Volvo 244 DL - 1988

Chassisnr. YV1244233J1300884, eerste toelating 26-04-1988, B200K motor (de "goedkope uitvoering" dus!)

24 juli 2017: op de Catawiki veiling had ik het hoogste bod... de auto stond in Lelystad en zoon Jeroen is hem op zaterdag 29 juli gaan halen. Hij bericht me dat de auto echt zo goed is als ik dacht. Een opluchting, want een auto ongezien kopen is vaak niet zo handig, zelfs met de enorme hoeveelheid foto's die de verkoper op Catawiki had gezet!

Volvo 244 DL, eerste toelating 26-04-1988. Origineel Nederlandse auto. Apk juni 2018. Tellerstand 239.890 km. B200K motor met carburateur. (101pk..)

VIN: YV1244233J1300884, motor B200K, 1289216 nr. 1266. Het NL Kenteken is TG-48-HD

Vanaf 17:06:2024: Frans "collection" kenteken GX-822-NC

 De auto komt pas eind augustus naar me toe, dus ik moet geduld hebben!

Enkele foto's van de veilingsite CATAWIKI

Mijn vrouw vond het de eerste keer dat ik de foto's op de site aan haar liet zien natuurlijk niet zo'n goed idee, maar maakte geen grote tegenwerpingen omdat ze wel zag hoe enthousiast ik was.. Ik had mezelf een maximum prijs opgelegd, zo was het risico niet te groot en ik meende dat zelfs in NL met de idiote wegenbelastingregels de auto toch wel meer waard zou zijn.. Maar het blijkt voldoende!  Jeroen zegt dat er wel wat kleine krasjes en een enkel klein deukje te zien zijn, maar meldt ook dat de auto geweldig rijdt! Er is een probleempje met de verlichting, waarschijnlijk veroorzaakt door een verkeerd lampje ergens of een slecht massacontact. Verder is de deurbak van de rechtervoordeur kapot, maar die heb ik al nieuw besteld bij NordiCar in Nederland..

De bakken komen met de auto mee naar Frankrijk!

26 augustus 2017: km 240528  De auto is aangekomen! Mijn twee zoons kwamen zaterdag aan, de één met zijn grijze 144 uit 1968 en de andere in de 240! 

Zaterdag 26 augustus: op weg naar Frankrijk, gezien uit de 144 van zoon Jeroen!

 

                                   Het past nèt: stilleven in de garage!!

 27 augustus 2017: De achterverlichting gemaakt, er zat een kapot lampje, en een massadraad zat los.

28 en 29 augustus 2017: ik heb al het zwarte kunststof (bumperhoezen, strips etc.) ingewreven met gekookte lijnolie, dat ziet er veel beter uit!

Verder de auto omhoog gezet en de onderkant gecheckt. Geen roest, behalve op de wieldraagarmen achter en het staal van de fuseekogel rechts.. De achterhoeken van de dorpels zijn niet helemaal fris, de rechter erger dan de linker, daar moet een nieuw stuk in. Ik ben begonnen met de linker wieldraagarm schoon te maken en 3x in de roestomvormer gezet. Aflakken en tectyl erover heen moet de truc wel doen.  Oh, ja, ik heb ook de achterlichtunits gepoetst met Commandant, die waren een beetje dof...

Er heeft een trekhaak onder gezeten, die een onverlaat eronderuit heeft gesleuteld..jammer!

06 september 2017: ik heb de bij de VKV shop bestelde distributieriem + spanrol binnen (+ een wieldop, maar helaas vergeten het klemmetje mee te bestellen..). De verkoper meldde dat de riem zo'n twee jaar geleden was vervangen, dus ik ga hem controleren, het is dezelfde als op de B230 van de 940 trouwens...

11 september 2017:  Hmmm. toch nog wat gevonden: wat beginnende probleempjes rond de voorruit....rechtsboven, linksonder en linksboven...

Rechtsboven heeft iemand al eens zitten hobbyen, maar vooral met plamuur...dus nu hersteld.

De plekken goed schoongeslepen met de "Dremel-achtige" en 3x behandeld met roestomvormer. Via het gaatje in de linker stijl heb ik Fluidfilm geïnjecteerd in de holle ruimte.

Later nog afwerken met autolak, plamuur en dan kleur 96 aflakken.. ik heb nieuwe klemmetjes en spuitbussen blauwe nr° 96 lak besteld....

15 september 2017:  km 240528  Zo, Alexander op bezoek: hij heeft prachtige LED verlichting  onder de schaarbrug gemonteerd en 'savonds zoon Kasper van 11 1/2 een cursus klepstellen gegeven op de 240! Van voor naar achter zijn de waardes nu: 1.  0.30; 2. 0.30; 3. 0.30; 4. 0.35; 5. 0.33; 6. 0.33; 7. 0.35; 8. 0.35

Alleen de 3 en de 6 waren iets te  ruim: de 3e 0.4 en 6e 0.38.

Het draadje dat op het remverdeelblokje hoort ligt eraf: geen waarschuwing dus als er een circuit uitvalt! Ik ga eens even kijken hoe dat systeem werkt en of het te maken is, want dat draadje lag niet voor niets ergens omheen gewonden! De distributieriem is gecontroleerd en die kan nog wel  blijven zitten. Volgend jaar maar vernieuwen.

De voorruitranden zijn inmiddels behandeld met lak en blanke lak, en geplamuurd....

19 september 2017  Hmm, als ik het draadje terugzet op het verdeelblokje, blijft het rem lampje branden (zoals ik eigenlijk al verwachtte) Op de VKB van het weekend maar eens even vragen aan de specialisten! Misschien is er een setje te krijgen waarmee je de schakelaar kunt reviseren. Een nieuw verdeelblok met schakelaar kost 164 euris!

Verder nog wat geschuurd en geplamuurd aan de voorruitrand. Lastig om het helemaal strak te krijgen!

24 september 2017  Vrijdag met de 940 naar een hotel in Rosmalen gereden om zaterdag de VKB te bezoeken..voor de 240 vier mooie Corona velgen met band gekocht van een VKV clublid, waar ik van tevoren mee had afgesproken + een gratis extra velg van een ander lid! Verder vier handgemaakte doppen gekocht voor de velgen (150 euro!!) en een reflector voor de rechter koplamp voor 19.50 euro! 

En op de stand van het 240/260 register lid geworden van die club...

25 september 2017  Ik dacht vandaag na het monteren van de Nivomats bij de 940 even de kaartenbak van de rechterdeur van de 240 te vervangen...de doos opengemaakt, blijken er twee linker bakken in te zitten. Ik heb inmiddels met Nordicar gebeld en ze sturen een rechter op!.

06 oktober 2017  ik heb vandaag de olie uit het reservoir van de stuurbekrachtiging met een pompje verwijderd en het weer gevuld met verse ATF.  Ik had geen zin om de leidingen los te maken en ga ervan uit dat de meeste vloeistof in het reservoir zit. De olie die eruit kwam was zwart trouwens...en de auto stuurt meteen veel lichter!

De afgelopen dagen heb ik de randen van de voorruit behandeld en gespoten, en inmiddels zit de lijst er weer op!

 

Nog één keer schuren en spuiten....

In twee van de vier Corona velgen zat geen gaatje voor het paspennetje, dus die heb ik erin gemaakt. Binnenkort de Vredesteins van de stalen velgen af laten halen en op de Corona's laten zetten. De 2 Vikings die er nu op zitten zijn van 2013, maar de 2 Michelins zijn van 2005!. De Vredesteins hebben goed profiel en zijn van 2011. Bovendien zijn de Vikings 185/70 en de Michelins en Vredesteins 175/80. 

Verder heb ik de binnenkanten van de balken onder de auto in de Fluidfilm gezet en tevens de onderkanten van de voor- en achterklep. 

Nog te doen: 1. remmen controleren (hoofdremcilinder of verdeelblok defect?), 2. remvloeistof vervangen en 3. olie verversen (+filter, er zit nu een Bosch-filter op) en 4. luchtfilter nakijken en eventueel vervangen. 5. Verder gaatjes boren om de omlijsting van de voorruit en de rand van de paravan met Fluidfilm te behandelen. Oh, en de ruitenwissers nakijken, de 1e stand werkt traag en de 2e stand werkt helemaal niet: dan stoppen ze!

