt chemisch van verf ontdaan, gestraald, en dan chemisch vernikkeld.
Kosten: € 59,50
 
Bij Tom’s Classics in Enschede één schelpje en een koplamp opgehaald. Het andere schelpje komt nog. DUUR! 117 euro p. stuk!  Koplamp: 20 euro!!

De linker koplamp is vervangen en de rechter is na demontage schoongemaakt.

December 2008: Het linker schelpje is ook gearriveerd. 

April-mei 2009:
de auto naar Tom’s Classics in Enschede gebracht:
stuurinrichting draait te zwaar, krikpunt linksvoor moet rechtgezet, achterste kruiskoppeling moet vervangen, nieuwe beugeltjes van de handremkabel op de trommels, spoorstangkogel links en rechts moet vernieuwd, olieverversen, opbouwen en lassen linker en rechter achterkant en bevestigen van de schelpjes achter de achterwielen. Verder: holle ruimtes behandelen met Owatrol en Intercoating. De trekhaak is opnieuw en beter bevestigd, want het is een aangepaste versie van een sedan! Zat vast met M6 boutjes aan een ge-popnagelde plaat en de rechter steun was rot!!.
Totaalkosten:  € 2317,52

05-05-2009: APK goedgekeurd tot 2011

6 mei 2009:  auto opgehaald en de Volvo 940 achtergelaten.

Kilometerstand: 33.109 op 6 mei 2009

27 juni 2009: de plekken onder de achterruiten links en rechts + plek onder op de rechter A stijl + gat van de antenne in het voorspatbord in de lak gezet, hoeken van de spatschermen voor met Brunox behandeld en achter het voorfront alles behandeld met Brunox en gespoten met witte Hammerite. (Zat wat lichte vliegroest) Later met tectyl behandelen.
De rammel uit het luchtfilter opgelost: er zat 1 bout te weinig in en de stalen huls lag er los in!
Het luchtfilter moet trouwens vernieuwd. De koppelingscilinder lijkt wat te lekken: lak is los rond de bevestiging op het brandbord.

4 juli 2009: de plekken onder de achterruiten links en rechts + plek onder op de rechter A stijl + gat van de antenne in het voorspatbord geplamuurd, geschuurd en gespoten met spuitplamuur.

8 juli 2009: bij Scandcar besteld: een luchtfilter, Volvo-embleem voor op de kap van de kentekenverlichting, een set bougies.

10 juli 2009: kilometer 33.208 voornoemde spullen gemonteerd (zonder de bougies: die zijn in de 144 gegaan!)

31 juli 2009: 2 stuks driepunts veiligheidsgordels ontvangen van Scandcar voor de achterbank:
€ 69,02 inclusief BTW

augustus 2009: beide kanten boven de sierstrip tot de achter-zijruit strakgemaakt en gespoten.
De sierstrips onder de ruiten weer gemonteerd.

14 augustus 2009: Bij de autoshop in Delden een 52 centimer chroomrand gekocht voor de kentekenplaat achter: € 24,50

06 tot 16 augustus 2009: Mijn vrouw is met de Amazon Combi naar haar werk i.v.m. reparatie van de 940!!!!!! (Inclusief weekend-dienst) Ze vindt het leuk!!

Kasper en Rosa vinden de auto ook leuk!

 

19 augustus 2009: Kilometer 33.804: bij Kuiper Banden in Goor in alle vier banden een binnenband laten zetten: linksvoor en rechtsachter liepen heel langzaam leeg. Kosten € 110,-

17 september 2009: Kilometer 34.034: Taxatie door Technisch Commissielid van de Volvo Klassieker Vereniging G. ter Haar in Enschede. Kosten: € 16,--, Taxatie waarde € 8200,--

19 september 2009: Tot de ontdekking gekomen dat ik het dashboardkastje met parkers IN de accu had vastgezet!  Bij demontage bleek dat één parker de accu had lek gemaakt. De accu snel op z’n kant gezet, en met rubber en een korte dikke parker het gat gedicht.
Alles lang afgespoeld met de tuinslang. Briljante actie van een domoor!!! 28 december 2009: remtrommeltrekker gekocht bij Scandcar + steun wisselstroomdynamo met M19 bout voor Maarten (komt weer naar mij terug). Kosten incl. verzenden € 127,98

December 2009: Nieuwe 45 Ah accu gekocht (€ 63,--) en gemonteerd, auto naar garagebox gereden voor winterstalling.

21 april 2010: remvoeringen voor de achterremmen meegenomen bij Tom’s Classics voor
€ 45,00  (voor het geval dat die nodig zijn: ik ga de remmen nalopen, stellen en remolie vernieuwen.)

