Welkom op
Home » Amazon Combi

Volvo 122S Combi 1967 ("Amazon")

Afb096_150dpi.jpg

 

         

                                                                          Op het parkeerterrein van de VKB Utrecht oktober 2008

11-10-2008:
Gekocht (voor € 3100,- inclusief lattenimperiaal en spruitstuk met twee SU carburateurs)

De auto opgehaald in Bilthoven op zaterdag 11 oktober 2008.

Kilometerstand bij ophalen:  32.921 km

Volvo 122 S Combi, bij aankoop kenteken GK-79-LV, daarna klassiek NL kenteken AM--67-89 en sinds  10 juli 2013 Frans kenteken C-819-TX.

Meldcode 67VOLVL00007185

Carrsseriekleur:  79-1
Bekleding: 519-555  Leather brown leatherette  1967 – 1968 

Algemeen: De auto is in 1980 door de verkoper geïmporteerd uit Luxemburg, waar hij in bezit was van familie van de toenmalige voorzitter van de V44 vereniging. In 1981 opgeknapt en in 1997 dus helemaal gerestaureerd met fotoreportage.

Opmerkingen: Zeer goede B18 motor met Stromberg en B2AF gasnaald, in 1997 door Volvo Beesd gereviseerd en sindsdien ongeveer 10.000km gelopen. Wat roestplekken, schelpjes achter, onder beide zij-achterramen, A-stijl rechtsonder, voorschermen links- en rechtsonder, interieur is als nieuw, nieuwe Vredestein banden rondom (2007), kriksteun rechtsvoor verbogen, koplamp links melkwit en rechts een gaatje. De lak is over het algemeen in goede staat en prima te poetsen.

13-10-2008:
Kenteken: op maandag 13 oktober: de auto geschorst op postkantoor en daarna de papieren ingestuurd naar de RDW voor een historisch kenteken.

28-10-2008:
Nieuwe kentekenpapieren ontvangen AM-67-89  gedateerd: 28-10-2008, meldcode 7185.

26-11-2008:
Blauwe kentekenplaten laten maken in Delden, kosten: € 42,98

Van oktober 2008 tot januari 2009:
Acties:
De schelpjes achter de achterwielen zijn rot: eraf gesloopt.
Onder de achterramen aan beide zijkanten: roestplekken, ontstaan rond de gaatjes van de sierstrips. Binnenbekleding achter links en rechts verwijderd om de bevestigingsclips te kunnen terugdrukken van de strips. Strips eraf en plekken met Dremel geslepen en behandeld met Brunox Epoxy.
Ook een roestplek op A-stijl aan de onderkant: zelfde behandeling.
Antenne links op spatbord is stuk: eraf gehaald.
Rembekrachtiger behandeld met Brunox.
Onder de vloerklep achterin blijkt alles nat: rubber mat eruit, tank met zwart glanzende Hammerite gespoten. Later afkitten!.
2 banden verliezen druk.
Stuurinrichting en voortrein nagekeken omdat de auto zwaar stuurt en niet goed terugkomt uit bochten: niets te constateren, dus aan de vakman vragen.

De kentekenhouder met verlichting gedemonteerd en naar op Jansen Chroom BV in Enschede gebracht. Wordt chemisch van verf ontdaan, gestraald, en dan chemisch vernikkeld.
Kosten: € 59,50
 
Bij Tom’s classics één schelpje en een koplamp opgehaald. Het andere schelpje komt nog. DUUR! 117 euro p. stuk!  Koplamp: 20 euro!!

De linker koplamp is vervangen en de rechter is na demontage schoongemaakt.

December 2008: Het linker schelpje is ook gearriveerd. 

april-mei 2009:
de auto naar Tom’s Classics in Enschede gebracht:
stuurinrichting is te zwaar, krikpunt linksvoor rechtzetten, achterste kruiskoppeling  vervangen, nieuwe beugeltjes van de handremkabel op de trommels, spoorstangkogel links en rechts vernieuwen, olieverversen, opbouwen en lassen linker en rechter achterkant en bevestigen van de schelpjes achter de achterwielen. Verder: holle ruimtes behandelen met Owatrol en Intercoating. De trekhaak is opnieuw en beter bevestigd, want het is een aangepaste versie van een sedan! Zat vast met M6 boutjes aan een ge-popnagelde plaat en de rechter steun was rot.
Totaalkosten:  € 2317,52

website.large.jpg

Op 05-05-2009: APK goedgekeurd tot 2011

6 mei 2009:  auto opgehaald en de Volvo 940 achtergelaten.

Kilometerstand: 33.109 op 6 mei 2009

27 juni 2009: de plekken onder de achterruiten links en rechts + plek onder op de rechter A stijl + gat van de antenne in het voorspatbord in de lak gezet, hoeken van de spatschermen voor met Brunox behandeld en achter het voorfront alles behandeld met Brunox en gespoten met witte Hammerite. (Zat wat lichte vliegroest) Later met tectyl behandelen.
De rammel uit het luchtfilter opgelost: er zat 1 bout te weinig in en de stalen huls lag er los in!
Het luchtfilter moet trouwens vernieuwd. De koppelingscilinder lijkt wat te lekken: lak is los rond de bevestiging op het brandbord.

4 juli 2009: de plekken onder de achterruiten links en rechts + plek onder op de rechter A stijl + gat van de antenne in het voorspatbord geplamuurd, geschuurd en gespoten met spuitplamuur.

8 juli 2009: bij Scandcar besteld: een luchtfilter, Volvo-embleem voor op de kap van de kentekenverlichting, een set bougies.

10 juli 2009: kilometer 33.208 voornoemde spullen gemonteerd (zonder de bougies: die zijn in de 144 gegaan!)

31 juli 2009: 2 stuks driepunts veiligheidsgordels ontvangen van Scandcar voor de achterbank:
€ 69,02 inclusief BTW

augustus 2009: beide kanten boven de sierstrip tot de achter-zijruit strakgemaakt en gespoten.
De sierstrips onder de ruiten weer gemonteerd.

14 augustus 2009: Bij de autoshop in Delden een 52 centimer chroomrand gekocht voor de kentekenplaat achter: € 24,50

06 tot 16 augustus 2009: Mijn vrouw is met de Amazon Combi naar haar werk ivm reparatie van de 940!!!!!! (Inclusief weekenddienst) Ze vindt het leuk!!

86web.large.jpg
087web.large.jpg

19 augustus 2009: Kilometer 33.804: bij KuiperBanden in Goor in alle vier banden een binnenband laten zetten: linksvoor en rechtsachter liepen heel langzaam leeg. Kosten € 110,-

17 september 2009: Kilometer 34.034: Taxatie door Technisch Commissielid van de Volvo Klassieker Vereniging G. ter Haar in Enschede. Kosten: € 16,--, Taxatie waarde € 8200,--

19 september 2009: Tot de ontdekking gekomen dat ik het dashboardkastje met parkers IN de accu had vastgezet!  Bij demontage bleek dat één parker de accu had lek gemaakt. De accu snel op z’n kant gezet, en met rubber en een korte dikke parker het gat gedicht.
Alles lang afgespoeld met de tuinslang. Briljante actie van een domoor!!! 


28 december 2009: remtrommeltrekker gekocht bij Scandcar + steun wisselstroomdynamo met M19 bout voor Maarten (komt weer naar mij terug). Kosten incl. verzenden € 127,98

December 2009: Nieuwe 45 Ah accu gekocht (€ 63,--) en gemonteerd, auto naar garagebox gereden voor winterstalling.

21 april 2010: remvoeringen voor de achterremmen meegenomen bij Tom’s Classics voor
€ 45,00  (voor het geval dat die nodig zijn: ik ga de remmen nalopen, stellen en remolie vernieuwen.)

24 april 2010: achterremmen gedemonteerd en schoongemaakt. Handrem afgesteld, stelnokjes gangbaar gemaakt en alles weer gemonteerd. Rechtsachter mist bij montage een pennetje, zolang opgelost met een boutje. Moet dus nieuwe montagesetjes kopen!

11 juni 2010: Hoofdcilinder van de koppeling lekt en heb ik vervangen door een nieuwe, die ik al eerder op ebay had gekocht. (Voor een Triumph, alleen de uitgaande as wat ingekort, verder hetzelfde)

13 juni 2010: kilometer 34.564 remvloeistof vervangen.

23 en 25 juni 2010: Voorwielophanging rechts + balk onder motor + achterkant van de voorbumper + achterwielophanging rechts 2x behandeld met glanzend zwarte Hammerite lak. (1x gespoten, en 1x met de kwast)

23 augustus 2010: De voorruit linksonder lekt! (De vorige eigenaar had al met kit gewerkt!)
(In de tussentijd naar de Bourgogne en Parijs  met de 940 )

15 september 2010: naar Tom’s Classics om ruit opnieuw te laten monteren met nieuw rubber!!

17 september 2010: Tom belt dat er een stukje moet worden gelast in de sponning aan de rechterkant. Zowel de opstaande rand als een deeltje liggend.

24 september 2010: auto opgehaald: (2 ¼ uur laswerk, + ook andere plekjes schuren, primeren en lakken; nieuw ruitrubber en kit ) de voorruit zelf was prima en is hergebruikt.
Totaalkosten € 308,90

25 september 2010: 2 dagen naar klassieke races en 6-uurs race op Spa-Franchorchamps met de Combi!!
Zo’n 750 kilometer gereden. De twee zoons waren er natuurlijk ook met de 142, lekker geslapen een huisje bij Malmedy!

9 oktober 2010: met vrouw en de twee kinderen naar het 40 jarig jubileumfeest van de Volvo Klassieker Vereniging in het Aviodrome te Lelystad inclusief sterrit ernaartoe met de regio Oost vanaf de afslag op de A1 Kootwijk:     foto Rood,Wit en Blauw!!:

0015roodwitblauw.large.jpg

                                                           ROOD, WIT, BLAUW!

 

lelystad.large.jpg

                                                                                In de Volvo-file voor de ingang van het Aviodrome Lelystad

 

November 2010: naar de box voor winterstalling

20 maart 2011: Km 35.908 uit de box gehaald, en de linker voorwielophanging behandeld met zwarte Hammerite.

28 maart 2011: Km 35.930 Olie ververst inclusief filter: 3,75 liter Valvoline 15 W 40

19 april 2011: op de sleuteldag van Regio oost in Ede heb ik de linkerachterwielophanging nu ook behandeld met zwarte Hammerite en de onderkant hier en daar bijgetipt met creme Hamerrite. Tevens de nieuwe bevestigingsmaterialen gemonteerd aan de remschoenen linksachter. (zie 24 april 2010!)

4 september 2011: weer weinig gereden dit jaar! Helaas heb ik bij het naar buiten duwen uit de garage met het linkerachterlicht de 780 geraakt: stuk! Bij de VKV onderdelenshop een nieuw glas besteld met nieuwe boutjes voor re en li: totaal € 43,03

Vanaf januari 2012: de amazon moet dienst doen als de 940 er niet is omdat ik de 144 moet "opknappen" (eufemisme voor "restauratie": de APK is verlopen, en ik heb er te lang niet naar gekeken...)

27 mei 2012: Kilometer 39150: scharnieren gesmeerd, kleppen gesteld en de gasnaald iets laten zakken ivm te rijk lopen.

Zomer 2012: gewoon doorgereden, niets aan de auto gedaan doordat ik druk was met de 144: 1x kleppen  gesteld en dat was alles..maar ja, het ding loopt al als je ernaar kijkt, dus...

1 februari 2013: Kilometer 41.482: bij Volvovriend Erik in zijn garage de olie ververst en een nieuw oliefilter geplaats. Toen viel mijn oog op een leeg remolie- reservoir! Onder de auto bleek dat de schetsplaat van de rechterachter rem nat was....lekke remcilinder dus. De trommel eraf, en ja hoor, lek als een mandje. Wat te doen, de auto moet woensdag de 5e mee naar Frankrijk en ik heb nog heel veel te doen voor de verhuizing!! Erik biedt aan om de volgende (zaterdag-) ochtend twee cilindertjes op te halen bij Tom's Classics in Enschede.

2 februari 2013: Zo gezegd, zo gedaan, en zaterdagavond de remcilinder gemonteerd. De linker bleek nog goed, dus nu heb ik er drie in voorraad: ik had er al twee + remschoenen, alleen die zitten in een verhuisdoos en er is geen zoeken aan!!

5 februari 2013: Om 16.30 na het laden van de verhuiswagen weggereden, Irene met de kinderen in de 940 en ik in de Amazon. Harde wind, regen en in de Ardennen daarbij ook nog mistbanken met nauwelijks 50 meter zicht. Lekker dan, het is wel een avontuur! Uiteindelijk kwamen we om 00.30 aan in Oiry bij de door ons voor een nacht gehurde gite. De eigenaresse kent ons omdat we er al vaker hebben gezeten en ze was voor ons wakker gebleven en had een compleet ontbijt voor ons klaargezet voor de volgende ochtend. Die ochtend hing het verse brood aan de deurknop!'

6 februari 2013: Kilometer 42.066: aangekomen bij ons huurhuis in Moussy: he, he! Maar de ama gaf geen krimp onderweg hoor, dappere auto! Binnenkort eens even nieuwe puntjes en kleppen stellen! (Misschien de 123ignition van die verdomde 144 erop zetten?) Oh ja, en afspuiten, want hij heeft een hoop zout voor z'n kiezen gehad. En plekjes behandelen natuurlijk + de onderhoeken van de voorschermen repareren.

20 februari 2013: Zoon Jeroen op bezoek met vrouw en kind in de 1969 144! Een paar daagjes gezellig. En natuurlijk een klein rondritje gemaakt, inclusief de uitkijk vlakbij Hautvillers....uitzicht vanaf de wijnvelden richting Epernay met de Marne ervoor!

20-02-2013.large.jpg

                        Met Jeroen op het uitkijkpunt bij Hautvillers

 

20-02-2013-2.large.jpg

 

13 maart 2013: Maar eens kleppen gesteld bij het dappere autootje!  Ik rijdt alleen maar met de amazon als het echt moet, ik moet nu eerst eens zien de 940 op frans kenteken te krijgen en dan komt de amazon. Ik heb niet de indruk dat men het hier veel interesseert wat voor kenteken er op de auto zit, zolang de eigenaar te vinden is en de verzekering geldig is.... maar voorlopig breng ik af en toe de kinderen naar school. Meestal gaan we tegelijk met de 940 en zet ik Irene af bij haar werk en dan de kinderen.

 Euro 98 is hier trouwens nog overal te krijgen, zelfs bij E.LECLERC, dus mooi werk!

 

28-05-2013: de ontsteking gesteld: de stroboscoop deed het niet !!!...dus maar stilstaand op 8 graden voorontsteking gezet. 

09-06-2013: de achterklep wilde al een tijdje niet op slot en vanaf deze week niet meer van het slot!! Vandaag opengemaakt en het nokje blijkt te zijn afgesleten. Ik heb een gaatje geboord en een klein boutje ingeschroefd en het zolang afgeslepen tot het weer functionneert!!

10-07-2013:  de door mij bij de "Federation Francaise de Vehicules d'Epoque" (FFVE) aangevraagde "attestation pour la carte grise de collection" ontvangen! 2 maanden en 50 euro, maar omdat ik zwarte platen wil en er zowieso geen homologatiepapier voor een oude auto te krijgen is, noodzakelijk voor het verkrijgen van een frans kenteken.

De verzekering in Nederland had me er na een maand uitgegooid: ze wisten dat ik in het buitenland zat en als de auto meer dan twee weken niet in Nederland is, vervalt de oldtimer-verzekering! Ik heb nog twee maanden op een franse verzekering rondgereden, maar daarna mag dat ook niet meer!

Nu 's middags meteen bij de prefecture een "certificat d'immatriculation" (kentekenbewijs) gekocht: je krijgt (met achterlating van een leuk bedragje) een voorlopig papier zodat je platen kunt laten maken en het kentekenbewijs ("carte grise") stuurt men naar je op. Ze doen hier sinds kort niet meer aan de uitgifte van oude nummers, je krijgt dus een nieuw nummer, maar op je carte grise staat dat het een "vehicule de collection" betreft, zodat je oude platen mag voeren...mooie franse oplossing!

9932.large.jpg

Beetje wennen, zo'n plaat!!

Maar eens even een nieuw luchtfilter besteld!

02-08-2013:  de gebarsten linker koplamp vervangen door de lamp die ik al eens tweede hands bij Tom's Classics had meegenomen, maar het is  geen gezicht. Bij de club bolle koplampen besteld met H4 pitten erin! Gemonteeerd: mooiiii !! Eindelijk ziet het er weer uit zoals het hoort, en nog goed licht ook!

11-12-2013:   ik heb eindelijk maar eens het nieuwe luchtfilter (die ik al 4 maanden had liggen gemonteerd...was wel tijd ja!

21-12-2013:  eens wat foto's gemaakt van de Amazon voor bij het artikel over de avonturen met importeren van de auto's in Frankrijk. Wordt geplaatst in het magazine van de Volvo  Klassieker Vereniging. Ik had hetzelfde al gestuurd naar de V700 vereniging en de Vriendenkring Klassiekers, maar ik vond het voor de VKV en Vriendenkring Klassiekers wel nodig om de amazon te laten zien!!

  

23-12-2013:   ik heb vandaag de Hotfrog (alias Motorvärme...) motorverwarming ingebouwd: werkt net als bij de Land Rover prima!!

Contactpuntjanuari2014_klein.jpg

                                De voorkant van "CONTACTPUNT", het blad van de Vriendenkring Klassiekers....

28-03 tot 06-04-2014:
Na de winterslaap maar eens begonnen met het schuren, Brunoxen en lakken + plamuren van de roestplekjes op de voorschermen langs de motorkap.

Na plamuren en schuren, maar voor het naplamuren en aflakken:

0615web.large.jpg
0614web.large.jpg
0613web.large.jpg

Verder de lawaaitoeters eens gemonteerd en een veiligheid op de pluspool van de accu:

0616web.large.jpg
0617web.large.jpg

Als laatste het missende stuk rubber bovenin de sponning van de achterklep gemonteerd, want dat stuk miste al vanaf het begin! Onderin is het rubber stuk in de hoeken, dat doe ik later (wat een rotwerkje!!)

0612web.large.jpg

28-09-2014:  Dit jaar maar weinig gereden met het schatje, dus zondag met mooi weer maar eens een tour gemaakt door onbekender gebied en gewandeld, koffie gedronken en de grote kerk bekeken in Orbay l'Abbaie: erg mooi plaatsje! Vervolgens via omwegen en kleine weggetjes terug naar huis in Moussy.

05-10-09-2014: De bougies vervangen en allerlei draaipunten gesmeerd. Verder de middenconsole die ik op de Volvo Klassieker Beurs van Eric had gekocht gemonteerd: superding en hij lijkt helemaal origineel!

06-10-2014: km 44.611 Vandaag naar Bouillon (grens Frankrijk/Belgie) geweest om het gerepareerde Gezichtsveld apparaat van onze prakijtk over te nemen van iemand van Kanabus Trading uit Nederland. Zo'n 320 km v.v. en de Amazon kan het nog steeds zonder problemen!

14-12-2014: vandaag meegedaan met de "parade des voitures" in het kader van het jaarlijkse weekend-feest "Habits de Lumières" in Epernay...zo'n 350 klassieke auto's op de grote parkeerplaats in het centrum met een concours d'élégance en aansluitend een rondrit door Epernay onder zeer grote belangstelling! Het vertrek gaat door een haag van toeschouwers, heel apart! En natuurlijk na de rit een ontvangst met champagne bij de grote champagnehuizen!!!

                      Op maandag op de voorpagina van de krant "L'UNION" een foto van het terrein met net boven het midden m'n Amazon Combi! 

lunion_lundi15dec2014_voorpagina.jpg

 

Januari en februari:  de auto staat te wachten op het voorjaar! Af en toe rijd ik een stukje bij mooi droog weer.....

15-03-2015: Ik verlies nog steeds remolie, dus eerst de linker-achterrem maar eens bekeken: voordat we naar Frankrijk afreisden had ik immers nog de rechter vervangen wegens lekkage. Niets aan de hand, dus dan blijft de rembekrachtiger over, die al vanaf het begin een vreemd geluid maakt, zo'n 2 seconde nadat je de rem hebt losgelaten. Hem uitgebouwd en  zondag in de bankschroef langzaam gedemonteerd: komt mijn vrouw me melden dat we zo een boterham gaan eten.

Ik denk, dan nog snel even het deksel van de vacuumcilinder af: een enorme plens remolie over mijn schoenen en de garagevloer!!!!!! Sufferd dat ik ben!!!!!!

Het ding heeft dus al langer gelekt, want zoveel remolie heb ik de laatste tijd nou ook weer niet bijgevuld!

Ik heb een revisiesetje gekocht, want deze bekrachtiger is niet meer te krijgen.

29-03-2015: Ik heb het ding inmiddels helemaal uit elkaar en het schoonmaken is een mooi karwei! De twee boringen zijn bijna zonder corrosie, een paar heel kleine spoortjes, dus voor de zekerheid eerst met Scotchbright en daarna met de Dremel en poetsmiddel schoongepolijst. Het in elkaar zetten wordt nog leuk: er is een speciaal tooltje nodig om  in de onderste boring de veer met zuiger naar binnen te houden zodat de boel met de borgveer kunt vastzetten. 

rembekrachtigerGirlingrevisiemaart2015.jpg

30-03-2015: Nou, ja, we zien wel! Ik hoop dat het lukt!

18-05-2015: ik ben eindelijk aan het in elkaar zetten van de bekrachtiger toegekomen...op ebay voor 8 euro het tooltje gekocht om de cilinder naar beneden te houden, dus de revisieset gemonteerd, in de auto teruggeplaatst en de remmen ontlucht: het lijkt prima te werken, de auto remt uitstekend!

29-07-2015: maar twee keer gereden met het schatje: ik heb het veeeeel te druk helaas! Bij het openen van de bovenste achterklep breekt de stift.....ik probeer het te herstellen,maar het slotje is moeilijk open en dicht te krijgen!

Winter 2015/2016: Van de winter maar een keer een stukje gereden...met droog weer natuurlijk!

18-03-2016: 44.824 kilometer zo'n 20 kilometer gereden en daarna olie ververst met een nieuw filter. De bekrachtiger komt een beetje plotseling in en de remmen lossen pas na enkele seconden, ik ga de Lockheed monteren...jammer, niet origineel...

16-04-2016: Ik heb met de regio-coördinator van de Volvo Club de France een dag georganiseerd voor Hollandse, Belgische en Franse Volvo-bezitters.

Deze dag verzamelden iedereen (koffie en lekkers!) bij de "Auberge Champenoise"  te Moussy, wat onze basis zou zijn voor de dag. Rond 10 uur vertrok ik met vrouw en kinderen in de Amazon en een sleep Volvo's erachter naar Mesnil-sur-Oger, alwaar we een rondleiding kregen in het museum van de Champagne. Ik had vooral Nederlanders bij me, en een paar Fransen, totaal 22 man en 4 kinderen. De andere deelnemers waren naar een Champagnehuis in Avize. 

AmazonVCF16april2016_1-1.jpg

 Op weg terug vanaf het museum naarde Auberge in Moussy (niet iedereen volgde me voor de terugweg, want men kende inmiddels de route natuurlijk) :

tijd voor een actiefoto van de gids-auto!!     Zie ook: KLIK!

In de Auberge gegeten en vanaf 15 uur ging men op pad voor een rondrit die ik had uitgezet  door het Champagnegebied , ongeveer 60 kilometer lang.

In de druivenvelden heb ik van alle deelnemers een foto gemaakt met hun auto..Rond 17.30 u was iedereen terug bij de Auberge en hebben we met een hoop mensen nog gezellig wat gedronken. Al met al een geslaagde dag dacht ik!

 

27-04-2016-WEB.jpg

Zo is het makkelijker werken aan de auto! Op mijn nieuwe schaarbrugje, wel uitkijken dat hij niet te hoog gaat ivm het (harde-) plafond!

 

Zie ook: http://myalbum.com/album/LIaIAqhWtLeZ voor foto's van de schaarbrug

 

2016-08-31_schoonmaak.jpg

31-08- 2016: maar eens boodschappen gedaan met de Combi, nadat ik gisteren  de accu had bijgeladen. Vanmorgen moesten eerst de zekeringen schoongemaakt voordat alles het weer deed! Na de boodschappen de auto voorzichtig met spons en zeem schoongemaakt van het stof en het interieur afgenomen. En dan: doorwaaien maar in het zonnetje!!!

En inderdaad: Ik rijdt vééééééél te weinig met het ding!

06-10- 2016: ik ben al sinds oktober bezig de linker- en rechter achterzijde van de combi eindelijk eens af te werken....in mei 2009 vakkundig nieuw ingelast door Hans bij Tom's Classics in Enschede. Er zat alleen wat crême lak overheen en heeft tot heden zo gezeten!.

Ik heb nu wat geplamuurd, er was maar heel weinig nodig en de boel zit nu in de zink-epoxyprimer. Ik heb erg weinig tijd, dus het gaat langzaam, maar het werkt wel prettig zo op de schaarbrug!

oktober_2_web-1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Beetje plamuur

november_2_web.jpg

In de zink/epoxy primer

november_1_web.jpg

Klik hier om een tekst te typen.

Erg weinig tijd, dus eindelijk in December 2016: na schuren en nog een laag spuitplamuur kon ik eindelijk de boel spuiten! Het is best aardig geworden, de kleur uit de nieuwe spuitbussen is heel goed...

11 December 2016: op deze zondag hebben we met de Amazone meegedaan aan de klassieker meeting in het kader van het jaarlijkse weekendfeest "Habits de Lumière" in Epernay. Ik was er ook in 2014 en heb vorig jaar overgeslagen. Het was weer erg leuk en goed georganiseerd, meer dan 400 auto's op het grote parkeerterrein en ook de rondrit door Epernay daarna en de ontvangst bij een Champagnehuis (voor ons dit keer De Castellane) was weer zeer geslaagd. Normaal is er altijd erg veel publiek, maar met het mooie weer was het evenenment nog populairder!

Panorama.jpg

Handig dat je kunt staan op de onderklep!

4707-web.jpg
4710.jpg

 Leuk, door de rijen publiek, ook op de Avenue de Champagne en in de winkelstraten. (en achter een DAF!)

4668.jpg

Rosa vondt het ook leuk, ze heeft zelfs in een superdeluxe Mercedes 600 Pullman van Moët &Chandon gezeten!

4716.jpg

             Voordat we bij De Castellane aan de Champie gingen! (Voor de kinderen hadden we zelf een fles Kinderchampagne (appel) meegenomen)...

27 maart 2017: sinds een week rijdt ik weer rond met de Amazon (bij mooi weer...) ook omdat de 940 even wacht op reparatie van de stuurinrichting. Ik moet van de week olie verversen, ontsteking nakijken, koelsysteem spoelen en de remolie vervangen. Misschien dat ik dan tegelijkertijd de Lockheed bekrachtiger monteer, want de Girling blijft na remmen nog altijd eventjes hangen..

29 maart 2017: 45.145km: Ha, ha, vanmiddag begon de Amazon plotseling in te houden en bleef alleen stationnair nog een beetje draaien. Gasgeven resulteerde niet in meer toeren en met pompen hield ik hem net aan de praat. Langs de straat gezocht naar  de oorzaak, ik dacht eerst een gescheurd membraan in de Stromberg carburateur, maar nee hoor, bij gasgeven ging de gasschuif keurig omhoog: netjes in orde dus. Nou had ik alleen het engelse gereedschap achter in de auto en geen schroevendraaier om een benzineslangetje los te maken en te kijken of hij wel benzine kreeg, het leek me toch echt een benzineprobleem.

Terwijl ik in de achterbak zocht of ik nou toch echt geen schroevendraaier had, schoot me het draadje op het VKV forum over de lekkende benzinedoppen te binnen en de remedie om de gaatjes ervan dicht te maken."Hij zal toch geen vacuum trekken?"       De dop eraf, starten en lopen als vanouds!!

Wat blijkt thuis: ik heb van de winter de beide zij-achterkanten netjes gemaakt, de strips gemonteerd en de binnenkant in de fluidfilm gezet: het ontluchtingsslangetje is een beetje kort, zit niet in het daarvoor bestemde gat en is in de fluidfilm gaan plakken; Daarna heeft-ie zich vacuum gezogen op de bodem van de bak!
Zo vind je toch steeds weer iets nieuws bij onze Volvo's!

Ps. net nog even weggeweest en op de terugweg gaat plotseling het ampèrelampje branden....wordt dus vervolgd.

20 april 2017:  Tijdens onze week in Goor ben ik met Maarten naar Tom's Classics in Enschede gereden voor wat ontstekingsdelen voor de 144 van hem en een wisselstroomdynamo + steuntje en riem voor mijn Amazon. Eerst de 940 afmaken en dan de boel eens ombouwen!

14 mei 2017:   Het meegebrachte steuntje van Tom's Classics paste dus niet: de dynamo kwam te ver naar voren! Dus een steuntje met riem besteld bij de VKV onderdelenshop, maar helaas bleek het verzendadres daar nog op Alexander te staan, dus die moest het pakketje doorsturen...en toen was het pakketje bij DHL even zoek! Nou ja, eindelijk aangekomen, gemonteerd, en alles prima! Hij laadt weer zoals het hoort. De oude gelijkstroom-boel hou ik erbij en die k

12 oktober 2017De sluiting van de achterklep blijft moeilijk doen (inwendig is het staafje gebroken) en na het nog een keer zonder resultaat gelijmd te hebben, heb ik een nieuwe besteld bij de VKV shop.