09 oktober 2017  ik heb vandaag de remmen gecontroleerd: alle wielen blokkeren, dus ik heb een reparatiesetje besteld voor het waarschuwingsblokje. Verder heb ik de twee Corona's met de Viking banden achterop gemonteerd: ik laat eerst de twee andere met de Michelins omzetten, en dan deze twee.

12 oktober 2017:  Aan de voorkant zaten twee andere banden, dus ik heb slechts 2 Vredesteins op de Corona's laten zetten. De Vikings blijven op de andere twee velgen.. Bij het erop zetten vond ik de velgen wel erg strak om het midden passen. Het is alsof de gaten in de Corona's net iets kleiner zijn? Met netjes om de beurt en kruislings aandraaien van de wiel moeren gaan ze er wel op, maar je moet de wielen er met een hamer weer af slaan...

 20 november 2017:  Ik heb vandaag met de EasyBleed het hele remsysteem leeggeblazen en dat was hoog tijd: donkere remvloeistof...nieuwe remvloeistof erin en het stekkertje op het waarschuwingsblokje gezet: 1 x remmen en de rode lamp op het dashboard ging uit! De revisieset dus iets te vroeg gekocht!

Binnenkort nog de versnellingsbak en cardan verversen, ( gezien de rest van het onderhoudsachterstand zal dat ook wel nodig zijn! )

23 november 2017:  Ik heb vandaag de olie in bak en cardan ververst. Bij beide wat kleine metaaldeeltjes aan de aftapplug, maar niets speciaals. De olie had van beide een donkere kleur, dus het was wel tijd. (Ik heb bij een 140 wel eens hele stukken van schakelpallen aangetroffen bij het aftappen uit de bak...)

De cardan gevuld met MOTUL HD 80W90 hypoïdolie en de bak met MOTUL DEXTRON IID Automatische versnellingsbak olie. (Ieder 1.3 liter.)

ATF  G of F kon ik niet vinden, deze is ATF D...

2 december 2017:   Vandaag prachtig droog en zonnig weer, dus met de 240 de zoon naar paardrijden gebracht: na een paar kilometer liep de auto veel rustiger en de dreun van achteronder is bijna verdwenen. Die oliewissel vindt hij dus lekker!  Het rempedaal zit mooi bovenin en voelt erg stevig aan. Ook fijn!

12 december 2017:   De rechter kaartenbak is vandaag bezorgd en meteen maar in het portier gemonteerd. Weer een detail verbeterd! 

04 januari 2017:   Ik heb net ontdekt dat ATF D niet in de bak mag, dus heb ik 2 liter ATF F van Castrol besteld.....

19 januari 2017:   De Castrol erin gedaan, nadat ik de bak een paar dagen had laten uitdruipen...nog een beetje doorgespoeld met Castrol voor het vullen.  

15 juni 2017:   kilometer 241.225  Zo, even geen updates geweest, niet veel te melden, behalve dat ik de auto af en toe eens meeneem om de kinderen naar school te brengen of boodschappen doen (of naar paardrijden...). Ik gebruik hem niet teveel zolang hij op een NL kenteken staat.

Ik heb alle papieren inmiddels in orde om bij de FFVE een "attestation" voor een collection kenteken aan te vragen, ik moet alleen nog een quittus van de belasting hier halen..

Bij gebruik vallen de laatste kleine mankementen op: 1. het bestuurdersraam kiert een klein beetje in de achter-bovenhoek, het raam loopt dus een beetje scheef. 2. de ruitenwissers gaan heel langzaam en op de 2e (snelle-) stand stoppen ze helemaal..

Nog na te kijken/repareren. Verder loopt de auto uitstekend, en de ventilatie bij de voeten is geweldig, ik was vergeten hoe goed dat werkt!

 

13 augustus 2017:   Na een ritje zit onder de motorkap alles onder de koelvloeistof-spetters: waterpomp de geest gegeven!

Een origineel Volvo-pomp besteld en gemonteerd, en afgevuld met Volvo koelvloeistof 50/50 gemengd.

