780 Bertone V6 - 1986, kleur Champagne

Op de platte wagen, aangekomen in Neede....

 De oudste rijdende, origineel in NL geleverde 780.


 Datum eerste toelating 05-11-1986, origineel in NL geleverd;  B280E;  Chasisnr.  YV1782687HD001332 , Carrosserie nr. 001332

 

Zo leek het heel wat......maar de eigenaar had wel aangegeven dat er wat roest was.

 

 

Het aankoopverhaal:

Ik had dus voor 16  april een uitje naar de Champagne streek georganiseerd, samen met de regio-coördinator van de Volvo Club de France. Eén van de nederlandse deelnemers zou met een 780 komen, maar die auto kreeg een motorprobleem, waardoor hij met een andere Volvo deelnam. Al pratend bleek dat hij wel van de auto af wilde omdat er naast het motorprobleem wel het één en ander aan de auto moest gebeuren...

Ik heb hem gezegd dat ik wel geïnteresseerd was en uiteindelijk heeft Alexander de auto voor me opgehaald en bij hem thuis neergezet.

6 mei 2016: Alexander haalt de auto op en rapporteert dat hij in een wat slechtere staat is dan ik verwachtte...het risico van ongezien kopen! De prijs was echter ook laag, dus.... Punten van aandacht: roestschade bij het schuifdak, met gaatjes, dakranden, de beide hoeken onder de achterruit, voorruit en de onderkanten van de achter-zijruiten. Veel bekende plekken dus. Alexander slijpt uit een sloop-940 een stuk dak met opening van het schuifdak als reparatiestuk. Verder zitten de originele velgen er niet bij, maar ik heb inmiddels met de verkoper afgesproken dat ik die  alsnog kan ophalen.

Alexander heeft een goede V6 motor staan en die kan ik van hem overnemen en hij wil de boel ook nog uitwisselen voor een alleszins redelijk bedrag.

Ik heb besloten om hem eerst het interieur te laten demonteren en dan te wachten tot ik zelf kan gaan kijken voordat we een beslissing nemen.

7 juni 2016: 's avonds even naar Alexander gereden vanuit het hotel in Markelo (waar we zaten voor de crematie van mijn vader op woensdag 8 juni) om de 780 te bekijken. Het interieur ligt eruit dus de schade onder de zijramen is goed in te schatten.

We hebben afgesproken dat de motor wordt gewisseld. Alexander zegt dat zijn vriend Marcel eventueel de nieuwe stukken in het dak kan lassen.......

Verder heeft Alex uit de voorgenoemde sloop-940 ook het schuif-kanteldak gehaald en hij denkt dat hij het dak pas kan maken voor de 780. Dit dak is inmiddels voor zijn eigen 780, maar misschien vindt hij nog een andere?

De schuifdakproblemen.....met gaatje...

 

Onder de linkerzijruit aan de binnenkant

 

Onder de rechterzijruit aan de binnenkant

 

In de hoeken onder de achterruit

 

Verder heeft de auto veel roestplekjes, rond de voorruit die zelf ook vervangen moet worden, wielranden etc. Nog wel wat werk dus!

Eerst de motor vervangen en het dak + schuifdak repareren (ook het glas van het schuifdak is niet goed) en dan naar Frankrijk voor de kleinere klussen!

Maar even wachten, de kosten op andere plekken zijn even te hoog!!!

1 september 2016:  de knoop is doorgehakt: de "nieuwe" motor wordt één dezer dagen door Alexander klaargemaakt en in de auto gezet. Dan hebben we weer een rijdende 780, dat scheelt al! Daarna moet het laswerk aan het dak en in de opening van het schuifdak gebeuren..

13 december 2016:  Alexander zegt dat hij de laatste weken van december aan de 780 gaat beginnen, motor wisselen en laswerk, het zal mij een genoegen zijn, ik ben benieuwd! Eind december zijn we een paar dagen in NL, dus ik hoop dat ik dan iets kan zien!

 28 december 2016:  We waren voor de verjaardag van de familie even in Nederland en van de gelegenheid gebruik gemaakt om even langs Alexander te rijden. De "nieuwe" V6 staat erin, met nieuwe keerringen en slangen en loopt uitstekend. Fijn! Eind januari is het laswerk gepland...

 28 december 2017:  Ja, ja, een jaar later!  

We waren weer een paar dagen in Nederland en ik heb met Alexander afgesproken dat ik de auto in april kom halen, gelast of niet.. dan zet ik hem in de hal van de association en kan ik op mijn gemak verder met hem.

26 maart 2018:  Nou, eindelijk is de auto mee naar Frankrijk, we waren het weekend heen en weer om naar een Porsche 996 cabrio te kijken (en gekocht!!!), dan in Goor te praten met een tuinarchitect/hovenier die een ontwerp gaat maken voor de vernielde tuin ivm asbestsanering en ook om de 780 mee naar huis te nemen. Druk weekend, maar leuk!!

Tijdens een stop bij Baraque de Fraiture (Ardennen) op weg naar Frankrijk: Kasper controleert of de banden niet te heet worden!

2 dagen later de auto naar de stalling gebracht.

Juni 2019: ik heb de voorstoelen uit de auto gehaald, eens kijken of we die op termijn kunnen opknappen, ze zijn vrij goed.

16 september 2019: vandaag naar de stalling geweest met een accu en de auto even warmgedraaid. Twee banden leeg...volgende keer met een paar velgen en banden erheen..

Hij start in één keer (na het, zonder ontsteking, opbouwen van oliedruk).

09 januari 2020: vandaag eindelijk weer naar de stalling geweest: accu aan de auto, even droogstarten tot de olielamp uit gaat en warm laten draaien. De motor draait prima, veel geluid met kapotte uitlaat. De remmen slepen..

Verder de originele velgen van de auto gehaald: de voorbanden zijn plat. Alle vier geruild voor Adhara's met oude winterbanden van de 940..wel rechtsachter en linksvoor verkeerde draairichting, kan niet bommen, er wordt toch niet mee gereden, maar als de nieuwe hal van de PAARC aangekocht en klaar is, kan de auto in ieder geval verhuisd worden..!

19 oktober 2020: weer eens naar de stalling geweest, zelfde start procedure als 9 januari: loopt uitstekend..met lawaai natuurlijk!

Datzelfde nog een aantal keren gedaan, tot de verhuizing naar de nieuwe hal van de PAAARC op 29 mei 2021:

 

16 mei 2022: Ik heb de auto geprobeerd te starten, maar de benzinepompen lopen niet.....volgende keer een ander benzine relais erin..

Eind augustus: in de hal geweest en de auto geprobeerd te starten met ander relais: hij slaat niet aan!

12 september 2022: weer geprobeerd met een nieuw benzine relais: niet aanslaan..

27 januari 2023: Ik heb een doorverbonden benzinerelais geprobeerd, maar de auto slaat niet aan. Jammer, want hij gaat op een trailer mee naar Alexander in Nederland. Ik geef hem aan hem en hij maakt in ruil de 1800ES voor me klaar.

27 januari 2023: Irene wil slingeren! ( Ik was even vergeten dat het een kanteltrailer is, Pffffff!!)

 

 

28 januari 2023: Onderweg naar Nederland. Bye 780. Jammer, maar ik kom er niet aan toe! En Alexander maakt er vast weer iets moois van! Dat verdient de auto ook!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

29 september 2024: Ik hoorde vandaag  van Alexander dat de auto wat carrosserie betreft nu klaar is voor de spuiter, hij heeft nu grille, spoiler en lampen eraf en gaat de ruiten eruit halen. Waarschijnlijk eind oktober wordt hij gespoten.