Volvo 1800 ES 1967

9 oktober 2022: ik kijk al een tijdje naar dit type Volvo, een droom van al heel vroeger!

Ik blijk de CATAWIKI veiling te hebben gewonnen, dus ik mag me eigenaar noemen van een 1973 Volvo 1800 ES.

De auto komt oorspronkelijk uit Zweden, is op 13-01-1992, na import in Nederland, op NL kenteken gezet.

De datum eerste toelating is 30-06-1973. Er zit nog een Nederlandse apk op tot juli 2023.

De kilometerteller staat volgens de verkoper op 6365 km.

De auto heeft inmiddels veel kenteken nummers gehad: eerst Zweeds met het kenteken XJB 347 , toen Nederlands nummer DN-NP-34, toen Nederlands nummer 57-YB-15, toen een voorlopig Frans nummer in mei 2023: WW-23-KJ en uiteindelijk in juli 2023 het nummer GP-071-QT.

Het blad productiegegevens dat Volvo me van mijn auto gestuurd heeft geeft andere nummers voor de motor en versnellingsbak, de motor was origineel een B20F, maar er staat nu een een revisiemotor in met plaatje op de zijkant 5460094 en is een B20E, de M41 bak is nu N°301340 (ipv de originele N°301609), dus 4 versnellingen en een overdrive.

 

De auto lijkt wat achterstallig onderhoud te hebben, hij staat op LPG waar hij heel goed op loopt zegt de verkoper, maar op benzine start hij wèl, maar loopt beroerd, waarschijnlijk op 2 à 3 cilinders. De D-jetronic injectie is tamelijk berucht en bovendien zijn er niet alle onderdelen voor te krijgen. We gaan het zien, de prijs is er ook naar!

De auto heeft een 4 versnellingsbak met overdrive, een M41 dus. Er staat dus een B20E motor in met 10 op 1 compressie. Dus i.p.v. de 110 pk heeft deze iets van 136 pk.

Bovendien was de auto origineel groen (kleur 110) en dat is onder de motorkap (en op het kentekenbewijs) nog te zien.

Hij heeft nu kleur 115, groenblauw. Het spuitwerk is volgens mij wel goed gedaan en dus waarschijnlijk in Nederland.

 

13 oktober 2022: ik heb inmiddels contact gehad met de verkoper, de betaling is dus bij Catawiki gearriveerd.

Nu eens even kijken hoe ik de auto hier ga krijgen!

15 oktober 2022: Erg leuk contact met de eigenaar Hans Kraaijeveld, die in Hongarije blijkt te wonen, zijn collega in Hasselt regelt de zaken.

De auto staat inmiddels op een export kenteken, dus het deel II. Verder heb ik het transportbedrijf Nobel Transport opdracht gegeven om de auto naar Alexander in Neede te brengen die de benzine injectie problemen gaat proberen op te lossen.

16 oktober 2022: ik ben erachter gekomen (o.a. door hulp van Georges, clublid VCF) dat de auto tot ongeveer 2010 een ander kenteken had: DP-NP-34. Dit in het Global Register op www.Volvo1800pictures.com

Waarschijnlijk gewisseld voor het klassieke kenteken 57-YB-15 om legaal met donkerblauwe platen te mogen rijden. Ik heb twee foto's van de auto met het eerste kenteken (waarschijnlijk gekregen bij de import in 1992) met de (illegale-) blauwe platen.

 

24 oktober 2022: Nobel Transport heeft de auto opgehaald in Hasselt en naar vriend Alexander in Neede gebracht. Alexander gaat hem nakijken en zien of hij hem goed op benzine kan laten lopen. De trigger contacten voor de injectie die onder de verdeler zitten, kosten meer dan 300 euro, en Alexander stelt voor om meteen naar een 123Ignition te veranderen met de contacten voor de injectie erin. Iets duurder, maar van het gezeur af! Dat doen we dus, inclusief nieuwe bobine en kabels.

Alexander heeft wel al wat kleine gebreken geconstateerd, dus er is leuk wat te doen..

28 oktober 2022: ik heb contact gehad met Sander, de vorige eigenaar (2e eigenaar in Nederland) en hij schreef me dit:

 

Hoi Tom, de man van wie ik hem kocht had hem in 1992 laten importeren uit Californië en ik was dus de tweede Nederlandse eigenaar. Hij had er zelf één of ander blauw nummerbord op gezet, maar zei er wel bij dat het eigenlijk een YB plaat moest zijn. 

Nadat ik hiervoor een keer aangehouden werd heb ik dat dus maar gekocht.

 

Waarschijnlijk zit er een injector verstopt, want hij reed een paar jaar geleden nog goed op benzine, maar toen ging ik hem ook veel minder gebruiken en dat is nooit goed voor een auto.

Het eruit halen van de LPG tank is op z'n zachts gezegd "jammer" aangezien de auto ongeveer 1 op 8 loopt, maar als het niet anders kan...

 

Ik heb zelf een aantal keer de carrosserie laten repareren en overspuiten.

De eerste keer bij Sito Classics in Enschede, waar de gehele achterkant (spatborden en achterpanelen buiten en binnen) zijn vervangen, aangezien daar soms een centimeter plamuur op zat.

Het was toen mijn enige auto en ik heb een bloedhekel aan plamuur. Later is de hele auto nog een keer overgespoten bij een bedrijf net buiten Rotterdam met inbegrip van enkele reparaties natuurlijk.

Op het dak hebben vroeger rails gezeten, bij wijze van imperiaal, maar de man waarvan ik hem kocht had die laten weghalen en de gaten laten dicht plamuren. Die plekken waren gaan opbollen en toen de schuurmachine erop gezet werd bleken er 24 lak- en andere lagen op het dak te zitten (= ~5 mm).

Dat is toen weer met plamuur dicht gesmeerd, maar uiteindelijk ging dat toch weer fout natuurlijk. Dus toen heb ik zo'n twee jaar geleden het dak helemaal laten kaal schuren en over laten spuiten. Dat was via mijn vaste garage Martens in Deurne: de beste Volvo-man van Nederland kan ik wel zeggen. Hij weet echt alles van oude Volvo's - en die spuiter van hem is blijkbaar ook heel goed. En nu pasten ook de goot-strips weer naar behoren.

De enige roestplekjes die er nu nog zijn zitten onder op de beide deuren. Op de motorkap zit blijkbaar nog steeds plamuur - en op de linkerdeur - maar daar zit volgens mij geen roest onder. 

Dank en groeten,

Sander    

Ps: De naam van de vorige eigenaar weet ik niet meer, maar hij had een regulier bedrijf (dat geen klassiekers onder handen nam) deuken laten wegwerken (= plamuren dus). Meer weet ik daar niet van.

Ik kocht de auto in 2004 en verkocht hem dus in augustus j.l.

(Hans kwam hem op 12 augustus halen.(2022).)

En via Hennie Mank op facebook: de eerdere eigenaar (10 à 15 jaar geleden) die hem wellicht uit Zweden of de USA heeft geïmporteerd heet Groenewoud.

En Sito Classics is natuurlijk vriend Tom Bunt, en hij en de jongens konden zich de auto herinneren!

 

 

                 En hier de productiedata die ik kreeg van het historisch archief van Volvo Zweden, uit het chassisregister:

Op het plaatje onder de motorklap staat trouwens type 1836350 !

Zowel de RDW als de Fransen hebben dit nummer als chassisnummer opgegeven, terwijl hij natuurlijk chassisnr. 1836353-4143 is!!

op het plaatje in de auto staat trouwens alleen 1836350...

Het gekke is dat de auto op de door de fabriek aangeleverde gegevens naar de USA zou zijn gegaan, terwijl de 1800ES Register club zeker weet dat het een uit Zweden geïmporteerde auto is!

Het laatste zou wel verklaren waarom ere geen side-lights op de auto zitten.

 

 

 

 

Motornummer is nu N° 5460094 en geen B20F maar een B20E, en de versnellingsbak M41 is N° 301340.

 

Op transport van Hasselt naar Neede

 

8 november 2022: Alexander is druk met de auto, veel onnodige draden weghalen, een nieuw aangeschafte 123 Ignition installeren , ook ter vervanging van de trigger contacten voor de injectie onder  de oude verdeler, nieuwe kabels en draden trekken en voorzien van nieuwe stekkers, nieuwe slangen. De auto loopt er inmiddels goed mee op benzine, daarvoor liep hij op 2 cilinders.

09 december 2022: Er blijkt door vorige eigenaars behoorlijk te zijn "geknutseld": overal losse draden, een motortje dat de ruitenvloeistof door de kapotte ruitensproeier motor moet duwen, losse draden op de injectoren, geen stekkers op de koplampen, zijruit die niet sluit, etc. etc. De MAP sensor is stuk en bij een poging het te repareren blijkt hij lek te zijn, we bestellen een ruilexemplaar bij de VKV. Logisch dat de auto 1 op 8 reed ja.

Alexander heeft veel foto's gestuurd, hij is er knap druk mee!

 

Januari 2023: Alexander is er knap druk mee: de lucht weger was stuk en niet te maken, dus die is gereviseerd besteld bij de VKV. Hij heeft buiten alle bedrading nalopen/vervangen en stekkers vernieuwen ook kleppen gesteld en luchtfilter vervangen.

Na alle draden nagekeken te hebben en waar nodig vervangen + nieuwe stekkers overal en slangen, + de tank legen en vullen met benzine voor Classics (83 euro voor 20 liter!) loopt de motor als een zonnetje!

Ik heb een visco-koppeling voor de koelfan gekocht die later niet blijkt te passen, is waarschijnlijk voor een 240...)en via facebook een koeltunnel in Engeland aangeschaft!

Het plaatje op de motor: het is een B20E!

 

28 januari: In ruil voor al het werk van Alexander, geef ik hem de "gouden" 780, dus vandaag met Irene naar Nederland met een gehuurde trailer met de gouden 780 erop en 29 januari terug met de 1800ES!

 

 

Samenvatting van nieuwe onderdelen voor de auto:

123Ignition met bobine, bougies en bougiekabels; Druksensor B20E.

En veel klein spul:

En verder: lamphouders, verwarmingbuizen, pakkingen, thermostaat, Koplampen H4, spoorstang einden, benzinefilter, V-snaren, radiateurslagen, cilinder voor achterslot, benzineslang, benzine vulslang, inlaatslang en dan vergeet ik vast nog wat!

Ik heb me de pokken gezocht naar een ingeslagen chassisnummer, op al de normale plekken was niets te vinden! Ook na mijn vraag op diverse facebook pagina's kwam niet het verlossende antwoord: Uiteindelijk bleek dankzij Tom Bunt van Tom's Classics in Enschede dat de RDW het nummer had ingeslagen in de bagageruimte, onder de bekleding!

15 januari 2023: vandaag heb ik de remolie vervangen, de oude had een naar kleurtje! Mijn setje was trouwens onbruikbaar, de dop van de drukfles was gescheurd! Gelukkig had ik nog een nieuwe set, maar die moest ik wél zoeken!

Eén ontluchtingsnippel aan de rechter voorklauw is rond en kan dus niet los (Binnenkant boven en aan dezelfde klauw is de onderste nippel aan de buitenkant verstopt.

Verder ga ik de remblokken gangbaarder maken, de blokken voor zijn nog oké, achter weet ik nog niet.

26 februari 2023: ik heb de achterste remklauwen maar vernieuwd, gekocht bij de shop van de VKV, van de vier zuigers zaten er drie min of meer vast. Ik heb besloten om de voorkant dan ook maar te vervangen.

08 maart 2023: de voorste remklauwen zijn ook binnen, samen met de nieuwe korte remleidingen. ik heb toen ik maandag 6 maart in NL was Tom Bunt van Tom's Classics bezocht en meteen een paar remblokken meegenomen.

14 maart 2023: het schiet door allerlei omstandigheden niet op, maar ik heb vandaag met Locktite alle bevestigingsbouten van de klauwen gezekerd, en van de week had ik alles al gemonteerd, inclusief de nieuwe remleidingen.

Vanmiddag of anders morgen de remolie erin en hopen dat alles dicht is!

Ik heb trouwens een gelakt proefplaatje bij de auto waaruit blijkt dat de kleur niet 115 Volvo is, maar BG31P Honda, NAP2B, Malachite Green..!

16 maart 2023: gisteren heb ik het remsysteem gevuld en twee keer ontlucht, vandaag bleek dat nog niet genoeg, de remmen werken, maar het pedaal is te diep en na een paar keer pompen is hij hoger, dus nog een keer ontluchten dan maar. Er gaat een hoop remolie verloren zo!

Ik heb wel de foto's voor de "Attestation" van de FFVE kunnen maken, dus de aanvraag is vanmorgen verstuurd. De tweede stap naar een Frans kenteken is gezet. Fijn land dit, waarom zou je het makkelijk maken!

17 maart 2023: ik heb het remsysteem nog een keer ontlucht met de Easybleed en iets meer luchtdruk en het pedaal is nu prima. Nog steeds wat laag, maar hij komt niet meer hoger als ik een paar keer trap. Eens kijken of het pedaal wat hoger kan worden gesteld.

Verder heb ik via een oproep op facebook 1800 groepen een 6-bladige metalen koelfan gevonden in Engeland en die wordt naar me opgestuurd.

Ik heb de benodigde onderdelen als koppeling en bijbehorende visco bij de VKV besteld.

24 maart 2023: Van de FFVE de "ATTESTATION de datation et de caractéristiques pour l’obtention d’un certificat d’immatriculation « VÉHICULE DE COLLECTION »"  gekregen! Dat geeft recht op een "Collection" kenteken.

Nu het kenteken aanvragen, ook via de FFVE, daartoe alle documenten al gedownload op de site, alleen de APK (CT) nog op dinsdag 9 mei en natuurlijk de groene kaart van de auto.

29 maart 2023: ik heb bij de VKV een nieuwe ruitensproeier pomp met reservoir en beugel laten komen, de oude is niet origineel.

13 april 2023: ik ben de voorstoel van de 780 aan het spuiten en heb meteen de rechter zitting van het achterbankje ook gespoten met een rood/bruine standaardkleur die me beter bevalt dan de bruine kleur. Dit past m.i. beter bij de veranderde carrosseriekleur vind ik. Ik ga op termijn de rest van het interieur ook doen. Daar moet ook nog wat worden opgeknapt.

Links de nieuwe kleur, meteen wat scheurtjes gerepareerd.

 

4 mei 2023: Ik heb de auto in de verzekering gedaan bij RETRO+ waar ook de 780, Amazon en Land Rover verzekerd zijn.

Verder heb ik zelf wat kenteken platen geprint en geseald en op de auto gezet om 9 mei naar de keuring te kunnen. Meteen even heen en weer gereden met de auto, en de overdrive geprobeerd: die doet het prima. Ik vind de auto niet erg goed rijden, ik ga na de keuring de olie in bak en achteras vervangen en kruiskoppelingen e.d. nalopen. Misschien ook de ophanging van de uitlaat vernieuwen, ik heb lang geleden al alle nieuwe klemmen laten komen met nieuwe rubbers.

 Van een afstandje net echt, maar kenteken van karton....om naar de keuring te kunnen!!

 

9 mei 2023: Ik ben naar de keuring geweest en behoudens wat kleine aanmerkingen is de auto goed. Alleen de uitstoot CO is te hoog, 8%, dus afkeur.

Geen probleem voor het aanvragen van het kenteken dus die is de deur uit!

 

15 mei 2023: ik heb het voorlopige kentekenbewijs en twee kentekenplaten binnen en er meteen opgezet!

19 mei 2023: ik heb gisteren een eindje gereden, de achterbrug huilt en schakelen gaat eigenlijk alleen goed met double clutch, anders wil hij niet in de volgende versnelling. En de overdrive doet het inderdaad niet.

Vandaag heb ik het nieuwe tankje met pomp gemonteerd voor de ruitensproeiers, nadat ik gisteren eerst een beschermplaatje had gemaakt. Hij zit mij wat te dicht op de uitlaat! De oude had ik er al eerder uitgesloopt, kapot pompje op de tank en een tweede pompje dat de vloeistof erdoor heen moest trekken!

 

Zo, de viscofan is compleet dankzij het onderdelendepot van de VKV en de fan uit Engeland! Ik wacht nog op de goede boutjes..

Mooi nieuw geel kleurtje erop gespoten!

 

19 mei 2023: vanmiddag met Irene een ritje gemaakt, niet te ver, maar langs St Martin d'Ablois rechtdoor door de bossen. Na ongeveer 6 kilometer in de bossen begon de auto te bokken en in te houden!

Langs de kant gezet, omgekeerd, maar na een paar honderd meter weer bokken en geen toeren meer willen draaien. En daar stonden we! Dochter Rosa is met de XC60 en een sleepkabel gekomen en zo ben ik terug gesleept! Tot groot genot van Irene maar niet heus! Ze heeft wel keurig gesleept!

Irene is er nerveus van!                 Meisje in de berm!         

 

Later heb ik thuis, in de garage, de tankdop losgemaakt en gestart: na een beetje moeite lopen zoals daarvoor! Ik heb er benzine bijgegooid en de benzinemeter blijft waar hij was, dat werkt dus misschien niet!

 

22 mei 2023: Nog geen tijd gehad om de auto weer te proberen. Ik vond dat de achteras veel lawaai maakte tijdens het rijden, dus heb ik vandaag de olie uit de cardan laten lopen, zwart! Wat slijpsel op de magneetplug ook. Ik heb er maar even 80W90 olie in gedaan en ga er deze week even mee rijden, ik heb Classic SAE 90 besteld, die doe ik er daarna wel in.

Oh, en zekering 3 was op de grond gevallen, dus waarschijnlijk deed daarom de overdrive het niet, ha, ha!?

24 mei 2023: nog wat onderdelen van de VKV ontvangen, waaronder motorrubbers en bakrubber, dekseltje voor de zekeringskast, een assortiment bussen, rubbers en bouten + ringen voor de achteras en een luchtfilter, ik had niet gezien dat die ook door Alexander al was gekocht en gemonteerd!

24, 25 en 26 mei 2023: Nou, ik heb na aftappen de radiateur eruit gehaald , de nieuwe visco-fan gemonteerd en toen bleek dat na het terug zetten de tunnel niet paste. Bovendien raakt de fan bijna (op 4 mm na) de bovenste koelslang!. Na wat heen en weer gepraat op het VKV forum zijn we tot de conclusie gekomen dat het komt doordat de originele radiateur niet meer te krijgen is en dit een vervanger is die niet zonder meer te combineren is met de viscofan en tunnel...Ik ga proberen om hem wat hoger te monteren.

01 juni 2023: Trouwens, toen ik de auto startte met de visco-fan, maar zonder tunnel, liep de motor meteen 3000 t/m! Na enig zoeken blijkt  de gaffel waar de kabel doorheen loop op de aansluiting van het gasklephuis gebroken te zijn! Natuurlijk nergens te krijgen, maar oud-kartvriend Ronald Zwerus wees me via het VKV forum op een gebruikt spruitstuk waar het ding op zit, dat door Willem Classics in Nybeets wordt aangeboden.        Meteen gekocht!

Het is nog steeds niet ideaal, maar ik kom er wel!

05 juni 2023: spruitstuk donderdag besteld, maandagmorgen al gekregen! Van Nybeets in Friesland naar Brugny! Supersnel!

De kam er vanmiddag afgehaald en op de auto gezet, perfect! De motor draaide alleen 3000 toeren: de gaskabel stond veel te strak! Nu is het goed en kunt je het stationair toerental afstellen. Misschien morgen warmdraaien, stationair toerental afstellen en CO waarde afstellen. Oh nee, het contra moertje is 7/16 inch en de hele set Engelse maten sleutels en doppen ligt in de Amazon Combi in de hal!!

Als gezegd: we komen er wel!

Op het VKV forum kreeg ik trouwens de suggestie dat het achterste ophangrubber niet goed zou zijn, waardoor de motor achterover hangt. Daardoor zou de fan te dicht op de koelslang komen. Ik heb gekeken door de bak wat op te krikken en dat lijkt inderdaad de motor rechter te zetten. Ik heb 3 nieuwe rubbers en inderdaad is het achterste rubber origineel veel dikker dan de motorrubbers. Ook zegt de forum schrijver dat je hem dan nog iets hoger kunt zetten. Ga ik proberen natuurlijk!

16 juni 2023: ik heb vandaag het draagrubber eraf gehaald, en een nieuwe gemonteerd met een 1 cm dik blokje ertussen om hem wat hoger te zetten.. Er kwam trouwens een ring van 3mm tussenuit. et rubber was trouwens niet slecht, maar wel soepeler dan de nieuwe,  hij was wel van de goede dikte.

6 juli 2023: ik heb samen met Kasper geprobeerd om de motorkap terug te plaatsen, maar de schroefdraden van beide scharnieren blijken door een vorige eigenaar te zijn vernield. Die dingen kosten 86 euro per stuk nieuw, maar bij Nordicar heb ik goede gebruikte gevonden incl. de goede moeren. Ze zijn zelfs al gestraald: keurig!!

Verder een ontluchtingsslang gemaakt voor de benzinetank en een klein gaatje in de tankdop geboord;

13 juli 2023: De scharnieren zijn binnen, dus ontvet, in de zink primer gezet en in kleur gespoten.

19 juli 2023: Ik heb de motorkap voorzien van de "nieuwe" scharnieren, na ze te hebben gespoten, het gat aan de linkerkant in het paneel voor de radiateur groter gemaakt naar het midden, alles gemonteerd en nu kan de kap niet dicht: hij stuit tegen de voorkant! Ik word niet goed! Later verder!  Eerst op vakantie!

 

13 Augustus 2023: de leren riemen die ik in de USA had besteld zijn gekomen, samen met  de bevestigingshaakjes die ik bij de VKV had besteld. Niet erg nuttig, maar ik vind het zo charmant! Meteen de picknick mand erin gezet!

 

25 augustus 2023: Ik heb het probleem met de motorkap maar even over de vakantie heen getild, ik werd er niet goed van! Vandaag, na twee dagen op en af klooien, heb ik de kap erop zitten. Ik heb de grille eruit gehaald, de scharnieren niet te vast op de auto geschroefd en gemodderd tot er aan beide kanten aan de onderkant een bout in wilde....De kap zit  niet helemaal mooi en maar met twee i.p.v. vier bouten vast, maar hij zit en hij kan open. Ongelofelijk wat een gedoe. Niemand op het forum begrijpt, net als ik, waarom het zo moeilijk gaat. Iemand zei dat er misschien ooit voor-schade is geweest, maar ik kan daar geen tekenen van vinden. Nou ja, ik kan weer verder! Meteen wat roest achter de grille behandeld met omvormer en lak en het gat, waar het koolstoffilter heeft gezeten voor de radiateur, dichtgemaakt met een plaatje verzinkt staal.

De kleine beschadigingen heb ik inmiddels bij-getipt met de goede kleur.

 

22 september 2023: ik ben met Irene en de XC60 naar de Volvo Beurs in Rosmalen geweest, een groot elektrisch schema gekocht bij de stand van de 1800ES Register en aangegeven lid te willen worden. Weer een aantal bekenden gesproken en een aantal voor mij nieuwe contacten opgedaan.

25 september 2023: Nou, weer wat nieuws: ik wil 's ochtends de auto buiten zetten om de 940 op de brug te servicen, ik rijd naar buiten en met de kont in de opening van de toegangspoort slaat hij af en alle lampjes op het dashboard uit! Sleutel draaien geen effect! Alleen de koplampen doen het, verder niets! De auto opzij geduwd.

's middags probeer ik opnieuw en bij het draaien van de sleutel gaat alles aan en de pomp loopt!!. Een paar keer uit en aan en plotseling weer hetzelfde: alles uit! Ik verdenk het contactslot, maar hoe? Het zal de schakelaar achter het slot zijn denkt men op het forum van de VKV waar ik mijn probleem had neergelegd. Dus: bij de VKV een andere besteld, een gebruikte, maar oké.

06 oktober 2023: de "nieuwe" schakelaar is vanmiddag binnengekomen, ik heb alle contacten geschuurd en ik heb vanavond de schakelaar gemonteerd. De oude lijkt in ieder geval uitgelubberd op de aansluiing met het slot. Het lijkt nu allemaal te werken. 

Ik moet nu toch gewoon maar durven te gaan rijden.....en langzaam vertrouwen opbouwen hoop ik!

Wèl kom ik nog twee stekkers tegen onder het dash die nergens aan vast blijken te zitten. Eén eenzame en een combistekker. De wonder-oplossingen  van vorige eigenaren zijn nog niet allemaal getackeld! Maar eens even de kleurcodes opzoeken in het nieuw aangeschafte schema!

08 oktober: Nee hè, weer alles uitgevallen! Op het forum van de VK kreeg ik de tip eens naar de stekker op de ECU te kijken, maar als ik aan draadjes in de voetenruimte rechts kom, heb ik plotseling waar contact! Verder zoeken dus maar, ik wordt er een beetje moedeloos van! Ook heb ik de draden op de startmotor losgehaald, geschuurd en gemonteerd, daarna wat vaseline erover. De auto start nu elke keer......

22 november 2023: op een oud draadje op het VKV forum over de koelventilator die dicht op de bovenste koelslang zit, kreeg ik vandaag van een lid de opmerking dat ik de ventilator voor de viscokoppeling heb gemonteerd, en dat moet erachter zijn!!!.

Ik ben gaan kijken en verdomd: hij zit fout! Hoe is het mogelijk, dat krijg je als je gefixeerd bent op 1 ding en niet opmerkzaam blijft!. Dus de boel weer leeg laten lopen, de radiateur eruit en de boel omgedraaid gemonteerd. Ik heb nog een keer de koel- tunnel geprobeerd, hij past wel op de radiateur, maar je krijgt hem er met de fan gemonteerd niet in en als je de fan demonteert, krijg je de fan er niet meer tussen? Dan maar zonder tunnel. Afgevuld en morgen warmdraaien..