Welkom op
Home » 940 2.3 LPT Sports Edition

Volvo 940 2.3 LPT Sports Edition Estate 1997

2657-1.jpg

09 september 2015: deze 940 gekocht ter vervanging van de trouwe turqoise 940 LTP met Vialle LPi van 1995 "Grote Beer"        (KLIK hier voor het blog)

Op foto's gekocht in Nederland van kennis/medelid van de Volvo Klassieker Vereniging nav een door hem geplaatste advertentie op het forum.

De auto is door vriend Alexander opgehaald bij de verkoper en in een week klaargemaakt (gepoetst!) De auto blijkt een speciale uitvoering te zijn: "Sports Edition", dus verlaagd, een LSD achteras en verder alle kenmerken zoals schuif/kanteldak, automatische airco etc.!  Gelukje, want ik wilde ooit nog eens dit type!!!

Volvo 940 2.3 LPT Sports Edition, type 945811, kenteken RN-VN-47, datum eerste toelating 25/04/1997, VIN YV1945811V1211027,

Identificatienr. e4*95/54*0006*02, kleur 421-47, interieur zwart leer,

Vanaf 22 november 2015: Frans kenteken !!

25 september naar Neede gereden en 's middags de turqoise 940 ontdaan van vele onderdelen en een deel ervan overgezet op de groene.

27 september 354.179 km op de teller. Met de 144 op de trailer erachter naar huis in Frankrijk gereden.....

Door vorige eigenaar gedaan: grote beurt; turbo vervangen; nieuwe voorbanden; nieuwe distributieriem; nieuwe V-snaren; nieuwe accu; nieuwe koppeling incl. keerring;  nieuwe handremkabel;  radiateur; remblokken rondom; airco bijgevuld.

07 oktober: km 354.913 Controle Technique (Franse APK): goedgekeurd en geen opmerkingen!

08 oktober: naar préfecture in Chalons-en-Champagne voor aanvraag frans kenteken: wordt geweigerd, volgens de dames moet de auto gekeurd worden bij de DREAL! Ik ga eerst maar een homologatiepapier aanvragen, dan zien we verder. De auto gaat volgende week op Jeroen's naam en dan verzeker ik hem hier.....heb ik 2 maanden om de rest te regelen!

 23 oktober 2015: een homologatiepapier aangevraagd bij Volvo Car France: deze auto blijkt een identificatienummer op het plaatje onder de kap te hebben, ik hoop dat dat betekent dat hij een europese homologatie heeft?

31 oktober 2015: het hondenrek maar eens gemonteerd, ik kom echter de klem op de achterbank tekort....

03 november 2015: ik heb een homologatiepapier! Waarschijnlijk door het identificatienummer....

Nu op zoon Jeroen wachten, want die heeft de papieren nu in NL zodat hij de auto op zijn naam kon zetten als het misging (ik blijf niet aan de gang hè?)....hij komt aanstaande vrijdag hierheen, dus volgende week ga ik bij de préfecture proberen om een frans kenteken te krijgen....ik heb van pure vreugde vandaag met de auto gereden: de kinderen naar en van school, en 's middags naar het cabinet heen en weer!

Maarrrrr........................ik hoor bij stuurbewegingen de stuurpomp kreunen.........hmmmm.

09 november 2015: de stuurpomp had te weinig olie, alles is weer prima!

Ik was vandaag naar Reims voor het kenteken: wat een toestanden bij de sous-préfecture daar! Een aardig mevrouw heeft uiteindelijk alle papieren aangenomen en bekeken en zei toen dat ik over zo'n 7 weken ( zeven weken!!!!!) een oproep krijg om het voorlopige kentekenbewijs op te halen!! Ze zijn hier in dit soort dingen hardstikke geschift!

20 november 2015: Ha, ha, ik wordt gisteren gebeld dat ik het voorlopige kentekenbewijs kan ophalen! Die 7 weken waren blijkbaar om zeker te zijn dat mensen niet gaan klagen! Vanmiddag meteen opgehaald en met achterlating van 183 euris kan ik morgen kentekenplaten laten maken! Nu even zoeken naar de lekkage van de olie van de stuurbekrachtiging en de  remmen controleren!

22 november 2015:  kentekenplaten gewisseld:

 

mijnalbum.jpg

                                                                                                           Zo, en dan is-ie nu Fransman!

mijnalbum_2.jpg

                                                                                                En dan: Chrome grille of helemaal zwart?

11 december 2015:  voorlopig met de chrome grille: de auto loopt als een trein en wordt steeds beter: ik heb de snowcap gerepareerd en groen gespoten, die kan er binnenkort op. Dan verder de buitentemperatuurmeter in het dashboard vervangen en op aanraden van Alexander de contacten op de sensor schoongemaakt: die werkt weer naar behoren nadatbleek dat de draadjes verkeerd om zaten!!

Verder eergisteren de MBC gemonteerd: maximum turboduk is nu 0.8 Bar ipv 0.35 Bar.  Ik vind wel dat hij laat inkomt, later dan bij de turqoise 940. Na ongeveer 3100 toeren gaat langzamerhand echt de beer los! Eens onderzoeken of er niet per ongeluk een G15 turbo opzit....

Binnenkort zal ik de CR906 radio/cassette vervangen door de CT906 met CD speler. Eerst eens zien hoe ik hem eruit krijg!!!

19 december: de winterbanden gemonteerd en de velgen met de zomerbanden netjes schoongemaakt.

22 december 2015: 357.078 km vandaag de linker koplamp voorzien van het binnenwerk van de koplamp die uit de turqoise is gekomen. de reflectoren zijn veel beter! Ik heb alleen het binnenwerk gedaan omdat dan niet het hele armatuur eruit hoeft en ook omdat de groene electromotortjes heeft voor de hoogteverstelling..De rechterlamp laat ik nog even, die is nog niet echt slecht.Het linker-ruitenwissertje doet het trouwens niet. Ook eens uitzoeken, rechts doet het wel.

22_12_2015.jpg

                                                                                                 Op winterbanden en met de zwarte grille.

Ik denk dat ik die laat zitten, staat wel stoer zo, en dan zet ik de badge van de V700 vereniging er wel op!

(Let op onze zwarte kat, hij heet Kirikou...)

 

Zwartegrille_web1.jpg

 

 

 

 

 

Zo ziet hij er dan nu uit

904SETURBO_web-1.jpg

                                                                          En de emblemen die ik in mijn verzameling had er maar eens opgezet!

In Frankrijk kon  "SE" ook "Sports Edition" betekenen...

14 januari 2016: eind van de middag met klierende kinderen in de auto van school naar huis. Ik zet de auto met de kont naar de garage en doe met de afstandsbediening de roldeur open. Zeg tegen de kinderen dat ze hun tassen uit de achterklep moeten halen, dat gaat alweer met een hoop gedonder. De kinderen lopen met tassen de garage in, ik rij kwaad achteruit en haal met de nog openstaande klep de garagedeur half naar beneden en voor een deel uit zijn rails. Deur ontzet en de achterklep ook....

Ik ben uren bezig geweest om de roldeur weer enigszins werkend te krijgen en morgen een firma bellen om e.e.a. te komen repareren. Grrrrr.....

15 januari 2016: Vanmorgen (na raad gevraagd te hebben aan Alexander) de scharnieren  aan de binnenkant los gemaakt en de bovenkant van de klep naar beneden gedrukt: hij zit goed genoeg gelukkig!

24 januari 2016: vrijdagochtend 9 uur de kinderen naar school gebracht en meteen doorgereden naar Goor, Nederland. Met op de aanhanger twee fietsen....

Ik was rond 3 uur daar om wat tweede hands meubelen te scoren bij de kringloop zodat het lege huis een beetje bewoond lijkt en de heren, die de keuken en badkamer beneden gaan vernieuwen, er kunnen verblijven in februari. Daarna naar mijn vader in Harderwijk en daar geslapen. De volgende ochtend terug naar Goor, nog wat meubeltjes en koppen en bekers + glazen gekocht. Verder heb ik één van de twee garageboxen die ik al sinds 2006 huur terug gegeven aan de verhuurder.

Na een hoop regelwerk en gezellig eten met mijn oudste zoon, vrouw en de twee kleinkinderen, heb ik uit de tweede garagebox de DKW uit 1951 + twee fietsen en wat klein spul op de aanhanger geladen en boodschappen gedaan. Toen door naar vriend Alexander in Neede. Daar geslapen en hij heeft de CR906 radfio cassette verwisseld voor m'n CT906 radio/CD.  De volgende ochtend terug naar Goor voor een ontmoeting met vriend Harry met Joke en hun zoon Dirk, om de werkzaamheden door te nemen aan de keuken, badkamer en WC. Gezellig gegeten en om 14.45 uur weer koersgezet naar Frankrijk.

Ik was om 20.15 uur weer thuis. Ik had veel mist onderweg, van Luik tot zo'n 50 kilometer voor Reims!

Wat een auto!

25 januari 2016: 359.219 km: 1445 kilometer afgelegd sinds vrijdagmorgen...niet gek!!!

22-01-2016_E25richt.jpg

 

 

 

 

 

 

 

22 januari 2016: de E25 opdraaiend ( meer dan 100 kilometer door de Belgische Ardennen)  richting Luik;

Bij ons geen sneeuw gezien tot nu toe, dus dit was wel apart in het zonnetje!

februari 2016: het middendeel van het dashboard vervangen door dat van de vorige 940 met de turbodruk-meter erin. Ik weet alleen niet hoe hem aan te sluiten: 4 draden....

27 februari 2016: het "hondenrek" erin gezet, vind ik wel zo veilig met lading achterin.

februari - april 2016: elke dag de kinderen naar school, de auto wordt overal voor gebruikt en loopt als een trein!

22 april 2016: vanmorgen heb ik om 9 uur de kinderen naar school gebracht en met de aanhanger meteen doorgereden naar Goor in Nederland voor overleg over de verbouwing van keuken, badkamertje beneden en de wc... Ik was rond 15 uur daar. Uit de garagebox nog wat spullen op de aanhanger geladen zoals 2 buitenboordmotoren, schuifdak van een 144, dorpel en rechtervoorscherm voor een 144 en twee M40 versnellingsbakken..

In Neede bij Alexander en Annemieke geslapen en de volgende dag 's ochtends de linker koplampwisser nagekeken. Ik dacht dat hij stuk was, maar er lag een verborgen stekker los! Bij Alexander ook twee sets paddestoelrubbers meegenomen..en ik kreeg van hem de Nederlandse folder van de 940 Sports Edition 1997 cadeau!!!!  Daar ben ik erg blij mee!

Daarna naar mijn zieke vader in Harderwijk en om 14 uur weer vertrokken richting Frankrijk:

A28, A1, A30, A50, A73, A2 en dan via Maastricht en Luik naar huis! Om 19.30 u was ik weer in Brugny: mooi, want het is onze trouwdag!!!!

Bijna 1300 kilometer gereden en de stand is nu: 363.423 km

13 december 2016:  371.655 kmTsja, wat zal ik melden, de auto doet het gewoon en ook nog steeds perfect! Hij loopt erg hard met z'n 0.7 Bar turbodruk en verder piept er iets, ik weet niet wat.. het maakt hem kennelijk niet uit. Hij gaat volgende week in plaats van de Amazon op het bruggetje voor een beetje onderhoud!

Met het heen-en-weer gerij blijk ik elke 10 dagen 530km te rijden..en dat in een straal van 15 kilometer,: "Heen en Weer" heeft Doctorandus P vast voor mij geschreven!. (Alleen is mijn boot niet vol!!)

De turbometer is nog steeds niet aangesloten en ik heb net twee Chinese LED lampen in de koplampen gemonteerd. Witter en helderder dan de halogeen, maar het blijft een lichtbeeld uit 1997. Als je het vergelijkt met de egale zee van licht uit de XC60 blijft het een beetje zielig. Maar ja, dat is nu het compromis tussen leuk oud rijden en praktische voordelen....en ik zie hier in het aardedonker inderdaad beter nu!

Oh ja, ik heb een derde bankje gescoord op markplaats, al in september, en die is inmiddels ook gemonteerd. Zo is de auto weer iets completer en heb ik weer een auto die 7 personen (waarvan 2 kinderen natuurlijk) kan vervoeren na het vertrek van de ellendige XC 90........

Balans: 1 liter olie per 4000 kilometer en 1 op 7.5 benzine. Ik ben erg tevreden, dit is ook weer een Beer van een auto!

17 december 2016: vandaag heb ik toch de winterbanden op de Adharas maar op de auto gezet, het blijft zacht, maar je weet nooit en met die hellingen hier....makkelijk hoor met het bruggetje een fluitje van een cent! 

 

31-12-2017_web-1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

30 december 2016

940_1-1-2017.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

31 december 2016

05 januari 2017: hmm, een paar dagen na het monteren van de winterbanden was het hier glad, en niet een beetje. Leve de ABS en leuk om te merken dat het corrigeren van een slip me nog steeds geen moeite kost! Ik vind wel dat met deze banden de auto in bochten meer zijdelings beweegt, dat heb ik met de vorige 940 niet zo gemerkt, misschien omdat deze Sports Edition  wat beter en strakker stuurt?

27 maart 2017: 376.177 km: sinds vorige week voelt de sturing  niet zoals het moet; bij elke halve draai een zwaar punt. Ik hoopte dat het alleen de stuurpomp zou zijn, dus heb ik een nieuwe besteld bij Timen en deze er dit weekend opgezet. Vandaag bij het proefrijden blijkt dat het de stuurinrichting is. Ik vermoedde het al een beetje, want in de afgetapte olie zaten metaalsporen....

Dus heb ik vandaag bij Timen een gereviseerd stuurhuis besteld. Wachten maar! En ik rijdt nu met de Land Rover (en met de Amazon bij mooi weer).

01 mei 2017: nou, na een hoop gedoe, (bijna 2 weken ziekte van mij en/of de kinderen + een weekje Nederland) stuurt de 940 weer zoals het hoort! Ook de lagers van het stuur en de veer erachter gesmeerd, net als de kruiskoppelingen in de stuuras. Ik heb meteen ook een magnetisch filter gemonteerd, zo moet de sturing toch in ieder geval weer 500.00 kilometer meegaan??

16 september 2017: 380.790 km: Alexander op bezoek en er wordt een hoop gedaan: na de kleppenstel cursus voor Kasper gisterenavond op de 240 moest ook de 940:  alle kleppen stonden op 0.40 en meer...nu zitten er plaatjes tussen met de maten van voor naar achter: 4.00; 2. 4.05; 3. 4.10; 5. 4.00; 6. 4.00; 7. 4.05; 8. 4.20

Nieuwe klepspeling 0.33 tot 0.35

 

20170916_131759.jpg
20170916_171946.jpg