24 april 2010: achterremmen gedemonteerd en schoongemaakt. Handrem afgesteld, stel nokjes gangbaar gemaakt en alles weer gemonteerd. Rechtsachter mist bij montage een pennetje, zolang opgelost met een boutje. Moet dus nieuwe montage setjes kopen!

11 juni 2010: Hoofdcilinder van de koppeling lekt en heb ik vervangen door een nieuwe, die ik al eerder op ebay had gekocht. (Voor een Triumph, alleen de uitgaande as wat ingekort, verder hetzelfde)

13 juni 2010: kilometer 34.564 remvloeistof vervangen.

23 en 25 juni 2010: Voorwielophanging rechts + balk onder motor + achterkant van de voorbumper + achterwielophanging rechts 2x behandeld met glanzend zwarte Hammerite lak. (1x gespoten, en 1x met de kwast)

23 augustus 2010: De voorruit linksonder lekt! (De vorige eigenaar had al met kit gewerkt!)
(In de tussentijd naar de Bourgogne en Parijs  met de turqoise 940 )

15 september 2010: naar Tom’s Classics om de ruit opnieuw te laten monteren met nieuw rubber!!

17 september 2010: Tom Bunt belt dat er een stukje moet worden gelast in de sponning aan de rechterkant. Zowel de opstaande rand als een deeltje liggend.

24 september 2010: Ik heb de auto opgehaald: (2 ¼ uur laswerk, + ook andere plekjes schuren, primeren en lakken; nieuw ruitrubber en kit ) de voorruit zelf was prima en is hergebruikt.
Totaalkosten € 308,90

25 september 2010: 2 dagen naar klassieke races en 6-uurs race op Spa-Franchorchamps met de Combi!!
Zo’n 750 kilometer gereden. De twee zoons waren er natuurlijk ook met de 142, lekker geslapen in een huisje bij Malmédy!

9 oktober 2010: Leuk met Irene en de twee kinderen naar het 40 jarig jubileumfeest geweest van de Volvo Klassieker Vereniging in het Aviodrome te Lelystad inclusief sterrit ernaartoe met de regio Oost vanaf de afslag op de A1 Kootwijk:   

 Foto Rood,Wit en Blauw!!:

                                           ROOD, WIT, BLAUW!

 

                                                              In de Volvo-file voor de ingang van het Aviodrome Lelystad

 

November 2010: naar de box voor winterstalling

20 maart 2011: Km 35.908 uit de box gehaald, en de linker voorwielophanging behandeld met zwarte Hammerite.

28 maart 2011: Km 35.930 Olie ververst inclusief filter: 3,75 liter Valvoline 15 W 40

19 april 2011: op de sleuteldag van Regio oost in Ede heb ik de linkerachterwielophanging nu ook behandeld met zwarte Hammerite en de onderkant hier en daar bij-getipt met crèmekleurige Hamerrite. Tevens heb ik de nieuwe bevestigings-materialen gemonteerd aan de remschoenen linksachter. (zie 24 april 2010!)

4 september 2011: weer weinig gereden dit jaar! Helaas heb ik bij het naar buiten duwen uit de garage met het linkerachterlicht de 780 geraakt: stuk! Bij de VKV onderdelenshop een nieuw glas besteld met nieuwe boutjes voor re en li: totaal € 43,03

Vanaf januari 2012: de Amazon moet dienst doen als de 940 er niet is omdat ik de 144 moet "opknappen" (eufemisme voor "restauratie": de APK is verlopen, en ik heb te lang niet naar de auto omgekeken...)

27 mei 2012: Kilometer 39150: scharnieren gesmeerd, kleppen gesteld en de gasnaald iets laten zakken ivm te rijk lopen.

Zomer 2012: gewoon doorgereden, niets aan de auto gedaan doordat ik druk was met de 144: 1x kleppen  gesteld en dat was alles..maar ja, het ding loopt al als je ernaar kijkt, dus...

1 februari 2013: Kilometer 41.482: bij Volvo-vriend Erik Ciesluk in zijn garage de olie ververst en een nieuw oliefilter geplaatst. Toen viel mijn oog op een leeg remolie- reservoir! Onder de auto bleek dat de schetsplaat van de rechter-achter rem nat was....lekke remcilinder dus. De trommel eraf, en ja hoor, lek als een mandje. Wat te doen, de auto moet woensdag de 5e mee naar Frankrijk en ik heb nog heel veel te doen voor de verhuizing!! Erik biedt aan om de volgende (zaterdag-) ochtend twee cilindertjes op te halen bij Tom's Classics in Enschede.

2 februari 2013: Zo gezegd, zo gedaan, en zaterdagavond de remcilinder gemonteerd. De linker bleek nog goed, dus nu heb ik er drie in voorraad: ik had er al twee + remschoenen, alleen die zitten in een verhuisdoos en er is geen zoeken aan!!

5 februari 2013: Om 16.30 na het laden van de verhuiswagen weggereden, Irene met de kinderen in de 940 en ik in de Amazon Combi. Harde wind, regen en in de Ardennen daarbij ook nog mistbanken met nauwelijks 50 meter zicht. Lekker dan, het is wel een avontuur! Uiteindelijk kwamen we om 00.30 aan in Oiry bij de door ons voor een nacht gehuurde gîte.

De eigenaresse kent ons omdat we er al vaker hebben gezeten en ze was voor ons wakker gebleven en had een compleet ontbijt voor ons klaargezet voor de volgende ochtend. Die ochtend hing het verse brood aan de deurknop!'

6 februari 2013: Kilometer 42.066: aangekomen bij ons huurhuis in Moussy: hè, hè! Maar de Amazon gaf geen krimp onderweg hoor, dappere auto! Binnenkort eens even nieuwe puntjes en kleppen stellen! (Misschien de 123ignition van die verdomde 144 erop zetten?) Oh ja, en afspuiten, want hij heeft een hoop zout voor z'n kiezen gehad. En plekjes behandelen natuurlijk + de onderhoeken van de voor schermen repareren.

20 februari 2013: Zoon Jeroen op bezoek met vrouw en kind in de 1969 144! Een paar daagjes gezellig. En natuurlijk een klein rondritje gemaakt, inclusief de uitkijk vlakbij Hautvillers....uitzicht vanaf de wijnvelden richting Epernay met de Marne ervoor!

                        Met Jeroen op het uitkijkpunt bij Hautvillers

 

Nog op NL kenteken!

 

13 maart 2013: Maar eens kleppen gesteld bij het dappere autootje!  Ik rijdt alleen maar met de Amazon als het echt moet, ik moet nu eerst eens zien de 940 op Frans kenteken te krijgen en dan komt de Amazon. Ik heb niet de indruk dat men het hier veel interesseert wat voor kenteken er op de auto zit, zolang de eigenaar te vinden is en de verzekering geldig is.... maar voorlopig breng ik af en toe de kinderen naar school. Meestal gaan we tegelijk met de 940 en zet ik Irene af bij haar werk en dan de kinderen.

 Euro 98 is hier trouwens nog overal te krijgen, zelfs bij E.Leclerc supermarkt, dus mooi werk!

 

28-05-2013: de ontsteking gesteld: de stroboscoop deed het niet !!!...dus maar stilstaand op 8 graden voorontsteking gezet. 

09-06-2013: de achterklep wilde al een tijdje niet op slot en vanaf deze week niet meer van het slot!! Vandaag opengemaakt en het nokje blijkt te zijn afgesleten. Ik heb een gaatje geboord en een klein boutje ingeschroefd en het zolang afgeslepen tot het weer functionneert!!

10-07-2013:  de door mij bij de "Federation Francaise de Vehicules d'Epoque" (FFVE) aangevraagde "attestation pour la carte grise de collection" ontvangen! 2 maanden en 50 euro, maar omdat ik zwarte platen wil en er zowieso geen homologatiepapier voor een oude auto te krijgen is, noodzakelijk voor het verkrijgen van een frans kenteken.

De verzekering in Nederland had me er na een maand uitgegooid: ze wisten dat ik in het buitenland zat en als de auto meer dan twee weken niet in Nederland is, vervalt de oldtimer-verzekering! Ik heb nog twee maanden op een franse verzekering rondgereden, maar daarna mag dat ook niet meer!

Nu 's middags meteen bij de prefecture een "certificat d'immatriculation" (kentekenbewijs) gekocht: je krijgt (met achterlating van een leuk bedragje) een voorlopig papier zodat je platen kunt laten maken en het kentekenbewijs ("carte grise") stuurt men naar je op. Ze doen hier sinds kort niet meer aan de uitgifte van oude nummers, je krijgt dus een nieuw nummer, maar op je carte grise staat dat het een "vehicule de collection" betreft, zodat je oude platen mag voeren...mooie franse oplossing!

Beetje wennen, zo'n plaat!!

Maar eens even een nieuw luchtfilter besteld!

02-08-2013:  de gebarsten linker koplamp vervangen door de lamp die ik al eens tweede hands bij Tom's Classics had meegenomen, maar het is  geen gezicht. Bij de club bolle koplampen besteld met H4 pitten erin! Gemonteeerd: mooiiii !! Eindelijk ziet het er weer uit zoals het hoort, en nog goed licht ook!

11-12-2013:   ik heb eindelijk maar eens het nieuwe luchtfilter (die ik al 4 maanden had liggen gemonteerd...was wel tijd ja!

21-12-2013:  eens wat foto's gemaakt van de Amazon voor bij het artikel over de avonturen met importeren van de auto's in Frankrijk. Wordt geplaatst in het magazine van de Volvo  Klassieker Vereniging. Ik had hetzelfde al gestuurd naar de V700 vereniging en de Vriendenkring Klassiekers, maar ik vond het voor de VKV en Vriendenkring Klassiekers wel nodig om de amazon te laten zien!!

  

23-12-2013:   ik heb vandaag de Hotfrog (alias Motorvärme...) motorverwarming ingebouwd: werkt net als bij de Land Rover prima!!

                                De voorkant van "CONTACTPUNT", het blad van de Vriendenkring Klassiekers....

28-03 tot 06-04-2014:
Na de winterslaap maar eens begonnen met het schuren, Brunoxen en lakken + plamuren van de roestplekjes op de voorschermen langs de motorkap.

Na plamuren en schuren, maar voor het naplamuren en aflakken:

Verder de lawaaitoeters eens gemonteerd en een veiligheid op de pluspool van de accu:

Als laatste het missende stuk rubber bovenin de sponning van de achterklep gemonteerd, want dat stuk miste al vanaf het begin! Onderin is het rubber stuk in de hoeken, dat doe ik later (wat een rotwerkje!!)

28-09-2014:  Dit jaar maar weinig gereden met het schatje, dus zondag met mooi weer maar eens een tour gemaakt door onbekender gebied en gewandeld, koffie gedronken en de grote kerk bekeken in Orbay l'Abbaie: erg mooi plaatsje! Vervolgens via omwegen en kleine weggetjes terug naar huis in Moussy.

05-10-09-2014: De bougies vervangen en allerlei draaipunten gesmeerd. Verder de middenconsole die ik op de Volvo Klassieker Beurs van Eric had gekocht gemonteerd: superding en hij lijkt helemaal origineel!

06-10-2014: km 44.611 Vandaag naar Bouillon (grens Frankrijk/Belgie) geweest om het gerepareerde Gezichtsveld apparaat van onze prakijk over te nemen van iemand van Kanabus Trading uit Nederland. Zo'n 320 km v.v. en de Amazon kan het nog steeds zonder problemen!

14-12-2014: vandaag meegedaan met de "parade des voitures" in het kader van het jaarlijkse weekend-feest "Habits de Lumières" in Epernay...zo'n 350 klassieke auto's op de grote parkeerplaats in het centrum met een concours d'élégance en aansluitend een rondrit door Epernay onder zeer grote belangstelling! Het vertrek gaat door een haag van toeschouwers, heel apart! En natuurlijk na de rit een ontvangst met champagne bij de grote champagnehuizen!!!

                      Op maandag op de voorpagina van de krant "L'UNION" een foto van het terrein met net boven het midden m'n Amazon Combi! 

 

Januari en februari:  de auto staat te wachten op het voorjaar! Af en toe rijd ik een stukje bij mooi droog weer.....

15-03-2015: Ik verlies nog steeds remolie, dus eerst de linker-achterrem maar eens bekeken: voordat we naar Frankrijk afreisden had ik immers nog de rechter vervangen wegens lekkage. Niets aan de hand, dus dan blijft de rembekrachtiger over, die al vanaf het begin een vreemd geluid maakt, zo'n 2 seconde nadat je de rem hebt losgelaten. Hem uitgebouwd en  zondag in de bankschroef langzaam gedemonteerd: komt mijn vrouw me melden dat we zo een boterham gaan eten.

Ik denk, dan nog snel even het deksel van de vacuumcilinder af: een enorme plens remolie over mijn schoenen en de garagevloer!!!!!! Sufferd dat ik ben!!!!!!

Het ding heeft dus al langer gelekt, want zoveel remolie heb ik de laatste tijd nou ook weer niet bijgevuld!

Ik heb een revisiesetje gekocht, want deze bekrachtiger is niet meer te krijgen.

29-03-2015: Ik heb het ding inmiddels helemaal uit elkaar en het schoonmaken is een mooi karwei! De twee boringen zijn bijna zonder corrosie, een paar heel kleine spoortjes, dus voor de zekerheid eerst met Scotchbright en daarna met de Dremel en poetsmiddel schoongepolijst. Het in elkaar zetten wordt nog leuk: er is een speciaal tooltje nodig om  in de onderste boring de veer met zuiger naar binnen te houden zodat de boel met de borgveer kunt vastzetten. 

30-03-2015: Nou, ja, we zien wel! Ik hoop dat het lukt!

18-05-2015: ik ben eindelijk aan het in elkaar zetten van de bekrachtiger toegekomen...op ebay voor 8 euro het tooltje gekocht om de cilinder naar beneden te houden, dus de revisieset gemonteerd, in de auto teruggeplaatst en de remmen ontlucht: het lijkt prima te werken, de auto remt uitstekend!

