VOLVO XC 60 XENIUM AWD D4
Doordat ik enorm genoeg had van de XC90 en dat goed liet merken aan de dealer, wilde men ons een aanbieding doen: ("we verliezen een klant door die XC90!") de reparatiekosten van de XC90 nemen ze over, en ze bieden deze XC60 aan, die als demo heeft gediend. 6000 km op de teller, van november 2015 en met alle, maar dan ook alle opties....de auto kost nieuw zoals hij hier staat bijna 60.000 euro in Frankrijk, bijna 75 in Nederland!. Kenteken: DV-535-SN
Men heeft de prijs voor ons héél scherp gemaakt en er wordt voor die prijs ook nog een afneembare trekhaak onder gezet en rubber matten voor, achter en in de bagageruimte bijgeleverd.
Na een proefrit, waarbij het leek alsof de XC90 door een andere fabrikant is gemaakt, zijn we enthousiast gezwicht. Wat een fijne auto is dit! Betere automaat, met flippers aan het stuur zodat je zelf kunt terugschakelen op aflopende hellingen, leren bekleding (met als extra sportstoelen), panoramadak, LEDRA 18 inch velgen, en zoals gezegd alle electronische opties als lane-warning, automatisch remmmen voor voetgangers, adaptieve cruisecontrol etc. etc.
De XENIUM ( of internationaal "SUMMUM") uitvoering blijkt dus alle opties van de andere lijnen te hebben plus: panoramadak, achteruitrijcamera, electrisch regelbare en verwarmde stoelen voor, electrisch verwarmde voorruit, adaptieve cruisecontrol met file-functie (!), verkeersbord herkenning, lane-departure-warning, automatische voetgangers- en wielrijdersherkenning en remmen, dode hoek waarschuwing, tyre pressure monitoring system....
En dan nog de optionele velgen: "Ledra" 7,5 x 18"; artikel n° 31439302; kleur: 960 (Light Grey); gewicht 11,2 kg; offset 55 mm; aanbevolen bandenmaat: 235/60 R18.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3 juni 2016: 6.153 km De auto opgehaald bij de dealer omdat mijn vader is overleden en we naar Nederland moeten. Men heeft vertrouwen, want de auto is nog niet betaald en het kenteken staat nog op naam van de Volvo-dealer!!
1 juli 2016: de extra dingetjes opgehaald bij de dealer: stalen rek voor achter de achterstoelen, rubber matten, bescherming voor de achterbumper en een rubberen tunnelbeschermer. De rubber mat voor de bagageruimte had ik al meegenomen...
13 december 2016: de auto heeft inmiddels natuurlijk (bij 9000km) z'n eerste beurt gehad (gratis) en doet het voortreffelijk. Stuurt geweldig, trekt geweldig, remt geweldig en alle opties zijn erg handig en veilig. De adaptieve cruisecontrol is een wonder, het ding rijdt zelfs volautomatisch file! Stoppen en optrekken zonder iets te doen! De auto is al drie keer naar Nederland vv geweest en blijkt ook nog een geweldige reisauto.
En dat van iemand die van oude auto's zonder poespas houdt!
De verlichting aan de voorkant is een wonder, hij dimt automatisch het grootlicht in de bebouwde kom en als hij een ander auto in de verte ontwaart...en dan draait er ook nog iets mee voor in de bochten. Leuk dat LED licht! Een zee van licht zonder anderen te verblinden..
30 december 2016: we zijn "even" naar Goor in Nederland vertrokken om 8.15 uur op 26 december., we waren om 13.30 in Goor, terwijl we ook nog koffie hebben gedronken bij de AC voor Luik. De 29ste zijn we weer terug gereden nadat we ook nog een dag in Amsterdam waren geweest op de 27ste voor verjaardagbezoekjes. De XC is een werkelijk perfecte reiswagen, alles gaat moeiteloos!
31 december 2016 in de wijnvelden......
Zomer 2017: inmiddels drie keer naar Nederland geweest en een vakantie van twee weken naar de Cevennen in augustus: alles loopt probleemloos. Fijne auto voor de afstanden, maar ik heb er niet veel mee verder. Irene rijdt er elke dag met veel plezier mee naar het werk.
September grote beurt gehad bij de Volvo dealer......geen bijzonderheden.
Oktober 2017: nieuwe kaarten (Versie 31676528) voor de navigatie gedownload via de VolvoCar website (zo'n 7 uur!) en in de auto gemonteerd (uren!)
29 december 2017: km 41.195 - naar Nederland geweest met de hele familie: (de 26e vertrokken, de 29e terug: 1650 kilometer totaal) Het blijft een geweldige reisauto, zeker ook door de adaptieve cruisecontrol, die vlekkeloos werkt. Op de terugreis kregen we steeds meer sneeuw in de Ardennen totdat het echt gevaarlijk werd. De grens bij Bouillon bleek afgesloten doordat een vrachtwagencombinatie de helling niet had gehaald en geschaard de weg versperde. Over besneeuwde en spekgladde B-wegen uiteindelijk de snelweg bereikt naar Charleville-Mézières, en langzamerhand ging de sneeuw over in enorme hoosbuien.
4x4 is leuk, maar winterbanden gaan toch aangeschaft worden voor deze auto! De hellingen naar beneden waren een "uitdaging, niet remmen, alleen op de motor! Oh, de bagageruimte valt toch een beetje tegen als je een 940 gewend bent!
Oh, en de nieuwe navigatie-kaarten kennen de situatie voor Amsterdam nog steeds niet!! Foei VOLVO!!!!
Toen we nog tijd hadden om een foto te maken, op weg naar de grens na Bouillon...en toen werd het echt gevaarlijk!
01 Oktober 2018: nou, de auto doet het geweldig, en dus is er niets te melden. Hij heeft één servicebeurt gehad en dat is alles. We zijn inmiddels enkele keren naar Nederland geweest, verder elke dag woon-werkverkeer etc., in augustus op vakantie naar de Creuse en Ile-de Ré geweest, volgeladen en met aanhanger en fietsen erop en geen krimp. Fijne comfortabele auto op de lange afstanden, ook door de adaptieve cruise-control!
21 januari 2019: een nieuwe kaartupdate (versie 31676528) gedownload op een USB stick: 7 uur 45 minuten !!!!!
Nu nog in de auto installeren en dat gaat ook nog wel wat uurtjes kosten! Tot 2014 deed de dealer het voor je, maar die service (betaald weliswaar) kan niet meer bij dit "premium" merk!
4 februari 2019: ik heb de nieuwe kaartupdate in de auto gekregen! Dat kostte dus bijna twee uur! Ik heb de auto voor de zekerheid maar aan de lader gelegd, want het contact moet aan blijven staan. (De auto zet het contact trouwens na een bepaalde tijd zelf uit "om de accu te sparen", dus je moet steeds gaan kijken!)
8 maart 2019: km 61.000 de auto heeft vandaag een grote beurt gehad, alle remblokken, riemen, olie en allerlei filters......dik 900 euro maar hij kan er weer even tegen. De achterbanden hebben hun beste tijd gehad, daar moeten binnenkort een nieuw setje op. Voor gaat nog wel een tijdje.
Ik heb als leenauto trouwens een XC40 D3 meegehad, ik begreep al niet waar men zo tevreden over was op het forum en facebook, maar nu begrijp ik het helemaal niet meer: wat een hok! Ik begreep deze hele klasse auto's al niet, het hangt overal tussenin en is dus te groot voor het één en te klein om iets anders te zijn.
Nou ja, ieder zijn smaak en plezier hè?
30 juli 2019: 71.890km inmiddels heeft de auto een grote beurt gehad en 4 nieuwe Continental banden. De beurt was rond km 65.000
Drie keer naar NL geweest sinds maart, geen bijzonderheden, het is een geweldige auto tot nu toe.
Donderdag 1 augustus: 2 weken naar Zweden met de aanhanger met de fietsen en kano's erop....de boot van Puttgarden (DE) naar RØdby (DK) en dan de tunnel/brug van Kopenhagen naar Malmö.
Het vertrek na een week bij het eerste huisje in TORARP
20 augustus 2019: km 76.819km Nou, na zo'n 4500 kilometer weer heelhuids terug, de auto geeft geen krimp en loopt als een trein!! Ideale reisauto!
20 december 2020: "Even" naar Nederland heen en weer geweest, samen met een gehuurde 11m2 bestelbus om de bedden en restspullen uit het huis in Goor te halen, het huis is verkocht! Eindelijk! Verder ZIJN WE zondag nog naar Amsterdam geweest voor de verjaardag van mijn kleinzoon en kleindochter.......Vrijdagmiddag heen, maandagmiddag weer terug, onderweg in Maastricht de broer van Irene opgepikt op het station, ivm de stakingen in Frankrijk was met de TGV komen te ingewikkeld!
25 februari 2020: km 85.013 de auto heeft vandaag zijn grote beurt gehad bij Delhorbe Volvo: nieuwe olie, filter, remolie, interieurfilter + transmissieolie en "joint torique" 2x. (Weer een leen-XC40 mee gehad, spiksplinternieuw - 98 km op de teller- en in Sport R uitvoering: de 3 cilinder turbomotor overtuigt me niet en de electrische stuurbekrachtiging zoekt..)
11september 2020: km 94.325: Irene is deze vrijdagochtend normaal met de auto naar het Cabinet gegaan, maar om 12 uur kon ze de auto niet in!!..........Ik ben 's middags gaan kijken en de accu was helemaal leeg, maar dan ook helemaal! De "depanneur" is gekomen met een powerpack en heeft de auto gestart, maar de ventilator en airconditioning bleven vol aanstaan terwijl ze toch echt uit stonden. Bij de dealer is geconstateerd dat de regelaar stuk was en dat die dus vervangen moest worden.. maandagmiddag was de auto klaar, maar op weg naar huis had ik geen ventilatie en airco!
De volgende ochtend terug en een XC40 SportsEdition Plugin Hybride meegekregen: dat rijdt érg goed en de meeste tijd volledig electrisch! Over een tijdje maar eens een nieuwe XC60 Plugin Hybride proberen! Het was trouwens slechts een zekering, dus 'smiddags de XC60 weer terug geruild.
30 januari 2021: km 100.240 Even een wandelingetje maken, we hebben een bepaald pad in gedachten maar we vergissen ons erin, en nemen een afslag te vroeg. Nog niet erg, met z'n AWD kom je er wel door, maar dan ligt er een diepe greppel overdwars. Dus domme beslissing: auto parkeren in de blubber!
Dat gaat dus niet, sufferd! Een vriendin gebeld of ze me even kan ophalen zodat ik de Land Rover kan halen om de XC eruit te trekken......Met low gearing en difflock ging dat natuurlijk vlotjes.
2 februari 2021: Tsja, de secretaresse van de Anesthesie komt aan Irene melden, dat er een scheurtje zit in de rechter voorband van de XC! Dat is natuurlijk in de blubber gebeurd! Hmm, volgende week vrijdag krijgt de auto een beurt dus meteen maar twee nieuwe voorbanden! Een duur uitje inmiddels!!
12 februari 2021: beurt bij de Volvo dealer en twee nieuwe voorbanden...
16 september: Contrôle Technique : de auto is weer voor twee jaar goedgekeurd zonder opmerkingen...
17 september 2021: km 114.000 nou, we hebben besloten om de auto in te ruilen voor een nieuwe XC60 Plug-in hybride, model 2022.
Onze XC60 is nu in november 6 jaar oud, en we verwachten dat door de milieuregels hij over één à twee jaar niet veel meer opbrengt doordat er steeds meer restricties worden opgelegd.. Zonde eigenlijk, want het is een probleemloze en heel fijne wagen die zonder twijfel nog heel lang mee zou kunnen!. Hij brengt nu 20.000 euro op aan inruil..
We hebben het nieuwe 2022 model XC 60 besteld, een "T6 Plug-in Hybride AWD Inscription+", inclusief alle opties die we ook op deze hebben, dus het geweldige adaptieve licht aan de voorkant, elektrische trekhaak, citybraking, glazen schuifdak, roofbars, rubberen matten, hondenrek etc. etc. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat, als het goed is kan Irene elektrisch heen en weer naar haar werk. Helaas geen elektrisch verwarmde voorruit, dat kan niet gecombineerd worden met de heads-up display die standaard op de Inscription versie zit...wél een verwarmd stuur..
km 119.000 Zaterdag 11 december ruilen we de auto's om...ik heb voor aflevering de standaard banden laten wisselen voor Michelins en een tevens een extra set velgen met Michelin winterbanden besteld die meteen op de auto worden gezet.
km 119.621 Nou, we hebben de auto ingeruild, de volgende eigenaar gaat er een dijk van een auto aan hebben. Gek om zo'n goede auto weg te doen, maar met de diesel en de toekomst denken we dat het gebruik erg ingedamd gaat worden en dus ook de waarde van de auto..
Maak jouw eigen website met JouwWeb