17 augustus 2017:   Ik heb met zoon Jeroen de auto naar de stalling gebracht en de Land Rover mee terug genomen. De 240 staat nu de "gouden" 780 gezelschap te houden.. 

                                                              Mooie auto hè?

 

12 september 2018: Vandaag heb ik de aanvraag voor een quitus TVA (Franse BTW) bij de belastingdienst in de bus gedaan..ze zouden me binnen twee dagen moeten uitnodigen om de formulieren op te halen. Vorige week heb ik al de aanvraag voor een verklaring opgestuurd naar de FFVE, dat gaat 16 weken duren!!!!     Vive la France!!!En daarna kan ik pas de kenteken-aanvraag opsturen: ongelofelijk hoe de fransen de dingen bijna onmogelijk maken met hun idiote regelingen!

12 september 2018: De quitus TVA is binnen...

Juli 2019: En nooit meer iets gehoord van de FFVE.     Vive la France!

16 september 2019: vandaag naar de stalling geweest met een accu en de auto even warmgedraaid en heen en weer gereden. Start (na het zonder ontsteking opbouwen van oliedruk) in één keer..

09 januari 2020: vandaag eindelijk weer naar de stalling geweest: accu aan de auto, even "droogstarten" zonder ontsteking tot de olielamp uit gaat en warm laten draaien. Erg veel waterdamp uit de uitlaat, maar de motor draait prima en de remmen zijn los..

19 oktober 2020: weer eens naar de stalling geweest, zelfde procedure als 9 januari: loopt uitstekend, remt ook goed..

 

29 mei 2021: met zijn vriendjes in de nieuwe hal van de PAAARC, verplaatst vanuit de oude hal in Saint Masmes..! Deze is ook nog wat dichterbij voor mij.

28 juli 2021: ik heb een berichtje gekregen van Wobbe Bijlsma, die op mijn blog de auto had herkend als één van de 240's die hij gehad heeft! Hij heeft me later een heel stel facturen gestuurd en me de geschiedenis verteld van de auto die hij kent ! Heel bijzonder en erg, erg leuk!

12 september 2021: even naar de auto's geweest en de Amazon, de 244 en de Land Rover naar buiten gereden en met allemaal een ronde gereden om de remmen los te houden en de motor te warmen.

16 mei 2022: de auto even laten lopen...

12 september 2021: ik ben in de hal geweest om de Amazon te halen en meteen de 240 en Land Rover laten lopen. Gek dat ik koelvloeistof ruik, maar niets zie!

28 december 2022: ik heb hem gestart met een accu die ik uit Brugny meeneem,  hij start uitstekend, maar de choke kabel blijft hangen, daar moet ik binnenkort even wat aandoen!

Het is toch een echt mooie auto in het donkerblauw!

Ah, en ik weet waarom ik een flauwe koelvloeistof lucht ruik als ik hem start: onderin het koelblok van de radiateur zit een heel klein lekje aan de ventilator kant. Maar eens even dichten!

12 juli 2023: ik ben vandaag een middag naar de auto's geweest in de hal. De 240 gestart en een rondje gereden, vergeten om putty mee te nemen om het kleine lek te dichten in de radiateur. Het zit aan de ventilatorkant, het is waarschijnlijk een steentje geweest dat door de ventilator erin is geslagen.

30 augustus 2023: Met kneedbaar metaal het gaatje gestopt. Even afwachten of het ook dicht is!

Verder heb ik het veertje, dat de choke kabel moet terugtrekken, ingekort zodat de choke nu helemaal terug komt.

25 oktober 2023: naar de hal geweest en de radiateur nog eens goed bekeken, er zijn toch meer dan 1 lekje, weliswaar klein, maar toch. Ik heb een nieuwe besteld bij Skandix. Rosa heeft weer met hem gereden en ook met de 780 en Amazon.

12 februari 2024: ik ben met de 780 naar de hal gereden en met de 240 terug naar huis: aanstaande maandag 169 februari APK keuring en dan hopelijk "collection" kenteken aanvragen via FFVE en Aplaque.fr.

Ik heb inmiddels het Homologatie papier van Volvo binnen...

Ik heb meteen de horizontale vlakken even gepoetst, zo ziet de auto er beter uit na stilstand..

19 februari 2024: naar de APK en afgekeurd! Remblok linksachter te ver heen, koplamp links te hoog, Mistachterlicht doet het niet, CO waarde te hoog, mag 3.5 zijn.

20 februari: het mistachterlicht was alleen corrosie van de contacten, twee keer heen en weer draaien en hij doet het weer.

Ik heb de remblokken achter links vervangen, de rechter doe ik van het weekend.  De koplamp verstelling zit vast, dus kruipolie erop en van het weekend....is inmiddels gebeurd.

Ik ga morgen even naar Kasper in Nederland en lever daar bij de RDW in Almelo meteen de papieren en kentekenplaten in van de 240 en de 144.

23 februari 2024: Ik ben terug in Brugny en heb het kenteken deel II nu voor de auto.

25 februari 2024: De linker koplamp blijkt een afgebroken montering in de reflector te hebben, waardoor hij los heen en weer kan! De andere plastic dingetjes zijn ook broos, dus maar 2 nieuwe koplampen besteld bij Skandix via de rekening van de VCF, de reflectors zijn ook niet echt helder meer.

02 maart 2024: de nieuwe koplampen zijn binnen, dus netjes gemonteerd, ik moet ze later alleen goed afstellen.

04 maart 2024: ik heb vandaag de nieuwe radiateur geplaatst, die ik al een tijd geleden had gekocht. Hopelijk geen lekkage meer nu! Verder heb ik de NL Kenteken platen nagemaakt, ik moet nog met hem naar de APK nietwaar? Hi, hi!

13 maart 2024: Ik heb vandaag de "Attestation" aanvraag naar de FFVE verstuurd. Kan 4 tot 8 weken duren!!

26 maart 2024: Vandaag heb ik de 1800ES voor de garagedeur gezet en het lichtbeeld van de koplampen afgetekend met tape, toen de 240 ervoor. De breedte is anders, maar ik denk toch dat ze nu redelijk goed staan. Ik zal de FeuVert eens vragen of ze het voor me kunnen controleren. En dan van de week de CO waarde proberen af te stellen..

02 mei 2024: ik heb vandaag de "Attestation" van de FFVE binnen, en heb een begin gemaakt met de kenteken aanvraag bij de ANTS. Bij terugkomst uit Nederland na de 12e mei ga ik verder!

13 mei 2024: ik heb de aanvraag met alle papieren naar de ANTS gestuurd. Ik heb geen douane papier, ik ben benieuwd of ze daar moeilijk over gaan doen, bij de Porsche en de 1800 niet, dus. Maar het blijft Frankrijk hè? En dan nog het afkeur papier van de Contrôle Technique.....

14 mei 2024: ik heb vandaag geprobeerd om de CO af te stellen met de Gunson Gastester, maar de als zodanig aangeduide stelschroef op de carburateur is al helemaal ingedraaid! Ik kom op een CO getal van meer dan 5! Ik heb op het VKV forum en op de facebook pagina van het 240/260 register om hulp gevraagd.

18 mei 2024: Doordat de tekening van de carburateur van 1984 was, en de carburateur inmiddels blijkbaar iets veranderd is, blijkt de CO schroef nu onder de elektrische afsluiter te zitten! Daardoor had ik hem niet gezien! Ik heb daarmee de CO afgesteld en ik denk dat het nu goed is. Toerental is ongeveer 800 toeren bij stationair, dus dat laat ik zo. Bij de eerste meting had ik 5.9% en uiteindelijk 3.8%, dus ik neem aan dat ik nu op 1.8 % zit.

27 mei 2024: ik zat dus mis met de aanname dat ik op1.8 % zit, de Gunson zou na het kalibreren op 2% het juiste CO gehalte moeten aangeven. Ik heb vandaag geprobeerd om hem lager te krijgen, maar ik kom niet verder dan 3% en het toerental is nu te hoog!. Eens gaan studeren om te kijken hoe ik dat terug kan brengen naar 700 t/m.

04/06/2024: ik krijg van de ANTS door dat ik een nieuwe APK moet laten maken voordat ze verder kunnen met de kenteken aanvraag...dat wordt nog interessant zonder kentekenplaten..

06/06/2024: ik heb eindelijk een tekening van de SOLEX-CISAC caburateur gevonden (!!!)  waarop ik de CO schroef kan vinden, hij zit op een totaal andere plek als op dezelfde carburateur die tot 1987 is gebruikt! Die was zonder  tekening onvindbaar gebleven anders!!

Ik heb de auto afgesteld op ongeveer 1.8 %, dat zou het moeten doen.

APK afspraak gemaakt voor donderdag 13 juni en daarvoor naar de FeuVert om de koplampen te laten afstellen..

13/06/2024: km 241.473. Ik heb eerst de koplampen laten afstellen bij FeuVert. Omdat de auto vanmorgen maar net startte, ondanks de druppellader, heb ik hun meteen maar een nieuwe Varta accu laten plaatsen.

Daarna door naar de Contrôle Technique en goedgekeurd. Een paar kleine aanmerkingen: alle remslangen zijn oud,  de hoes van één kogel is beschadigd en de banden zijn wat droog. Ik heb meteen het rapport doorgestuurd naar de ANTS, hopelijk hebben ze nu verder geen vragen meer! De gemeten CO kwam trouwens op 2,5 %,  dus hoger dan ik had gemeten!

14/06/2024: Ik heb gisteren rond 6 uur het kenteken nummer en het voorlopige kentekenbewijs al binnen gekregen, ik heb meteen platen laten maken bij de alleskunner (sleutels, borduren, kentekenplaten)bij de E.Leclerc supermarkt en ze erop gezet..

Ik had bij dezelfde man ook een reservesleutel voor de auto laten maken.

17/06/2024: Ik heb vandaag het definitieve kenteken bewijs, la carte grise binnen en ook de verklaring van verzekering van de Retro+.

25/06/2024: stukje gereden om benzine te tanken, en de linker achterrem blijft hangen en wordt heet: nieuwe klauwen besteld bij de VKV

 

                                      Met zijn nieuwe nummer en dito koplampen!

 

Oh, ja, en naar de ruitenwissermotor kijken, de wissers werken alleen op stand 1 en heel langzaam!

05 juli 2024: Ik wilde de linker remklauw vervangen, maar de remleiding zit er muurvast op, en omdat de wartel geen hard metaal is, moet ik toch aan een nieuwe remleiding. Niet zomaar te vinden, de normale leveranciers hebben ze niet! Uiteindelijk bij een mij onbekende Nederlandse firma gevonden.

16 juli 2024: ik ben met de linkerkant begonnen, en dat was meer werk dan gedacht, ook door het klemmetje waarmee de leiding op de as zit. Bovendien had ik de leiding eerst moeten voor buigen met de oude als voorbeeld, dat scheelt veel gedonder! Ik heb af en toe de indruk dat ik het hoe te sleutelen vergeten ben!

's middags de rechterkant gedaan, en daar zitten drie klemmen, waar heel veel tijd in ging zitten! Daarna zat de leiding er zo op.

Helaas was het bloedheet, ook in de garage was het inmiddels leuk door gewarmd, dus later remblokken monteren, remolie erin en ontluchten.

17 juli 2024: Alles afgemonteerd, ontlucht , proefrit gemaakt en dichtheid van de remleidingen gecontroleerd: alles goed.

24 Juli 2024: Toch na een ritje gaat de rem-lamp weer aan, dus de boel nog maar wat vaster gedraaid, geen remolieverlies te zien, wel was één van de twee wartels op de cardan  een beetje vochtig:  lampje uit.

's middags reed ik 15 kilometer en na stilgestaan te hebben, weer het rem-lampje aan! Dus: nog maar een keer ontlucht en nu blijft hij definitief uit lijkt het.

25 augustus 2024: ik heb de 240 naar de hal gebracht en de Porsche meegenomen. Het rem-lampje blijft definitief uit nu.

07 november 2024: ik ben vanmiddag in de hal geweest, o.a. om de 144 meer achter de 780 te zetten. Hiertoe dus de 240 en de 780 gestart en warmgedraaid. Alles werkt naar behoren. De 144 naast de Land Rover geduwd en de auto's teruggezet.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb