Welkom op
Home » XC 60 XENIUM D4

VOLVO XC 60 XENIUM AWD D4

Doordat ik enorm genoeg had van de XC90 en dat goed liet merken aan de dealer, wilde men ons een aanbieding doen: ("we verliezen een klant door die XC90!") de reparatiekosten van de XC90 nemen ze over, en ze bieden deze XC60 aan, die als demo heeft gediend. 6000 km op de teller, van november 2015 en met alle, maar dan ook alle opties....de auto kost nieuw zoals hij hier staat bijna 60.000 euro in Frankrijk, bijna 75 in Nederland!.

Men heeft de prijs voor ons héél scherp gemaakt en er wordt voor die prijs ook nog een afneembare trekhaak onder gezet en rubber matten voor, achter en in de bagageruimte bijgeleverd.

Na een proefrit, waarbij het leek alsof de XC90 door een andere fabrikant is gemaakt, zijn we enthousiast gezwicht. Wat een fijne auto is dit! Betere automaat, met flippers aan het stuur zodat je zelf kunt terugschakelen op aflopende hellingen, leren bekleding (met als extra sportstoelen), panoramadak, LEDRA 18 inch velgen, en zoals gezegd alle electronische opties als lane-warning, automatisch remmmen voor voetgangers, adaptieve cruisecontrol etc. etc.

De XENIUM uitvoering blijkt dus alle opties van de andere lijnen te hebben plus:  panoramadak, achteruitrijcamera, electrisch regelbare en verwarmde stoelen voor, electrisch verwarmde voorruit, adaptieve cruisecontrol met file-functie (!), verkeersbord herkenning, lane-departure-warning,  automatische voetgangers- en wielrijdersherkenning en remmen, dode hoek waarschuwing, tyre pressure monitoring system....

En dan nog de optionele velgen:  "Leda" 7,5 x 18"; artikel n° 31439302; kleur: 960 (Light Grey); gewicht 11,2 kg; offset 55 mm; aanbevolen bandenmaat: 235/60 R18.

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

3 juni 2016: 6153 km De auto opgehaald bij de dealer omdat mijn vader is overleden en we naar Nederland moeten. Men heeft vertrouwen, want de auto is nog niet betaald en het kenteken staat nog op naam  van de Volvo-dealer!!

1 juli 2016: de extra dingetjes opgehaald bij de dealer: stalen rek voor achter de achterstoelen, rubber matten, bescherming voor de achterbumper en een rubberen tunnelbeschermer. De rubber mat voor de bagageruimte had ik al meegenomen...

13 december 2016: de auto heeft inmiddels natuurlijk (bij 9000km) z'n eerste beurt gehad (gratis) en doet het voortreffelijk. Stuurt geweldig, trekt geweldig, remt geweldig en alle opties zijn erg handig en veilig. De adaptieve cruisecontrol is een wonder, het ding rijdt zelfs volautomatisch file! Stoppen en optrekken zonder iets te doen! De auto is al drie keer naar Nederland vv geweest en blijkt ook nog een geweldige reisauto.

En dat van iemand die van oude auto's zonder poespas houdt!

De verlichting aan de voorkant is een wonder, hij dimt automatisch het grootlicht in de bebouwde kom en als hij een ander auto in de verte ontwaart...en dan draait er ook nog iets mee voor in de bochten. Leuk dat  LED licht! Een zee van licht zonder anderen te verblinden..

30 december 2016: we zijn "even" naar Goor in Nederland vertrokken om 8.15 uur op 26 december., we waren om 13.30 in Goor, terwijl we ook nog koffie hebben gedronken bij de AC voor Luik.  De 29ste zijn we weer terug gereden nadat we ook nog een dag in Amsterdam waren geweest op de 27ste voor verjaardagbezoekjes. De XC is een werkelijk perfecte reiswagen, alles gaat moeiteloos!

 

31 december 2016 in de wijnvelden......

Zomer 2017: inmiddels drie keer naar Nederland geweest en een vakantie van twee weken naar de Cevennen in augustus: alles loopt probleemloos. Fijne auto voor de afstanden, maar ik heb er niet veel mee verder. Irene rijdt er elke dag met veel plezier mee naar het werk.

September grote beurt gehad bij de Volvo dealer......geen bijzonderheden.

Oktober 2017: nieuwe kaarten (Versie 31676528) voor de navigatie gedownload via de VolvoCar website (zo'n 7 uur!) en in de auto gemonteerd (uren!) 

29 december 2017: km 41.195 - naar Nederland geweest met de hele familie: (de 26e vertrokken, de 29e terug: 1650 kilometer totaal) het blijft een geweldige reisauto, zeker ook door de adaptieve cruisecontrol, die vlekkeloos werkt. Op de terugreis kregen we steeds meer sneeuw in de Ardennen totdat het echt gevaarlijk werd. De grens bij Bouillon bleek afgesloten doordat een vrachtwagencombi de helling niet had gehaald en geschaard de weg versperde. Over besneeuwde en spekgladde B-wegen uiteindelijk de snelweg bereikt naar Charleville-Mézières, en langzamerhand ging de sneeuw over in enorme hoosbuien.

4x4 is leuk, maar winterbanden gaan toch aangeschaft worden voor deze auto! De hellingen naar beneden waren een "uitdaging, niet remmen, alleen op de motor! Oh, de bagagerumte valt toch een beetje tegen als je een 940 gewend bent!

Oh, en de nieuwe navi-kaarten kennen de situatie voor Amsterdam nog steeds niet!!  Foei VOLVO!!!! 

Toen we nog tijd hadden om een foto te maken, op weg naar de grens na Bouillon...en toen werd het echt gevaarlijk!

 

01 Oktober 2018: nou, de auto doet het geweldig, en dus is er niets te melden. Hij heeft één servicebeurt gehad en dat is alles. We zijn inmiddels eenkele keren naar Nederland geweest, verder elke dag woon-werkverkeer etc., in augustus op vakantie naar de Creuse en Ile-de Ré geweest, volgeladen en met aanhanger en fietsen erop en geen krimp. Fijne comfortabele auto op de lange afstanden, ook door de adaptieve cruise-control!

10 December 2018: een nieuwe kaartupdate (versie EU_904_1243gedownload op een USB stick: 20 uur !!!!!

Nu nog in de auto installeren en dat gaat ook nog wel wat uurtjes kosten! Tot 2014 deed de dealer het voor je, maar die service (betaald weliswaar) kan niet meer bij dit "premium" merk!