TOYOTA Auris Touring Sports 136H Technoline

17 januari 2019:  Omdat de Volvo 940 al twee weken geen verwarming en/of ventilator heeft, heb ik besloten dat ik geen zin meer heb om aan de dagelijkse gebruiksauto te sleutelen. Ik repareer het later wel en dan gaat hij eruit..

Daarom hebben we besloten dat er een moderne auto bij moet komen. Omdat de diesel olie inmiddels bijna net zo duur is als benzine, heb ik besloten dat het een benzine/hybride moest worden, liefst op benzine E10 en dan kom je bij het merk dat daar de meeste ervaring mee heeft: Toyota.

Ik heb eerst een 2e hands Yaris geprobeerd, maar dat is het niet voor mij, het rijdt goed, maar bij 80 km/u maakt hij teveel lawaai en het ding is wel erg langzaam +  de bestuurdersstoel kan niet ver genoeg naar achter naar mijn zin.

Daarna een Auris geprobeerd, en dat is meteen goed. Goede stoelen, zelfs vergeleken met Volvo, erg compleet uitgerust en erg goed afgewerkt van binnen. Uiteindelijk heb ik deze Auris in stationcar uitvoering gekocht (Belachelijk genoeg heeft hij de naam meegekregen "TOYOTA AURIS TOURING SPORTS 136H TECNOLINE", maar goed, het blijven Japanners hè? In het buitenland niet TECNOLINE, maar FREESTYLE....)

Onze auto is van maart 2018, had bij aankoop 4900 kilometer gelopen als demo van de Toyota dealer en gaf een geweldige korting op de prijs..het loopt uitstekend, is veilig, loopt hele einden op electra zonder dat je iets hoeft te doen, hij schakelt zelf van benzine naar electra en terug, en gebruikt tot nu toe tussen de 4 en 5 liter per 100 kilometer. Ik vind hem niet mooi, maar afgezien van een enkele Aston Martin of Jaguar vind ik geen enkele moderne auto mooi, dussss....

De kinderen noemen hem de TOMToya....en spelen met de gadgets op het beeldscherm in het dashboard..

08 april 2019:  km 8240 En ja hoor, al twee (kleine-) schades gereden, beide keren bij het achteruit rijden! Eerste keer tegen een uitstekend stuk van de muur waar ik parkeerde, resultaat: wat kleine pitjes aan de linkerkant op de achterbumper. De tweede keer: linker-achterspatbord tegen een bordje: een langwerpig deukje achter het achterwiel..

Altijd hetzelfde met een nieuwe auto!!

13 juni 2019:  En het wordt nog veel gekker: ik heb de auto achteruit met de linker-achterkant tegen de hoek van de muur rond ons huis gezet!

Ongelofelijk, 3 keer dezelfde hoek, maar nu is er serieuse schade en ik heb verdorie een achteruitrijcamera! En nee, ik had niets gedronken!!

Schade volgens de expert van de verzekering: 1485,17 euro incl. btw..

Ik laat het na de zomervakantie wel maken, eerder hebben het schadebedrijf en/of ik geen tijd..

04 oktober 2019: km 12.282 ik heb de auto afgelopen maandag weggebracht voor de reparatie en vandaag teruggekregen. Door allerlei omstandigheden en de vakantie was er niet eerder tijd voor de reparatie. Het ziet er als nieuw uit, maar de strip op de bumper die beschadiging moet voorkomen is natuurlijk bij het vervangen niet meer aanwezig dus die nieuw besteld op Ebay, een zwarte ditmaal..

03 december 2019: ik heb de zwarte pvc beschermstrip bevestigd, dat ziet er eigenlijk beter uit dan de vorige.

Verder heb ik voor 4 euro een vignet gekocht bij parkeerbeheer in Epernay, waarmee ik, in combinatie met een speciale (-groene) parkeerkaart overal twee uur gratis mag parkeren.    Het is een service speciaal voor hybride, electrische en LPG auto's!

Het hele jaar 2020 eigenlijk niets te melden, de auto doet ongemerkt heel veel goede kilometers!

13 oktober 2020: eindelijk is de auto aan een beurt toe: km 21567    Tevens een hondenrek gekocht (193 euro), zelf gemonteerd, kosten totaal 531.62 euro.

Volgende beurt op km 36500 of oktober 2021...

22 juli 2021: 29698 km Een werkelijk probleemloze auto hoor, trekt goed, remt goed en stuurt snaarstrak, zonder twijfel door het sportonderstel en lage banden..

Ik kan trouwens sinds een tijd de reserve - afstandsbediening + sleutel niet meer vinden die ik soms gebruikte... Een nieuwe  aangevraagd bij de dealer, kost meer dan 350 euro!

09 december 2021: km 32495 De auto heeft een beurt gehad, waarbij olie en filter zijn vernieuwd. Het hybride systeem is gecontroleerd en alles is goed bevonden..

04 maart 2022: km 32495 De auto is vier jaar oud en moet dus voor het eerst gekeurd: Contôle technique bij Autosur in Epernay, zoals al onze auto's:  alles prima, geen opmerkingen..

18 mei 2022: Zoals al eerder gezegd is het een fijne en probleemloze auto. Geen eigen karakter misschien, maar stuurt, remt en zit uitstekend!

04 augustus 2022: ik heb de linker-voorkant van de auto beschadigd bij het achteruit rijden op het parkeerterrein van E.Leclerc! Stom hekje voor de winkelkarretjes op 80 cm hoogte. Niet gezien...

12 september 2022: ik heb de Toyota in de hal gezet en de Amazon meegenomen.

26 oktober 2022: ik was in augustus van plan de auto te verkopen omdat ik niet meer steeds heen en weer hoef voor de kinderen, maar toen reed ik dus op 4 augustus de schade aan de voorkant.

Inmiddels heb ik de schades zo goed als dat ging gerepareerd, je ziet er bijna niets meer van, dus net, na nog wat poetsen, een stel foto's gemaakt van de auto en aan de verkooptekst gewerkt. Morgen van binnen goed schoon maken en dan meer foto's.

Ik verkoop de auto omdat ik van plan was te verkopen en met de opbrengst een Volvo 1800ES te kopen.

Die heb ik inmiddels gekocht...

 

18 januari 2023: ik heb de auto vandaag verkocht aan de dealer in Epernay, goede prijs gehad, in vier jaar zo'n 1800 euro per jaar afgeschreven.

Het is een goede auto, zonder problemen en met een goed weggedrag, daar kun je niets van zeggen, maar ik heb nooit van de vorm en de kleur gehouden.

Ik heb de auto ooit puur gekocht om comfortabel en goedkoper (dan de 940) heen en weer naar de scholen van de kinderen te kunnen. Dat hoeft niet meer, duss..