de Land Rover 110 - 1985

Tsja, en toen kocht ik de vreemde eend in de bijt!!

Wel een vierkant ding, dus we blijven bij de auto's die de woorden "stroomlijn" of "windtunnel" niet kennen!

Deze 110 heb ik ongezien gekocht in Nederland, dat leek niet slim en dat bleek het ook niet te zijn!! Nou zijn door de dreigende veranderingen in de regels voor vrijstelling van wegenbelasting voor klassieke auto's de diesels van omstreeks 25 jaar erg goedkoop geworden: velen willen ervan af vanwege de dreigende hoge kosten. Dus ik dacht: mooi voor de wijnvelden en bossen bij ons en ook voor de vakantie, kan ik de caravan erachter hangen en op naar Bretagne vanaf Epernay! Nou, we waren al snel genezen: 60 DIN pk in een lekkend vehikel met een hoop lawaai? Mooi niet voor de langere afstanden!!!

De gegevens:

Land Rover Stationwagon 110 (tussen "series III" en de latere bouwjaren DEFENDER in) met 9 zitplaatsen. De 4 "zitplaatsen" achterin de bak zijn zonder riemen en men zit met de rug tegen de zijkant van de auto....niet erg veilig dus en dan zeg ik het voorzichtig. De auto is rechts-gestuurd en per 29-05-2012 voor het eerst in Nederland geregistreerd. Datum eerste toelating: 11-01-1985. De motor is een 2495cm3 metend dieseltje en het chassisnummer is SALLDHMC7BA227896. APK tot mei 2014...

Het ding weegt leeg 2000 kg en rijklaar 2100kg. Maximum massa is 2950 kg en hij mag geremd 3500 kg trekken!! Hoe hij dat moet doen met dat dieseltje is mij een volkomen raadsel, maar goed! 

Maar goed, hierna het verhaal:

 Op 12-07-2013 ben ik hem in Oldenzaal gaan halen samen met zoon Maarten en vriendin, die hem later ook naar Frankrijk zouden rijden. Een klein proefritje gemaakt, maar daar werd ik niet veel wijzer van. Alleen de derde versnelling kon ik maar met moeite vinden..ach dat hoort erbij!

Na een nogal hete en lange rit kwamen de jongelui in Moussy, (Marne in de Champagne-Ardennes) waar we toen woonden, aan, kapot maar met veel plezier! Ze waren heeeel vaak gestopt om bij te komen.....

En toen begon het serieuzere bekijken van de "auto": lekkende motor, zowel via het kleppendeksel als onder, lekkende tussenbak, lekkende cardan achter, vette voorwielophanging beide voorwielen, vele draden in een soldeerdoos op de linker achterbalk (mooiiiii gedaan ook!)

                                                                                 ROEST? Hoezo roest??? En die electra zit ook perfect hoor!

Augustus 2013: Toen ben ik maar begonnen met de simpele dingen: alle glaasjes van de knipperlichten, stadslichten en achterlichten + remlichten vervangen, nieuw mistachterlicht. Verder een zij-knipperlicht gemonteerd aan de linkerkant die miste. Toen een nieuw rubber voor het koppelingspedaal en nieuwe rubbermof om de schakelpook en low-high pook. Vervolgens een nieuwe set gekocht om de achterdeur uit te zetten, want hij kon te ver doorslaan en vernielde daarbij het stalen rekje dat de achterlichten moet beschermen. Ik heb de hele boel nog flink moeten aanpassen, incl. doorslijpen en in andere stand weer vastlassen van de stang, maar "who cares"?

Een nieuwe klepdeksel pakking besteld samen met een nieuwe knipperlicht unit, want die was links achter stuk waardoor ik het nieuwe glaasje verloor..verder een nieuw bedieningsdeel voor de kachelventilator,  die wilde alleen voluit en toen ik eraan had geknutseld, deed-ie het natuurlijk helemaal niet meer! Gelukkig zijn alle onderdelen voor zo'n Land Rover erg goedkoop! Meestal bestel ik in Engeland bij Paddock, maar ook via ebay is er veel te koop en ik heb ook een goede leverancier op internet in Frankrijk gevonden.

Wat rubber buffertjes gekocht om de motorkap te steunen die bij stationnair vreselijk staat te klapperen. En toen via ebay maar gaan zoeken naar een restauratie manual en een Haynes Workshop manual. Gevonden in La Grande Bretagne natuurlijk! Verder op internet na veel zoeken ook een workshop manual en een onderdelenboek gescoord.

Natuurlijk in de buurt veel plezier gehad met het ding: wandelroutes gezocht met vrouw en kinderen, door de wijnvelden gebanjerd, ook waar geen pad meer is maar alleen kuilen en steentjes...en ik breng met het ding de kinderen naar school. Niet zo erg handig, want de parkeer terreinen zijn allemaal tot 2meter hoog en de Landie is 2.08m......zal wel door die idiote, geweldige banden komen!

 Hij ziet er in ieder geval stoer uit en ik trek nog meer aandacht dan met de Amazon Combi....en mensen wachten wel even met voor m'n neus over te steken!! 

 

Oktober 2013:  Heb een service setje gekocht: 2x oliefilter en een luchtfilter. Moet maar eens nieuwe olie in, al zuipt hij smeerolie het als een maleier!

Verder een homologatiepapier aangevraagd bij Land Rover France, en voor 184 euro (!!!) hebben ze een kopietje geleverd. Toen naar de CT (franse APK) waar hij natuurlijk glansrijk werd afgekeurd: afkeuring op de koplampen, zowel stand als verkeerd type aan de rechterkant(?) en een stuurkogel links met speling.

Een waslijst met aanmerkingen: lange slag rempedaal; slechte staat stuurbekrachtiging; slechte fixatie van de voor- en achteras (?): controle van de onderkant onmogelijk (?) (zal wel te maken hebben met alle bagger!); lekkage motor, lekkage tussenbak, uitlaat achteraan " belangrijk vergaan". Klopt dus allemaal!

Ik heb twee koplampen besteld en een setje kogels + het laatste deel van de uitlaat, dan zien we weer verder! Mooi hoor, zo'n Land Rover! En toch heb ik veel plezier met het gekke ding!

30 oktober 2013 i nde wijnvelden met de kinderen                                                                                     Het is ook nog een leuk klimrek, en het mag van papa!

 

12 november 2013:  Ben met zoon Jeroen vanuit Epernay naar Parijs geweest met de 110 om een optreden van Bob Dylan in "Le Grand Rex" te zien: geweldig!

Met de Land Rover was het wel een avontuur: als hij een heuvel ruikt op de snelweg, zakt de snelheid op de navigatie van 80 naar 70, 69, 68, 67, 66, enzovoort...een keer zelfs tot 53.... En dan mag-ie 3500 kilo slepen? Hoe dan? Het was ver dus!! Om 23.30 in de auto en om 2.00 uur thuis! Normaal gaat dat in 1.30 uur tops!

17 november 2013:  Heb vandaag besteed met het monteren van het uitlaatdeel vanaf de middendemper, en tevens de linker stuurkogel vervangen. De nieuwe koplampen had ik vorige week al gemonteerd, morgen maar even naar de garage voor het afstellen ervan.....

 En vervolgens langs de het keuringsstation voor een afspraak en het belastingkantoor voor een quittus TVA en dan: naar de prefecture voor een kenteken!

26 november 2013:  Vanmorgen de herkeuring bij het Controle Technique station: goedgekeurd! En voor twee jaar. De herkeuring blijkt trouwens gratis en moet binnen twee maanden na afkeuring geschieden. Soepeltjes hoor!

Meteen 's middags naar de préfecture geweest met alle papieren en na achterlating van de Nederlandse kentekenpapieren en 184 euro heb ik een Frans nummer: DA-813-TS....   (Deel 1B , waarop je naam etc. staat zijn ze trouwens niet in geïnteresseerd, gek he? Europa.....)

Morgen maar kentekenplaten laten maken en ik heb net de verzekering aangevraagd. En dan natuurlijk de RDW verblijden met een brief met het verzoek om de auto uit het kentekenregister te schrappen....

De auto is nu dus van een Engelse-( onbekend), via een Nederlandse- (13-XGH-3), naar een Franse registratie. Internationaal bakkie!

28 november 2013:  Via forumvriend van de Land Rover club een "HOTFROG" 220volt motorverwarmer gekocht

Ik heb hem geïnstalleerd in de bovenste  kachelslang: na discussie op het Land Rover forum ga ik hem toch andersom in de onderste slang maken, waarschijnlijk maak ik de slang langer, zodat de verwarmer onderin de lus komt te hangen: de pomp is niet zelf aanzuigend, dus ik wil zeker weten dat hij koelvloeistof krijgt! Bij deze Land Rover zit de kachel erg hoog t.o.v. de radiateur en het drukvat!

Ik heb een P17 (caravan-) stopcontact gekocht, die ik aan de buitenzijde van de Landi wil monteren, zodat ik de hotfrog gewoon 's ochtends kan aanzetten op een schakelklok.

1 december 2013: Vanmiddag heb ik de snelheidsmeter uit het dashboard gehaald: hij ging regelmatig niet boven de 15 miles per uur! Al eerder had ik de achterkant bekeken, maar na betere bestudering bleek dat de wijzerplaat met 2 kleine boutjes vastzit en één was zover losgedraaid, dat hij bijna tegen het glas aanzat!!! Daar kon de wijzer dus niet langs...

Het randje om het glas moest dus opengemaakt, en dat was niet eenvoudig: met moed, beleid en schroevendraaiers langzaam de gefelsde rand aan de achterkant opengewerkt tot ongeveer de helft (het moet ook weer in elkaar nietwaar?) en toen de schroefjes ingesmeerd met Loctite zodat ze nu blijven zitten! Het glas erom heen prutsen ging gelukkig een stuk sneller dan eraf!

 14 december 2013:   het dashboard nog maar eens losgemaakt: de lampjes van de kleine meters vervangen, 1,2 watt. En nu zie ik behalve de snelheid de rest ook in het donker!

Ik heb een gat in het spatbord gemaakt om het stopcontact voor de caravan stekker te monteren. Ik heb een 220 stopcontact gemaakt om binnen o.a een ventilator-kacheltje te kunnen aansluiten en meteen de motor verwarmer van stroom te voorzien. Verder heb ik nieuwe slangen besteld om de kachelslangen te kunnen verlengen, dan leg ik er een lus naar beneden in zodat  de motor verwarmer altijd koelvloeistof heeft als ik hem aanzet. (Hij is niet zelfaanzuigend...) De "Hotfrog" werkt trouwens als een trein! De motor start met de vrieskou zonder voorgloeien en is binnen 4 minuten op bedrijfstemperatuur! Ik heb inmiddels nog een Hotfrog gekocht voor de Amazon Combi! Het is comfortabel en het zorgt voor veel minder slijtage door de koude start!

4 januari 2014:  Vandaag de "PlastiDip" spuitbus gebruikt: de spatbord verbreders waren lelijk gespoten in de groene carrosserie kleur, dus aangezien men beweert dat het spuitbare rubber ook weer makkelijk te verwijderen is leek het me in combinatie met de rubber-uitstraling in zwart wel geschikt. Je kunt het trouwens in vele kleuren kopen, zelfs fluoreiscerend!

En inderdaad: ik vind het resultaat erg goed! In de toekomst zal blijken of het vast blijft zitten, maar het lijkt er wel op! Misschien dat ik nog wat meer lagen aanbreng, zoals de fabrikant aanbeveelt.. Als je wilt dat het nog beter hecht, kun je voorbewerken met een speciale primer.

De voorbewerking: zoals het was, geschuurd en afgeplakt en net gespoten.. Natuurlijk heb ik na het schuren heel goed ontvet met siliconen-verwijderaar.

 

                                                                           En het eindresultaat links voor:

 

                                                                        En na een regenbuitje:

11 april 2014:  Vandaag het kleppendeksel eraf gehaald en de pakking vervangen. Het lijkt veel minder lekkage onder de auto te geven...hopen maar!

De boel onder de kap schoongespoten op de wasplaats!

Zomer 2014:  Vooral weekend uitstapjes gemaakt, door zand- en modderpaden, naar wandelroutes etc. En een beetje omgeving verkennen in het algemeen! En natuurlijk met bezoek de wijnvelden in! Hij lekt inderdaad veel minder, maar het blijft een oude engelsman.....

Winter 2014/2015: De auto heel weinig gebruikt, hij staat te wachten bij de buren, achter in de tuin, bij de caravan. Ik start hem af en toe en rijdt een rondje....Met grote vrieskou doet-ie het trouwens niet, dan moet eerst de accu aan de lader.De Hotfrog motorverwarming lijkt al stuk, waarschijnlijk drooggelopen?. Vriend Marc van de Club kwam langs en nam een nieuwe voor me mee. Ik heb hem er nog niet opgezet, eerst de slangen veranderen....

2 maart 2015: de 110 gewassen op de wasplaats, hij was helemaal groen op het dak.....nu is het dak weer een soort van wit.

30 maart 2015: door de problemen met de drie Volvo's ( ! ) breng ik vandaag de kinderen weer naar school met de 110! Leuk hoor, hij loopt als vanouds! Nu binnenkort (na het repareren van de  Volvo's) de olie eens verversen, en nieuwe filters, daar is-ie wel aan toe!

april tm juli 2015: de auto wordt sporadisch gebruikt, geen tijd voor spelen! Hij loopt nog steeds goed en heeft nog steeds nieuwe filters nodig en olie. Koelvloeistofverlies is ook erger en de leiding van de stuurbekrachtiging lekt...kortom: hij rookt, zuipt en lekt als een oude kerel!

 

                                                                                         26 juli 2015: Maar in het terrein is-ie wel zoooo leuk!

14 oktober 2015: naar de franse APK: goedgekeurd!!!!! Een hele lijst opmerkingen, maar niets om hem op te laten afgaan zegt de keurmeester...dus nu moet-ie na die twee jaar toch maar een beetje onderhoud krijgen!  Foei Tom! 

Grappig is dat ze bij de préfecture niet alleen fouten in mijn nadeel maken: de auto is bij invoer op het kenteken aangemerkt als "Collection", dus als klassieker................ Dat is voor auto's ouder dan dertig jaar en dat was hij toen nog helemaal niet, maar nu wél en omdat het op het kenteken staat, is hij nu voor 5 jaar goedgekeurd!!!!!   Ik laat maar eens zwarte platen maken!  Bij "Mon Ancienne"

02 november 2015: en die zitten er inmiddels op! Nu radiateur voor de auto besteld, het wordt tijd!

19 december 2015: en omdat de auto steeds zo slecht start (of eigenlijk alleen met een hulpaccu) heb ik eindelijk de grotere afgekeurde accu uit de Volvo gemonteerd: hij start als een gek nu!! Natuurlijk moet er nog  steeds een hoop olie in en koelvloeistof, maar starten doet hij als de beste!

Al een tijdje blijkt trouwens dat de auto bij gas geven naar links gaat en bij gas los gaat hij naar rechts, dus de APK meester had wel gelijk dat de fixaties van de assen niet optimaal zijn!

Bij het vervangen van de radiateur maar eens kijken of ik de wagen van het voorjaar wat kan verbeteren, hij is toch wel braaf!

26 januari 2016: de knop van de rechter deurgreep is afgebroken...ik heb de deurbekleding eraf en nu eens zoeken hoe het ding eraf kan. En dan een nieuwe bestellen natuurlijk.

10 februari: een hele deurhendel besteld met twee slotjes, de oude was er niet uit te krijgen zonder de boel definitief te mollen! Op het forum raad gevraagd en gekregen: fijn die fora!

De boel netjes gemonteerd (fijn dat je bij zo'n simpele auto toch niet goed bij de boutjes kunt komen...) en het werkt weer perfect!

27 maart 2017: ik heb tot nu weinig met de Land gereden: zoals ik al eerder zei moet er een hoop gebeuren!! Nu ik hem bij slecht weer gebruik, doordat de Volvo 940 even in de lappenmand zit, blijkt dat er liters koelvloeistof bij moeten na elke 50 kilometer ofzo.....ik ben maar overgeschakeld op water!! De nieuwe radiateur staat al heel lang te wachten, dus waarschijnlijk ga ik die van de week maar eens monteren!

Het oliegebruik blijft natuurlijk ook nog!

20 mei 2017: ik heb vandaag de Land Rover naar de hal in Saint Masmes van de  Association gebracht (waar ik lid van ben en waar ik plaats heb voor  twee auto's) . Onderweg nog 4 liter water bijgegooid! De auto blijft daar tot ik tijd en zin heb om hem goed na te kijken -  nieuwe radiateur en slangen + grote onderhoudsbeurt, verder remmen en lokalisatie van de assen nakijken.. Nogal wat dus. En natuurlijk op de smeerput daar de onderkant en het chassis eens goed bekijken..

Wordt vervolgd, maar ik weet niet wanneer! 

01 oktober 2017: met zoon Kasper een middagje naar de vereniging in Saint Masmes gegaan en samen de radiateur uitgebouwd. Volgende keer de nieuwe erin zetten, en daarvoor de balken tegen roest behandelen. Het was weer leuk, veel leden ontmoet en natuurlijk de voorzitter Felix, waarmee we nog wat gegeten en gedronken hebben..

14 oktober 2017: ik heb vandaag het luchtfilterhuis thuis schoongemaakt en het filter weggegooid! Wat een olie bende! Het nieuwe filter is inmiddels ook aangekomen. 

03 december 2017: ik ben vandaag fijn aan het sleutelen geweest: de nieuwe radiateur geplaatst, alle slangen weer vast, de motorolie eruit laten lopen ( wat heeeeel lang duurt door de kou in de hal) en voordat ik wegging er een bakje onder gezet. De plug mee naar huis om een nieuw ringetje te passen. Volgende keer het oliefilter eraf en vernieuwen, motorolie en koelvloeistof erin en eerst eens starten. Ik heb de accu mee naar huis genomen om bij te laden...

28 januari 2017: ik heb vandaag de tijd gevonden om weer eens naar Saint Masmes te rijden: ik heb het oliefilter vervangen, motorolie 15W40 en koelvloeistof gevuld en het nieuwe luchtfilter geplaatst. De accu aangesloten en gestart: lopen! En met minder rook, dat zal het luchtfilter zijn, de oude zat gewoon dicht met olie en drab!! 

De volgende keer de olie in de tussenbak, de cardans en de versnellingsbak verversen. + hopelijk de keerring van het linkervoorwiel vervangen, die lekt olie op de binnenkant van het wiel! Daarna op de smeerput om de lokalisatie van de assen en de staat van de balken te bekijken!

17 augustus 2018:   210.583 miles: Ik heb met Jeroen de Volvo 240 naar de stalling gebracht en de Land Rover mee naar huis genomen. Ik ga thuis kijken naar de lokalisatie van de vooras en tevens de differentieëls en tussenbak van nieuwe olie voorzien. Op het linkervoorwiel lekt olie, dus daar moet in ieder geval eerst een nieuwe keerring in komen..ah op de rechter ook!

30 juli 2019:  Sinsdien twee ritjes gemaakt en de auto rookt niet meer en start als een wilde! Verder helemaal niets mee gedaan: schande! Nou, ja ,ik heb wel wat anders te doen...

06 juni 2020: op beide voorwielen lekt olie, dus het rechtervoorwiel eraf gehaald en meteen geconstateerd dat de remklauw ook vast zit. Alvast twee stuks besteld, die kosten de wereld niet.

Op facebook eens gevraagd wat iedereen van de Land Rover groep ervan dacht en daar kwam de suggestie dat het lekken niet aan de keerringen lag, maar aan een verstopte ontluchter op de as.. Deze eraf gehaald en doorgeblazen.. De auto moet dacht ik voor het eerst in 5 jaar weer naar de keuring, ik geloof in oktober, dus langzamerhand maar eens een beetje opknappen. Ook de localisatie van de assen bekijken en het chassis nalopen op roestschade.

Dan kan ik hem af en toe weer meenemen voor een ritje, zo stilstaand is het ook maar een zielig gezicht.

13 juni 2021: ik heb de Land Rover ook naar de hal van de PAAARC gebracht, daar moet hij maar wachten tot ze de smeerput klaar hebben, dan kan ik de onderkant schoonmaken, eventueel repareren en behandelen..

12 september 2021: even naar de auto's geweest en de Amazon, de 244 en de Land Rover naar buiten gereden en met allemaal een rondje gereden om de remmen los te houden en de motor te warmen.

Januari 2022: de motor even gestart..

16 mei 2022: Ik heb met hulp de rechter (bestuurders-) deur open gekregen, die wilde al een tijd niet open!  Ik heb de deurbekleding eraf, maar om het slot eruit te krijgen moet er veel meer worden gedemonteerd: doe ik later wel eens..

Eind augustus: in de hal geweest en de auto gestart: hij loopt na voor gloeien meteen.

12 september: 2022: idem! En het slot eruit gekregen met hulp en mee naar huis genomen. Waarschijnlijk moet het schoongemaakt en gesmeerd.

28 december 2022: de tijd vliegt voorbij. Het slot was inmiddels thuis gereinigd en gesmeerd en werkt weer zoals het hoort.

Ik was eind oktober al in de hal geweest, maar had toen geen tijd om het slot terug te plaatsen. (Nou ja, plaatsten: wurgen is een beter woord!)

Vandaag dus de boel er weer in gekregen en alle palletjes aangesloten. Alleen met de sleutel wil hij nog niet blokkeren, maar dat komt later wel goed na reiniging en smeren van dat deel.

Er was me trouwens aangeboden om de auto in een veiling in maart aan te bieden, maar na de voorwaarden gelezen te hebben, heb ik het afgezegd. Eerst de auto wat opknappen en APK klaar maken en dan zien we verder, hij eet geen brood!

Oh, en 10 seconden voorgloeien en hij start voorbeeldig,een paar keer proesten en lopen!

12 juli 2023: ik ben vandaag een middag naar de auto's geweest in de hal. De auto gestart en hij liep na even voorgloeien meteen.

30 augustus 2023: ik ben vandaag een middag naar de auto's geweest in de hal. Na het voorgloeien startte ik, er volgde een geweldige knal, wat rook uit de accubak en  alle lampjes uit!

Nou, volgende keer zoeken wat er aan de hand is, misschien knalgas van het laden?!

06 mei 2024: ik heb geprobeerd om hem te starten, maar geen stroom, de accu is definitief overleden!

 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb