Welkom op
Home » PORSCHE 911 (996 CABRIO)

PORSCHE 911 (996 CARRERA 2 CABRIOLET)

Porsche 911, type 996, Carrera 2 Cabriolet, bouwjaar 2000.

Over het type 996 in het algemeen:

De 996 serie van het 911 type was de eerste met een watergekoelde  (6-cilinder) boxermotor, geproduceerd van 1998 tot 2005. Door de "Porschistes" verguisd, "want een Porsche 911 hoort luchtgekoeld te zijn"...

Hierdoor en doordat Porsche een paar kinderziektes had ingebouwd, bleef het type dus lang ongeliefd, al werden er erg veel van verkocht, vooral door Amerikanen. Ook had deze 996 dezelfde koplampen als de parallel geproduceerde Porsche Boxter, en kun je aan de voorkant dus nauwelijks zien of je met de duurdere 911 te maken hebt. (Wat mij dus een rotzorg zal zijn, ik koop de auto voor de fun, niet om de buurman de ogen uit te steken). 

Ik volgde het aanbod al een tijdje en inmiddels begonnen de prijzen voor goede exemplaren wat te stijgen, en dus besloten we dat als ik ooit nog een keer een snel ding wilde kopen met cabrio-outdoor-fun, het nu de tijd was.

Er blijken nu trouwens zelfs 996 groepen te bestaan, zowel op facebook als op Porsche fora! In Nederland organiseert men zelfs elk jaar een 996 bijeenkomst..

Tot 2002 praten we over type I en daarna over type II. De verschillen met de eerste serie zijn voornamelijk een bredere carrosserie en een 3.6 liter motor met 320 pk ipv  3.4 liter motor met 300 pk. De 996 werd geleverd als Carrera 2 en Carrera 4, inderdaad, de laatste met 4-wiel aandrijving....Er waren verder turboversies en zelfs een GT2 en GT3 versie, die natuurlijk veel meer vermogen hadden en dus nog steeds erg duur zijn.

De motor heeft variabele kleptiming en 4 kleppen per cilinder, die hydraulisch worden bediend.

Ik vind persoonlijk deze eerste versie Carrera 2 het mooist, omdat hij onopvallender is en een wat klassiekere uitstraling heeft, en dat terwijl er geen carrosserie-paneel gelijk is aan de voorgaande types! Ook het mechaniek heeft weinig tot geen onderdelen van voorgaande types.

Tot het volgende type Porsche 911, de  997, was de standaard 996 Carrera 2 trouwens sneller dan de voorgaande 911's.

Over mijn 996 Cabriolet:

Begin april 2018 hebben we de auto bekeken bij Porsche-specialist Motron in Renkum en na een proefrit besloten om hem te kopen. Wel zou de versnellingsbak nog worden gewisseld ivm een slechte synchromesh op de 2e versnelling. De auto is in Nederland opnieuw gespoten ivm kleine krasjes en gebruikssporen.  Verder is de 6e cilinder vervangen ivm scoring, en het IMS lager en de AOS zijn vernieuwd.

Een Frans kenteken op een Amerikaanse auto vragen zag ik niet zitten ivm de ongelofelijke bureaucratie hier in het Franse, dus afgesproken was dat Motron de auto een Nederlandse kentekenkeuring zou laten geven en dat ik de auto dan pas zou ophalen in Renkum.

Bij de keuring op een RDW station bleek echter dat er een Europees Conformiteitspapier nodig was om de auto te kunnen goedkeuren, dus werd hij niet goedgekeurd! Porsche NL blijkt slechts een technische brief te willen afgeven, waardoor een totale keuring bij de RDW in Lelystad nodig zou zijn..

Via eerst een onderzoek of het handiger zou zijn om de auto in Duitsland te laten keuren heb ik vandaag (28 mei) bericht gekregen dat de auto toch naar Lelystad gaat en daar 15 juni aanstaande wordt gekeurd.............ik ben benieuwd!!!!  En hoop met grote hopen!!!!

 

Mijn Porsche 996 Cabriolet:

Bouwjaar 28/02/2000 Chassisnr. WP0CA2990Y5652169

Kleur Schieffer Grau = donkergrijs metallic (Slate Grey) nr. L23F

Zwart lederen bekleding. Airco, Radio met 4CD wisselaar, Cruisecontrol, stoelverwarming.

 

Import uit Californië, USA, kenteken was 5AVB445, NL kenteken sinds 28 juni: TB-328-T

Kilometerstand bij aankoop 144.500 km

 

In Nederland opnieuw gespoten, de motor is nagekeken, de 6e cilinder vervangen, een nieuw IMS lager geplaatst, nieuwe AOS (olie/koelwaterwisselaar) en een ruil-versnellingsbak ivm slechte synchromesh van de 2e versnelling.

 

Gekocht bij MOTRON, Porsche specialist te Renkum, NL.

 

Op 24/03/2018 koopovereenkomst getekend, op voorwaarde dat de auto een NL kenteken zou hebben.

 

De auto is uiteindelijk op 15 juni 2018 gekeurd bij de RDW te Lelystad, en het kenteken is gearriveerd op 29 juni 2018.

 

Op 11 juli een aanvraag voor een homologatiepapier verstuurd naar Porsche France.

 

Banden:

Achter: Continental SportContact 2, 285/30 ZR 18

DOT HWB5 P2HN    Links: 4409, Rechts 4309

 

Voor: Continental ExtremeContact, 225/40 ZR 18 92Y

DOT AF5F SVR     Links en Rechts 0812

 

De velgen zijn speciaal, en de banden zijn breder dan die standaard geleverd werden. In het rechterportier zit een sticker van een Porschedealer, dat de auto ooit verkocht is als dealer-garantie-occasion met garantie tot 100.000 miles.

 

 

Sticker onder de voorklep met Chassisnr.: motortype, markt waarvoor de auto gemaakt is en alle fabrieksopties die gemonteerd zijn:

Foto's van de website van MOTRON  Renkum:

I love the colour!

 

02 juli 2018: De auto is door de RDW 15 juni goedgekeurd en afgelopen zaterdag  30 juni is de NL kentekencard binnengekomen. Vrijdag of zaterdag komt Jeroen de auto brengen!!  Yeah!!!

06 juli 2018: Hij is er, door Jeroen met zoontje Simon van 3 jaar gebracht! Ik heb inmiddels snel twee ritten gemaakt en de auto is nog véééééél leuker dan ik me herinnerde, yeah!!

km 144.847

En dat vindt dochter Rosa ook!!

 

 

11 juli 2018: Wat foto's gemaakt en natuurlijk getoerd, wat een auto zeg, hij gaat  als de brandweer!

Ik heb inmiddels het homologatiepapier aangevraagd bij Porsche France, kosten: 200 euro!

25 juli 2018: Het homologatiepapier is binnen, een gedeeltelijke homologatie natuurlijk, maar met het NL kenteken samen zou het geen problemen mogen geven.  Maar het blijft Frankrijk hè?

15 augustus 2018: km 145.236  Er moeten wat dingen verbeterd worden, er mist een dop over het gat aan de rechterkant waar het windscherm in moet. Dat windscherm heb ik trouwens in NL gekocht, origineel Porsche, en voor een veel lagere prijs omdat het een demo was. Nieuw kost hij iets van 625 euro! Porsche hè? Verder blijft de motorkap niet openstaan, dus een nieuwe gasveer bestellen, en beide kapjes over de spiegels in de zonnekleppen zijn afgebroken. Verder wil ik kijken of ik met kleur het wat saaie interieur en dashboard een beetje kan opknappen, misschien donkerblauw?.

22 augustus 2018: Ik heb vanochtend Kasper naar Epernay gebracht, maar het lampje "Check Engine" gaat aan! 

Verdorie, dat is snel!! De motor loopt verder gewoon zoals altijd.....

Drie uur later: ik heb de foutcodes uitgelezen met een OBD reader en de app "OBD Auto Doctor" en daar kwam uit: P0410 en "Air system "A".

Op het  forum geleerd dat dit de secundaire luchtpomp betreft, die lucht terugvoert bij de koude start om de emissies te verkleinen. Ik heb de code ge-reset en hij blijft weg nu. Morgen nog eens kijken bij de koude start, ik heb wat dingen gekregen op het forum waar ik naar kan kijken..

Bij Buser een sleepoog, een gasveer voor de motorklep en Motul Racing smeerolie 15W50 besteld. Ik heb vanuit de 4-takt karting heel goede ervaringen met die olie. Verder heb ik bij de Porsche Shop in Engeland een onderhoudskit van Meguars voor de softtop besteld en een sticker voor op het stuurwiel.

Via ebay twee knoppen voor de radio /CD gekocht: de oude plakken als natte drop!! (Het schijnt trouwens een Becker radio te zijn, die voor Porsche werd gemaakt.)

29 augustus 2018: Vandaag de gisteren binnengekomen gasveer op de motorklep gemonteerd. En meteen ook het Porsche kleurenstickertje op het stuur geplakt: een beetje kleur in de zwarte massa! Verder heb ik het leer van de stoelen en het stuur opgeknapt en voorzien van bescherming van ColorLock.

 

Mooie auto hè?

12 september 2018: Vandaag heb ik de aanvraag voor een quitus TVA (Franse BTW) bij de belastingdienst in de bus gedaan, en meteen ook voor de Volvo 244..ze zouden me binnen twee dagen moeten uitnodigen om de formulieren op te halen. Daarna kan de aanvraag voor het franse kenteken de deur uit. Alles ligt klaar!

12 september 2018: De quitus TVA is binnen, dus de kentekenaanvraag kan de deur uit!

Verder is er een vervanger voor het asbakje in de middenconsole binnengekomen, het is een bakje waar je wat in kunt leggen..meteen gemonteerd!

En de knoppen voor de radio in hard plastic: perfect!  

01 oktober 2018: Ik heb vorige week bij de Porsche dealer in Reims een aantal onderdelen besteld en vandaag afgehaald, de eerste drie misten en de gasveren waren aan de zwakke kant:

996 561 128         rosette zwart rechterkant (voor bevestiging van het windscherm)

996 521 421 00    knop voor de bestuurdersstoel aan de linkerkant

996 522 322 01c  knop voor de achterleuning aan de rechterkant (satijn zwart)

996 511 551 01    2x gasveer voor de voorklep

 

En er vandaag even opgezet: nu is de auto wel zo'n beetje compleet.. 

 

 

En oh, ja: ik heb enige tijd geleden via Aliexpress voor 8 euro instapverlichting gekocht die in plaats komt van de lampjes in de deuren!

En ook nog vergeten te vermelden dat ik bij Jean Buser de officiële pyama heb gekocht, zo blijft de Porsche stofvrij!

 

7 december 2018: Er moet me even iets in de nederlandse taal van het hart: alle overheidsdiensten, inclusief de belastingdienst en alle klantenservice desks van de grote bedrijven in dit land worden bevolkt door randdebielen. En nog erger, ze verdommen het om iets nuttigs te doen, hooguit compliceren ze de boel.

Na eindeloos formulieren, verklaringen etc. via de verplichte digitale weg (ANTS genaamd) te hebben gestuurd voor de kentekenaanvraag, heb ik nu uiteindelijk te horen gekregen dat ik naar de keuringsinstantie moet met de auto. Dat hadden ze ook een paar maanden geleden kunnen bedenken, maar nee. De franse RDW zeg maar.

Ik heb een partiëele conformiteitsverklaring van Porsche France (die je officieel niet nodig hebt in Europa, maar de fransen denken daar hééél anders over..). Op één van de 4 pagina's staat het woord "specimen" omdat dat deel voor alle Porsche geldt, maar om dat woord accepteert men de auto niet. De andere drie vellen gaan specifiek over mijn auto...

Ik heb inmiddels alle formulieren voor aanmelding bij de "DREAL" maar ingevuld en opgestuurd, dat kostte me 3 uur (dezelfde vragen als bij de ANTS, maar ook nog een hoop andere, zoals "welke wielophanging" (!!!), en nu gaat men waarschijnlijk een hele tijd nadenken?.

Normaal voor Nederland en een hoop andere landen in Europa, is het voldoende dat een auto een Europees kenteken heeft om hem zonder veel gedoe toe te laten, maar niet in het franse land hoor. Ze willen dus weer een Europeesd Conformiteitspapier, terwijl de auto al Europees is..

Bovendien zijn ze bij de ANTS, die het heeft overgenomen van de Préfectures, totaal niet ingericht op het werk en weten ze eigenlijk ook niet precies hoe e.e.a. afgehandeld moet worden.

(Oh, ja, Irene moet een frans rijbewijs, want we zijn niet ingeschreven in NL en kunnen dus daar het bewijs niet vernieuwen. In begin september een aanvraag gedaan volgens de regels, en geen woord tot nu toe. Ook een brief gestuurd naar een "Urgence" postbus van de instantie, maar er komt taal noch teken! Niet eens een ontvangstbevestiging! )

Randdebielen, een ander woord kan ik niet vinden voor dit schorum.

Frankrijk is inmiddels verworden tot een bananenrepubliek, ik denk dat we, als we onze centjes hebben verdiend, weer emigreren.

Zweden, Costa Rica of gewoon een onbewoond eiland. We gaan dit jaar maar eens naar Zweden op vakantie...maar met een Volvo natuurlijk!

 

18 december 2018: Nou, ik ben opgeroepen om vandaag voor de "keuring" te komen,  het opgegeven adres is "Lieu : CHALONS POIDS LOURDS, Zone Industrielle Saint Martin sur le Prè,  Rue du Grand Champ, 51520 Saint-Martin-sur-le-Pré. (Is een voorstadje van Chalons-en-Champagne).

Geen huisnummer oid, en ik zie daar aangekomen waarom: het is een afgescheiden stukje, praktisch in de buitenlucht in een enorme hal van een Renault vrachtwagen reparateur!

De keurmeester is een mannetje in een geel hesje die alleen maar zoekt naar "E" merkjes op de verlichting en de banden!

Resultaat: de maat van de achterbanden (285) staan niet op zijn briefje en bovendien staan er geen "E" keurmerken op.  Continental's, made in Germany! Op de voorbanden ook niet  trouwens, dus alles vervangen! In de achterlichten idem  dito, dus ook vervangen. Verder is er geen fabrikantenplaatje op de auto en dus die moet ik maar zien te krijgen!

Europa?? Laat me even lachen, een goedkeur in Nederland is afkeur in Frankrijk!!

En als alles vervangen is "mag" ik naar de "technische keuring" voor controle van verlichting, uitlaatgeluid, uitstoot etc. etc.

Ik weet nog niet of ik dat ga doen, want daar zit weer iemand die alleen betaald wordt om moeilijk te doen....

04 Januari 2019: Ik heb maar eens gemaild waar het verslag en instructies blijven, en ja hoor: vandaag een opdrachtformulier gekregen voor de keuring bij de UTAC, een privé-keuringsonderneming (!!). En op het verslag van de "keuring" staan inderdaad het constructeursplaatje, de banden en de achterlichten...te vervangen voor de keuring.  De keuring bij de UTAC wordt alleen voor keuring van het geluid en de spiegels(??) Snapt u het nog? Ik niet!

Ik moet dus een afspraak maken bij de UTAC en daarna weer een afspraak bij de DREAL... Het gaat voorspoedig, maar niet heus.

Wordt vervolgd..

11 Januari 2019: Ik heb bij Feuvert in Pierry 4 nieuwe Michelins besteld en laten monteren: achter 265/35-18 97Y Pilot Sport PS2 N3 XL en voorop Pilot Sport 225/40-18  92Y PS2 N3 XL. (De achterbanden waren ook van 2008...)  De "N3" betekent dat ze zijn goedgekeurd door Porsche..

Verder heb ik in Duitsland bij een firma die zelfs chasisplaatjes namaakt (!!) een constructeurs-sticker met mijn chassisnummer erop laten maken, het ziet er heel origineel uit en ik heb hem in de portieropening geplakt waar hij hoort. (Kostte dus wel even 146 euris!!)

Oh, de standaardprijs bij de UTAC voor een totale keuring: 2000 euro! En ze zitten alleen op Monthléry bij Parijs en in de Provence.... geweldig!!!

Logisch dat je hier auto's met amerikaanse import zeer goedkoop ziet aangeboden. Gisteren nog een 996 cabrio voor 16.000 euro met 90.000 km op de teller!!  Met bijvoorbeeld 19' velgen die er voor de keuring af moeten...

Ik ga de keuring maar aanvragen en dan geven ze een prijsopgave, ik ben benieuwd! (En anders misschien een chassisplaatje laten maken?  (Oh, FOEI!!)

 

11 maart 2019: Ik heb de middenconsole gedemonteerd en wat aluminium zilverkleur toegevoegd.. teveel zwart naar mijn smaak in het interieur!

 

21 maart 2019: Ik heb een fles " MEGUIAR's PlastX" plastic renovator gekocht en daarmee de plastic achterruit aan binnenkant en buitenkant behandeld: prima spul, hij is weer helder! De achterlichten van de Amazon Combi knappen er ook van op trouwens!!

 

24 en 25 maart:  "Even" heen en weer naar Maastricht voor mijn paspoort, open gereden op zondagmiddag, dichte kap op maandagmorgen tot 100 kilometer voor Reims!

07 april 2019: Ik heb net een artikel gelezen van iemand die een auto had geïmporteerd in Frankrijk: keuring 2000 euro en de ANTs voor het kenteken nog eens 2000 euro!! En twee maanden later een belastingaanslag van 8000 euro omdat de auto nogal wat pk's heeft! Een doodlopende weg voor de Porsche dus, leve de EU, het lijkt helemaal nergens op!

Alleen met een klassieker, ouder dan 30 jaar, ontloop je die kosten!! Over een tijdje de Porsche toch maar verkopen in Nederland en een andere zoeken hier in Frankrijk!!

 

Ik heb een "911" logo gekocht op ebay en doordat bij mijn auto het "carrera" logo onder staat, kon hij er mooi boven!

 

07 juni 2019: Ik heb dus besloten gewoon van de auto te genieten:

vandaag voor de tweede keer naar de APK keuring in Eijsden, de eerste keer een paar weken geleden bleek een stuurkogel te ver heen....¨Porsche-specialist Wolfs is uitstekend, ze hebben vandaag de nieuwe kogel  + nieuwe Bilstein B6 dempers aan de voorkant gemonteerd en een APK goedkeur...ik was rond 9uur30 in Eijsden (dichterbij Frankrijk kun je geen Porsche specialist vinden, naast Eijsden begint België!!) en was om 19uur30 weer thuis.

Intussen met een leenautootje Maasdricht onveilig gemaakt en lekker gegeten op de Maasbnulevard. Oh, ja, en m'n haar laten knippen in de buurt van het Vrijthof. Welbestede dag, al was hij wat kostbaar! Tourisme en reparatie tegelijk!!

30 juli 2019: km 149.500 Tot nu toe heerlijk gereden, af en toe een week niet, te koud of veeeel te heet!