PORSCHE 911 (996 CARRERA 2 CABRIOLET)

Porsche 911, type 996, Carrera 2 Cabriolet, bouwjaar 2000.

Over het type 996 in het algemeen:

De 996 serie van het 911 type was de eerste met een watergekoelde  (6-cilinder) boxermotor, geproduceerd van 1998 tot 2005. Door de puristen, de "Porschistes", verguisd  "want een Porsche 911 hoort luchtgekoeld te zijn"...De 996 was echter sneller dan de vorige versies van de 911.

Er was echter uit de luchtgekoelde versies niet veel meer te winnen en bovendien was er niet meer aan de zwaardere milieu-eisen te voldoen zonder vloeistofkoeling. De puristen vergaten trouwens voor het gemak dat er al jaren door Porsche met vloeistof gekoelde motoren werd ge-raced en gewonnen, zelfs op Le Mans!

Door de houding van de oude klandizie + doordat Porsche een paar kinderziektes had ingebouwd, bleef het type dus lang ongeliefd, al werden er erg veel van verkocht, vooral door Amerikanen. Ook had deze 996 dezelfde koplampen als de parallel geproduceerde Porsche Boxter, en kun je aan de voorkant dus nauwelijks zien of je met de duurdere 911 te maken hebt. (Wat mij dus een rotzorg zal zijn, ik koop de auto voor de fun, niet om de buurman de ogen uit te steken). 

Ik volgde het aanbod al een tijdje en inmiddels begonnen de prijzen voor goede exemplaren wat te stijgen, en dus besloten we dat als ik ooit nog een keer een snel ding wilde kopen met cabrio-outdoor-fun, het nu de tijd was.

Er blijken nu trouwens zelfs 996 groepen te bestaan, zowel op facebook als op Porsche fora! In Nederland organiseert men zelfs elk jaar een 996 bijeenkomst..

Tot 2002 praten we over type I en daarna over type II. De verschillen met de eerste serie zijn voornamelijk een bredere carrosserie en een 3.6 liter motor met 320 pk ipv  3.4 liter motor met 300 pk. De 996 werd geleverd als Carrera 2 en Carrera 4, inderdaad, de laatste met 4-wiel aandrijving....Er waren verder turboversies en zelfs een GT2 en GT3 versie, die natuurlijk veel meer vermogen hadden en dus nog steeds erg duur zijn.

De motor heeft variabele kleptiming en 4 kleppen per cilinder, die hydraulisch worden bediend.

Ik vind persoonlijk deze eerste versie Carrera 2 het mooist, omdat hij onopvallender is en een wat klassiekere uitstraling heeft, en dat terwijl er geen carrosserie-paneel gelijk is aan de voorgaande types! Ook het mechaniek heeft weinig tot geen onderdelen van voorgaande types.

Tot het volgende type Porsche 911, de  997, was de standaard 996 Carrera 2 trouwens sneller dan de voorgaande 911's.

Over mijn 996 Cabriolet:

Begin april 2018 hebben we de auto bekeken bij Porsche-specialist Motron in Renkum en na een proefrit besloten om hem te kopen. Wel zou de versnellingsbak nog worden gewisseld ivm een slechte synchromesh op de 2e versnelling. De auto is in Nederland opnieuw gespoten ivm kleine krasjes en gebruikssporen.  Verder zou de 6e cilinder vervangen zijn ivm scoring, en het IMS lager en de AOS zijn vernieuwd.

Een Frans kenteken op een Amerikaanse auto vragen zag ik niet zitten ivm de ongelofelijke bureaucratie hier in het Franse, dus afgesproken was dat Motron de auto een Nederlandse kentekenkeuring zou laten geven en dat ik de auto dan pas zou ophalen in Renkum.

Bij de keuring op een RDW station bleek echter dat er een Europees Conformiteitspapier nodig was om de auto te kunnen goedkeuren, dus werd hij niet goedgekeurd! Porsche NL blijkt slechts een technische brief te willen afgeven, waardoor een totale keuring bij de RDW in Lelystad nodig zou zijn..

Via eerst een onderzoek of het handiger zou zijn om de auto in Duitsland te laten keuren heb ik vandaag (28 mei) bericht gekregen dat de auto toch naar Lelystad gaat en daar 15 juni aanstaande wordt gekeurd.............ik ben benieuwd!!!!  En hoop met grote hopen!!!!

 

Mijn Porsche 996 Cabriolet:

Bouwjaar 28/02/2000 Chassisnr. WP0CA2990YS652169

Kleur Schieffer Grau = donkergrijs metallic (Slate Grey) nr. L23F

Zwart lederen bekleding. Airco, Radio met 4CD wisselaar, Cruisecontrol, stoelverwarming.

 

Import uit Californië, USA, kenteken was 5AVB445, NL kenteken sinds 28 juni.

Kilometerstand bij aankoop 144.500 km

 

In Nederland opnieuw gespoten, de motor is nagekeken, de 6e cilinder vervangen, een nieuw IMS lager geplaatst, nieuwe AOS (olie/koelwaterwisselaar) en een ruil-versnellingsbak ivm slechte synchromesh van de 2e versnelling.

 

Gekocht bij MOTRON, Porsche specialist te Renkum, NL.

 

Op 24/03/2018 koopovereenkomst getekend, op voorwaarde dat de auto een NL kenteken zou hebben.

 

De auto is uiteindelijk op 15 juni 2018 gekeurd bij de RDW te Lelystad, en het kenteken is gearriveerd op 29 juni 2018.

 

Op 11 juli een aanvraag voor een homologatiepapier verstuurd naar Porsche France.

 

Banden:

Achter: Continental SportContact 2, 285/30 ZR 18

DOT HWB5 P2HN    Links: 4409, Rechts 4309

 

Voor: Continental ExtremeContact, 225/40 ZR 18 92Y

DOT AF5F SVR     Links en Rechts 0812

 

De velgen zijn speciaal, en de banden zijn breder dan die standaard geleverd werden. In het rechterportier zit een sticker van een Porsche dealer, dat de auto ooit verkocht is als dealer-garantie-occasion met garantie tot 100.000 miles.

 

 

Sticker onder de voorklep met Chassisnr.: motortype, markt waarvoor de auto gemaakt is en alle fabrieksopties die gemonteerd zijn:

Foto's van de website van MOTRON  Renkum:

I love the colour!

 

02 juli 2018: De auto is door de RDW 15 juni goedgekeurd en afgelopen zaterdag  30 juni is de NL kentekencard binnengekomen. Vrijdag of zaterdag komt Jeroen de auto brengen!!  Yeah!!!

06 juli 2018: Hij is er, door Jeroen met zoontje Simon van 3 jaar gebracht! Ik heb inmiddels snel twee ritten gemaakt en de auto is nog véééééél leuker dan ik me herinnerde, yeah!!

km 144.847

En dat vindt dochter Rosa ook!!

 

 

11 juli 2018: Wat foto's gemaakt en natuurlijk getoerd, wat een auto zeg, hij gaat  als de brandweer!

Ik heb inmiddels het homologatiepapier aangevraagd bij Porsche France, kosten: 200 euro!

25 juli 2018: Het homologatiepapier is binnen, een gedeeltelijke homologatie natuurlijk, maar met het NL kenteken samen zou het geen problemen mogen geven.  Maar het blijft Frankrijk hè?

15 augustus 2018: km 145.236  Er moeten wat dingen verbeterd worden, er mist een dop over het gat aan de rechterkant waar het windscherm in moet. Dat windscherm heb ik trouwens in NL gekocht, origineel Porsche, en voor een veel lagere prijs omdat het een demo was. Nieuw kost hij iets van 625 euro! Porsche hè? Verder blijft de motorkap niet openstaan, dus een nieuwe gasveer bestellen, en beide kapjes over de spiegels in de zonnekleppen zijn afgebroken. Verder wil ik kijken of ik met kleur het wat saaie interieur en dashboard een beetje kan opknappen, misschien donkerblauw?.

22 augustus 2018: Ik heb vanochtend Kasper naar Epernay gebracht, maar het lampje "Check Engine" gaat aan! 

Verdorie, dat is snel!! De motor loopt verder gewoon zoals altijd.....

Drie uur later: ik heb de foutcodes uitgelezen met een OBD reader en de app "OBD Auto Doctor" en daar kwam uit: P0410 en "Air system "A".

Op het  forum geleerd dat dit de secundaire luchtpomp betreft, die lucht terugvoert bij de koude start om de emissies te verkleinen. Ik heb de code ge-reset en hij blijft weg nu. Morgen nog eens kijken bij de koude start, ik heb wat dingen gekregen op het forum waar ik naar kan kijken..

Bij Buser een sleepoog en een gasveer voor de motorklep  besteld.  Verder heb ik bij de Porsche Shop in Engeland een onderhoudskit van Meguars voor de softtop besteld en een sticker voor op het stuurwiel.

Via ebay twee knoppen voor de radio / CD gekocht: de oude plakken als natte drop!! (Het schijnt trouwens een Becker radio te zijn, die voor Porsche werd gemaakt.)

29 augustus 2018: Vandaag de gisteren binnengekomen gasveer op de motorklep gemonteerd. En meteen ook het Porsche kleurenstickertje op het stuur geplakt: een beetje kleur in de zwarte massa! Verder heb ik het leer van de stoelen en het stuur opgeknapt en voorzien van bescherming van ColorLock.

Oh, en de kap behandeld, dat is veel beter zo en waterafstotend!

 

Mooie auto hè?

12 september 2018: Vandaag heb ik de aanvraag voor een quitus TVA (Franse BTW) bij de belastingdienst in de bus gedaan, en meteen ook voor de Volvo 244..ze zouden me binnen twee dagen moeten uitnodigen om de formulieren op te halen. Daarna kan de aanvraag voor het franse kenteken de deur uit. Alles ligt klaar!

12 september 2018: De quitus TVA is binnen, dus de kentekenaanvraag kan de deur uit!

Verder is er een vervanger voor het asbakje in de middenconsole binnengekomen, het is een bakje waar je wat in kunt leggen..meteen gemonteerd!

En de knoppen voor de radio in hard plastic: perfect!  

01 oktober 2018: Ik heb vorige week bij de Porsche dealer in Reims een aantal onderdelen besteld en vandaag afgehaald, de eerste drie misten en de gasveren waren aan de zwakke kant:

996 561 128         rosette zwart rechterkant (voor bevestiging van het windscherm)

996 521 421 00    knop voor de bestuurdersstoel aan de linkerkant

996 522 322 01c  knop voor de achterleuning aan de rechterkant (satijn zwart)

996 511 551 01    2x gasveer voor de voorklep

 

En er vandaag even opgezet: nu is de auto wel zo'n beetje compleet.. 

 

 

En oh, ja: ik heb enige tijd geleden via Aliexpress voor 8 euro instapverlichting gekocht die in plaats komt van de lampjes in de deuren!

En ook nog vergeten te vermelden dat ik bij Jean Buser de officiële pyama heb gekocht, zo blijft de Porsche stofvrij!

 

7 december 2018: Er moet me even iets van het hart over Frankrijk: alle overheidsdiensten, inclusief de belastingdienst en alle klantenservice desks van de grote bedrijven in dit land worden bevolkt door randdebielen. En nog erger, ze verdommen het om iets nuttigs te doen, hooguit compliceren ze de boel.

Na eindeloos formulieren, verklaringen etc. via de verplichte digitale weg (ANTS genaamd) te hebben gestuurd voor de kentekenaanvraag, heb ik nu uiteindelijk te horen gekregen dat ik naar de keuringsinstantie moet met de auto. Dat hadden ze ook een paar maanden geleden kunnen bedenken, maar nee. De franse RDW zeg maar.

Ik heb een partiëele conformiteitsverklaring van Porsche France (die je officieel niet nodig hebt in Europa, maar de fransen denken daar hééél anders over..). Op één van de 4 pagina's staat het woord "specimen" omdat dat deel voor alle Porsches geldt, maar om dat woord accepteert men de auto niet. De andere drie vellen gaan specifiek over mijn auto...

Ik heb inmiddels alle formulieren voor aanmelding bij de "DREAL" maar ingevuld en opgestuurd, dat kostte me 3 uur (dezelfde vragen als bij de ANTS, maar ook nog een hoop andere, zoals "welke wielophanging" (!!!), en nu gaat men waarschijnlijk een hele tijd nadenken?.

Normaal voor Nederland, en een hoop andere landen in Europa, is het voldoende dat een auto een Europees kenteken heeft om hem zonder veel gedoe toe te laten, maar niet in het franse land hoor. Ze willen dus weer een Europees Conformiteitspapier, terwijl de auto al Europees is en je dat papier al jaren niet meer kunt krijgen omdat dat voor europees gekentekende auto's niet meer gevraagd mag worden!..

Bovendien zijn ze bij de ANTS, die het heeft overgenomen van de Préfectures, totaal niet ingericht op het werk en weten ze eigenlijk ook niet precies hoe e.e.a. afgehandeld moet worden.

(Oh, ja, Irene moet een frans rijbewijs, want we zijn niet ingeschreven in NL en kunnen dus daar het rijbewijs niet vernieuwen. In begin september een aanvraag gedaan volgens de regels, en geen woord tot nu toe. Ook een brief gestuurd naar een "Urgence" postbus van de instantie, maar er komt taal noch teken! Niet eens een ontvangstbevestiging!

Uiteindelijk heeft de burgemeester van Epernay gebeld met Nantes, waar alle papieren van buitenlanders vandaan moeten komen en 2 dagen later krijgen we een berichtje! De burgemeester is ook vice president van de regio Grand-Est, waarschijnlijk hielp dat!

Randdebielen, een ander woord kan ik niet vinden voor dit schorum.

Frankrijk is inmiddels verworden tot een bananenrepubliek, ik denk dat we, als we onze centjes hebben verdiend, weer emigreren.

Zweden, Costa Rica of gewoon een onbewoond eiland. We gaan dit jaar maar eens naar Zweden op vakantie...maar met een Volvo natuurlijk!

18 december 2018: Nou, ik ben opgeroepen om vandaag voor de "keuring" te komen,  het opgegeven adres is "Lieu : CHALONS POIDS LOURDS, Zone Industrielle Saint Martin sur le Prè,  Rue du Grand Champ, 51520 Saint-Martin-sur-le-Pré. (Is een voorstadje van Chalons-en-Champagne).

Geen huisnummer oid, en ik zie daar aangekomen waarom: het is een afgescheiden stukje in een enorme hal van een Renault vrachtwagen reparateur, praktisch in de buitenlucht!

De keurmeester is een mannetje in een geel hesje die alleen maar zoekt naar "E" merkjes op de verlichting en de banden!

Resultaat: de maat van de achterbanden (285) staan niet op zijn briefje en bovendien staan er geen "E" keurmerken op.  Continental's, made in Germany! Op de voorbanden ook niet  trouwens, dus alles vervangen! In de achterlichten idem  dito, dus ook vervangen. Verder is er geen fabrikantenplaatje op de auto en dus die moet ik maar zien te krijgen!

Europa?? Laat me even lachen, een goedkeur in Nederland is afkeur in Frankrijk!!

En als alles vervangen is "mag" ik naar de "technische keuring" voor controle van verlichting, uitlaatgeluid, uitstoot etc. etc. bij de UTAC, een privéonderneming op Monthléry bij Parijs!!

Ik weet nog niet of ik dat ga doen, want daar zit weer iemand die alleen betaald wordt om moeilijk te doen....

04 Januari 2019: Ik heb maar eens gemaild waar het verslag en instructies blijven, en ja hoor: vandaag een opdrachtformulier gekregen voor de keuring bij de UTAC. En op het verslag van de "keuring" staan inderdaad het constructeursplaatje, de banden en de achterlichten...te vervangen voor de keuring.                     De keuring bij de UTAC wordt alleen voor keuring van het geluid en de spiegels(??) Snapt u het nog? Ik niet!

Ik moet dus een afspraak maken bij de UTAC en daarna weer een afspraak bij de DREAL... Het gaat voorspoedig, maar niet heus.

Wordt vervolgd..

11 Januari 2019: Ik heb bij FeuVert in Pierry 4 nieuwe Michelins besteld en laten monteren: achter 265/35-18 97Y Pilot Sport PS2 N3 XL en voorop Pilot Sport 225/40-18  92Y PS2 N3 XL. (De achterbanden waren ook van 2008...)  De "N3" betekent dat ze zijn goedgekeurd door Porsche..

Verder heb ik in Duitsland bij een firma die zelfs chassisplaatjes namaakt (!!) een constructeurs-sticker met mijn chassisnummer erop laten maken, het ziet er heel origineel uit en ik heb hem in de portier opening geplakt waar hij hoort. (Kostte dus wel even 146 euris!!)

Oh, de standaardprijs bij de UTAC voor een totale keuring: 2000 euro! En ze zitten dus alleen op Monthléry bij Parijs en in de Provence.... geweldig!!!

Logisch dat je hier auto's met amerikaanse import zeer goedkoop ziet aangeboden. Gisteren nog een 996 cabrio voor 16.000 euro met 90.000 km op de teller!!  Met bijvoorbeeld 19' velgen die er voor de keuring af moeten...

Ik ga de keuring maar aanvragen en dan geven ze een prijsopgave, ik ben benieuwd! (En anders misschien een chassisplaatje laten maken?  (Oh, FOEI!!)

 

11 maart 2019: Ik heb de middenconsole gedemonteerd en wat aluminium zilverkleur toegevoegd.. teveel zwart naar mijn smaak in het interieur!

 

21 maart 2019: Ik heb een fles " MEGUIAR's PlastX" plastic renovator gekocht en daarmee de plastic achterruit aan binnenkant en buitenkant behandeld: prima spul, hij is weer helder! De achterlichten van de Amazon Combi knappen er ook van op trouwens!!

 

24 en 25 maart:  "Even" heen en weer naar Maastricht voor mijn paspoort, open gereden op zondagmiddag, dichte kap op maandagmorgen tot 100 kilometer voor Reims!

07 april 2019: Ik heb net een artikel gelezen van iemand die een auto had geïmporteerd in Frankrijk: keuring 2000 euro en de ANTs voor het kenteken nog eens 2000 euro!! En twee maanden later een belastingaanslag van 8000 euro omdat de auto nogal wat pk's heeft! Een doodlopende weg voor de Porsche dus, leve de EU, het lijkt helemaal nergens op!

Alleen met een klassieker, ouder dan 30 jaar, ontloop je die kosten!! Over een tijdje de Porsche toch maar verkopen in Nederland en een andere zoeken hier in Frankrijk???

 

 

 

 

 

 

 

 

Intussen van een "GATE" bouwdoos mijn auto nagebouwd in schaal 1 op 18.

De carrosserie in de doos was oranje!

Mei 2019:

 

Ik heb een "911" logo gekocht op ebay en doordat bij mijn auto het "carrera" logo onder staat, kon hij er mooi boven!

 

07 juni 2019: Ik heb dus besloten gewoon van de auto te genieten:

vandaag voor de tweede keer naar de APK keuring in Eijsden, de eerste keer een paar weken geleden bleek een stuurkogel te ver heen....¨Porsche-specialist Wolfs is uitstekend, ze hebben vandaag de nieuwe kogel  + nieuwe Bilstein B6 dempers aan de voorkant gemonteerd en een APK goedkeur...ik was rond 9uur30 in Eijsden (dichterbij Frankrijk kun je geen Porsche specialist vinden, naast Eijsden begint België!!) en was om 19uur30 weer thuis.

Intussen met een leenautootje Maastricht onveilig gemaakt en lekker gegeten op de Maasboulevard. Oh, ja, en m'n haar laten knippen in de buurt van het Vrijthof. Welbestede dag, al was hij wat kostbaar! Tourisme en reparatie tegelijk!!

30 juli 2019: km 149.500 Tot nu toe lekker gereden, af en toe een week niet, te koud of veeeel te heet!

29 augustus 2019: 149.780 km ik ben met de auto naar het Cabinet gereden en na mijn 2e patiënt voor OCT komt een secretaresse me vertellen dat er een spoor olie uit de auto loopt! "Gelukkig" was het geen olie, maar koelvloeistof. Easy Car in Reims gebeld, specialist in Porsche, en die is de auto komen ophalen. Hij constateerde dat de koppeling ook op de "way out" is, dat vermoeden had ik ook al, dus heb ik opdracht gegeven voor vervanging van de waterpomp (die dus de lekkage veroorzaakt), vervanging van de koppeling + olie verversen en de remmen nalopen...dat gaat wat kosten, hopelijk heb ik daarna ook wat.

Verder hebben ze veel ervaring met het importeren van auto's (vaak uit Dubai!!), en kan hij misschien helpen met de import van de Porsche. Dat heb ik natuurlijk liever dan verkopen en een andere zoeken. Ja inderdaad, vooral vanwege de kleur die ik erg mooi vind en  die tamelijk zeldzaam is!

                                                                                                            Tjsa, dat is dus erg jammer!

11 september 2019: Het is veel erger dan we dachten: de olie/water mayonaise zit overal, en waarschijnlijk is door de rotzooi eerst een slangetje verstopt geraakt en daarna heeft de waterpomp de geest gegeven.

Bij de aankoop van de auto is me verzekerd dat men de 6e cilinder had vervangen wegens scoring en ook het IMS en de AOS had vervangen.

Nu blijkt tijdens onderzoek met de endoscoop dat de 6e cilinder erg is aangetast met zelfs een vervormde zuiger...

De dingen die Motron zegt te hebben gedaan zijn dus gewoon  leugens.....ik laat het erbij, je hebt een lange adem nodig om je gelijk te halen en daar heb ik geen zin in. Had ik hem maar moeten laten keuren bij een Porsche dealer, stom dat ik het vertrouwde. Later bleek ook de bak weer uit zijn twee te springen, net als voor de koop!

 

 

 

23 september 2019: ik heb opdracht gegeven voor een (nieuwe) ruilmotor + koppeling. Kost een vreselijke hoeveelheid geld, maar zo kun je ook niets met de auto! De motor komt bij specialist FLAT69 in Lyon vandaan, dé specialist in Frankrijk die Porsche motoren reviseert . Met verbeterde IMS trouwens..

 

         02 oktober bij Easy Cars Reims...     Wachtend op de nieuwe motor.....

 

                                             10 oktober hier is-ie dan, al afgemonteerd en wachtend op vereniging met de auto:

13 oktober: aankomende week zou de auto klaar moeten zijn, en dan begint het inrijden...

17 oktober: Mathieu van Easy Cars belde me dat er scheurtjes in één van de achtervelgen zitten en dat hij het kan laten repareren...nou, doe maar!

Tegelijkertijd heb ik via Leboncoin een goede 10inch velg gekocht voor het geval dat..die advertentie werd me trouwens aangeleverd via het Nederlandse Porsche forum!!

23 oktober: km 149.800 we hebben de auto opgehaald en (natuurlijk-) loopt-ie uitstekend. Praktisch alle slangen zijn vervangen en natuurlijk ook de AOS, maar om geen enkel risico te lopen ook de twee radiateurs.. De drukgroep van de koppeling bleek trouwens hopeloos versleten met diepe voren in de plaat........?

Het bleek na het monteren dat twee koelslangen verkeerd om hadden gezeten, waardoor de koelrichting niet klopte!!! Ook Motron specials??

De monteur had alles bij het demonteren gemerkt en na montage bleek dat het niet klopte. Fijne monteurs daar in Renkum. Ik maak er geen werk van, het wordt toch ons woord tegen het hunne en ik heb geen zin in een juridische strijd van jaren, ik heb wel wat anders te doen. Als gezegd, dan had ik ook maar minder vertrouwen moeten hebben en de auto moeten laten keuren bij de Porsche dealer..................maar dat "Porsche specialist" bekijk ik met hééééél andere ogen inmiddels.

Tot zover het gedoe dat vreselijk veel geld heeft gekost, maar inmiddels heb ik wel één van de betere 996-jes denk ik (hoop ik!).

Hij gaat dus niet meer weg, dat heeft na deze kosten ook geen zin meer, geld verbranden kan altijd nog....

Jammer is wel dat ik de eerste 1500 km de motor niet meer dan 3000 t/m mag laten maken!

21 november 2019: km 150.273 vorige week dochter Rosa naar paardrijden gebracht, maar vandaag echt kilometers gemaakt: om 9u30 ben ik vertrokken, over de oude weg naar Reims via Cormontreuil, en daarvandaan over de grote weg richting Charleroi. Op zo'n 20 km van Charleroi ben ik richting Bouillon gegaan en daar heb ik rond 13 uur wat gegeten. Daarna over de snelweg naar huis, om 15u45 was ik thuis. 

Zo, 473 km van de 1500 zitten erop. Je kunt na zo'n 250 km al merken dat de motor losser is geworden, ik ben natuurlijk wel netjes (net-) onder de 3000 t/m gebleven..

                                                   Rijden, rijden maar!!!

Tsja, km stand 149.996, dat moest maar even!!

02 januari 2020: km 151.130 : nou, vandaag "even" heen en weer geweest naar Maastricht om mijn zwager naar huis te helpen. Door de stakingen waren de twee treinen die hij moest nemen in Frankrijk uitgevallen of niet zeker. Heel af en toe even naar de 4000 t/m gedraaid...

In ieder geval goed voor de inrij-kilometers! Nog 200  kilometer en dan een servicebeurt!

12 januari 2020: km 151.278, deze zondag heb ik wat kilometers gemaakt bij een rondritje: richting Dormans en Chateau Thierry, via Fère-en-Tardenois en zijn kasteel ruïne en toen richting Reims over de Montagne de Reims weer naar huis: ongeveer 150 kilometer.

Binnenkort maar een afspraak maken voor de 1500 km service bij Easy Cars Reims!

10 februari 2020: km 151.489, vandaag heeft de auto zijn  beurt gehad met nieuwe olie en filter, en de remolie is ververst, want na een paar dagen in de garage klemden de remmen een beetje.

De volgende 1000 km mag de motor tot 4000 t/m, de daarop volgende 1000 km naar de 5000 t/m. Het gaat erop lijken nu.

De motor is lekvrij en heeft geen olie gebruikt.

Bij de volgende beurt, over 4000 km, dus rond de 155.500 km gaat er nieuwe olie in en nieuwe koelvloeistof.

Voor de UTAC nog maar even wat meer kilometers draaien voordat ze hem daar voor de geluidskeuring naar de 6000 toeren brengen..

12 februari 2020: ik heb vandaag met het zwarte spul waar ook draden in auto's mee gefixeerd worden de twee plastic, rammelende, afdekkapjes van het kap mechanisme vastgezet:  de noodbediening van de kap zit erachter voor als de elektra/hydraulica niet werkt, maar de kwaliteit van dit soort afwerkingen zijn beneden alle niveau voor een kwaliteits voiture...

29 mei 2020: de auto ingewreven met spul dat op het V700 forum werd aangeprezen, gewoon opsmeren en als het wit uitslaat afvegen, ziehier het resultaat: geweldig!!

 

27 juni 2020: km 151.932 het "remblokken versleten" lampje ging aan op het dashboard, dus meteen bij ROSEPASSION rem blokken voor voor- en achterkant besteld. Ik heb voor TEXTAR gekozen en dat schijnt ook de eerste montage te zijn.

Wat sommige merken moeten kosten is volkomen idioot, tot 240 euro per 2 wielen!! Deze kostten 74 en 84 euro..

Vandaag alleen de achterkant gewisseld, de voorkant was kennelijk nog niet heel lang geleden gedaan, want die zijn nog prima.

28 augustus 2020: ik heb vandaag hydraulische olie bijgevuld voor de bediening van de  cabrioletkap, die stond onder minimum ( en maar hopen dat er geen lekkage is, al heb ik niets kunnen vinden), en verder de temperatuursensor en het relais vervangen van de motorruimte ventilator, ik had de indruk dat die niet aanslaat bij een temperatuur boven de 65 graden celsius onder de motorkap.. de zekering was oké, alles besteld bij Rosepassion.fr

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit zit allemaal onder de afdekkap van het cabrioletdak!

 

Hmmm, ik heb niet veel gereden dit jaar, gewoon geen tijd!

 

28 september 2021: de 155.000 km niet gehaald dus toch maar bij km 153.611: kleine beurt bij EasyCars in Reims, twee slangen vervangen (gebruikte, nieuwe zijn niet meer te krijgen!!!!??), één olie- en één koelslang, die  week was geworden door olielekkage van de olieslang....  Verder zijn de spiegelglazen van de buitenspiegels vervangen voor Europese i.v.m. goedkeuring voor een Frans kenteken, misschien vraag ik dat toch nog wel aan..Oh, en de dimlichten werkten plotseling niet meer, er is de lichtschakelaar vervangen..

07 Mei 2022: inmiddels wat vaker gereden, een keer een rondrit met Irene, en zelfs een paar keer Rosa gehaald met de hond Roucky achterin!

06 juni 2022: Irene en ik zijn samen naar Essoyes gereden, in het zuiden van de Aube, bijna de Bourgogne.

Essoyes is het dorpje waar de schilder Renoir elke zomer gedurende 30 jaar vakantie kwam vieren met zijn gezin en er schilderde natuurlijk. Er is een info-centrum en je kunt het huis en atelier bezoeken. Mooie rit, helemaal binnendoor gereden.

27 oktober 2022: 155.369 km Ik heb een aantal keren gereden, soms een stukje door de omgeving, soms mee naar het Cabinet of boodschappen doen. En nu weer wat nieuws: hij springt uit de tweede versnelling bij afremmen op de motor!

Nou dat weer! Het is een leuke auto, maar als hij elke 2000 kilometer iets anders voor me verzint....

14 februari 2023: bij behoorlijk weer heb ik de Porsche een paar keer uitgelaten, deze week ook, boodschappen en twee keer naar het Cabinet.

22 juni 2023: vandaag met Kasper en de Porsche naar Twente om kamers te bezoeken. (Ontschorst voor een tijdje, wegenbelasting 68 euro.) Heen door Duitsland, voor het eerst een snelheid van 240 km/uur gedaan met deze auto. Niet harder, een beetje onbalans aan de voorkant hield me tegen.

Bij vriend Thom de Jong in Delden meteen een APK gedaan, hij was zo vriendelijk om plaats voor me te maken en zo kon ik "legaal" met de Porsche naar NL!!  Het was weer gezellig bij Thom en Thom!!

Beetje heen en weer gereden in Enschede en Hengelo om kamers voor Kas te bezoeken en geslapen in Delden.

Terug op de 23ste overdag, braaf over de NL wegen, Maastricht en Luik.

27 augustus 2023: 158.489km: ik ben met Rosa naar het oude circuit Gueux-Reims geweest voor de maandelijkse laatste zondag van de maand samenkomst van klassieke en bijzondere auto's, de "Rencontre Jean-Mi".

 

 

04 september 2023: ik heb vandaag dochter Rosa naar haar school/internaat in Marcq-en-Baroeul gebracht voor haar eerste schooldag!

13 september 2023: 159.087km.

08 november 2023: ik heb de Porsche naar de hal gebracht en netjes afgedekt. Ik ben met de 780 naar huis gegaan.

Begin januari heb ik een aanvraag gedaan bij de DREAL de la Marne om een "attestation de vérification des données techniques" te verkrijgen, nodig voor de kenteken aanvraag.

26 januari 2024: een officiële afwijzingsbrief gekregen met als reden dat het NL kenteken niet compleet is! Ik heb er even genoeg van, eer zit iets bj, geen verklaring, niet wat je  dan moet doen, niets!

13 maart 2024: ik had de DREAL in verband met hun onbegrijpelijke brief met de afwijzing gisteren maar een mailtje gestuurd met "op z'n aller-charmanst" de vraag wat er mist aan het kentekenbewijs en wat ik nu moet doen. Ik heb gezegd dat ik Nederlander ben, sinds 2013 in Frankrijk, maar dat dit soort formulieren en brieven toch erg moeilijk blijven voor me.

Vandaag wordt ik gebeld door Milène BARNIER, "Assistante qualité des véhicules, ST/QV/UCHA, Direction Régionale de l'Environnement, de l'Aménagement et du Logement Grand Est". Een zeer aimabele dame die mijn probleem helemaal begrijpt!!.

Ze stuurt me twee formulieren om in te vullen en die moet ik terugsturen met 2 foto's van de auto en het aanvraagbriefje voor de UTAC dat ik al in 2019 had gekregen,  voordat de motor plofte. Nou, wordt vervolgd, ik ben benieuwd!

Ik kreeg later een berichtje dat ze alles ontvangen had en dat ik van ze hoor..

22 maart 2024: ik heb vandaag per brief de uitnodiging gekregen om op 2 april met de auto naar de DREAL in Châlons-en-Champagne te komen voor de keuring voor acceptatie als "Réception à titre isolé" . Ik ben benieuwd. Nog wel even de Europese achterlichten erin zetten!

23 maart 2024: Ik heb de 940 naar de hal gebracht en de Porsche meegenomen.

02 april 2024: Ik ben 's ochtends naar de keuring van de DREAL in Ch^lons en Champagne geweest, alles oké, maar ik wordt vervolgens naar de UTAC op Monthléry gestuurd voor de contrôle van de spiegels en het geluid. Kost 708 euro, meteen te betalen als je de afspraak maakt!!

Trouwens, het "check engine" lichtje gaat aan. Godverd... Na OBDII code lezen komt er code P1397 uit, dat zou te maken hebben met de distributie van de rechterbank. Als ik hem reset blijft hij een tijd uit, dus ik denk eigenlijk dat de sensor stuk is. Dat hoop ik dan maar! Op facebook geeft men me gelijk, dus maar een nieuwe sensor besteld.

16 april: om 16 uur de UTAC op circuit Monthléry voor de geluidskeuring en contrôle van de buitenspiegels. En goedgekeurd, dat mag ook wel voor 708 euros!!!!  UTAC is een bedrijf dat de keuringen voor de overheid uitvoert, en blijkbaar mogen ze dit soort prijzen vragen! Wij zitten in ons cabinet niet meer met de prijzen die wij rekenen hoor!

Bovendien doen  ze daar alsof ze de staatsgeheimen van Frankrijk moeten beschermen: je moet je camera van je telefoon afplakken, het is streng verboden foto's of film te maken op het terrein en je krijgt een badge waarmee de slagboom opengaat. Oh, en ik was vergeten om mijn dashcam van de voorruit te halen en die is in beslag genomen, die krijg ik niet terug, al kun je natuurlijk gewoon het geheugenkaartje eruit halen! Totale kosten dus van dit  geheel: mijn tijd van 13 uur tot 19 uur, benzine, 708 euro en 240 euro voor de dashcam. Bravo!

Nu sturen ze het rapport naar mij, die stuur ik dan door naar de DREAL en die maken een rapport, tenminste, als ze geen aanvullende vragen verzinnen, en dan moet ik eindelijk het geheel door sturen naar de ANTS voor de aanvraag van het kenteken. Ik ben benieuwd wat nou weer.....

17 april 2024: Ik heb de auto naar de hal gebracht en de 940 meegenomen, veel handiger met de hond en voor boodschappen!

Helaas vergeten de transponder voor de Péage van de voorruit te halen, dus ik moet vrijdag nog even terug @^\[|@!)

24 april: via de email heb ik het voorlopige kentekenbewijs van de Porsche binnen terwijl we in Plurien waren!

29 april 2024: ik heb vandaag de aangetekende envelop opgehaald met het kentekenbewijs: hij heeft voortaan  GW-035-MN als nummer. Ik heb meteen een devis bij Retro+ verzekering aangevraagd en de platen besteld bij Eplaque.fr

06 mei 2024: ik ben met Rosa naar de hal geweest om de NL kentekenplaten op te halen en de Franse te monteren.

08 mei 2024: ik heb op weg met de XC60 naar Nederland bij de RDW in Venlo geprobeerd om de kentekenplaten en kenteken card in te leveren, maar ik bleek een oude tenaamstellingscode te hebben en ik kon Jeroen niet bereiken. Dus dat ging even niet door!

10 mei 2024: ik heb bij de RDW in Almelo vanmorgen de kenteken boel ingeleverd en een deel II van ze teruggekregen. Gelukt dus! Ik heb Jeroen gebeld dat hij de verzekering kan stopzetten, de auto is officieel geëxporteerd en bij RETRO+ verzekerd nu.

25 mei 2024: Irene en ik zijn naar de hal gereden met de 940 om de Porsche op te halen. Ik heb de 940 laten staan.

26 mei 2024: vandaag met Irene een leuke roadtrip gemaakt naar Troyes, waar we nog nooit geweest waren. Leuk open getourd via binnenweggetjes.

31 mei 2024: km 160.278 ik heb de auto weer naar de hal gebracht en de 940 meegenomen, afgelopen zondag was de enige dag met redelijk weer!

25 augustus 2024: ik heb de Porsche opgehaald uit de hal.

20 september 2024: tot nu toe de Porsche af en toe gebruikt met mooi weer, vanaf nu doet hij dienst als dagelijks vervoer ivm de reparatie van de 940.

05 oktober 2024: Ik ben vandaag met Irene in het zonnetje een rondrit gemaakt: eerst naar Gretz-Armainvilliers, "Arboretum du Val des Dames". 16 ot 19 graden C. , jas aan, das om en de verwarming op de voeten, stoelverwarming aan: leuk!!

Daarna naar Tournan-en-Brie om te eten op het terrasje van restaurant La Croix Blanche. Helaas had ik bij het achteruit parkeren niet gezien dat de stoeprand achter de auto veel hoger was dan wat ik in mijn linker spiegel zag, zodat de auto erop klom. Bij het vooruit rijden rook ik meteen koelvloeistof en ja hoor: slangetje geraakt.

 

Van een monteur die aan de andere kant bezig was heb ik een kleine schroevendraaier geleend om de slangklem te kunnen losdraaien (Hij zat naar de grond gericht, dus daar paste niets anders tussen)en toen ik de klem kon verdraaien met een grotere schroevendraaier hem verder los gedraaid zodat de klem verder geschoven kon worden, toen de slang opgeschoven en de klem er weer omheen: dicht!

Wèl zo'n liter vloeistof weg en de auto is heel laag, dus dat was een gedoe, liggend op straat tegen de stoeprand met de hitte als complicerende factor. De motor daarna laten draaien en de temperatuurmeter bleef keurig waar hij hoorde. Ik wilde liever geen water toevoegen aan de speciale koelvloeistof en dat leek dus ook niet nodig.

Na het eten richting Nogent-sur-Seine zijn we vertrokken voor een bezoek aan het museum van Camille Claudel, de temperatuur bleef keurig, maar halverwege, tussen Sourdon en Nogent-sur-Seine, hield de auto ermee op!!! Alleen nog stationair lopen! Bij een zijweggetje in het gras geparkeerd en de hulpdienst gebeld, maar in het goede half uur wachten bedacht ik me dat als de motor stuk was, het niet meer uitmaakte of er water bij de koelvloeistof zat, dus: 11/4 liter ging erin.. en kijk: terwijl de pechhulp aankwam, liep de Porsche weer zoals het hoort. Ik denk dat één van de cilinderbanken te weinig koeling heeft gehad en een sensor de boel heeft geblokkeerd? Stomme techniek, als je weet dat bij vloeistof gebrek één cilinderbank het als eerste zwaar krijgt, zou je daar dus de sensor voor de temperatuurmeter in het dashboard op moeten zetten hè, VAG?

Ik wordt steeds minder tevreden over de techniek van dit ding.

Als ik morgen de auto koud start, hoop ik geen verrassingen tegen te komen.

Tsja, daar sta je dan, tot groot genoegen van mijn lieve egaa..

 

06 oktober 2024: km 161.392: ik had geen zin in het risico om m'n zondag te laten verpesten door de Porsche, dus starten doe ik morgen pas!

 

 

 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb