Welkom op
Home » 240DL

Volvo 240 DL

Catawiki_2_website.jpg

Chassisnr. YV1244233J1300884, eerste toelating 26-04-1988, B200K motor (de "goedkope uitvoering" dus!)

24 juli 2017: op de Catawiki veiling had ik het hoogste bod: 2250 euro... de auto stond in Lelystad en zoon Jeroen is hem op zaterdag 29 juli gaan halen. Hij bericht me dat de auto echt zo goed is als ik dacht. Een opluchting, want een auto ongezien kopen is vaak niet zo handig!

Bouwjaar 26-04-1988. Origineel Nederlandse auto. Apk juni 2018.  Tellerstand 239.890 km. B200K motor met carburateur.

Het is een 240 DL. De auto komt pas eind augustus naar me toe, dus ik moet geduld hebben!

combi.jpg

Enkele foto's van de veilingsite CATAWIKI

Mijn vrouw vond het de eerste keer dat ik de foto's op de site aan haar liet zien natuurlijk niet zo'n goed idee, maar maakte geen grote tegenwerpingen omdat ze wel zag hoe enthousiast ik was.. Ik had mezelf een maximum prijs van 2500 euro opgelegd, zo was het risico niet te groot en ik meende dat zelfs in NL met de idiote wegenbelastingregels de auto toch wel 3000 tot 3500 euro waard zou zijn.. Met het winnende bod van 2250 euro blijf ik (inclusief de veilingkosten) mooi onder de 2500 euro! Jeroen zegt dat er wel wat kleine krasjes en een enkel klein deukje te zien zijn, maar meldt ook dat de auto geweldig rijdt! Er is een probleempje met de verlichting, waarschijnlijk veroorzaakt door een verkeerd lampje ergens of een slecht massacontact. Verder is de deurbak van de rechtervoordeur kapot, maar die heb ik al nieuw besteld bij Nordicar in Nederland..

De bakken zijn al besteld en komen met de auto mee naar Frankrijk!

26 augustus 2017: km 240528  De auto is aangekomen! Mijn twee zoons kwamen zaterdag aan, de één met zijn grijze 144 uit 1968 en de andere in de 240! 

Opweg.jpg

Zaterdag 26 augustus: op weg naar Frankrijk, gezien uit de 144 van zoon Jeroen!

 

2017_08_28.jpg

                                   Het past nèt: stilleven in de garage!!

 27 augustus 2017: De achterverlichting gemaakt, er zat een kapot lampje, en een massadraad zat los...verder de zwarte boel zoals bumpers en strips ingesmeerd met gekookte lijnolie, dat ziet er meteen goed uit! 

03-09-2017_web.jpg
wieldraagarm_2017-09-03_web.jpg

28 en 29 augustus 2017: ik heb al het zwarte kunststof (bumperhoezen, strips etc.) ingewreven met gekookte lijnolie, dat ziet er veel beter uit!

Verder de auto omhoog gezet en de onderkant gecheckt. Geen roest, behalve op de wieldraagarmen achter en het staal van de fuseekogel rechts.. De achterhoeken van de dorpels zijn niet helemaal fris, de rechter erger dan de linker, daar moet een nieuw stuk in. Ik ben begonnen met de linkerwieldraagarm schoon te maken en 3x in de roestomvormer gezet. Aflakken en tectyl erover heen moet de truc wel doen.  Oh, ja, ik heb ook de achterlichtunits gepoetst met Commandant, die waren een beetje dof...

Er heeft een trekhaak onder gezeten, die een onverlaat eronderuit heeft gesleuteld..jammer!

06 september 2017: ik heb de bij de VKV shop bestelde distributieriem + spanrol binnen (+ een wieldop, maar helaas vergeten het klemmetje mee te bestellen..). De verkoper meldde dat de riem zo'n twee jaar geleden was vervangen, dus ik ga hem controleren, het is dezelfde als op de B230 van de 940 trouwens...

2017_09_09_web.jpg

09 september 2017: Zo, alle twee achterste wieldraagarmen in de roestomvormer na de losse tectyl te hebben weggestoken, daarna in de lak gezet en afgemaakt met tectyl. De draagarmen onder vooraan alleen maar in de tectyl gespoten. Verder de strip onder de deuren aan de rechterkant vastgezet met niuewe klemmetjes.

11 september 2017:  Hmmm. toch nog wat gevonden: rot rond de voorruit....rechtsboven, linksonder en linksboven...bij de laatste plek zit ook een gaatje...

Rechtsboven heeft iemand al eens zitten hobbyen, maar vooral met plamuur...

rechts_1_web.jpg
rechts_2.jpg
rechts_3_web.jpg
linksonder_web.jpg
linksboven_web.jpg

De plekken goed schoongeslepen met de "Dremel-achtige" en 3x behandeld met roestomvormer. Via het gaatje in de linker stijl heb ik Fluidfilm geïnjecteerd in de holle ruimte.

Later nog afwerken met autolak, plamuur en dan kleur 96 aflakken.. ik heb nieuwe klemmetjes en spuitbussen blauwe nr° 96 lak besteld....

15 september 2017:  km 240528  Zo, Alexander op bezoek: hij heeft prachtige LED verlichting  onder de schaarbrug gemonteerd en 'savonds zoon Kasper van 11 1/2 een cursus klepstellen gegeven op de 240! Van voor naar achter zijn de waardes nu: 1.  0.30; 2. 0.30; 3. 0.30; 4. 0.35; 5. 0.33; 6. 0.33; 7. 0.35; 8. 0.35

Alleen de 3 en de 6 waren iets te  ruim: de 3e 0.4 en 6e 0.38.

Het draadje dat op het remverdeelblokje hoort ligt eraf: geen waarschuwing dus als er een circuit uitvalt! Ik ga eens even kijken hoe dat systeem werkt en of het te maken is, want dat draadje lag niet voor niets ergens omheen gewonden! De d istributieriem is gecontroleerd en die kan nog wel even blijven zitten. Volgend jaar maar vernieuwen.

De voorruitranden zijn inmiddels behandeld met lak en blanke lak, en geplamuurd....

19 september 2017  Hmm, als ik het draadje terugzet op het verdeelblokje, blijft het remlampje branden (zoals ik eigenlijk al verwachtte) Op de VKB van het weekend maar eens even vragen aan de specialisten! Misschien is er een setje te krijgen waarmee je de schakelaar kunt reviseren. Een nieuw verdeelblok met schakelaar kost 164 euris!

Verder nog wat geschuurd en geplamuurd aan de voorruitrand. Lastig om het helemaal strak te krijgen!

24 september 2017  Vrijdag met de 940 naar een hotel in Rosmalen gereden om zaterdag de VKB te bezoeken..voor de 240 vier mooie Corona velgen met band gekocht van een VKV clublid, waar ik van tevoren mee had afgesproken + een gratis extra velg van een ander lid! Verder vier handgemaakte doppen gekocht voor de velgen en een reflector voor de rechter koplamp voor 19.50 euro! 

En op de stand van het 240/260 register lid geworden van die club...

25 september 2017  Ik dacht vandaag na het monteren van de Nivomats bij de 940 even de kaartenbak van de rechterdeur van de 240 te vervangen...de doos opengemaakt, blijken er twee linker bakken in te zitten. Ik heb inmiddels met Nordicar gebeld en ze sturen een rechter op!.

06 oktober 2017  ik heb vandaag de olie uit het reservoir van de stuurbekrachtiging met een pompje verwijderd en het weer gevuld met verse ATF.  Ik had geen zin om de leidingen los te maken en ga ervan uit dat de meeste vloeistof in het reservoir zit. De olie die eruit kwam was zwart trouwens...en de auto stuurt meteen veel lichter!

De afgelopen dagen heb ik de randen van de voorruit behandeld en gespoten, en inmiddels zit de lijst er weer op!

 

20171003_102500_web.jpg

Nog één keer schuren en spuiten....

In twee van de vier Corona velgen zat geen gaatje voor het paspennetje, dus die heb ik erin gemaakt. Binnenkort de Vredesteins van de stalen velgen af laten halen en op de Corona's laten zetten. De 2 Vikings die er nu op zitten zijn van 2013, maar de 2 Michelins zijn van 2005!. De Vredesteins hebben goed profiel en zijn van 2011. Bovendien zijn de Vikings 185/70 en de Michelins en Vredesteins 175/80. 

Verder heb ik de binnenkanten van de balken onder de auto in de Fluidfilm gezet en tevens de onderkanten van de voor- en achterklep. 

Nog te doen: 1. remmen controleren (hoofdremcilinder of verdeelblok defect?), 2. remvloeistof vervangen en 3. olie verversen (+filter, er zit nu een Bosch-filter op) en 4. luchtfilter nakijken en eventueel vervangen. 5. Verder gaatjes boren om de omlijsting van de voorruit en de rand van de paravan met Fluidfilm te behandelen.

09 oktober 2017  ik heb vandaag de remmen gecontroleerd: alle wielen blokkeren, dus ik heb een reparatiesetje besteld voor het waarschuwingsblokje. Verder heb ik de twee Corona's met de Viking banden achterop gemonteerd: ik laat eerst de twee andere met de Michelins omzetten, en dan deze twee.

12 oktober 2017:  Aan de voorkant zaten twee andere banden, dus ik heb slechts 2 Vredesteins op de Corona's laten zetten. De Vikings blijven op de andere twee velgen.. Bij het erop zetten vond ik de velgen wel erg strak om het midden passen. Het is alsof de gaten in de Corona's net iets kleiner zijn? Met netjes om de beurt en kruislings aandraaien van de wiel moeren gaan ze er wel op, maar je moet de wielen er met een hamer weer af slaan...

 20 november 2017:  Ik heb vandaag met de EasyBleed het hele remsysteem leeggeblazen en dat was hoog tijd: donkere remvloeistof...nieuwe remvloeistof erin en het stekkertje op het waarschuwingsblokje gezet: 1 x remmen en de rode lamp op het dashboard ging uit! De revisieset dus iets te vroeg gekocht!

Binnenkort nog de versnellingsbak en cardan verversen, ( gezien de rest van het onderhoudsachterstand zal dat ook wel nodig zijn! )