29-07-2015: maar twee keer gereden met het schatje: ik heb het veeeeel te druk helaas! Bij het openen van de bovenste achterklep breekt de stift.....ik probeer het te herstellen,maar het slotje is moeilijk open en dicht te krijgen!

Winter 2015/2016: Van de winter maar een keer een stukje gereden...met droog weer natuurlijk!

18-03-2016: 44.824 kilometer zo'n 20 kilometer gereden en daarna olie ververst met een nieuw filter. De bekrachtiger komt een beetje plotseling in en de remmen lossen pas na enkele seconden, ik ga de Lockheed monteren...jammer, niet origineel...

16-04-2016: Ik heb met de regio-coördinator van de Volvo Club de France een dag georganiseerd voor Hollandse, Belgische en Franse Volvo-bezitters.

Deze dag verzamelden iedereen (koffie en lekkers!) bij de "Auberge Champenoise"  te Moussy, wat onze basis zou zijn voor de dag. Rond 10 uur vertrok ik met vrouw en kinderen in de Amazon en een sleep Volvo's erachter naar Mesnil-sur-Oger, alwaar we een rondleiding kregen in het museum van de Champagne. Ik had vooral Nederlanders bij me, en een paar Fransen, totaal 22 man en 4 kinderen. De andere deelnemers waren naar een Champagnehuis in Avize. 

 Op weg terug vanaf het museum naar de Auberge in Moussy (niet iedereen volgde me voor de terugweg, want men kende inmiddels de route natuurlijk) :

tijd voor een actiefoto van de gids-auto!!     Zie ook: KLIK!

In de Auberge gegeten en vanaf 15 uur ging men op pad voor een rondrit die ik had uitgezet  door het Champagnegebied , ongeveer 60 kilometer lang.

In de druivenvelden heb ik van alle deelnemers een foto gemaakt met hun auto..Rond 17.30 u was iedereen terug bij de Auberge en hebben we met een hoop mensen nog gezellig wat gedronken. Al met al een geslaagde dag dacht ik!

 

Zo is het makkelijker werken aan de auto! Op mijn nieuwe schaarbrugje, wel uitkijken dat hij niet te hoog gaat ivm het (harde-) plafond!

 

Zie ook: http://myalbum.com/album/LIaIAqhWtLeZ voor foto's van de schaarbrug

 

31-08- 2016: maar eens boodschappen gedaan met de Combi, nadat ik gisteren  de accu had bijgeladen. Vanmorgen moesten eerst de zekeringen schoongemaakt voordat alles het weer deed! Na de boodschappen de auto voorzichtig met spons en zeem schoongemaakt van het stof en het interieur afgenomen. En dan: doorwaaien maar in het zonnetje!!!

En inderdaad: Ik rijdt vééééééél te weinig met het ding!

06-10- 2016: ik ben al sinds oktober bezig de linker- en rechter achterzijde van de combi eindelijk eens af te werken....in mei 2009 vakkundig nieuw ingelast door Hans bij Tom's Classics in Enschede. Er zat alleen wat crême lak overheen en heeft tot heden zo gezeten!.

Ik heb nu wat geplamuurd, er was maar heel weinig nodig en de boel zit nu in de zink-epoxyprimer. Ik heb erg weinig tijd, dus het gaat langzaam, maar het werkt wel prettig zo op de schaarbrug!

 

 

 

 

 

 

 

Beetje plamuur

In de zink/epoxy primer

Erg weinig tijd, dus eindelijk in December 2016: na schuren en nog een laag spuitplamuur kon ik eindelijk de boel spuiten! Het is best aardig geworden, de kleur uit de nieuwe spuitbussen is heel goed...

11 December 2016: op deze zondag hebben we met de Amazone meegedaan aan de klassieker meeting in het kader van het jaarlijkse weekendfeest "Habits de Lumière" in Epernay. Ik was er ook in 2014 en heb vorig jaar overgeslagen. Het was weer erg leuk en goed georganiseerd, meer dan 400 auto's op het grote parkeerterrein en ook de rondrit door Epernay daarna en de ontvangst bij een Champagnehuis (voor ons dit keer De Castellane) was weer zeer geslaagd. Normaal is er altijd erg veel publiek, maar met het mooie weer was het evenenment nog populairder!

Handig dat je kunt staan op de onderklep!

 Leuk, door de rijen publiek, ook op de Avenue de Champagne en in de winkelstraten. (en achter een DAF!)

Rosa vond het ook leuk, ze heeft zelfs in een superdeluxe Mercedes 600 Pullman van Moët &Chandon gezeten!

             Voordat we bij De Castellane aan de Champie gingen! (Voor de kinderen hadden we zelf een fles kinderchampagne (appel) meegenomen)...

27 maart 2017: sinds een week rijdt ik weer rond met de Amazon (bij mooi weer...) ook omdat de 940 even wacht op reparatie van de stuurinrichting. Ik moet van de week olie verversen, ontsteking nakijken, koelsysteem spoelen en de remolie vervangen. Misschien dat ik dan tegelijkertijd de Lockheed bekrachtiger monteer, want de Girling blijft na remmen nog altijd eventjes hangen..

29 maart 2017: 45.145km: Ha, ha, vanmiddag begon de Amazon plotseling in te houden en bleef alleen stationnair nog een beetje draaien. Gasgeven resulteerde niet in meer toeren en met pompen hield ik hem net aan de praat. Langs de straat gezocht naar  de oorzaak, ik dacht eerst een gescheurd membraan in de Stromberg carburateur, maar nee hoor, bij gasgeven ging de gasschuif keurig omhoog: netjes in orde dus. Nou had ik alleen het engelse gereedschap achter in de auto en geen schroevendraaier om een benzineslangetje los te maken en te kijken of hij wel benzine kreeg, het leek me toch echt een benzineprobleem.

Terwijl ik in de achterbak zocht of ik nou toch echt geen schroevendraaier had, schoot me het draadje op het VKV forum over de lekkende benzinedoppen te binnen en de remedie om de gaatjes ervan dicht te maken."Hij zal toch geen vacuum trekken?"       De dop eraf, starten en lopen als vanouds!!

Wat blijkt thuis: ik heb van de winter de beide zij-achterkanten netjes gemaakt, de strips gemonteerd en de binnenkant in de fluidfilm gezet: het ontluchtingsslangetje is een beetje kort, zit niet in het daarvoor bestemde gat en is in de fluidfilm gaan plakken; Daarna heeft-ie zich vacuum gezogen op de bodem van de bak!
Zo vind je toch steeds weer iets nieuws bij onze Volvo's!

Ps. net nog even weggeweest en op de terugweg gaat plotseling het ampèrelampje branden....wordt dus vervolgd!.

20 april 2017:  Tijdens onze week in Goor ben ik met Maarten naar Tom's Classics in Enschede gereden voor wat ontstekingsdelen voor de 144 van hem en een wisselstroomdynamo + steuntje en riem voor mijn Amazon. Eerst de 940 afmaken en dan de boel eens ombouwen!

14 mei 2017:   Het meegebrachte steuntje van Tom's Classics paste dus niet: de dynamo kwam te ver naar voren! Dus een steuntje met riem besteld bij de VKV onderdelenshop, maar helaas bleek het verzendadres daar nog op Alexander te staan, dus die moest het pakketje doorsturen...en toen was het pakketje bij DHL even zoek! Nou ja, eindelijk aangekomen, gemonteerd, en alles prima! Hij laadt weer zoals het hoort. De oude gelijkstroom-boel hou ik erbij en die kan altijd teruggebouwd worden. Ik zal eens zien of ik van verschillende dynamo's niet één goede kan maken.

12 oktober 2017De sluiting van de achterklep blijft moeilijk doen (inwendig is het staafje gebroken) en na het nog een keer zonder resultaat gelijmd te hebben, heb ik een nieuwe besteld bij de VKV shop. Een paar dagen later gemonteerd, geweldig: er is weer veel meer voor de amazon te krijgen dan een aantal jaren terug!

08 mei 2018Vandaag de auto maar weer eens gebruikt om de kinderen naar- en van school te brengen, was weer erg leuk, vooral in de hitte vandaag!

03 december 2018: km 46.234 Vandaag heb ik de remolie vervangen en geprobeerd om de remtrommels achter te stellen. De stelbout aan de linkerkant kan niet ver genoeg worden ingedraaid, dus ik vermoed dat de voeringen te ver versleten zijn. Ik ga eerst op zoek naar komplete remschoenen, bij de club zijn alleen de voeringen te krijgen zo te zien. Of met inruil van de oude...

Handig hoor, zo'n bruggetje met LED verlichting, aangevuld met een klein los TL-etje!

29 maart 2019: Nieuwe trommels en remschoenen bij Skandix besteld en vandaag gemonteerd! Nogmaals ontlucht, maar het pedaal blijft iets hoger bij de tweede keer trappen. Eens zoeken of er in de remdrukbegrenzer ook een terugslagklpeje zit dat kan blijven hangen..

Tot nu toe een paar kleine ritjes gemaakt, het pedaal zit nog steeds iets lager dan de tweede keer trappen, nog eens ontlucht, maar het blijft hetzelfde..

Remslangen? Ook maar bestellen

30 juli 2019: ik heb de auto schandalig weinig gebruikt. In september gaan we meedoen met de Zeelandrit van de VKV, ik denk met de Amazon..

21 augustus 2019: vandaag heb ik de auto naar buiten gereden, het interieur schoongemaakt, warmgedraaid, en de olie vervangen voor Castrol Classic 20W50 + nieuw oliefilter. Daarna proefgedraaid en, gezien dat de benzinepomp benzine lekt...het is nog het oude type met het dekseltje en boutjes.

In de voorraad een goede (modernere) pomp gevonden en die gemonteerd. Helaas lekt deze nu olie, al heb ik nieuwe pakkingen gebruikt en alles netjes schoongemaakt. De vloeibare pakking is zoek, dus nieuwe besteld. Daar is dan het wachten op.

Verder heb ik de steun van het ruitensproeireservoir opnieuw in de zwarte verf gezet, de contacten schoongemaakt en de mindraad verplaatst naar een punt dat contact maakt. Na enig getik op de motor doet hij het weer. Wel zat er een hoop troep in het reservoir en de pomp, dus uitbundig uitgespoeld..

29 augustus 2019: ik heb vandaag de olie in de koppelingsbediening ververst en ontlucht. Verder de wielen erafgehaald, morgen naar FeuVert voor 4 nieuwe Michelins XZX ..en één van de 2007 Vredesteins naar het reservewiel. (Is nog een ZX...)! Nog snel de velgen schoongespoten met de hogedrukspuit en ze zilver gespoten. De voorbanden zijn aan de buitenkant trouwens kaler dan aan de binnenkant: het camber eens na laten kijken!

30 augustus 2019: Nou, een grote sof: de monteur van de FeuVert was, laten we zeggen "niet zo geconcentreerd":  ik lever vier velgen die nieuw gespoten zijn + een chromen sierring hebben en één ongespoten reservewiel: en op die heeft-ie dan een nieuwe Michelin gezet en op één gespoten met sierring de oude Vredestein.!!! 

Thuisgekomen blijkt dat twee Michelins ook nog leeg zijn, van één ligt het ventiel zelfs in de band, bij de andere lekt de lucht langs het ventiel als je eraan komt. Een derde loopt langzaam leeg, waarschijnlijk de velg die niet dicht is..

1. Je geeft een klant (na betaling) niet zomaar dit resultaat mee naar huis zonder er iets over op te zeggen,

2. Die oude Vredestein op een goede velg is ongelofelijk.  FRANKRIJK : je hebt werk, maar het interesseert je geen flikker. Boos, hoezo boos?. Het franse bandenbedrijf: ze kunnen niet aan binnenbanden komen, maar als ik ze heb, zetten zij ze erin.      Nee, maar, goed hè?

Ik heb op internet binnen 5 minuten verschillende aanbieders van binnenbanden gevonden voor 165/15 banden en er 5 besteld.....grrrr.

Ze zijn inmiddels gemonteeerd, dus eind goed, al goed. (Nou ja, ik had gevraagd om alle 5 van een binnenband te voorzien, maar ze hebben er maar drie gedaan...) Het was "gratis".

Hoe langer we hier zijn, hoe meer we tot de conclusie komen dat dit land van geen kant deugt, de mentaliteit is over het algemeen bar en boos en men denkt nog steeds op een arrogante manier dat het wat voorstelt. Komt niets van terecht.

04 oktober 2019: km 46.362 we konden niet naar de Zeeland-rit helaas,  zaterdag migraine zodat we niet naar de akkomodatie konden en zondagochtend halen we de start niet vanaf hier...

Vandaag de koelvloeistof eruit laten lopen en schoonmaak-azijn erin, het koelsysteem maar eens even goed schoonmaken! Dan zijn alle vloeistoffen straks nieuw.

28 juni 2020: ja hoor, met de auto naar het circuit van Reims-Gueux, of beter naar de paddock en tribunes die er nog staan en nu worden opgeknapt en gerestaureerd door vrijwilligers. Er was vandaag voor het eerst na de corona lockdown weer een samenkomst van klassieke auto's, normaal is dat elke laatste zondag van de maand. Ik heb de auto de afgelopen tijd natuurlijk af en toe gebruikt, maar veel te weinig, en dit was een mooie rit. Hij dieselt een beetje na als hij warm is en knalt lichtjes in de uitlaat bij een helling afrijden. Even de afstellingen controleren. Verder loopt, stuurt en remt hij prima..op de teller even 130 gehad, dat is in werkelijkheid ongeveer 120...

En verder meteen het uit Nederland ontvangen jubileum-embleem van de 50 jarige Volvo Klassieker Vereniging (begonnen als V44 vereniging) op de grille gemonteerd. Gemaakt van echt RVS!

01-01-2021: Ik wilde de Amazon verplaatsen maar toen bleek dat het koppelingspedaal zonder enige weerstand naar de bodem getrapt kon worden: een plasje olie onder de auto, dus: slave cilinder stuk!

Ik heb bij het onderdelendepot van de Volvo Klassieker Vereniging (VKV) een nieuwe besteld, en meteen maar een hoofdcilinder, dus even wachten!

Inmiddels gemaakt....

 

29-05-2021: Vandaag heb ik de Amazon naar de nieuwe hal van de PAAARC gebracht, terwijl de vereniging de "gouden"ernaartoe verhuisde vanaf de oude hal .

Een week later ook de 244 overgebracht met hulp van Irene..

 

Twee weken later ook nog de Land Rover neergezet trouwens!

12 september 2021: even naar de auto's geweest en de Amazon, de 244 en de Land Rover naar buiten gereden en met allemaal een ronde gereden om de remmen los te houden en de motor te warmen.

30 april 2022: Ik heb de 940 in de hal gezet en de Amazon meegenomen! Is weer leuk om met hem te rijden!

Op de oprit staat hij onder een hoes als ik hem niet gebruik.

15 mei 2022: vandaag meegedaan aan de "Rallye de Printemps" van de PAAARC met Irene, Rosa en Roucky. Erg mooie rit, begonnen bij het automuseum in Reims en voornamelijk in het westen van Reims door de Montagne de Reims.

Schitterend weer, 'smiddags boven de 28 graden, dus met ramen open!!

Rond 13 uur "picque-nicque" in Reuil aan de Marne (met Champagne en veel lekkers door Irene klaargemaakt) en vervolgens een mooi vervolg van de rit naar de hal in Mourmelon-le-Petit.

10 september 2022: ik ben naar de hal geweest om de auto's te starten en de accu van de Amazon was zwak: de Dunlop lader stond in foutmelding! Ik heb de auto gestart met startkabels en laat de Toyota in de hal achter en neem de Amazon mee naar huis voor het weekend. Hond Roucky vind het duidelijk leuk achterin de Combi!

 

28 december 2022: in de hal om auto's te verzetten: de 780 gaat binnenkort naar Nederland terug, naar Alexander. Hij staat hier nog achter de Amazon.

De accu van de Amazon is echt overleden, dus ik heb hem gestart met een accu met de pluspool aan de verkeerde kant! De kabel haalt het nèt!

12 juli 2023: ik ben vandaag een middag naar de auto's geweest in de hal. Een nieuwe Bosch accu van 60 amp gemonteerd, die eigenlijk te klein blijkt te zijn, nou ja! Even gereden en geremd, alles prima.

30 augustus 2023: ik ben vandaag een middag naar de auto's geweest in de hal. Rosa heeft met de Amazon, maar ook met de 780 en de 240 wat rondjes over het terrein gereden! Ze vond het geweldig!

27 oktober 2023: met Rosa weer in de hal geweest; ze heeft weer met de drie Volvo's gereden! Ze reed trouwens ook heen en terug met de 940

19 april 2024: ik ben even in de hal geweest om de Porsche te brengen en heb geprobeerd om de Amazon te starten: startmotor draait, maar niet aanslaan! Binnenkort eens even sleutelen!

06 mei 2024: ik was even in de hal voor de Porsche kentekenplaten en heb de contactpuntjes en kabels gecontroleerd, maar nog niet starten. Met remmen reiniger in de inlaat spuiten loopt hij meteen. Maar eventjes natuurlijk! Ik vermoed dus dat de vlotter in de vlotterkamer van de carburateur blijft hangen, maar ik heb nu geen tijd om de boel te demonteren.

25 mei 2024: met Irene in de hal om de Porsche mee te nemen en ik was van plan om de carburateur uit elkaar te halen. Ik kreeg opeens een idee: misschien plakt de vlotternaald gewoon een beetje, dus met de achterkant van een schroevendraaier een aantal keren tegen de vlotterkamer  getikt en ja hoor: lopen!!  Wat een auto hè?

27 augustus 2024: vandaag met de trailer waarmee ik de 144 naar de hal heb gebracht, de Amazon mee naar huis genomen. Leuk, met Rosa en de hond. Daarna met Rosa in de hitte boodschappen gedaan bij E.Leclerc. Veel bekijks voor de auto, maar ook voor de lange, mooie dochter in haar zeer korte broekje!!

28 augustus 2024: 47.124 km: meteen maar begonnen aan de lelijke plekjes achter- onderaan de voorspatborden. De linkerkant heeft een gaatje, de rechterkant is nog heel. Weggestoken, met de dremel geslepen, de rommel weggezogen die het veroorzaakt en daarna 2x met BRUNOX roestomvormer behandeld.

 

31 augustus 2024: ik heb vandaag de vloerbedekking, die ik lang geleden had gekocht, er eindelijk ook achterin in gelegd. De voorkant had ik al veel eerder gedaan. Het stuk over de tunnel voor laat ik even ziten, dan moet de console eruit en ik weet niet of het iets gaat toevoegen. Als de 1800ES van de brug af is, moet ik van de Amazon de olie verversen + filter en remolie verversen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb