Volvo 940 2,3 LPT estate
per 27 september 2015 gesloopt.........
.......jammer van onze Grote Beer!
Ons luxe werkpaard, hij gaat nog steeds als de brandweer. En ook nog met redelijke onderhoudskosten! Op Vialle Lpi, een pracht systeem! De auto doet elke dag woon-werkverkeer en brengt ons met hoge snelheid met al onze troep heel Europa door....en dan is-ie ook nog mooi turquoise tussen al die grijze en witte eenheidsworsten op de snelweg! Je hoeft nooit te zoeken op een parkeerterrein!
Vol-lederen interieur, verwarmde voorstoelen, elektrische ramen voor- en achter, ge-întegreerd kinderzitje, honden rek, verwarmde, elektrisch bediende buitenspiegels, automatische airconditioning ECC, cruisecontrol, ABS, Airbags, geregelde katalysator, 16 inch velgen, ....voor ons voldoende! En nog een groene milieusticker van onze oosterburen ook!
De turbo staat met behulp van een Manual Boost Controller (MBC) op 0,6 Bar i.p.v. 0.35 Bar en dan kun je met de auto volgeladen op de snelweg nog heel wat "snelle" auto's de baas! Bijgenaamd "Grote Beer" en als hij stuk gaat, maken we hem weer! En roesten doet de 940 ook niet! Het is voor mij zonder twijfel de beste Volvo die ooit gemaakt is.
De slechtste die we hadden was trouwens de V70 2,4 benzine uit 2002, wat een drama die elektronica, om maar te zwijgen van binnenruimte en weggedrag...oh ja en die 245 diesel met ongeblazen 6 cilinder van de VAG: ook een ramp: niet vooruit te branden en steeds kapot!.
Al onze andere Volvo's hebben ons steeds heel Europa doorgebracht en ook weer naar huis!!
Als je alles hieronder hebt doorgelezen zou je kunnen denken dat ik gek ben om zoveel geld en moeite aan een oude auto te spenderen, maar vergeet niet: het ding krijgt enorm op z'n donder en maakt veel kilometers. Verder weet ik nog wat de V70 per jaar kostte en dan heb ik het maar niet over de afschrijving!!
Kenteken LV-JN-22 VIN: YV1945811T1164120 - eerste toelating: 08-08-1995 - Inmiddels sinds april 2013: Frans kenteken !!
HYDRA 16’ velgen, 205/55/R16 banden, carrosserie kleur 422, turquoise, zwart lederen bekleding.
Gekocht op 05-03-2009 in Enter van particulier.
05-03-2009: Kilometerstand 357.787 km, echter teller en snelheidmeter werken niet. ( Heeft waarschijnlijk zelfs zo'n 30.000 kilometer stilgestaan!)
Bij Thom de Jong vóór de koop de auto laten nakijken: conclusie is dat de auto prima is.
De kleppen laten stellen en de kilometerteller laten maken (draadbreuk bij de achteras en de distributieriem moet vernieuwd.
09-03-2009: APK keuring laten doen en goedgekeurd.
10-03-2009: de kilometerteller is alweer “dood”. Na enige tijd hard rijden blijft de motor op 1800t/m
lopen. Af en toe even naar 1000 t/m en dan weer naar 1800 t/m.
10-03-2009: naar Almere v.v., ongeveer 280 kilometer.
11-03-2009: Km 357787 Beurt Thom de Jong: Motorolie, oliefilter, ruitensproeier vloeistof, V-snaar
van de aircopomp, airco vullen en afpersen. € 256,15
13-03-2009: V-snaar van de aircopomp afgesneden ivm herrie van de pomp!
16-03-2009: naar Voorhout v.v., ongeveer 350 kilometer
17-03-2009: de eerste lpg injector vastgezet en de CIS klep (stationair regeling) losgemaakt en schoongemaakt.
De motor loopt weer gewoon stationair 800 t/m
18-03-2009: om 6.15 ‘s ochtends op weg naar Nijmegen tegenover de Eternit langs het Twentekanaal het linker achterwiel verloren.! Het wiel (met de moeren nog achter de wieldop) uit de sloot gevist en Wegenwacht heeft hem weer gemonteerd: vlak kantje aan de remschijf en stofplaat + het lampje van de Lambdasonde blijft branden. De auto naar Thom de Jong gebracht.
19-03-2009: Kilometerstand: 357.808 Kosten: € 261,60 Thom de Jong
De auto is terug met twee nieuwe remschijven en blokken + handremvoering, en de kilometerteller doet het weer. Het controlelampje van de lamdasonde is uit.
28-03-2009: Naar sleuteldag van de 700/900 vereniging bij Carlo Schmidt in Gemert geweest.
Veel geleerd over de techniek (o.a. kleppen stellen) en een koplampglas en distributieriem
+ spanrol gekocht. Ongeveer € 150, --
30-03-2009: Het rechter koplampglas gemonteerd en het linker schoongemaakt. Rechter voorrem
losgemaakt: binnenblok schuin afgesleten: blokken zijn aan vervanging toe.
22-04-2009: Bij Autodemontagebedrijf Het Viaduct BV te Zutphen een M90 versnellingsbak gekocht voor 300 euro. De bak heeft 127.000 km gelopen en is van 1997. 2 maanden garantie
.
05-05-2009: De auto naar Tom’s Classics gebracht: accu wordt niet goed bijgeladen; versnellingsbak monteren, koppeling nakijken en eventueel vervangen, distributieriem vervangen, remblokken voor vervangen en idem achter nakijken.
09/05/2009: De M90 die ik gekocht heb, blijkt van een diesel of 6 cilinder te zijn en past niet!
Eerst naar Nice en op 20 mei gebeld met Zutphen of ze een andere hebben.
01/06/2009: Bij een demontagebedrijf in Callantsoog de goede M90 bak gevonden. € 550,-- inclusief transport en BTW! Werd vandaag woensdag 3 juni thuis afgeleverd.
05/06/2009: Kilometerstand 361.214 De verkeerde bak teruggebracht en € 250 ontvangen!
De auto is klaar en ik heb hem om 19.30 uur bij Tom’s Classics opgehaald!
Totale kosten inclusief BTW: € 673,79.
Distributie + spanrol gemonteerd, 2x spoorkogel voor, remblokken voorkant + gangbaar maken van de remklauwen.
07/06/2009: Nieuwe originele gasveren op de achterklep gemonteerd. (op ebay gekocht voor € 28,50)
2 nieuwe ruitenwisserbladen gemonteerd, gekocht bij de autoshop. € 23,50
21/06/2009: Volvo radio/CD speler CT-503 gemonteerd i.p.v. de Pioneer radio/cassettespeler.
(Gekocht op Marktplaats.nl voor 35 euro)
23/06/2009: Spuitbus en lakstift gekocht via internet, kleur 422, totaal € 37,50
24/06/2009: Nieuwe accu, gemonteerd door Thom de Jong € 113,37
26/06/2009: De achterklep spoiler, die ik gekocht heb (€ 159,--) in de groepsbuy bij de 700/900
vereniging, is aangekomen: ik heb hem gespoten in kleur 422 en blank gelakt.
08/07/2009: Km 362799: Bij Thom de Jong een nieuwe benzinedruk regelaar laten monteren ivm soms
slecht starten op benzine. ( € 125,84)
15/07/2009: Gaat plotseling op de terugweg vanuit Friesland stoterig lopen: even op benzine gezet en
meteen weer op LPG: niets aan de hand! Bij elkaar drie keer gebeurd.
16/07/2009: Irene staat stil bij een tankstation in Hengelo op weg van Oldenzaal naar huis: stoten en
vervolgens niet meer op LPG willen lopen. Gaat ook niet op benzine! Na schoonmaken
van de zekeringen wél op benzine, niet op LPG. Ik heb hem vlak voordat de wegenwacht
arriveert aan het lopen!
19/07/2009: Afspraak gemaakt bij Car Care Wallinga b.v. , Kanaalstraat 217, 7547 AS ENSCHEDE voor donderdag 30 juli.
23/07/2009: De auto heeft ’s ochtends keurig gelopen en is ’s middags niet aan de gang te krijgen!
Dezelfde ANWB wegenwachter als vorige week erbij: lang doorstarten met volgas had succes! Verzopen! De auto naar Thom de Jong gebracht.
24/07/2009: De auto is terug: “we kunnen niets vinden en hij doet het altijd” Ik ben hier niet tevreden
over!
26/07/2009: Zelf de luchtmassameter (LMM) schoongemaakt, luchtfilter uitgeblazen en dop aan de motorkant uit het filterhuis gehaald voor betere ademhaling. Alle contacten schoongemaakt, bougies eruit, de laatste 2 doppen zaten niet goed geklemd en de bijbehorende contacten van de bougies waren aangeslagen! Schoongemaakt. Diverse contacten schoongemaakt, en bij proefrit loopt hij beter en is sneller! Nieuwe bougies en luchtfilter besteld bij Scandcar.
29/07/2009: De achteruitrij lampen doen het niet! Misschien al vanaf montage versnellingsbak???
28/07/2009: De auto is bij Car Care Wallinga geweest: er moet een nieuwe tank in met nieuwe pomp!
Afspraak gemaakt voor woensdag 5 augustus!
31/07/2009: Km 364.528: nieuw luchtfilter en 4 bougies (Bosch WR70C+ SuperPlus) gemonteerd.
€ 36,25 inclusief verzendkosten en BTW.
06-08-2009: Km 364.725: Car Care Wallinga: Omgebouwd van de Abitank naar PTC met LED meter op het dashboard. Is dus nu een ringtank van 67 liter. Kosten totaal € 1041,70
12-08-2009: Km 364799: Naar Thom de Jong voor het uitzoeken waarom de auto soms zo slecht start.
2 nieuwe voorbanden (Michelin Energy Saver), kleppen gesteld (??alweer??) en achteruitrijlichten (schakelaar vernieuwd) gerepareerd. (Op 16-08 door de Chef-monteur Peter die van vakantie terug is .) Nieuwe aircopomp + 2 nieuwe (dure!!) slangen + vullen + 2 nieuwe snaren. Kosten: € 1650,32
19-08-2009: De auto is klaar!
20-08-2009: Maar niet heus! Hij start nog steeds beroerd, van hoofdmonteur Peter geleerd om dan met zekering 11 eruit te starten en zogauw hij loopt gauw de zekering terug te zetten. Hij bleek niet te zijn ingeseind door de heren over het slechte starten! De auto ’s ochtends weer bij Thom de Jong neergezet. Peter gaat ernaar kijken, maar ik heb op deze manier m’n langste tijd bij autobedrijf de Jong wel gehad denk ik. Peter heeft nog gauw een
nieuw injectierelais geplaatst (het witte relais achter de zekeringen onder de radio)
22-08-2009: Auto opgehaald: gasmengstuk onder het spruitstuk zat los en massa was slecht.!! Al een aantal keren verteld dat het niet in de LPG installatie kan zitten omdat we 2 weken zonder de zekeringen van de LPG hebben gereden, maar goed. Hij lijkt wat beter te starten. In het weekend 1x met de “zekering 11 truc” moeten starten.
Oh,ja, de ruitenwissers komen nu niet meer terug in de parkeerstand. Zucht.
24-08-2009: Het starten blijkt dus nog steeds niet helemaal optimaal, dus auto terug. De Jong Sr. biedt aan om met een 940 van hun op vakantie te gaan!!
25-08-2009: Bij Bandenservice Kuiper in Goor nóg 2 nieuwe Michelin Energy Saver laten monteren op de achterwielen, er zaten twee verschillende op, waarvan één van 2001. Door Thom de Jong niet gezien???? ( € 270,-- inclusief het na-balanceren van de door de garage gemonteerde exemplaren)
26-08-2009: Auto weer bij Thom de Jong: Peter neemt de auto mee naar huis. Vervangt uiteindelijk de temperatuursensor onder het spruitstuk door een losse aan te sluiten en aan een tie-rap boven de motor te hangen: hij start als een trein!! Hiep Hiep!! Turbodruk ook gemeten: is maar 0,2 en moet 0,35 zijn (rekening voor het injectierelais en temp.sensor + druk meten: € 178,38) Rutienwisser relais achter asbak zat los: ruitenwissers weer oké!
28-08-2009: ½ liter motorolie bijgevuld
31-08-2009: Km 365219: Op Vakantie met de 940 naar Parentis en Born, zo’n 100km onder Bordeaux. De auto doet het prima, is alleen een beetje langzaam. Boven de 3100 toeren trekt hij wél, daaronder niet. Verder trilt en schudt hij bij remmen op hogere snelheid. De CD speler deed het op de heenweg plotseling niet meer (code E03) Een schoonmaakCD van de “Super U” loste het probleem op.
10-09-2009: Km 368205: terug van vakantie.
11-09-2009: Rechtsvoor de remcilinder gangbaar gemaakt: zat vast! Vandaar het trillen.
Als het weer gebeurt moet ik twee nieuwe remklauwen monteren. De remslangen moeten sowieso ook vervangen, want die zijn oud! Ook de knippers/stadslichten aan de voorkant vervangen door van een clublid overgenomen witte exemplaren, en ook de zijknippers.
(gekocht voor € 20,-- incl verzenden)
Met een turboboostmeter op het inlaatspruitstuk gemeten: alleen maar onderdruk!!!!!!!
De achterste LPG injector (alweer) vastgezet. Oliepeil nog steeds op Max.
26-09-2009: Eindelijk de achterspoiler maar eens gemonteerd: de auto blijft tóch definitief na zo achterlijk veel investeringen! Oh, ja, als ik nu rem, gaat het “lamp kapot” lampje aan! Komt natuurlijk doordat de LCD minder stroom trekt dan het originele 3e remlicht!
Binnenkort maar een lampje of weerstand tussen zetten!
30-09-2009: Km 369534: hele dag naar Timen Smit in Vaassen. Die heeft het inlaatspruitstuk gedemonteerd, gaten van de LPi injectoren opgelast, uitgeboord, voorzien van schroefdraad, nieuwe (met de hand gedraaide) bussen ingeschroefd, de originele hulsjes aangepast en passend in de nieuwe busjes geperst, de straalpijpjes erin geperst, twee van die pijpjes voorzien van nieuwe buisjes (ook door Timen gemaakt: staal ipv afgebroken kunststof) en alles netjes gemonteerd. Gecheckt of de injectoren niet lekten: die zijn o.k.!
Ook de “nieuwe” temperatuursensor in het blok geschroefd en de BDP sensor schoongemaakt. Ik heb geholpen met demonteren en monteren.
Meteen een nieuwe afspraak gemaakt voor 4 november 2009: gereviseerde remklauwen+ slangen voorkant; demonteren van het uitlaatspruitstuk wegens lekkage; nakijken en eventueel vervangen turbo. In de toekomst moet ook het tussenlager van de aandrijfas vervangen!
10-10-2009: “Turbogrille” van Marktplaats gekocht voor € 50 en gemonteerd ipv de spijltjesgrille.
14-10-2009: Naar Alexander (Mede-V700vereniging lid), die de Powerstage en de onstekingscomputer heeft vervangen ivm het (nog steeds..) af en toe slecht starten. De computer in de voetenbak van de bijrijder is ook vervangen, maar meteen daarna startte hij niet: oude computer is dus goed en is teruggezet. Alexander had ook een nieuw bakje voor het gebroken exemplaar aan de rijdersstoel.
18-01-2009: Loszittende leren bekleding aan de zijkant van de zitting van de rijdersstoel vastgemaakt en het “nieuwe” bakje gemonteerd.
19-10-2009: De auto slaat soms na een klein stukje rijden af (bijv. van een parkeerterrein of van de inrit thuis) en is dan niet meer aan de gang te krijgen! Zekering 11 truc werkt wél! Mijn theorie: óf het omschakelrelais en de contacten óf de benzine injectoren veroorzaken dit?
22-10-2009: 3 dagen naar Limburg (van 22 – 25-10): de auto trekt érg langzaam!
27-10-2009: Km 371374: Zondag op de Volvo Klassieker Beurs gekocht: set bougiekabels (Bougicord 6467, voor 700/900 E/F/K 271483), verdeelkap (Bosch 1235522382 – 850) en rotor (Bosch 1234332349 – 850) en gemonteerd.Totaal € 80,-- Ook geïntegreerd kinderzitje gekocht voor € 40,-- Klepspeling gecontroleerd: alle kleppen op 0,4 of meer.
04-11-2009: Km 371789: de hele dag bij Timen: de auto stond de laatste dagen stil omdat hij helemaal niet meer trok en nauwelijks aan het lopen te krijgen was. Na lang zoeken en diverse dingen controleren (compressietest: 6 Bar op cilinder 1 t/m 3 en cilinder4: 6,5 Bar!) viel het Timen op dat de nokkenas niet in de goede stand stond als de merktekens van de distributie tegenover elkaar stonden!
Het nokkenastandwiel zat niet vast en was verdraaid! Niet vastgezet door de laatste monteur!! Het spietje was afgebroken, maar toen dat uiteindelijk uit de nokkenas was een nieuw pietje erin, de boel teruggebouwd en de motor loopt prima en neemt gewoon gas aan!
Daarna het uitlaatspruitstuk met turbo gedemonteerd: pakkingen lek, 2 scheurtjes in het spruitstuk en de wastegate van de turbo was er volledig uitgebrand! Ander spruitstuk en turbo erop en hij gaat als de brandweer!!
Ook nog een nieuwe olieslang onderop de turbo gemonteerd. Verder de druktank van het koelsysteem vervangen door een door Timen aangepast exemplaar met ingegoten pijpje.
06-11-2009: Km 371897: Ik hoor de turbo fluiten en de auto trekt véél, véél harder dan ik me herinner van de vorige 940! Getracht het kinderzitje te plaatsen ipv middenarmsteun: het zitje is voor een sedan! @$##^r@&^#!#^!*!!!!!!!!!
08-12-2009: Rechtsachter is alles doorweekt na een regenbui! Waarschijnlijk heeft het reservewiel de bovenkant van de rechterachterruit naar buiten gedrukt. Snel naar kijken.
Met Timen een afspraak gemaakt om de voor-remklauwen en slangen + het tussenlager op de aandrijfas te vervangen.
09-12-2009: Bij V-MAX Tuning en Styling, Jollesweg 1, 7602CZ Almelo 4 nieuwe Dunlop Wintersport 3D banden 195/65/15 91T laten monteren op de Adhara velgen. Kosten: € 309,--
11-12-2009: Km 374254: De lijsten van de rechter achterruit verwijderd: inderdaad is de boven-achterhoek van de ruit los. Zoveel mogelijk kit verwijderd van bovenkant en achterkant, ruit met schroevendraaier een beetje open gezet. Ontvet, dan eerst (voor zover mogelijk) tussen ruit en rand afgekit met ruitenkit, daarna boven en achterlangs nieuwe kitrand aangebracht. De ruit aangeduwd met plank tussen ruit en garagemuur en zo laten drogen.
16-12-2009: Bij (en met-) Timen gereviseerde remklauwen en nieuwe remslangen en remschijven gemonteerd. (Rechterschijf slingerde en was aan de maat) (Ook stukje bekleding gekregen om wielbak rechtsachter te bedekken waar het reservewiel gestaan heeft. Helaas blauw, maar goed..)
17-12-2009: Van Alexander een tweedehands snowcap voor over de paravan gekocht. € 15,-- + een rubber stootrand voor op de rechterachterdeur (beschadigd en verkeerde type) € 15
18-12-2009: Van Bas (700/900 vereniging) een nieuw display voor de buitentemperatuur-meter in het dashboard gekocht en gemonteerd. (De oude had LCD rot) Kosten: € 30,--
20-12-2009: Sneeuw!!!!! En de ABS doet het niet!!!!!! Later kijken en proberen uit te lezen.
04-02-2010: Km 377607: ½ liter olie bijgevuld.
10-02-2010: Van Alexander een door hem gemaakt OBD diagnosebox gekocht voor € 30,--
De Ontstekingsmodule EZ116 en Jetronic LH2.4 zijn goed uit te lezen, de cruisecontrol ook, maar de ABS niet! De jetronic geeft 1-1-3: “Lambda integrator boven- of ondergrens”
De ABS is waarschijnlijk door vorige eigenaar losgekoppeld ivm APK? UITZOEKEN! (was dus uiteindelijk een zekering)
25-03-2010: Km 380700: Bij Timen: tussenlager van de aandrijfas vervangen, de vier paddestoelrubbers in de trekstangen van de voortrein (links en rechts) vervangen, kleppen gecontroleerd, alleen de eerste inlaatklep 500ste aangepast. (Ik geloof dat er nu een 3,85 inzit). Verder een klepstel-tool van hem gekocht, gemaakt van gehard gereedschapsstaal.
02-04-2010: Op marktplaats een nieuwe middenarmsteun met bekerhouders gekocht. Inclusief bevestigingsmateriaal. Kosten € 61,75. Helaas crème, moet hem nog zwart maken.
10-04-2010: Sleuteldag van de V700 vereniging bij Volvo dealer Arendsen in Ruurlo: kon zelf niet op een brug, maar heb wél de bestelde onderdelen afgenomen oliefilter, benzinefilter en o/ringen voor de verdeler.
21-04-2010: Tom’s Classics heeft de aandrijfas verzet en de kruiskoppelingen gecontroleerd (die zijn oké); olie ververst (Q8 - 15W40) + filter en benzinefilter van de sleuteldag onder de auto gemonteerd. Remschoenen voor de Amazon meegenomen, totaal € 156,87, waarvan € 45,00 voor de amazon, dus kosten voor de 940: € 111,87
28-04-2010: De radio CT-503 verwisseld voor de CT-906 die ik op marktplaats heb gekocht voor € 70,- + 6,75 verzendkosten. Nu nog op zoek naar een 6-CD wisselaar!
05-05-2010: Met Alexander de door hem losgemaakte en gemonteerde display van de digitale boost meter gemonteerd en aangesloten. (Op ebay gekocht voor 23 euro + 8 euro verzendkosten.
07-05-2010: Km 384371: De uitlijning laten controleren bij Kuipers bandenhandel: links voor stond iets naast de waarde. Kosten: € 55,-
09-05-2010: De MBC (Manual Boost Controler) gemonteerd en na proefrit naar de verkeerde kant gedraaid: meer boost ipv minder boost: resultaat is een soort Ferrari, maar de turbodrukmeter is overleden (Blijkt tot 2 Bar aan te kunnen!!)
Een nieuwe op ebay gekocht en nu maar hopen dat alleen de opnemer stuk is en niet het display gedeelte!
15-05-2010: De nieuwe boostmeter is aangekomen, en de opnemer vervangen: hij doet het weer!
Nu heb ik dus een nieuwe meter over zonder opnemer!
26-05-2010: Met Timen 4 stuks 6 mm ringen tussen het chassis en de plaat gelegd waar het tussenlager van de aandrijfas op rust: het dreunen is véél minder! Even afwachten en anders nóg wat ringen?
14-06-2010: De radio CT-503 via de verenigingssite verkocht voor € 50 incl. € 8 verzendkosten.
28-06-2010: Een Volvo 6-CD wisselaar inclusief kabels met CT-905 radio gekocht op marktplaats voor 100 euro + 8 euro verzendkosten en met Alexander geïnstalleerd voor de vakantie. De CR-905 (incl. code card en instructieboekje) verkoop ik weer!
29-06-2010: De MBC gemonteerd met 0,8 Bar: de auto gaat als de brandweer vanaf ongeveer 2900 toeren!
09t/m24-07: Op vakantie naar Perros Guirec (Bretagne) en Etretat (Normandië). Zonder mechanische problemen!. (Wél bij het keren de punt van een laag muurtje geraakt: bumper een gaatje linksvoor, en ontzet, + later de snowcap verloren die waarschijnlijk door de klap is losgekomen.
13-08-2010: Km 395613 Door Autoservice Delden Thom de Jong de remvloeistof laten vervangen. Kosten € 41,64
19-08-2010: Van Alexander twee kreukvrije deurpanelen gekocht voor € 20,-- + een luidspreker voor de rechtervoordeur. (€ 5) Verder de MBC terugezet naar 0,6 turbodruk.
24-08-2010: De pees van de electrische antenne is gebroken: nieuwe besteld bij Wytze: € 35,-
25-08-2010: Met Alexander de bumper gedemonteeerd, binnenbalk weer vastgemaakt aan de hoes, en tussen linkersteun en bumper twee ringen gezet, zodat de boel weer recht staat. De bumperdemper was nog oké. Verder nieuwe groot lichtreflectoren en betere linkerkoplamp gemonteerd ( € 40 )
28-08 tot 3 september: naar de Bourgogne en via Parijs (1 nacht ) terug.
08-09-2010: Km 398620 Bij Timen: kleppen gesteld (slechts 2 plaatjes: 1x 0.05 en 1x 0.04 minder, uitlaatkleppen); remschijven voor gecontroleerd op slingering: links weinig en rechts helemaal niet. Rechts klemt de klauw en één van de twee remblokken is schuin afgesleten. Alles gangbaar gemaakt en gesmeerd + nieuwe blokken rechtsvoor. De tweede set remblokken mee naar huis genomen. De Bosch 100 ampère alternator uitgebouwd en van nieuwe koolborstelbrug voorzien.
De bovenste collector is als nieuw, de onderste is wat ingesleten. Totaalkosten: € 215,--
19-01-2011: Auto loopt niet op lpg: bij AGIT in Rijssen een nieuw relais gemonteerd. Kosten: € 25,-
05-02-2011: Km 409.300 met Alexander: Claxondraad verlegd onder de auto, kleppen nagekeken (niets gesteld!), rood reflecterende strip op achterbumper gemaakt.
08-02-2011: 2 nieuwe claxons gekocht (HELLA) met een relais en onder de motorkap gemonteerd.
(Kosten: 37 + 9 euro)
18-02-2011: Auto loopt weer niet op Lpg: relaisvoet schoongemaakt en ingespoten met vaseline-spray.
18-02-2011: Km 410.000 de Dunlop Winterbanden laten balanceren bij Kuijper Goor. Kosten: € 51,-
02-03-2011: Km 412.000 Auto APK goedgekeurd in Oldenzaal (Auto Reinink) 45 euro.
05-03-2011: Originele Volvo-antenne spriet met pees gekocht bij Volvo dealer Harrie Arendsen Ruurlo en gemonteerd. (Met een hoop moeite! Hopen dat deze originele wél heel blijft!).
16-03-2011: De deurpanelen op de voordeuren gemonteerd, die ik lang geleden al van Alexander had gekocht… (De originele waren gekreukeld aan de bovenkanten.)
29-03-2011: Vandaag naar Apeldoorn om bij de TÜV Noord Nederland een milieusticker (€ 17,50) te kopen. Kreeg de groene, klasse 4!
Morgen voor de VKV naar de persdag van de Techno Classica beurs in Essen!
04-06-2011: Nieuwe uitlaat gehaald op 1 juni bij Volvo dealer Harrie Arendsen (€ 240,13) en er met Alexander op zaterdag onder gezet inclusief nieuw bevestigingsmateriaal.
03-08-2011: Na lange tijd: onderhoud bij Timen: remmen o.k.; nieuw luchtfilter, nieuwe bougies; kleppen o.k. 1 klepstelplaatje vervangen (0,35). Voortrein nagelopen: o.k.; 1 nieuwe riem naar de stuurpomp.
17-08-2001 t/m 02-09-2011: naar de Bourgogne, 4 nachten gekampeerd met twee tentjes en vanaf de 22e door naar Bretagne bij Trinité sur Mer in een huurtent van "Tentsetters", totaal 3180 kilometer gereden zonder problemen..
26-11-2011: Km 435.000 sleuteldag bij Harrie Arendsen Ruurlo: achteruitrijlichten gemaakt door nieuwe schakelaar op de bak te monteren: € 31,76 en verder de koppeling-hydraulica doorgespoeld en ontlucht.
Meegenomen: 3 nieuwe V-snaren; wisserbladen set voor, en 1 wisserblad voor achterruit. (€ 62,55) Nog te doen: andere achterlichten monteren die ik van Alexander heb gekocht (€ 25) en kijken waarom de achterruitsproeier het niet doet.
14 -02 -2012: Km 439058: bij Timen in Vaassen distributie en spanrol vervangen, kleppen gecontroleerd (uitlaatklep van 2e cilinder naar 3.40) en nieuwe waterpomp preventief vervangen.
17-02-2012: Km 439.480: Koppelingspedaal zit soms heel laag: hoofdcilinder van de koppeling vervangen: interne veer was gebroken (5 stukken!) en de terugslagklep deed het niet. Verder nieuwe keerringen in de stroomverdeler gedaan. Totaal € 125,--
22-02-2012: De nieuwe achterlichten gemonteerd en APK goedgekeurd
23-03-2012: Km 439.887: bij Thom de Jong Autoservice: nieuwe motorolie + filter, en nieuwe olie in versnellingsbak en cardan.
20-06-2012: Km 448.045: bij Timen een nieuwe Bosch rembekrachtiger gekocht en er samen ingezet:
20-07-2012: Km 450.5012: op vrijdagmiddag vertrokken (met de net gekochte caravan) naar Epernay in de Champagnestreek: 586 kilometer. Op zondagochtend 22 juli weer terug gereden: te hard kennelijk, want ik mis een halve liter motorolie bij thuiskomst en de voorkant van de caravan is vet! Grote Beer laat zich echter niet kennen, maar heeft wel een vettte onderkant!!
Maar even in de gaten houden dus....
28-07-2012: met Alexander de carterventilatie losgehaald: was veel werk, want doordat de EGR klep in de weg zit, moest het hele inlaatspruitstuk eraf. De plastic box was erg vervuild en de rubber afddichtring eronder was totaal verhard en dichtte duidelijk niet af. Hopelijk is de olielekkage nu verholpen, we gaan het zien. Verder heeft Alex de rechterbuitenspiegel gerepareerd: ik had iets geraakt en daarna deed buiten-binnen verstelling het niet meer. Het asje bleek eruit geschoten te zijn, dus geluk gehad! Werkt ook weer naar behoren.
Ik heb een Multicon West 13-polige stekker op de auto zitten, maar blijkbaar is de constant 12 volt niet aangesloten. Jammer en onbegrijpelijk als je wel de moeite neemt om zo'n stekker te monteren! De draden ziijn erg kort, dus ik ga er maar even niet aan trekken!
28-07-2012: op vrijdagmiddag 3 augustus met de caravan vertrokken naar Epernay in de Champagne streek. Daar op de camping gestaan tot zondagmorgen, toen doorgereden naar Luzy in de Nievre. Zaterdag 11 augustus weer teruggereden.
Viel niet mee, de auto verliest nog steeds olie, en loopt 1 op 3,56 met de caravan en al die heuvels.....13,5 uur over 907 kilometer. Doordat het gemiddelde zo laag is, moet je natuurlijk met de kinderen lunchen, 's avonds eten in Luxemburg, en niet te vergeten elke 150-200 kilometer LPG tanken..De auto pingelt als een gek op benzine, en zelfs op LPG met het gaspedaal te diep ingetrapt is het mis. Ik verlies geloof ik olie uit het differentieel, rechtsachter is de as nat. Maar goed, het is een Volvo, en hij brengt je gewoon thuis.
15-08-2012: 457.300 km Vandaag bij Timen geweest en tot de conclusie gekomen dat de turbo de lekkage niet veroorzaakt. Trouwens, als de turbo olie lekt, moet dat er ook via de uitlaat uitkomen en dan zou alleen die kant van de caravan vet zijn, hij is even vet op beide voorhoeken en de hele onderrkant van de auto is nat van de olie!! Waarschijnlijk is de krukas-keerring lek, er zit echter ook nog olie aan de linkerkant van het blok, en dat ga ik eens goed ontvetten om te zien of dat nog van de oude lekkage is van de carterventilatie. Een nieuw O-ringetje om de peilstok gedaan, dus die is ook weer dicht. Kleppen gesteld, ontsteking nagekeken, compressie gemeten, en alles nog goed. We maken een afspraak om de bak + koppeling eronderuit te halen voor vernieuwen van de keerring.
De cardan lijkt een beetje door te zweten, maar er is geen sprake van echte lekkage.
01-08-2012: met vrouw en kinderen naar Denemarken vertrokken (het meest westelijke puntje: Blavand, boven Esbjerg): lekker in een huisje vlak bij zee. Zonder caravan dus en met de auto vol: wat kan er toch verschrikkelijk veel in zo'n 940 zonder dat je veel moeite hoeft te doen! Fietsdragertje op de trekhaak voor de twee kinderfietsen en gaan!!
01-09-2012: terugreis aangevangen om 14.30 en na een tussenstop aan de haven van Flensburg (Restaurant Bellevue, en inderdaad, mooi uitzicht, en lekkere tong met garnalen en een klein kreeftje) rustig over de voornamelijk opgebroken duitse "snel"wegen (snel tussen aanhaaltekens, wat een flauwekul daar!) naar huis, waar we om 22.45 uur aankwamen.
Kilometerstand is inmiddels 459.985 km, en geen spat olie gebruikt...
20-10-2012: met Alexander het inlaatspruitstuk verwijderd en de carterventilatie-box schoongemaakt. Met nieuwe pakking gemonteerd. Wat een rotklusje zeg!
15-11-2012: bij Tom's Classics een nieuwe inlaatspruitstukpakking meegenomen (17,61) omdat de auto stationnair slecht loopt: valse lucht op drie en vier! Kilometerstand is inmiddels 466.000 kilometer, intussen twee keer naar Epernay v.v. geweest!
12-12-2012: helaas geen tijd om samen met mijn mede-regiocoordinator van de V700 vereniging aanwezig te zijn bij de sleuteldag bij Volvodealer Arendsen te Ruurlo op zaterdag de 15e: ik moet ivm de voorgenomen emigratie naar Frankrijk vanaf vandaag t/m zaterdag!
Raar ongeluk: onderweg door de franse Ardennen bij 120 km/u plotseling een harde klap van achteren: een roofvogel die heeft geprobeerd vlak over de auto te vliegen, maar de antenne niet gezien heeft: de vogel onthoofd en de antenne vliegt als een vlag achter de auto aan! Ongelofelijk!
19-12-2012: ongeveer 468.000 km: met Alexander het inlaatspruitstuk weer losgemaakt: de pakking was achteraan verschoven en helemaal verglaasd...Ook tweee nieuwe riemen gemonteerd die ik ooit bij Arendsen had gekocht: helaas is 1 riem niet de goede maat, dus de riem op de dynamo is nopg de oude! Verder heeft Alexander naar het terugslagklepje van de achterruitensproeier gekeken en een ander pompje gemonteerd. het klepje is niet helemaal fris, maar werkt voorlopig! De vlotter in de sproeiertank blijkt stuk, maar de andere van Alexander doet het ook niet! Een nieuwe bestellen? Iets van 46 euro's.. Ik heb 22 december bij de autoshop een nieuw klepje gekocht voor het grote bedrag van 2,56 euro want het was alweer afgelopen: het werkt nu weer zoals het hoort!
20-01-2013: met de caravan naar Oiry, vlakbij Epernay waar we gaan werken...rotweer met sneeuw vanaf Venray en vanaf Luik door de Ardennen met ijzel....pas 20 kilometer voor Reims wordt het beter. De caravan ziet er niet uit, met grote plakken bruin ijs op de voorkant. Maar de 940 geeft geen krimp met z'n winterbanden! 26 januari zonder de caravan weer terug gereden.
02-02-2013: Na het gedoe met de Amazon Combi (zie het blog van de amazon) bij Volvo-vriend Erik op de smeerput om de uitlaat te plakken die lekt: op de verbinding tussen de voorpijp en de katalysator...verder een raar gerommel uit de rechter voorkant bij bochten naar links: niets te zien!
05-02-2013: Om 16.30 vertrokken uit Goor, de verhuiswagen is een half uur weg richting Frankrijk! Ik in de Amazon Combi, Irene met de kinderen in de 940.
Bij het AC restaurant op de E25 in de Ardennen een eindje voor Aywaille
Veel rommel mee in de auto's! Een lange rit na het verhuizen: pas om 00.30 zijn we in Oiry bij onze Gite voor de nacht. Veel wind en regen onderweg , en in de Ardennen ook nog mist met weinig zicht! We zijn kapot..
06-02-2013: Om 11.30 naar Moussy gereden: de verhuiswagen staat al klaar om te lossen....
24-02-2013: De uitlaat gaat steeds meer lawaai maken: bij Skandix (op aanraden van Alexander via de skype) een reparatie-flens besteld, samen met een nieuwe antenne... ik denk dat de rammel rechtsvoor bij bochten naar links ook de uitlaat is die iets raakt?
27-02-2013: De spullen van Skandix zijn binnen en ik heb gisteren ontdekt dat de uitlaat los is van de turbo, er mist zelfs een moer. Lekker opgelet Tom! Vastgezet en het gerammel is weg. Vrijdag even naar Nederland en zaterdagavond weer terug, daarna kijk ik naar de aansluiting met de kat..
Oh ja, en die verdomde antenne zien te monteren, dat zal wel weer een leuke klus worden. Ik heb meteen een luchtfilter mee laten komen, die er ook nog maar even inzetten!
01-03-2013: 473910 km Deze vrijdag om 13.00 uur weggereden uit Moussy en we waren om 18.45 uur in Goor. Morgen huurcontract tekenen en de paar meubels die we in het huis hadden gezet (om het bewoond te laten lijken) naar de kringloop brengen met de aanhanger van de buurman an de 940. Zaterdag alles geregeld en om 17.30 weer weggereden, dit keer met de auto helemaal vol (boodschappen, slaapgoed, schoonmaakspul, planten voor de praktijk en niet te vergeten de twee kinderen etc. etc.) De zeilboot op de trailer erachter (470) en daar nog wat spullen in, incl. een grote plant.
Vriest het verdorie 4 graden in de Ardennen, dat gaat niet goed aflopen met die tropische palm! Om 00.45 uur aangekomen in Moussy, de auto heeft inmiddels 475.00 km (min 46 kilometer) op het tellertje! Dat schiet lekker op zo!!
22-03-2013: 475630 km Vandaag via Skandix een programmeerbaar relais voor de ruitenwissers, een benzinerelais, een set bougies en herstel-flens-set voor de bevestiging van de katalysator aan de achterpijp binnengekregen. Eerder al een nieuw luchtfilter. Alles gemonteerd, behalve het benzinerelais, dat had ik doorgesoldeerd nadat de auto van de week na LPG tanken niet wilde starten....Deze gaat als reserve in de auto.
Nou, ja, alles....het repareren van de uitlaat was niet zo gemakkelijk, ik kreeg maar 2 van de 3 delen vast en de pijp lekt nu ook op de aansluiting met de demper....
15-04-2013: 476548 km Vandaag de auto bij de "FeuVert" garage in Pierry gebracht voor een motorolie verversing (5W40 en een Volvo filter die ik zelf had meegebracht..) en het repareren van de aansluiting op de kat.... De monteur heeft er gewoon een speciale klem ("colle pour demi lune Bosal") omheen gezet: dicht! Super mensen en prima service!
23-04-2013: Vanochtend de handrem bijgesteld en de klem er nog maar vanaf gehaald: hij lekt toch weer een beetje. Kit ertussen, en goed aangedraaid: dicht voor de Controle Technique om 11 uur (franse APK). Daar aangekomen blijkt dat ze toch de nederlandse papieren nodig hebben. Gelukkig was ik vroeg, dus die nog snel gehaald: de auto start niet!! Deed-ie laatst ook, geen lampje in het LPG schakelaartje, net als de 22e!! Na een hoop op contact zetten had ik plotseling contact! Ik heb de auto 'smiddags opgehaald en hij is goedgekeurd (!), wel een klein verschil links-rechts in remkracht, maar geen probleem! Meteen 'smiddags naar de prefecture: blijk ik nog naar de belasting te moeten voor een verklaring (BTW denk ik) en een formulier invullen. Natuurlijk.....fransen en formulieren! Bij de bealsting geen probleeem: aardige mevrouw en in 10 minuten was het fomulier ingevuld, de papieren van de auto gecopieerd en het document afgegeven. Morgen naar de prefecture....het zal mij benieuwen hoelang het duurt voordat ik een "Carte Grise" heb?
En morgen eerst het benzinerelais maar vervangen door het nieuwe relais!
25-04-2013: 's ochtends bij de clinique de stadslichten laten branden: accu leeg! Na het eten heeft een technicus met de auto van de clinique me van stroom voorzien en kon ik naar de "prefecture" , en ja hoor, na te hebben gewacht in een lange rij kreeg ik na betaling van 164 euro een "Certificat provisoir d'Immatriculation" oftewel een voorlopig kentekenbewijs! Op het parkeerterrein aangekomen bleek de accu toch echt kapot, verdorie. Een van de receptionistes van de clinique kwam me met haar Toyotaatje reddden, de schat! Thuis een andere accu gemonteerd, maar na twee keer starten wilde hij weer niet aanslaan! De auto wil gewoon geen fransman worden denk ik? Na montage van het nieuwe benzinerelais is het probleem weg......
26-04-2013: naar de "FeuVert" garage/autoshop in Pierry, waar ze de kentekenplaten meteen maken en ook nog monteren. Vanaf nu is de 940 frans! Nummer: CT 561 EL op witte platen! He, he....
01-05-2013: kilometerstand 475.000 bereikt...
12-05-2013: kilometerstand 478.256: even naar Nederland heen en weer geweest en wat andere ritjes tussendoor: de stand is weer flink opgelopen!
30-05-2013: de dynamo laadt niet meer....bij Timen een andere besteld, samen met een set bougiekabels en een verdelerkap met rotor....
07-06-2013: de praktisch nieuwe dynamo gemonteerd: alles in orde!!
14-07-2013: bij het terugrijden vanuit Nederland stuurde de auto vreemd in de lange bocht van de A73 de A1 op. Hij leek een zijstapje te maken! Voorzichtig doorgereden en voorbij Luik de auto bij het restaurant voor Aywaille neergezet en vrouw en kinderen naar binnen gestuurd. Zelf onder de auto geklommen en alles geinspecteerd: de kogels zijn allemaal goed, de fusees ook zo te zien, en toch speling: stuurhuis. Linksvoor heb ik al wat langer een 'klonk" bij het rijden door kuilen maar niets kunnen vinden tot nu toe!
Rustig naar Moussy gereden en daar bij Timen een nieuw stuurhuis besteld. Dat is keurig aangekomen, maar geen tijd!
01-08-2013: op weg naar Bretagne met de caravan erachter! Het is de beste Volvo ooit gemaakt, dus dat zal echt wel goed gaan! Donderdag 15 augustus weer teruggereden, en geen centje pijn. Bij rustig rijden is er niets te merken..
augustus en september-2013: 5 oktober: km 484.205 Irene rijdt elke dag met de auto naar haar werk: niet meer dan 6 kilometer...nog steeds met de oude stuurinrichting. Nu zeer binnenkort maar eens sleutelen, te druk geweest met al het opbouwwerk van de praktijk hier. Zelfs de bougies, de kabels en de verdelerkap liggen nog steeds te wachten! En het ding loopt als een trein! Wat een auto!
13-09-2013: Deze zondag de stuurinrichting onder de auto uitgehaald en vervangen door de nieuwe gereviseerde. De linker stuurkogel bleek toch ruimte te hebben, dus meteen de beide stuurkogels vervangen. Op maandag 4 nieuwe koperen ringen gehaald voor de hydraulische leidingen en ATF olie en na de boel ontlucht te hebben functionneert alles weer en zo te horen zonder klapperen. Wel hoor ik het rechter wiellager, dus bij Timen 2 nieuwe besteld. Bij de proefrit stond het sturr schuin naar links terwijl de auto naar rechts wilde! En dat terwijl ik dacht dat ik de maten exact had overgezet van de oude stuurinrichting... Het rechterwiel een eind ingedraaid en nu is het wel acceptabel, Hij loopt rechtuit en stuurt goed. Als ik het lager heb vervangen maar even laten uitlijnen...
20-10-2013: km 484.488km vandaag het rechtervoorwiel lager vervangen. Het schuurde bij bochten naar links.....het is beter geworden, maar de rem maakt ook geluid bij bochten naar links. De zuiger komt niet lekker terug dus...Misschien eerst maar nieuwe remslangen en dan eventueel nieuwe klauwen voor!
Morgen even een afspraak maken bij Norauto in Dizy voor het uitlijnen!
22-10-2013: vandaag naar NORAUTO in Dizy om de auto te laten uitlijnen: gaat niet want de linker fuseekogel heeft teveel speling! Gemist dus!!
Op 24 oktober moet ik einde van de dag naar Nederland, dus die ochtend wordt er door hen voor een zeer schappelijke prijs een nieuwe kogel gemonteerd en uitgelijnd...
26-10-2013: vanuit Harderwijjk naar Amsterdam: geratel van rechtsvoor bij naar links draaien: bij de Volvodealer in Harderwijk heeft de chefmonteur even gekeken: de uitlaat loopt tegen de steun van de wielophanging aan! Het blok een beetje opzij geduwd en het geluid is weg! vandaag weer naar huis gereden: wat stuurt de auto weer strak! Waaruit blijkt dat je je teveel aanpast aan het veranderende weggedrag van de auto waar je veel mee rijdt!
Die uitlaat komt natuurlijk achteraf dordat de Feu Vert garage een gewone klem heeft gebruikt om de pijp aan de kat te maken: nu kan hij heen en weer! Moet je even op komen!
30-12-2013: kilometerstand is inmiddels 488.033 : nog "even" naar Nederland heen en weer geraced om de grote kinderen en de twee kleinkinderen te zien, die alletwee in de week voor kerst jarig zijn.....
Het artikel in "FACTOR700", het magazine van de V700 Vereniging: december 2013
06-04-2014: kilometer 490.343 en still going strong! Elke dag woon-werk en Irene is er eind maart ook nog mee naar Maastricht en terug geknald! Op de terugweg heeft ze binnen een half uur twee bonnen gehaald: een keer 77 km waar 70 mag en een keer 117 waar 110 is toegestaan: 2x 45 euro en 2 punten op mijn rijbewijs! (Geldt gelukkig niet op mijn nederlandse rijbewijs?)
Morgen de in de herfst lekgereden rechterachterband van de zomerset laten vervangen. Beide achterwielen krijgen nieuwe Michelins, want de banden zitten op 3,2 milimeter en dat vind ik te weinig. De andere twee zitten nog boven de 4,5 mm dus dat kan nog eventjes.
De 20e april gaan we voor een weekje naar Nederland en dan moet de nieuwe ontstekingsdelen + de zomerbanden erop zitten!
06-04-2014: zaterdag 12 april heb ik toch maar besloten nog twee Michelins te kopen bij MIDAS: het reservewiel is een Conti van 2005 en een van de twee Michelins is erg verdroogd en ze zijn van midden 2009. De goede Michelin dan maar achterin. Zondag 13 april de hele boel erop gezet, na de velgen netjes gepoetst en in de was te hebben gezet.
Ik dacht franse banden te kopen, maar volgens de DOT code komt de eerste set uit Duitsland en de tweede uit Italie!! je kunt ook niemand meer vertrouwen!!
Aansluitend de auto maar eens gewassen, dat gebeurt bijna nooit, dus hij was vast erg verbaasd! Mijn vrouw in ieder geval wel!!
Ook heb ik met Sikaflex de bovenhoeken van de voorruitstrips geprobeerd te lijmen: ze staan een beetje open en ze fluiten....
Trouwens eindelijk de electrische antenne van een nieuwe "darm" en antennedeel voorzien. Dat klinkt snel, maar ik ben weer anderhalf uur bezig geweest en heb alles uit elkaar moeten halen: de tanden komen er altijd precies verkeerd uit en worden dus niet gepakt door het tandwiel. Wat ik ook doe: hij draait met eeen "plop" 360 graden door! IIk zal hier niet publiceren wat ik voor krachttermen gebruikt heb. Als-ie weer kapot gaat koop ik een vast antennetje.....
En dan de spoiler in de PLASTIDIP zetten: mooi zwart rubber lijkt me wel wat! (Zie ook de Land Rover)
21-04-2014: Kilometer 490.576 maandagochtend vertrokken (met de auto helemaal vol ) naar Nederland, Voorhout om precies te zijn. Op woensdag zijn mijn lieffie en ik getrouwd in Noordwijk, op het strand in strandpaviljoen "de Zeemeeuw"......helemaal geweldig, met een kleine groep naasten en goede vrienden gevierd en een heerlijke buffetlucnh genoten in ons zaaltje met uitzicht op zee en een prive-terras. Prachtige zon ook nog!!
s' Avonds in een hotel geslapen met de kinderen en de volgende ochtend naar Goor en daarna naar Neede om bij Alexander de 780 op te halen. Daarna door naar Harderwijk om bij vader Steverink te overnachten. De volgende dag in konvooi rustig naar Moussy gereden, Irene met de kinderen in de 940 en ik in de 780, alles ging perfect. Dijk van een auto. die 940!!...
AA
21-04-2014: Kilometerstand 492.004
13-05-2014: Kilometerstand 492.206 de startmotor maakte al een tijdje amechtige geluiden bij het starten en gisteren was het erger: vandaag zegt hij twee keer uh en daarna alleen nog klik... Dus een neuwe besteld bij Timen..
15-05-2014: hij is vanochtend al door de post afgeleverd! Een mooie nieuwe Bosch.... Als ik de auto op de oprit kan krijgen, ga ik morgen kijken of ik hem erop kan zetten...
21-08-2014: Kilometer 494.104 De paravan losgehaald omdat ik dacht dat daar iets loslag: niets te vinden, maar achter het dashboard ook niet! Toch hoor je iets schuiven bij het nemen van bochten.....
Verder nieuwe bougies ingedraaid, de voorste zat niet helemaal vast, dat heb ik al eerder gehad! De remmen gecontroleeerd en maar nieuwe blokken rondom besteld bij Timen, die weer als de bliksem leverde!!!
Die ga ik aanstaand weekend monteren; samen met bougiekabels, verdeelkap en rotor, en dan eens kijken hoelang het geleden is dat hij nieuwe olie heeft gehad. En een luchtfilter.
03-09-2014: De achterste blokken waren inderdaad dringend aan vervanging toe, rechtsachter was er 1 bijna kaal! Voor was nog redelijk, maar toch maar vervangen! Alle klauwen zijn nog goed gangbaar, alles beweegt zoqals het hoort.
03-10-2014: Irene komt tussen de middag thuis om te eten, lekker in de tuin in het zonnetje en als ze weggaat, staat ze weer in de tuin: "de 940 doet het niet"! Huh, je bent toch zonder problemen hierheen gereden? Ja, en nu draait de startmotor rond maar hij start niet!
Na overleg met Timen en Alexander is de waarschijnlijke oorzaak de BDP sensor. Besteld bij SKANDIX....
10-10-2014: De BDP Sensor was binnen en is vandaag gemonteerd: niet aanslaan dus! Morgen de verdelerkap en de vonkversterker dan maar!
Gelukkig hebben we meer auto's!
26-10-2014: Kilometer 496.665 Nou, dat was het dan voorlopig!
Samenvatting:
Veel overleg met Timen en Alexander gehad en omdat ik geen vonk zag heb ik vervangen: benzinerelais, bougies, kabels, verdelerkap en rotor, BDP sensor, powerstage en radio-ontstoorrelais: maar niet starten! Een kabel met bougie rechtstreeks op de bobine, en een prachtige vonk! Aan een bougiekabel echter nauwelijks een vonk. Benzine kreeg hij duidelijk wel, dussss..........
En toen zei Alexander: kan het niet zijn dat de distributie weer verdraaid is? (Dat had deze 940 in het begin van de loopbaan bij ons en is toen door Timen gevonden: verdraaid nokkkenastandwiel). Gekeken en ja hoor, als het tandwiel op de punt staat, staan de voorste nokken op de nokkenas niet goed! (Nou gebruikt hi j de laatste tijd ook wat koelvloeistof en de kop zal ook niet meer okselfris zijn, dus dat wordt een grotere reparatie waar ik geen tijd voor heb en bovendien staat de auto naast de heg op straat en zoek ik nog een sleutelruimte!
Ben je weken op en af aan het zoeken en steeds weer wachten op nieuwe onderdelen, is het iets heel anders!!! Bij het uitzetten of het starten dus waarschijnlijk verdraaid, want de auto liep daarvoor helemaal zonder problemen.
Ik wilde eerst een andere 940 in Nederland kopen, en de 940 kanibaliseren en dan slopen, maar heb besloten dat hij bij ons de oldtimer status gaat krijgen na reparatie (net als de amazon, de 144 en de 780) en we er een nieuwere auto bijkopen die voor woon-werk verkeer en grote ritten gaat dienen.
Morgen proefrijden met een 2008 Volvo XC90 diesel 185 pk Momentum en een (hmmmmm....) Toyota RAV4 D4D van hetzelfde jaar. Mijn vrouw vindt de XC eigenlijk te groot om te parkeren.......we gaan het zien!
28-10-2014: de distributie blijkt toch niet verdraaid, dus nou weet ik het niet meer! Binnenkort maar proberen of hij loopt met startpilot, ik lijk nu een vonk te hebben, of hij groot genoeg is weet ik niet! Ik heb ook helemaal geen tijd, dus het is steeds een kwartiertje ofzo bij de auto....
07-11-2014: ik heb de XC90 gekocht en vandaag opgehaald: een 7 zitter met 104.000 km op de teller en dealer onderhouden. Luxe crême leer, houten stuurwiel en vliegtuigstijl DVD speler in het plafond. Verder bluetooth ,soundsystem en parking assist aan de achterkant. Hopen dat hij het beter doet dan die ellendige V70 die we ooit hadden!
04-12-2014: ik heb inmiddels vervangen: bougiekables, bougies, rotor, verdelerkap, BDP sensor, radio ontstoorrelais, powerstage (vonkversterker) en ik heb een prachtige vonk. Ik wacht nu op de tweedehands aangeschafte computers, benzinedrukregelaar, omschakelrealis van de LPi etc.!
11-01-2015: km 496.665 ik heb een groot deel van de ochtend met Alexander via SKYPE aan de auto gesleuteld, allerlei draden en contacten doorgemeten, draden doorverbonden etc......na uren bleek - toen Alexander zei dat ik de ballast moest losmaken - dat ik bij het herstellen van de ontsteking de stekker van de ballast niet goed had vastgezet. Vastgezet: lopen dus!! Na het weer doorverbinden van het omschakelrelais schakelt hij ook weer door naar LPG!!! HOERAA! Na een proefrit weet ik weer waarom dit zo'n fijne auto is! Dat zou je na drie (!!!) maanden bijna vergeten! En hij draait na twee keer gasgeven ook weer mooi rond, alsof ie elke dag gebruikt wordt!
12-01-2015: ik heb de auto vandaag getrakteerd op een zwarte CT906 radio (de originele accepteerde geen CD meer) en twee nieuwe stadslicht/knippers...ziet er mooi uit zo! Tsjonge, wat loopt de auto zeg met z'n 0.6 Bar turbodruk! Sneller dan de 780, en (bijna-) alles doet het!
17-01-2015: km 496.873 Bon, maar eens opschrijven wat er nu aan de auto moet gebeuren: kleppen controleren, uitlaat repararen (want na 3 maanden stilstand blaast hij op twee plekken); achterlicht rechts vervangen, linker schakelaar van de stoelverwarming vervangen; dagteller blijft op nul staan, display van de buitentemperatuur meter vervangen; remblokken voorkant, stoelzitting bestuurder is doorgezakt en de handrem controleren want die maakt geen heel sterke indruk! . CT (franse APK) eind maart........
Oh, en de koppeling zit erg diep en hij gebruikt koelvloeistof. De motorolie is nog steeds goudgeel en geen drap onder de olievuldop!
18-01-2015: Het achterlicht is vervangen en ik heb geprobeerd om de tellerbak eruit te kijgen om de buitentemperatuurmeter te vervangen: de rand is niet los te krijgen! Later nog maar eens proberen en anders van onderaf de beugeltjes terugbuigen? En de schakelaar van de stoelverwarming heeft zichzelf gerepareerd! Goede auto hoor!
23-02-2015: km 497.804 De koelvloeistof lijkt toch te verdwijnen via de waterpomp, dus bij Skandix een nieuwe besteld. Die eerst maar eens monteren, misschien is het dan over?
12-03-2015: Er ging iets mis met de levering van SKANDIX, ik hoop morgen de waterpomp en de revisieset voor de rembekrachtiger van de Amazon binnen te krijgen....en ik heb inmiddels een nieuwe uitlaat besteld: de achterdemper blijkt van de pijp geroest.......
15-03-2015: De nieuwe waterpomp gemonteerd, het lijkt erop dat de oude niet eens lek was, maar de aansluitingen naar boven en naar achteren wel...het rubber ringetje aan het pijpje naar achter zat er dubbel tussen. Nu wachten op de uitlaat.
27-03-2015: Ik heb de uitlaat gemonteerd en was dinsdag 24 maart naar de APK: afgekeurd op speling rechtsvoor (vermoedde ik al) en omdat het kentekenbewijs "essence" (=benzine) vermeldt, terwijl de auto op LPG staat!!!! Foutje van de préfecture twee jaar geleden dus.
Als Hollander ken je natuurlijk de codes op het bewijs niet, dus het is mij niet opgevallen. Het is verder niet zo'n ramp omdat je hier geen wegenbelasting betaalt, maar men zou kunnen zeggen dat de installatie opnieuw gekeurd moet worden door "les Mines". Gisteren naar de préfecture in Chalons sur Champagne met de XC90 en daar is de carte grise ingenomen met het keuringsbewijs van 2013 waarop hij op LPG staat aangegeven. Men gaat het dossier opvragen in Epernay, omdat het kenteken daar afgegeven is.....Wordt vervolgd...ik heb twee maanden om de APK opnieuw te doen...
De auto gebruikt met de nieuwe waterpomp trouwens nog steeds koelvloeistof, dus dat wordt verder zoeken.
29-03-2015: 2 kogels besteld, dus 1 als reserve.
02-04-2015: de kogels zijn binnen, maar eerst de remklauwen van de 780 aan de voorkant vervangen. Ik heb inmiddels ook een nieuwe kachelkraan besteld voor de 940, want dat blijkt dus de boosdoener....die zit tussen motor en schutbord, dat was ik even vergeten.....ach, ja, concentreren hè?
10-04-2015: De kachelkraan gemonteerd, ik ga zien of het nu over is, maar ik denk het wel! Ik krijg de moer van de kogel rechts niet los! Later maar proberen, intussen veel kruipolie erop.
16-04-2015: Met de DREAL in Reims gebeld, en ze sturen aanvraagformulieren voor de herkeuring voor LPG.......ze zijn binnen en het is een heleboel om in te vullen en bovendien slaan ze niet op een auto, die al geimporteerd is en al twee jaar rondrijdt met de verkeerde brandstof op de Carte Grise...
22-04-2015: De papieren zijn onderweg met copieën van de CT's, het oude overschrijvingsbewijs, copie van de Carte Grise en een brief waarin ik uitleg wat er mis is gegaan... Afwachten nu maar!
06-05-2015: Via de post een papier ontvangen dat de DREAL een dossier heeft gemaakt van mijn aanvraag tot wijziging van de brandstof. Met een officiëel stempel erop. Ik neem aan dat ik daarmee mag rijden.....????dat doe ik in ieder geval gewoon!
11-05-2015: Km 498709: Doordat de XC90 (weer......) weigert, zijn we met de 940 de 7e mei vertrokken naar Parijs voor een weekend in een mobilhome op de camping in Bois de Boulogne. De auto had door de problemen met de papieren al een tijdje niet gelopen, maar hij brengt je altijd overal waar je wezen wilt! En de koelvloeistof blijft weer op peil.
Wat een gedoe met de moderne rommel!!
'01-06-2015: km 499.000 mooie tellerstand! (Bij de vorige eigenaar heeft de teller een tijd stilgestaan, misschien wel 25.000 kilometer......net hierna stinkt de auto naar benzine: meteen gestopt en de benzine spuit uit de benzinedrukregelaar op de rail!
Thuis een nieuwe gehaald met Irene's auto en gemonteerd: het rubber was vergaan en gescheurd! Hij zat er denk ik twee jaar op?
16-07-2015: bij het terugrijden van de praktijk loopt-ie plotseling op twee brandstoffen! Na stilzetten kan ik naar benzine schakelen en zo naar huis.
Ik verdenk het omschakelrelais, dus ik heb nog een oud type liggen, die er maar in solderen.
18-07-2015: gedaan, en nu krijgt hij op de LPG stand na omschakelen helemaal geen brandstof........bij Timen Smit het nieuwe type relais besteld, maar of ik als electro-analfabeet dat voor elkaar krijg is zeer de vraag! En dan zijn de Nederlandse specialisten ver weg van mij in Frankrijk hoor!
31 juli 2015: een mooi huis gekocht! Vervolgens op vakantie naar Bretagne met de XC90 en daarna verhuizen, dus geen tijd voor de auto's....intussen krijg ik een oproep ( nu al......) van de DREAL om de auto te laten keuren op 26 augustus! Heb gezegd dat ik dan niet kan.....
16 augustus 2015: verhuizen met de XC90 en de 940!
25 augustus 2015: ik heb besloten de 940 te ruilen voor een andere, waarschijnlijk in Nederland aan te kopen 940: het risico om de auto eerst te repareren ( er is meer dan alleen het LPG probleem) en daarna eventueel afkeur van de LPG installatie in Frankrijk is me te groot.
7 september 2015: er staat een advertentie van Hendrik Teerink op het forum van de VKV dat hij een goede 940 Estate verkoopt. Al het onderhoud is net gedaan en ik koop de auto op een paar foto's en vraag Alexander om de auto voor me op te halen en naar Neede te brengen. Ik ken Hendrik al wat langer als 140 enthousiast en vertrouw hem.
26 en 27 september: weekendje heen en weer rijden naar Nederland, met een trailer achter de 940 om meteen de 144 die ook bij Alexander staat, te repatrieëren!
26 september 2015 8.35 uur: op weg naar Neede,
een kop koffie bij AC vlak voor Luik..z'n laatste rit, en hij doet het prima!
Bij Alexander veel onderdelen van de blauwe afgehaald en voor een deel op de groene gezet: vooral interieur zoals deurpanelen, stoelen en bank. De rest gaat mee in de auto zoals velgen, losse onderdelen, verlichting etc.
Alexander is verder de hele week in de weer geweest met de professionele poetsmachine en de auto ziet er geweldig uit!!!! Verder blijkt het een Sports Edition te zijn, dus met een LSD differentieel! En alle verdere dingetjes zoals schuif/kanteldak, automatische airco, elektrische ramen rondom, cruisecontrol etc.
Precies wat ik altijd wilde hebben! Mazzel dus!
De turquoise 940 achtergelaten met 501.167 km op de teller, op 5 maart 2009 gekocht met 357.787 km, hij heeft z'n best gedaan en had wel verder gekund!
26 september 2015: de ene opbouwen, de ander afbreken....raar om te doen met onze trouwe Grote Beer!
27 september 10.30 uur 2015: km 354.000
klaar voor vertrek met de geliefde 144 erachter!
In twee dagen 1130 km inclusief dé- en montage......oneindige dank aan vriend Alexander, voor wie niets teveel lijkt te zijn!
Maak jouw eigen website met JouwWeb