Volvo 144 de Luxe, 1971

 

Type 1441341; Chassisnr. 282928; Body nr. 275422; kleur 110; interieur 778.

Kilometerstand 315.625 km

Deze (modeljaar-) 1972 144 deLuxe heb ik in april 2006 gekocht van Autoservice Thom de Jong in Delden, met inruil van mijn toenmalige 940 estate uit 1998. Met deze auto ben ik terug waar ik ooit begon met Volvo: een 1972 142 die ik in 1979 kocht om elke dag van Den Haag naar Amsterdam v.v. te rijden. Heb ik 4 jaar gedaan (op LPG) en wat een vriendje was dat! Zo heb ik onder leiding van een toenmalige vriend leren onderhoud plegen en sleutelen!

Na vele Volvo's heb ik sinds 2006 dus weer een vriendje terug!

                     

De kilometerstand was bij aankoop 315.625 km. De auto is op 10-09-1997 geregistreerd in Nederland als import uit Zweden. De auto was oorspronkelijk op 11 november 1971 van de band gerold en uitgeleverd naar het district Falun in Zweden. (Datum 1e toelating is trouwens 30-06-1972!) Er zit in ieder geval z'n tweede B20 A motor in, door Thom de Jong gemonteerd. De auto loopt op benzine en LPG.

Meteen in het begin heb ik een heleboel verbeteringen en reparaties uitgevoerd en laten uitvoeren:

mei 2007: 2 plekjes in de vloer links gelast. Vervangen of gemonteerd wegens afwezigheid: raamslinger, rubber knoppen in de voetenbak; versnellingsknop en mof; middenconsole met houtmotief; alarmlicht schakelaar; toerenteller in middenconsole; 4 nieuwe banden Gislaved 165/15; bekleding gereinigd met tapijtmachine; ondertapijt uit een 240.

november 2007: achterschermranden, gehele linkerdorpel, reservewielbakken links en rechts (en rechterdorpel gedeeltelijk) laten maken door "Volvo140Klassiekers" in Geldermalsen. Daar tevens een overdrive laten monteren.

09 januari 2008: APK keuring - Kilometerstand 322238 Fuseekogel linksonder vervangen + olie verversen met filter.

 

03 maart 2008: Door V44 vereniging taxatie laten verrichten en op basis hiervan allrisk verzekering bij GIO.

 

13 oktober 2008: Kilometerstand 324080

 

22 november 2008: 1 kruiskoppeling op de korte as (bij het schuifstuk) laten vervangen door

Toms Classics in Enschede. Het trillen en dreunen dat er sinds de montage van de overdrive was is weg!!

Ook een nieuwe 85graden thermostaat meegenomen omdat de temp. nét te laag blijft.

Er zit wat laswerk aan de voorkant aan te komen: voor-onder, linker binnenscherm, en de felsnaden links- en rechtsvoor in de voeten bakken. Verder: linkerachterrem sleept en 1 uitlaatrubber vervangen bij voorste demper. De dorpels verdienen een antiroest behandeling, volgend jaar de hele onderkant!

 

 

 

3 december 2008: achterrem losgemaakt.

 

27 december 2008: Achterbank eruit en de schoongemaakte, en opnieuw afgestelde, rolgordels gemonteerd. Nu kunnen de kinderstoeltjes er weer in!

 

29 januari 2009: Kilometerstand 324711

Ontsteking op tijd gezet en slang van vuldop naar inlaatspruitstuk ingekort.

Verder kleppen gesteld: alleen de uitlaatklep van 4 was te krap. Weer op 0,45 gezet.

 

18 maart 2009: Kilometerstand 326256

Olie ververst en nieuw oliefilter. Klein lek onder bovenste slang op de radiateur geplakt met twee componenten putty.

 

15 juni 2009: Kilometerstand 326596

Nogmaals klepspeling gecontroleerd ivm klapper geluid. Ze stonden allemaal op 0.45 en heb ze op 0.40 gezet. Het geklapper is er nog steeds: distributietandwiel???

 

16 augustus 2009: Kilometerstand 3227202

Nieuwe bougies gemonteerd. De auto loopt nog steeds rommelig. Bigend lager???

 

22 september 2009: Kilometerstand 327325: geen stroom meer! Nieuwe accu 55 amp. en kabel naar startmotor schoongemaakt, nieuwe + kabel naar verdeelblok op linkerbinnenscherm en alle contacten daarvan schoongemaakt. ( 75 + 5,75) Alles ingespoten met Vaseline-spray.

 

december 2009: gebruikte rembekrachtiger gemonteerd. Binnenscherm linksvoor gelast op 2 plaatsen, stuurstang links en rechts vervangen, uitlaat vanaf voorpijp.

26 februari 2010: de handgreep van het rechtervoor portier werkt niet meer. Is iets losgeschoten. Kan niet zo gauw vinden wat. Later……

 

13 maart 2010: er was één palletje uit de handgreep geschoten, die lag onderin het portier.

Teruggezet, vastgeklonken, alles gesmeerd en weer gemonteerd.

 

8 september 2010: Kilometerstand 329990 Een klonk bij het rechtervoorwiel bij het over een verkeersheuvel rijden: de onderste bevestiging van de stabilisatiestang is los: rubber weg. Nieuw bestellen!

 

11 september 2010: Onderdelen zijn binnengekomen van de Volvo Klassieker Shop, Meteen voor de linker én rechterkant met PU-rubbers, kosten: 80,57.

(Alleen de 2 lange bouten kosten al € 14 p. stuk!!! De 2 busjes 8,90 p. stuk!) Gemonteerd en weer véél betere wegligging!!!!! Wél geconstateerd dat de balk onder de motor “krokant” is!!

29 januari 2011: Raamschraaprubber gemonteerd in rechtervoordeur (van een 240, gekocht bij

Tom’s Classics).

 

gedurende  2011: Ik heb naar aanleiding van een rondleiding bij KEIZER REVISIE in Doetinchem die door regio Oost van de V-44 vereniging was georganiseerd, bij hun een oud B18 motorblok laten uitboren naar de standaardmaat B20. Men heeft nieuwe standaardmaat MAHLE zuigers gemonteerd, het vliegwiel iets afgedraaid en samen met de krukas gebalanceerd.

Bij Ben Flierman (TINUS TECHNIEK) een B20 cilinderkop laten behandelen: grotere uitlaatkleppen gemonteerd en iets verlaagd voor een hogere compressie. Geen dubbele klepveren want ik wil geen hoogtoerige racemotor, maarkracht en souplesse. TT3 nokkenas en klepstoters + een heavy duty oliepompcompleteren het geheel. In Enschede hebik vele bouten en moeren laten verzinken... 

Het blok kwam, zoals afgesproken, half afgemonteerd terug van Keizer: alle lagers, zuigers, krukas en vliegwiel gemonteerd, de rest doe ik zelf. ( En dat bleek later, zie 7 januari 2013, de oorzaak van een leuke fout!!!!!)

Ik heb dus twee jaar, 2010 en 2011 voornamelijk gereden zonder reparaties of onderhoud......te druk en de auto doet het altijd!!! 

En dan begint het "beetje" restauratiewerk:

vanaf februari 2012: vooras vervangen door een door mij opgeknapt exemplaar, met nieuwe draaikogels, fusees, rubbers etc. Nieuwe remklauwen voor- en achter, nieuwe steun achter voor panhardstang, nieuwe hoofdremcilinder, nieuwe remslangen voor en achter, 2 nieuwe remleidingen van voren naar de remdrukbegrenzers achter, nieuwe schokdempers rondom.

         

Mei en juni 2012: Laswerk en  plaat reparaties:

        

         voorscherm voorkant-bovenhoek en onder langs de rand; linkerhoek paravan bij spatscherm;         

        

           linker voetenbak waar de plaat omhoog staat;

        

          stuk in bovenkant binnenscherm links;

        

          nieuwe plaat in binnenscherm achter: schokdemper bevestiging;

plaatje in vloer (onder de bank) bij binnenscherm links. Zoveel mogelijk vertint na het laswerk, verder met Brunox behandeld en gespoten.  

 

Vanaf september 2012: het linker voorscherm weer gemonteerd, nadat ik het bijgespoten had en de overspray geschuurd met 1200 schuurpapier en daarna met de poetsmachine: niet slecht hoor!

Verder een groot stuk uit de dorpel geslepen, de opstaande rand van de binnendorpel hersteld met een plaat in een 90graden hoek, zodat er weer een rand is om de buitendorpel tegenaan te zetten. Toen eerst de nieuw gemaakte vloerplaat ertegen aan, en als laatste het stuk nieuwe dorpel ingelast. (De oude dorpel bleek trouwens voor een deel te bestaan uit de originele en 2 (TWEE!!) overzetdorpels...de amateurs!

9 november 2012: de hele boel zit er op en is gelakt...de onderkant is getectyleerd, en de dorpel heb ik ingespoten met Fluidfilm. Nog een paar gaatjes boren voor de afwatering, want van de originele is alleen de voorste nog over..

De aansluiting van de achterkant van de dorpel met het binnenscherm dicht ik voorlopig met polyesterplamuur, dat las ik volgend jaar wel..

Nog wat foto's:

 

 

 

10 november 2012: de achterkant van de dorpel bleek toch te ver heen, dus uitgeslepen en een mooi gevormd plaatje ingelast! Geprimerd, met bodykit afgewerkt, anti-steenslagverf eroverheen en morgen behandelen met tectyl. En dan toch de aluminium binnenschermen eens monteren, dan blijft de boel langer heel dan de vorige keer!! De hele dorpel goed aan de binnenkant behandeld met Fluid Film, prima spul hoor!

En zo zet je dat plaatje er dan in (onder de feesttent omdat er onder de carport niet voldoende ruimte overblijft en de garage volstaat....met Volvo 780 Bertone.....) :

13 november 2012: de rechtergordel zegt " dsjinggggg!" dus nog even een setje rolgordels met vanger scoren bij Tom' s Classics. Gelukkig heeft hij nog een setje in een 164 zitten. Bij montage blijkt dat ik ook de plaatjes achter de montageplaten + de plastic afdekkappen van de B-stijl had moeten meenemen, mijn auto is blijkbaar ooit origineel met vaste gordels geleverd..

Nou ja , dan maar met kale B-stijlen naar de APK (maandag 19 november)

19 november 2012:  Nou, afgekeurd, maar niet afgemeld, de kentekenverlichting achter schijnt naar achteren, er mist een bout in de trekhaak-bevestiging en de ruitensproeier zou het niet doen! (Die doet het wel, maar je moet weten dat je de knop moet omdraaien!!) Morgen de auto maar terugbrengen. (Trouwens, de verlichting van de snelheidsmeter doet het niet, maar dat is niet geconstateerd!)

20 november 2012:   de auto weer bij de garage gezet hier net om de hoek, de auto is afgemeld, geen herkeuring en 's middags de 144 en het APK formulier mee naar huis..en nu kijken wat die ellendige tik in het blok is, anders maar het mooie, gereviseerde blok monteren! Is toch wel een goed idee, want met het nieuwe gekietelde blok zal hij een stuk harder lopen! Ook de plastic delen en kuipjes voor in de B stijl gehaald en gemonteeerd, meteen de rechterdorpel in de fluidfilm en tevens de hoeken van de paravan via gaatjes in de deurstijl behandeld.

28 november 2012: de auto laten uitlijnen bij Johan Kuipers Bandenservice: hij trok naar rechts en het stuur staat schuin...de uitlijning bleek inderdaad niet goed, het stuur moet ik er even af halen en opnieuw monteren...Oh, de verlichting van de snelheidsmeter heeft zichzelf gerepareerd: hij doet het weer!

07 december 2012:   ik heb besloten om de motor eruit te halen, de tik is de lekke aansluiting van het spruitstuk op de uitlaatpijp, maar er zit nog steeds een vervelende bonk onderin het blok en de auto moet vanaf half januari dienst doen in Frankrijk en dan heb ik wel wat anders aan het hoofd! Dus: helaas zonder enige hulp in de iets te krappe garage het blok eruit. Ik laat het koppelingshuis en de bak met overdrive zitten, anders moet ik takelen met de neus een eind omhoog en daar heb ik te weinig ruimte voor.

19 december 2012:  doordat ik het erg druk heb met van alles, ben ik vandaag pas aan het afmonteren: het nieuwe blok staat er netjes in! Door ziekte van zoontje en dienst van vrouwlief schiet het dit weekend niet op!

                                                    

24 december 2012: de motor loopt, maar met een tikkend bijgeluid.

Nou kon ik de 3 moeren van het uitlaatspruitstuk niet vinden %$$#*&^% dus die lekt...en rookt als een maleier!! Voor het monteren trouwens nog wat losse spullen bij de VKV Onderdelenshop gekocht: toplager met clip, 2 slangen voor het koelsysteem (allebei fout!) en pakkingen voor carburateur en benzinepomp. Ik ga vrijdag waarschijnlijk  verder als de bestelde pakking + moeren voor het spruitstuk er zijn, dan monteer ik ook de 123 Ignition. Tenminste, als ik niet naar Amsterdam moet om mijn nieuw geboren kleinkind te bewonderen!!

 

7 januari 2013: het jaar is fijn begonnen: na een ritje van 4 kilometer gaat het tikken over in "takketakketak", een enorme blauwe walm erachteraan die de straat onzichtbaar maakt en dat is dat. Soms zit het mee, maar nu niet, het lijkt erop dat mijn duur opgebouwde motorblok naar de filistijnen is. De motor loopt nog wel, maar ik heb de auto laten staan en heb hem 'savonds met Volvovriend Erik en de 940 naar de berging gesleept, daar moet hij dan voorlopig maar blijven staan. We gaan deze maand definitief naar Frankrijk en ipv de 144 gaat de Amazon dan maar mee.

Ik heb voorlopig geen tijd meer om naar de 144 te kijken en het is maar  goed dat ik die middag zo'n eind naar huis moest wandelen, toen was het grootste gif al uit mijn lijf verdwenen...

Wordt voorlopig dus niet vervolgd.

13 Juli 2013: Uhhmmmm...een paar weken terug  zag ik in een droom plotseling wat er aan de hand was met de motor van de 140: het blok had ik zelf opgebouwd, maar wel lang voordat ik het in de auto hing. Ik was van plan geweest om de kopbouten pas aan te trekken nadat ik hem in de auto had zitten omdat dat moeilijk te doen is bij een los blok......het moet niet gekker worden: dromen van een auto!  Ik wordt wakker en denk: verrek, dat zou best eens kunnen @%#$$@#@$!!! Sufferd dat ik ben!

Dus: vanaf 10 juli in Nederland, o.a.  om de 1985 Landrover 110 in Oldenzaal op te halen (die ik ongezien gekocht had) en met de twee zoons de zaterdagmorgen besteedt aan het demonteren van de kop en een nieuwe koppakking gemonteerd....starten zonder ellende en zonder rook! Nog wel een tik, maar ik neem het asje dat de olipomp en de verdeler aandrijft mee omdat hij klemt in de oliepomp. Daarna is het hopelijk goed...."fingers crossed!"

Hij blijft nog even in de box in Nederland, het wordt niet eerder dan december voordat ik weer in de buurt ben. Terug op een auto-ambulance wellicht?

Landrover: hij zuipt olie, lekt, rammelt en is niet vooruit te branden met z'n 80 pk dieseltje, maar leuk!!!!! Nogwel een "paar" dingetjes aan doen, maar ik heb toch niets te doen! Nou, ja.......je bent gek of je bent het niet! Zoonlief heeft hem dat weekend met zijn vriendinnetje naar Frankrijk gereden en is vaak gestopt om bij te komen! (Het was die dag ook nog bloedheet!!)

26 oktober 2013: Nou, ik was even in Nederland en ben ook langs de 144 geweest om het afgeslepen asje van de verdeler/oliepomp te proberen, maar  hij loopt nog steeds muurvast! GRMBLLL#@^%$&*@#!!!

Nou, ik haal ook maar iets van de lengte af, misschien dat dat nog helpt en anders moet het blok er weer uit! Zonde, want hij loopt als  een naaimachine!! Behalve die @*#$^%# tik onderin dan! Maar genoeg krachttermen, die helpen niet, dus volgende keer  (zal wel december worden..) maar weer verder! Misschien kan dan de 780 mee terug naar Frankrijk?

24 april 2014: deze week in Nederland voor ons trouwen en op donderdag naar Goor: het verder afgeslepen asje erin gezet, en het lijkt nu beter te zijn, maar ik heb geen geen tijd meer gehad om de boel af te stellen en dus ook niet om te starten...Alexander gaat de auto ophalen en kijken wat er nog moet gebeuren.

11 januari 2015: zo, dat is even geleden, de tijd gaat hard! Alexander gaat de auto nu toch binnenkort ophalen, ik heb hem ook de 123 Ignition en de high voltage bobine gestuurd. Ik mis de auto eigenlijk wel, al kan ik hem hier natuurlijk niet fatsoenlijk neerzetten! Als het goed gaat, gaat hij er ook een andere LPG tank en een nieuwe verdamper inzetten.

23 januari 2015:  Alexander heeft de auto opgehaald en is eraan begonnen!!!!

24 januari 2015:  Alexander en Marcel hebben meteen uren aan de auto gewerkt: 123ignition gemonteerd met de nieuwe bobine en de carburateur nagekeken. De gasschuif loopt niet helemaal soepel......hij klemt een beetje bij het naar boven gaan.  Bij het rondtornen is geconstateerd dat de olie keurig wordt rondgepompt, maar er was iets geks met twee stoterstangen: de een zit schuin op de tuimelaar, een andere is krom! Bovendien heeft 1 klep 3 mm speling!  Gelukkig heeft Alexander een ander blok staan en daar heeft hij twee stangetjes van "geleend".

 

 

De motor loopt, maar niet regelmatig en de tik zit er nog in. Morgen gaat Alexander de benzinepomp eraf halen en starten op lpg om te zien of de pomp de boosdoener is.

28 januari 2015:  Alexander heeft, na een hoop gezoek, geconstateerd dat een klepveer scheef zat! Hoe dat kan? Geen idee, de kop is door Tinustechniek gemonteerd en dat is geen knoeier..

IMG-20150131-WA0003-1.jpg

Zie: de linker klepveer zit scheef!!!!!

IMG-20150131-WA0000-3.jpg

En nu zit-ie recht en de tik is weg!  Laat-ie fijn zijn! Ik vind het knap en ben er erg blij mee! 

 

En zo loopt hij nu: nog beetje rauw, moet nog inlopen natuurlijk! 

 

Dan zou het nu fijn zijn als de LPG installatie wordt vernieuwd, zodat de auto hier in Frankrijk door de keuring komt! Alexander heeft een andere NOS verdamper, maar een tank? Het moet er een zijn met de code  "R67-01 " erin, anders komt-ie hier niet door de keuring! Alexander heeft een mooie N.OS. verdamper liggen " specially made for Volvo" !

12 februari 2015:  Ik heb via een tip op het forum van de VKV een 60 liter LPG tank gevonden, met de goede code erin en hij is van omstreeks 2008. komt uit een 240, dus past ook onder de hoedenplank van de 144! Alexander gaat zorgen dat hij wordt opgehaald uit Ede!

19 februari 2015:  en nu loopt-ie op benzine, na het schoonmaken van de carburateur en de montage van een nieuwe sproeierbuis en gasnaald... 

De nieuwe 60 liter LPG tank zit er ook in en morgen de nieuwe (new-old stock)  verdamper,  dan moet-ie wel zo'n beetje klaar zijn hoop ik! 

15 maart 2015: Alexander vertelt dat de auto inmiddels op LPG loopt en goed! CO is afgesteld, expres een beetje te rijk voor de nog niet ingelopen motor...

26 maart 2015: Het lijstje met een opsomming van wat Alexander met Marcel aan de auto heeft gedaan: 

3 stoterstangen vervangen;  Klepveer verzet, zat scheef!!!;  Kleppen gesteld;  Verdeler 123 geplaatst met bobine;  Tik in motorblok gezocht (was dus die klepveer);  Distributiewielen gecontroleerd,  krukas liep aan op deksel, dus deksel aangepast;  Compressie gemeten;  Carburateur gereinigd en nieuwe gasnaald + sproeier geplaatst;  60 liter gastank geplaatst en nieuwe verdamper ipv de oude;  Beugel voor de verdamper gestraald en gespoten; Relais en kabelboom vermaakt en in tubbing geplaatst;  Tank aangesloten en bedrading aangepast;  Rheostaat van de tellerunit en van de extra unit gerepareerd; Motorsteunen en scharnieren gestraald...En dan nog even: claxon nakijken, antenne aansluiten + draad  vernieuwen van de oliedruksensor .....

En: de WOLFRACE velgen die ik lang geleden heb gekocht, zijn terug van de spuiter: gestraald, strak gemaakt (voor zover dat gaat bij velgen van 1969..) en gepoedercoat in de zelfde kleur als de velgen van de 780...Mooiiiiiiiii !!!!!!!!!  En met de nieuwe moeren, ringen en  naafkapjes. En ja, de stickers van Wolfrace heb ik ook!

 

En  goed afgesteld loopt-ie nu zo!     Mooi motortje, eindelijk!!!!!

28 maart 2015: maar eens gaan nadenken hoe ik de auto hier ga krijgen!!!!

Voorlopig niet, maar ik wacht tot het nieuwe huis is betrokken en hij meteen de garage in kan! Zal wel oktober-november gaan worden.

Verder ben ik er net achter dat een klassieker in Frankrijk geen klassiek kenteken kan krijgen als er LPG in staat. De auto is dan teveel veranderd in de ogenvan de Franse overheid en alleen in originele staat kan het!

26 september 2015: zie ook de 940: hij is bij me in Frankrijk! Loopt mooi en pakt snel gas aan! Nu eerst eens kijken hoe we de auto op frans kenteken gaan krijgen. Of eerst een oud kenteken vragen en dan aangeven voor LPG, of meteen bij de DREAL een keuring aanvragen....

17 maart 2016: kilometer 333.101 na wat moeite heb ik de auto gestart, eerst benzine bijgevuld, maar hij startte toch niet dus over naar LPG en ja hoor! Een raar zoemend geluid dat van het relais van de LPG kwam, dus over naar benzine en hij blijft lopen. Niet erg mooi, maar hij staat ook al (te-) lang stil!

Na een beetje warm draaien heb ik maar voorzichtig een rondje gereden, dus na lange tijd is de kilometerstand weer een klein stukje verder! ,Dus rijdend de remmen gecontroleerd, de overdrive even ingeschakeld en alles lijkt het te doen. De auto loopt niet mooi, en trilt, maar dat komt wel goed. Ik ga nieuwe olie in de bak doen, de remolie vervangen, bougies nakijken etc. etc.

Sindsdien alleen maar af en toe laten lopen, verder tot nu toe, begin 2020 niet verder gegaan met hem.

7 november 2020: de motorkap opengedaan, de bougies eruit gedraaid en de motor laten rondtornen tot de oliedruklamp uit ging..

Binnenkort de auto maar eens starten, al staat hij nog steeds ingebouwd door een niet startende 780.. Ik wacht met smart op de nieuwe hal van de PAARC, dan kan ik daar 4 voitures neerzetten..

27 maart 2022: "Binnenkort" is niet zo kort geworden: ik heb de auto uit de plek gehaald waar hij vast stond, door de 780 op de brug te zetten. Nu kan ik er eventueel wat aan doen en kan hij ook de garage uit..

5 juli 2022: Zo, eindelijk weer eens begonnen: olie eruit, nieuwe olie en nieuw filter,  en eens proberen te starten na het opbouwen van oliedruk: niet starten op benzine. Na demonteren van de uitgaande slang van de benzinepomp bleek dat er geen benzine kwam....dus benzine bijgevuld, maar nog steeds niet starten. Toen op LPG geprobeerd en na een paar keer liep hij! Niet lang, maar waarschijnlijk is de LPG ook op...ik ga de hele installatie er nu toch uithalen..

Later de elektrische benzine afsluiter maar eens "by-passen", een benzinefilter plaatsen en eventueel de carburateur nakijken..oh, en nog wat benzine bijhalen..

19 juli 2022: de benzinemeter gaf niets aan, dus eerst benzine bijgevuld, daarna nog steeds geen uitslag: het deksel met de voeler voor de meter losgemaakt: de tank was overvol!! Dus 10 liter eruit gehaald zodat het geen knoeiboel bleef, het mechanisme losgezaagd van het deksel, zodat die weer terug kon voor het ogenblik en een nieuwe besteld bij de club in Nederland. Toen kwam er geen benzine, pompwerking gecontroleerd, die was goed, toen beetje druk op de benzineleiding gezet met een beetje perslucht om een eventuele blokkade op te lossen..Met benzineslang direct op de carburateur geprobeerd en ja, hij krijgt nu benzine.

Hij had al enkele slagen op lpg gemaakt, dus ik nam aan dat de ontsteking goed stond.. Eerst wilde de gasschuif niet terugvallen, dus schoongemaakt. En toen met een beetje lpg en remmen-reiniger begon hij te hikken en daarna: yes, hij loopt! 

Ik heb bij de VKV een nieuw tank-deksel met de voeler voor de meter besteld.

22 september 2022: ik heb in de achterbak alles roestvrij gemaakt en met groene en zwarte Hammerite de boel weer netjes gemaakt. De bak waar het reservewiel in staat moet nog!

 

Nou, de nieuwe vlotter is er, maar de meter doet het nog steeds niet..maar eens naar de zekeringen kijken!

 

26 oktober 2022: er zat roest om en onder het rechter achterlicht, dus schoongemaakt, roest omvormer erop en geplamuurd.

 

 

6 oktober 2023: omdat ik een brief heb gekregen van de RDW dat de auto op mijn naam staat terwijl ik niet in NL sta ingeschreven (en dat is "verboden" daar zijn ze na 10 en een half jaar achter...), ben ik begonnen met een nieuwe kentekencard met tenaamstellingscode aan te vragen, zodat ik de auto kan exporteren. Ik kan namelijk bij het papieren kenteken het overschrijvingsbewijs niet vinden. Meteen de hoes van de auto afgehaald en het interieur schoongemaakt. De motor doorgestart tot de oliedruk goed was en hem gestart op benzine. Het duurde even, maar na aanslaan liep hij prima.

De accu even een beetje leven teruggeven met de druppellader van de Porsche.

Nu langzamerhand de hele LPG installatie eruit halen, helaas.

21 februari 2024: Ik ga met de 940 even naar Kasper in Nederland en lever daar bij de RDW in Almelo meteen de papieren en kentekenplaten in van de 144 en de 240.

27 augustus 2024: km 333.103: vandaag heb ik met een trailer de 144 naar de hal gebracht. Hij loopt, maar met knallen, dus ik vermoed dat er een klep blijft hangen. Ik kan net zo goed buiten  de hal de LPG eruit halen en eventueel de kop demonteren en thuis staat hij eigenlijk al heel lang in  de weg..

Met de trailer heb ik meteen de Amazon mee naar huis genomen, geholpen door  Rosa (en de hond). De trailer voor een halve dag gehuurd voor 40 euro bij Garage Durand in Oiry, een prima dubbel-as kanteltrailer, die ik al eerder gebruikt heb voor de 144 en de 780!

 

 

Wèl even gewassen natuurlijk!