Welkom op
Home » PORSCHE 911 (996 CABRIO)

PORSCHE 911 (996 CARRERA 2 CABRIOLET)

Porsche 911, type 996, Carrera 2 Cabriolet, bouwjaar 2000.

Over het type 996 in het algemeen: De 996 serie van het 911 type was de eerste met een watergekoelde  (6-cilinder) boxermotor, geproduceerd van 1998 tot 2005. Door de "Porschistes" verguisd, "want een Porsche 911 hoort luchtgekoeld te zijn"...

Hierdoor en doordat Porsche een paar kinderziektes had ingebouwd, bleef het type dus lang ongeliefd, al werden er erg veel van verkocht, vooral door Amerikanen. Ook had deze 996 dezelfde koplampen als de parallel geproduceerde Porsche Boxter, en kun je aan de voorkant dus nauwelijks zien of je met de duurdere 911 te maken hebt. (Wat mij dus een rotzorg zal zijn, ik koop de auto voor de fun, niet om de buurman de ogen uit te steken). 

Ik volgde het aanbod al een tijdje en inmiddels begonnen de prijzen voor goede exemplaren wat te stijgen, en dus besloten we dat als ik ooit nog een keer een snel ding wilde kopen met cabrio-outdoor-fun, het nu de tijd was.

Er blijken nu trouwens zelfs 996 groepen te bestaan, zowel op facebook als op Porsche fora! In Nederland organiseert men zelfs elk jaar een 996 bijeenkomst..

Tot 2002 praten we over type I en daarna over type II. De verschillen met de eerste serie zijn voornamelijk een bredere carrosserie en een 3.6 liter motor met 320 pk ipv  3.4 liter motor met 300 pk. De 996 werd geleverd als Carrera 2 en Carrera 4, inderdaad, de laatste met 4-wiel aandrijving..Er waren verder turboversies en zelfs een GT2 en GT3 versie, die natuurlijk veel meer vermogen hadden en dus nog steeds duur zijn.

De motor heeft variabele kleptiming en 4 kleppen per cilinder, die hydraulisch worden bediend.

Ik vind persoonlijk deze eerste versie Carrera 2 het mooist, omdat hij onopvallender is en een wat klassiekere uitstraling heeft, en dat terwijl er geen carrosserie-paneel gelijk is aan de voorgaande types! Ook het mechaniek heeft weinig tot geen onderdelen van voorgaande types.

Tot het volgende type Porsche 911, de  997, was de standaard 996 Carrera 2 trouwens sneller dan de voorgaande 911's.

Begin april 2018 hebben we de auto bekeken bij Porsche-specialist Motron in Renkum en na een proefrit besloten om hem te kopen. Wel zou de versnellingsbak nog worden gewisseld ivm een slechtere synchromesh op de 2e versnelling. De auto is in Nederland opnieuw gespoten ivm kleine krasjes en gebruikssporen.

En na een aanbetaling begon het probleem: een Frans kenteken op een Amerikaanse auto vragen zag ik niet zitten ivm de ongelofelijke bureaucratie hier in het Franse, dus afgesproken was dat Motron de auto een Nederlandse kentekenkeuring zou laten geven en dat ik de auto dan pas zou ophalen in Renkum.

Bij de keuring op een RDW station bleek echter dat er een Europees Conformiteitspapier nodig was om de auto te kunnen goedkeuren, dus werd hij niet goedgekeurd! Porsche NL blijkt slechts een technische brief te willen afgeven, waardoor een totale keuring bij de RDW in Lelystad nodig zou zijn..

Via eerst een onderzoek of het handiger zou zijn om de auto in Duitsland te laten keuren heb ik vandaag (28 mei) bericht gekregen dat de auto toch naar Lelystad gaat en daar 15 juni aanstaande wordt gekeurd.............ik ben benieuwd!!!!  En hoop met grote hopen!!!!

 

Mijn Porsche 996 Cabriolet:

Bouwjaar 28/02/200 Chassisnr. WPOCA2990Y5652169

Kleur Schieffer Grau = donkergrijs metallic (Slate Grey) nr. L23F

Zwart lederen bekleding. Airco, Radio met 4CD wisselaar, Cruisecontrol, stoelverwarming.

 

Import uit Californië, USA, kenteken was 5AVB445, NL kenteken sinds 28 juni: TB-328-T

Kilometerstand bij aankoop 144.500 km

 

In Nederland opnieuw gespoten, de motor is nagekeken, de 6e cilinder vervangen en nieuw IMS lager geplaatst, en een ruil-versnellingsbak ivm slechte synchromesh van de 2e versnelling.

 

Gekocht bij MOTRON, Porsche specialist te Renkum, NL.

 

Op 24/03/2018 koopovereenkomst getekend, op voorwaarde dat de auto een NL kenteken zou hebben.

 

De auto is uiteindelijk op 15 juni 2018 gekeurd bij de RDW te Lelystad, en het kenteken is gearriveerd op 29 juni 2018.

 

Op 11 juli een aanvraag voor een homologatiepapier verstuurd naar Porsche France.

 

Banden:

Achter: Continental SportContact 2, 285/30 ZR 18

DOT HWB5 P2HN    Links: 4409, Rechts 4309

 

Voor: Continental ExtremeContact, 225/40 ZR 18 92Y

DOT AF5F SVR     Links en Rechts 0812

 

De velgen zijn speciaal, en de banden zijn breder dan die standaard geleverd werden. In het rechterportier zit een sticker van een Porschedealer, dat de auto ooit verkocht is als dealer-garantie-occasion met garantie tot 100.000 miles.

 

 

Sticker onder de voorklep met Chassisnr.: motortype, markt waarvoor de auto gemaakt is en alle fabrieksopties die gemonteerd zijn:

Foto's van de website van MOTRON  Renkum:

I love the colour!

 

02 juli 2018: De auto is door de RDW 15 juni goedgekeurd en afgelopen zaterdag  30 juni is de NL kentekencard binnengekomen. Vrijdag of zaterdag komt Jeroen de auto brengen!!  Yeah!!!

06 juli 2018: Hij is er, door Jeroen met zoontje Simon van 3 jaar gebracht! Ik heb inmiddels snel twee ritten gemaakt en de auto is nog véééééél leuker dan ik me herinnerde, yeah!!

km 144.847

En dat vindt dochter Rosa ook!!

 

 

11 juli 2018: Wat foto's gemaakt en natuurlijk getoerd, wat een auto zeg, hij gaat  als de brandweer!

Ik heb inmiddels het homologatiepapier aangevraagd bij Porsche France, kosten: 200 euro!

25 juli 2018: Het homologatiepapier is binnen, een gedeeltelijke homologatie natuurlijk, maar met het NL kenteken samen zou het geen problemen mogen geven.  Maar het blijft Frankrijk hè?

15 augustus 2018: km 145.236  Er moeten wat dingen verbeterd worden, er mist een dop over het gat aan de rechterkant waar het windscherm in moet. Dat windscherm heb ik trouwens in NL gekocht, origineel Porsche, en voor een veel lagere prijs omdat het een demo was. Nieuw kost hij iets van 625 euro! Porsche hè? Verder blijft de motorkap niet openstaan, dus een nieuwe gasveer bestellen, en beide kapjes over de spiegels in de zonnekleppen zijn afgebroken. Verder wil ik kijken of ik met kleur het wat saaie interieur en dashboard een beetje kan opknappen, misschien donkerblauw?.

22 augustus 2018: Ik heb vanochtend Kasper naar Epernay gebracht, maar het lampje "Check Engine" gaat aan! 

Verdorie, dat is snel!! De motor loopt verder gewoon zoals altijd.....

Drie uur later: ik heb de foutcodes uitgelezen met een OBD reader en de app "OBD Auto Doctor" en daar kwam uit: P0410 en "Air system "A".

Op het  forum geleerd dat dit de secundaire luchtpomp betreft, die lucht terugvoert bij de koude start om de emissies te verkleinen. Ik heb de code ge-reset en hij blijft weg nu. Morgen nog eens kijken bij de koude start, ik heb wat dingen gekregen op het forum waar ik naar kan kijken..

Bij Buser een sleepoog, een gasveer voor de motorklep en Motul Racing smeerolie 15W50 besteld. Ik heb vanuit de 4-takt karting heel goede ervaringen met die olie. Verder heb ik bij de Porsche Shop in Engeland een onderhoudskit van Meguars voor de softtop besteld en een sticker voor op het stuurwiel.

Via ebay twee knoppen voor de radio /CD gekocht: de oude plakken als natte drop!! (Het schijnt trouwens een Becker radio te zijn, die voor Porsche werd gemaakt.)

29 augustus 2018: Vandaag de gisteren binnengekomen gasveer op de motorklep gemonteerd. En meteen ook het Porsche kleurenstickertje op het stuur geplakt: een beetje kleur in de zwarte massa! Verder heb ik het leer van de stoelen en het stuur opgeknapt en voorzien van bescherming van ColorLock.

 

Mooie auto hè?

12 september 2018: Vandaag heb ik de aanvraag voor een quitus TVA (Franse BTW) bij de belastingdienst in de bus gedaan, en meteen ook voor de Volvo 244..ze zouden me binnen twee dagen moeten uitnodigen om de formulieren op te halen. Daarna kan de aanvraag voor het franse kenteken de deur uit. Alles ligt klaar!

12 september 2018: De quitus TVA is binnen, dus de kentekenaanvraag kan de deur uit!

Verder is er een vervanger voor het asbakje in de middenconsole binnengekomen, het is een bakje waar je wat in kunt leggen..meteen gemonteerd!

En de knoppen voor de radio in hard plastic: perfect!  

01 oktober 2018: Ik heb vorige week bij de Porsche dealer in Reims een aantal onderdelen besteld en vandaag afgehaald, de eerste drie misten en de gasveren waren aan de zwakke kant:

996 561 128         rosette zwart rechterkant (voor bevestiging van het windscherm)

996 521 421 00    knop voor de bestuurdersstoel aan de linkerkant

996 522 322 01c  knop voor de achterleuning aan de rechterkant (satijn zwart)

996 511 551 01    2x gasveer voor de voorklep

 

En er vandaag even opgezet: nu is de auto wel zo'n beetje compleet.. 

 

 

En oh, ja: ik heb enige tijd geleden via Aliexpress voor 8 euro instapverlichting gekocht die in plaats komt van de lampjes in de deuren!

En ook nog vergeten te vermelden dat ik bij Jean Buser de officiële pyama heb gekocht, zo blijft de Porsche stofvrij!