Volvo 940 2.3 LPT Sports Edition Estate 1997

09 september 2015: deze 940 gekocht ter vervanging van de trouwe turqoise 940 LTP met Vialle LPi van 1995 "Grote Beer"        (KLIK hier voor het blog)

Mijn dagelijkse auto tot januari 2019, aankoop Toyota ivm de brandstof prijzen en de ventilatie en verwarming die gerepareerd moest worden...

Op foto's gekocht in Nederland van kennis/medelid van de Volvo Klassieker Vereniging n.a.v. een door hem geplaatste advertentie op het forum.

De auto is door vriend Alexander opgehaald bij de verkoper en in een week klaargemaakt (gepoetst!) De auto blijkt een speciale uitvoering te zijn: "Sports Edition", dus verlaagd, een Limited Slip Differential (LSD)  achteras en verder alle kenmerken zoals schuif / kanteldak, automatische airco etc.! 

Gelukje, want ik wilde ooit nog eens dit type!!!

Volvo 940 2.3 LPT Sports Edition, type 945811, kenteken RN-VN-47, datum eerste toelating 25/04/1997, VIN YV1945811V1211027,

Identificatienr. e4*95/54*0006*02, kleur 421-47, interieur zwart leer, Auriga 16' velgen.

 

Vanaf 22 november 2015: Frans kenteken DX-594-MF

 

25 september 2015: naar Neede gereden en 's middags de turquoise 940 ontdaan van vele onderdelen en een deel ervan overgezet op de groene.

27 september 2015: 354.179 km op de teller. Met de 144 op de trailer erachter naar huis in Frankrijk gereden.....

Door vorige eigenaar gedaan: grote beurt; turbo vervangen; nieuwe voorbanden; nieuwe distributieriem; nieuwe V-snaren; nieuwe accu; nieuwe koppeling incl. keerring;  nieuwe handremkabel;  radiateur; remblokken rondom; airco bijgevuld.

07 oktober 2015: km 354.913 Controle Technique (Franse APK): goedgekeurd en geen opmerkingen!

08 oktober 2015: naar de Préfecture in Châlons-en-Champagne voor de aanvraag van het Franse kenteken: wordt geweigerd, volgens de dames moet de auto gekeurd worden bij de DREAL! Ik ga eerst maar een homologatiepapier aanvragen, dan zien we verder. De auto gaat volgende week op Jeroen's naam en dan verzeker ik hem hier.....heb ik 2 maanden om de rest te regelen!

 23 oktober 2015: een homologatiepapier aangevraagd bij Volvo Car France: deze auto blijkt een identificatienummer op het plaatje onder de kap te hebben, ik hoop dat dat betekent dat hij een Europese homologatie heeft?

31 oktober 2015: het hondenrek maar eens gemonteerd, ik kom echter de klem op de achterbank tekort....

03 november 2015: ik heb een homologatiepapier! Waarschijnlijk door het identificatienummer....

Nu op zoon Jeroen wachten, want die heeft de papieren nu in NL zodat hij de auto op zijn naam kon zetten als het misging (ik blijf niet aan de gang hè?)....hij komt aanstaande vrijdag hierheen, dus volgende week ga ik bij de Préfecture proberen om een Frans kenteken te krijgen....ik heb van pure vreugde vandaag met de auto gereden: de kinderen naar en van school, en 's middags naar het cabinet heen en weer!

Maarrrrr........................ik hoor bij stuurbewegingen de stuurpomp kreunen.........hmmmm.

09 november 2015: de stuurpomp had te weinig olie, alles is weer prima!

Ik was vandaag naar Reims voor het kenteken: wat een toestanden bij de Sous-Préfecture daar! Een aardig mevrouw heeft uiteindelijk alle papieren aangenomen en bekeken en zei toen dat ik over zo'n 7 weken ( zeven weken!!!!!) een oproep krijg om het voorlopige kentekenbewijs op te halen!! Ze zijn hier in dit soort dingen hardstikke geschift!

20 november 2015: Ha, ha, ik wordt gisteren gebeld dat ik het voorlopige kentekenbewijs kan ophalen! Die 7 weken waren blijkbaar om zeker te zijn dat mensen niet gaan klagen! Vanmiddag meteen opgehaald en met achterlating van 183 euris kan ik morgen kentekenplaten laten maken! Nu even zoeken naar de lekkage van de olie van de stuurbekrachtiging en de  remmen controleren!

22 november 2015:  kentekenplaten gewisseld:

 

                                                                                                           Zo, en dan is-ie nu Fransman!

 

                                                                                                En dan: Chrome grille of helemaal zwart?

 

11 december 2015:  voorlopig met de chrome grille: de auto loopt als een trein en wordt steeds beter: ik heb de snowcap gerepareerd en groen gespoten, die kan er binnenkort op. Dan verder de buitentemperatuurmeter in het dashboard vervangen en op aanraden van Alexander de contacten op de sensor schoongemaakt: die werkt weer naar behoren nadat bleek dat de draadjes verkeerd om zaten!!

Verder eergisteren de MBC gemonteerd: maximum turbodruk is nu 0.8 Bar ipv 0.35 Bar.  Ik vind wel dat hij laat inkomt, later dan bij de turqoise 940. Na ongeveer 3100 toeren gaat langzamerhand echt de beer los! Eens onderzoeken of er niet per ongeluk een G15 turbo opzit....

Binnenkort zal ik de CR906 radio/cassette vervangen door de CT906 met CD speler. Eerst eens zien hoe ik hem eruit krijg!!!

19 december: de winterbanden gemonteerd en de velgen met de zomerbanden netjes schoongemaakt.

22 december 2015: 357.078 km vandaag de linker koplamp voorzien van het binnenwerk van de koplamp die uit de turquoise is gekomen. de reflectoren zijn veel beter! Ik heb alleen het binnenwerk gedaan omdat dan niet het hele armatuur eruit hoeft en ook omdat de groene electro-motortjes heeft voor de hoogteverstelling..De rechter lamp laat ik nog even, die is nog niet echt slecht.Het linker-ruitenwissertje doet het trouwens niet. Ook eens uitzoeken, rechts doet het wel.

 

                                                                                                 Op winterbanden en met de zwarte grille.

Ik denk dat ik die laat zitten, staat wel stoer zo, en dan zet ik de badge van de V700 vereniging er wel op!

(Let op onze zwarte kat, hij heet Kirikou...)

 

 

 

 

 

 

Zo ziet hij er dan nu uit

                                                                          En de emblemen die ik in mijn verzameling had er maar eens opgezet!

In Frankrijk kon  "SE" ook "Special Edition" betekenen...

 

14 januari 2016: eind van de middag met klierende kinderen in de auto van school naar huis. Ik zet de auto met de kont naar de garage en doe met de afstandsbediening de roldeur open. Zeg tegen de kinderen dat ze hun tassen uit de achterklep moeten halen, dat gaat alweer met een hoop gedonder. De kinderen lopen met tassen de garage in, ik rij kwaad achteruit en haal met de nog openstaande klep de garagedeur half naar beneden en voor een deel uit zijn rails. Deur ontzet en de achterklep ook....

Ik ben uren bezig geweest om de roldeur weer enigszins werkend te krijgen en morgen een firma bellen om e.e.a. te komen repareren. Grrrrr.....

15 januari 2016: Vanmorgen (na raad gevraagd te hebben aan Alexander) de scharnieren  aan de binnenkant los gemaakt en de bovenkant van de klep naar beneden gedrukt: hij zit goed genoeg gelukkig!

24 januari 2016: vrijdagochtend 9 uur de kinderen naar school gebracht en meteen doorgereden naar Goor, Nederland. Met op de aanhanger twee fietsen....

Ik was rond 3 uur daar om wat tweede hands meubelen te scoren bij de kringloop zodat het lege huis een beetje bewoond lijkt en de heren, die de keuken en badkamer beneden gaan vernieuwen, er kunnen verblijven in februari. Daarna naar mijn vader in Harderwijk en daar geslapen. De volgende ochtend terug naar Goor, nog wat meubeltjes en koppen en bekers + glazen gekocht. Verder heb ik één van de twee garageboxen die ik al sinds 2006 huur terug gegeven aan de verhuurder.

Na een hoop regelwerk en gezellig eten met mijn oudste zoon, vrouw en de twee kleinkinderen, heb ik uit de tweede garagebox de DKW uit 1951 + twee fietsen en wat klein spul op de aanhanger geladen en boodschappen gedaan. Toen door naar vriend Alexander in Neede. Daar geslapen en hij heeft de CR906 radio/cassette verwisseld voor m'n CT906 radio/CD.  De volgende ochtend terug naar Goor voor een ontmoeting met vriend Harry met Joke en hun zoon Dirk, om de werkzaamheden door te nemen aan de keuken, badkamer en WC. Gezellig gegeten en om 14.45 uur weer koersgezet naar Frankrijk.

Ik was om 20.15 uur weer thuis. Ik had veel mist onderweg, van Luik tot zo'n 50 kilometer voor Reims!

Wat een auto!

25 januari 2016: 359.219 km: 1445 kilometer afgelegd sinds vrijdagmorgen...niet gek!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

22 januari 2016: de E25 opdraaiend ( meer dan 100 kilometer door de Belgische Ardennen)  richting Luik;

Bij ons geen sneeuw gezien tot nu toe, dus dit was wel apart in het zonnetje!

februari 2016: het middendeel van het dashboard vervangen door dat van de vorige 940 met de turbodruk-meter erin. Ik weet alleen niet hoe hem aan te sluiten: 4 draden....

27 februari 2016: het "hondenrek" erin gezet, vind ik wel zo veilig met lading achterin.

februari - april 2016: elke dag de kinderen naar school, de auto wordt overal voor gebruikt en loopt als een trein!

22 april 2016: vanmorgen heb ik om 9 uur de kinderen naar school gebracht en met de aanhanger meteen doorgereden naar Goor in Nederland voor overleg over de verbouwing van keuken, badkamertje beneden en de wc... Ik was rond 15 uur daar. Uit de garagebox nog wat spullen op de aanhanger geladen zoals 2 buitenboordmotoren, schuifdak van een 144, dorpel en rechter voorscherm voor een 144 en twee M40 versnellingsbakken..

Ik heb in Neede bij Alexander en Annemieke geslapen en de volgende dag 's ochtends de linker koplamp wisser nagekeken. Ik dacht dat hij stuk was, maar er lag een verborgen stekker los! Bij Alexander ook twee sets paddenstoel rubbers meegenomen..en ik kreeg van hem de Nederlandse folder van de 940 Sports Edition 1997 cadeau!!!!  Daar ben ik erg blij mee!

Daarna naar mijn zieke vader in Harderwijk en om 14 uur weer vertrokken richting Frankrijk:

A28, A1, A30, A50, A73, A2 en dan via Maastricht en Luik naar huis! De 23ste was ik om 19.30 u weer in Brugny: mooi, want het is onze trouwdag!!!!

Bijna 1300 kilometer gereden en de stand is nu: 363.423 km

13 december 2016:  371.655 km Tsja, wat zal ik melden, de auto doet het gewoon en ook nog steeds perfect! Hij loopt erg hard met z'n 0.7 Bar turbodruk en verder piept er iets, ik weet niet wat.. het maakt hem kennelijk niet uit. Hij gaat volgende week in plaats van de Amazon op het bruggetje voor een beetje onderhoud!

Met het heen-en-weer gerij blijk ik elke 10 dagen 530km te rijden..en dat in een straal van 15 kilometer,: "Heen en Weer" heeft Doctorandus P vast voor mij geschreven!. (Alleen is mijn boot niet vol!!)

De turbometer is nog steeds niet aangesloten en ik heb net twee Chinese LED lampen in de koplampen gemonteerd. Witter en helderder dan de halogeen, maar het blijft een lichtbeeld uit 1997. Als je het vergelijkt met de egale zee van licht uit de XC60 blijft het een beetje zielig. Maar ja, dat is nu het compromis tussen leuk oud rijden en praktische voordelen....en ik zie hier in het aardedonker inderdaad beter nu!

Oh ja, ik heb een derde bankje gescoord op markplaats, al in september, en die is inmiddels ook gemonteerd. Zo is de auto weer iets completer en heb ik weer een auto die 7 personen (waarvan 2 kinderen natuurlijk) kan vervoeren na het vertrek van de ellendige XC 90........

Balans: 1 liter olie per 4000 kilometer en 1 op 7.5 benzine. Ik ben erg tevreden, dit is ook weer een Beer van een auto!

17 december 2016: vandaag heb ik toch de winterbanden op de "Adharas" maar op de auto gezet, het blijft zacht, maar je weet nooit en met die hellingen hier....makkelijk hoor met het bruggetje een fluitje van een cent! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

30 december 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

31 december 2016

05 januari 2017: hmm, een paar dagen na het monteren van de winterbanden was het hier glad, en niet een beetje. Leve de ABS en leuk om te merken dat het corrigeren van een slip me nog steeds geen moeite kost! Ik vind wel dat met deze banden de auto in bochten meer zijdelings beweegt, dat heb ik met de vorige 940 niet zo gemerkt, misschien omdat deze Sports Edition  wat beter en strakker stuurt?

27 maart 2017: 376.177 km: sinds vorige week voelt de sturing  niet zoals het moet; bij elke halve draai een zwaar punt. Ik hoopte dat het alleen de stuurpomp zou zijn, dus heb ik een nieuwe besteld bij Timen en deze er dit weekend opgezet. Vandaag bij het proefrijden blijkt dat het de stuurinrichting is. Ik vermoedde het al een beetje, want in de afgetapte olie zaten metaalsporen....

Dus heb ik vandaag bij Timen een gereviseerd stuurhuis besteld. Wachten maar! En ik rijdt nu met de Land Rover (en met de Amazon bij mooi weer).

01 mei 2017: nou, na een hoop gedoe, (bijna 2 weken ziekte van mij en/of de kinderen + een weekje Nederland) stuurt de 940 weer zoals het hoort! Ook de lagers van het stuur en de veer erachter gesmeerd, net als de kruiskoppelingen in de stuuras. Ik heb meteen ook een magnetisch filter gemonteerd, zo moet de sturing toch in ieder geval weer 500.00 kilometer meegaan??

2 Juni 2017 Alexander op bezoek en die heeft de 940 een grote beurt gegeven: kleppen gesteld, twee plaatjes vervangen! Kasper heeft onder zijn leiding het grootste deel gedaan! Verder olie ververst met filter en de bakolie ververst met de officiële olie van Volvo.

 

                                                       En de cursus olieverversen + nieuwe olie in de versnellingsbak!

 

De auto is meteen onder en boven nagelopen: de schokdempers achter blijken versleten te zijn, de linker lekt zelfs, en hier en daar wat getectyleerd. Een steuntje onder de auto bleek afgebroken, dus die is gelast en teruggezet en een bout die voor olielekkage zorgde is vastgedraaid.

Alexander heeft de nieuwe rand voor de voorruit meegenomen, dus die erop gezet met een aantal nieuwe klemmetjes. Fijn als je weet hoe je dat monteert!!!!

Dat ziet er geweldig goed uit zo!

De distributieriem blijkt in mei 2005 te zijn vervangen bij km stand 240.000

 

                                                             Kijk: al  dat licht onder de brug: Alexander heeft gisteren LED verlichting bevestigd! 

   En links en rechts onafhankelijk aan te zetten, dus super de luxe! 

17 september 2017: nou, de heren krijgen er geen genoeg van: ze zijn nu de bougies aan het vervangen en het luchtfilter aan het vervangen!

Verder is de koppeling van de aircopomp bijgesteld van speling 8,5 mm naar 6 mm. Dat is de uiterste waarde, maar hij zal het zo toch beter doen! 

De schokdempers achter (NIVOMAT) zijn versleten, de ene lekt en de andere dempt nauwelijks! Dure jongens, dus ik ga even nadenken of ik nieuwe koop of een alternatieve oplossing kies!

19 september 2017: nou, ik heb besloten om toch nieuwe Nivomats te bestellen, ze komen bij Timen vandaan voor een nette prijs. Hij neemt ze mee naar de Volvo Klassieker Beurs aanstaand weekend.

Dat wordt trouwens een behoorlijk duur weekend: 4 Corona velgen voor de 240 besteld en de Nivomats.... en de randen om de voorruit zijn ook niet goedkoop!

Ach, nou ja, wie het breed heeft....hmmmm.

21 september 2017:  ik heb de drie riemen binnengekregen en de voorste twee er nog gauw opgezet voor de rit naar Rosmalen: de riem van de dynamo miste nogal wat tanden! Later de achterste maar doen.

24 september 2017:  op vrijdag naar het hotel in Rosmalen gereden: de achterdempers zijn echt helemaal versleten! Vooral linksachter is het deinen! Gelukkig neemt Timen ze mee naar de VKB. Die moet ik er dan nog even opzetten voor de APK van aanstaande dinsdag! En de handrem stellen..maar wat een beer van een auto toch, ik was zaterdag in  vier en een kwart uur weer thuis! (hoezo te hard gereden?)

 

                         "En route" naar de VKB

 

Uit en thuis 938 kilometer, dit ga ik niet elk jaar doen denk ik! Maar het was erg geslaagd, veel losse dingetjes gekocht en spullen voor de (nieuwe) 240. En een nieuwe VKV overall.

En natuurlijk weer veel bekenden ontmoet, en zoon Jeroen kwam ook nog met mijn kleindochter, feest dus!

 

25 september 2017: 381.969 km: Ik heb vanmorgen de Nivomats verwisseld: de linker was nog veel erger dan ik al dacht! helemaal geen tegendruk meer! De rechter gaf nog wel wat druk, maar het was ook op z'n eind!  Tevens het linkerknipperlicht voorkant gemaakt: kapot lampje..

                                                                                         Hoezo, "een beetje stuk"????? 

 

Nou, vanmiddag een eind gereden en ik herken de auto niet terug! Plotseling is het een strak sturende auto, met alle recht een Sports Edition!

Maar eens kijken of we met de dempers aan de voorkant nog iets meer bereiken, ik denk niet dat ik een stay onder de kap ga monteren, volgens mij hebben goede dempers meer zin!!

 

26 september 2017:  Vanmiddag de Contrôle Technique (APK) gehad en hij is afgekeurd op teveel speling op de linker fuseekogel! Het enige dat ik vergeten was om te controleren! En ik heb er altijd twee liggen! Nou, ja, volgende week maar even monteren, eerst de 240 afmaken, dan kan die van de brug af.

 

09 oktober 2017:  Ik heb vanmorgen de linker fuseekogel vervangen...het is niet veel werk en ze hadden gelijk, hij had speling.  Donderdagmiddag de herkeuring. 

 

13 oktober 2017:  zo, er zit weer een verse C.T. (APK) op, ik kan weer door tot oktober 2019!

 

16 oktober 2017:  Ik heb vanmorgen het toespoor beter afgesteld. Een lange buis gemaakt van de alumiunium buizen van de foto-modeltafel en gericht via de achterwielen..zo ook het stuur rechtgezet. Beide kanten staan aan de voorkant nu zo'n milimeter naar binnen en bij de proefrit staat het stuur nu recht.  

 

25 oktober 2017:  km 384.416   Ik heb twee nieuwe koplamp-wisser bladen gemonteerd.

16 november 2017:  Ik heb vanmiddag de op ebay bestelde LED H3 lampen gemonteerd voor het groot licht. Nu heb ik bij dimlicht en grootlicht mooi wit licht. De mistlampen laat ik voorlopig gewoon  halogeen denk ik, dat gele is misschien beter in de mist?  

 18 november 2017: Bij doorschakelen ( en dus plotseling gas loslaten ) klinkt er een geluid alsof de turbo druk afblaast. Maar het komt achter het dashboardkastje vandaan, dus het zal vacuüm zijn! Hij siste  daar al een tijdje zachtjes, maar nu wordt het tijd om eens te gaan kijken naar de vacuüm bediening van de verwarmingskleppen, want dit begint op valse lucht te lijken! En daar houdt de motor niet van. Hij gebruikt ook meer benzine nu, het heeft er misschien mee te maken?

 

25 november 2017:  om 5.30 's ochtends met de twee kinderen vertrokken naar Goor om met vrienden Harry en Joke het tuinhuis af te breken ivm de asbestsanering die gaat plaatsvinden. Aanhanger erachter om diverse trappen en ladder mee te nemen en veel gereedschap achterin. We kwamen na een stop van driekwartier rond 12 uur aan. Maandag rond 13.30 uur weer  vertrokken en we waren na een zelfde stop rond 20 uur weer in Brugny. Het blijft  toch een geweldige auto! Zo'n 1360 km gereden, ik heb wel een halve liter olie bijgevuld, dus even in de gaten houden!

Inmiddels zijn zaterdag de twee Bilstein B6 sportdempers ook aangekomen, die gaan er binnenkort aan de voorkant op.

 

 25 mei 2018:  km 391.125 Bij het plotseling remmen voor een auto die "ons" hoekje omkwam heb ik de auto "doodgeremd". En toen startte hij niet meer. Omdat hij op een helling stond, heb  ik hem in z'n achteruit gezet met het contact aan en zo rijdend gestart: en toen bleef het Lambda lampje branden! De codes uitgelezen en ja hoor: code 1.4.4.

's Avonds Alexander gebeld en die zei: gewoon even stroomloos zetten, dan is de melding weg, en inderdaad! Yeah!!

 

01 juni 2018: Er gaan plotseling allerlei lampjes aan op het dashboard, en na enige tijd alleen nog de SRS en Accu- lamp. Dynamo laadt niet meer! Bij Timen een koolborstel setje besteld..

 

08 juni 2018: Eindelijk zijn de koolborstels met regelaar aangekomen en ik heb ze gemonteerd: Alles werkt weer! Wel de contactbanen van de collector een beetje opgeschuurd met korrel 1200. 

 

15 juni 2018: km 395.294 Maandag en dinsdag heen en weer naar Nederland voor een crematie, de heenweg was door ongelukken lang: uiteindelijk een  eind door Duitsland gereden, op de snelweg  31 naar het noorden kunnen constateren dat de auto nog steeds harder dan 200 echte kilometers kan lopen. I.v.m. trillingen ben ik bij 200 km/u op de navigatie opgehouden, maar er was nog over! De terugweg was ook niet zonder oponthoud: een gestrande vrachtwagen blokkeerde in de Belgische Ardennen de één-baans weg tussen betonnen geleiders (die er zijn vanwege werkzaamheden aan de E25), dus meer dan drie  kwartier staan praten met de Belgische chauffeur voor me...

 

02 juli 2018: Sinds een paar dagen verlies ik veel koelvloeistof: de waterpomp lekt. Dus de auto stilgezet in afwachting van een (origineel Volvo-) waterpomp van Skandix.

 

07 juli 2018: Gisterenavond de boel gedemonteerd met de hulp van Kasper, maar bij het monteren breekt me een boutje rechtsboven@!&#@^.

Maar even gewacht tot vanochtend om te beslissen wat te doen, maar omdat het boutje duidelijk onder het vlak was afgebroken, heb ik besloten het erop te wagen en de boel maar te laten. Als er een lekkage is, is het vroeg genoeg om de boel weer uit elkaar te halen!

Mooi, geen lekkage na warmdraaien en een proefrit, OEF!

Oh, ik moet wel een nieuw bovendeel van de plastic kap om de distributie, twee bevestigingen zijn stuk.

Ik heb originele koelvloeistof van Volvo besteld, die moet er binnenkort in, dat schijnt beter te zijn voor de waterpomp etc.

 

16 september 2018: Ik ben met Kasper zaterdag naar het circuit van Spa-Franchorchamps geweest met de caravan achter de 940. De klassieke races en de "6- Hours" race. Prachtig en de auto heeft zich goed gehouden. Bij thuiskomst moest de caravan achteruit door de poort voor de garage worden gemanoevreerd, en daarbij veel stuuruitslag gebruikt: plotseling valt de stuurbekrachtiging weg! Bij sturen een geluid en in het reservoir geen terugstromende olie te zien.....Timen maar weer bellen!

 

22 september 2018: Ik heb vandaag van Timen de nieuwe stuurpomp ontvangen en gemonteerd, en inderdaad, alles werkt weer naar behoren! Die 940's zijn erg eenvoudig te repareren, ook al had de vorige pomp het langer vol moeten houden. Ik denk dat het overdrukventiel bleef hangen, want bij hogere toeren had ik nog bekrachtiging.. 

28 september 2018:            In de vignes, blijft een heel mooie kleur, die je pas goed ziet als de zon erop schijnt!

 

 

28 november 2018: De achteruitrijlichten blijken het niet te doen, en nee, het zijn niet de lampjes en ook niet de zekering...dus een nieuwe schakelaar laten komen voor op de versnellingsbak.   Gemonteerd en.....niks! Gmbbbrml...nou, zou er een relais zijn voor die dingen, ik ga zoeken!

17 januari 2019: km 399.190 Omdat nu ook de verwarming en ventilatie het laten afweten, heb ik besloten dat sleutelen omdat het moet aan de auto die ik dagelijks nodig heb niet meer onder het  begrip "hobby" valt! We hebben besloten dat het goed is om voor het dagelijks heen en weer rijden een moderne auto te hebben, die ook goedkoop is in gebruik (de 940 loopt hier bij die ritjes gemiddeld 1 op 7...) en dus ben ik gaan kijken naar Hybride exemplaren.

Het is uiteindelijk een Toyota Auris station geworden, geen mooie auto in mijn ogen, maar dat is voor mij geen enkele moderne auto. (Op een Aston Martin of Jaguar na dan, ha, ha)..

02 april 2019: Ik heb de schopplaten en het dashboard kastje verwijderd en ga één dezer dagen de boel eens demonteren. Gek is dat het lampje van de airco altijd brandt, ook als je het knopje indrukt! Ik kan ook de codes niet uitlezen... Het lijkt op een gecombineerd probleem: besturing en vacuümlek..

13 juni 2019: Ik heb in Neede van Alexander "aanschouwelijk onderwijs" gehad met een gedémonteerde kachel/airco unit en heb alle onderdelen meegekregen die de fout kunnen veroorzaken.

30 juli 2019: Tot nu toe geen tijd gehad, na de vakantie in Zweden komt de 940 aan de beurt! De auto wordt nu alleen gebruikt om met de aanhanger naar de stort te rijden, en idem met de kano's erop naar de Marne..

Als hij lang heeft stilgestaan, komt er eerst een behoorlijke hoeveelheid blauwe rook, ik den ksterk aan de turbo...

30 augustus 2019: Nou, eindelijk tijd om aan de 940 verder te werken: ik ben begonnen van rechts naar links onderdelen te vervangen: eerst het regelaartje met de koelvinnen verwisseld: geen resultaat. Toen de stuureenheid waar alle vacuum slangetjes aan vast zit: geen resultaat. (Maar wel een hoop gesis, dus hij houdt het vacüum toch wel vast!) Toen heb ik besloten om het regelpaneel in het dashboard uit te wisselen (achter de middenconsole kun je moeilijker bij) en ja hoor: alles werkt weer! Joepie!!

Morgen de schopplaten, dashboardkastje etc. terugplaatsen! Oh, en de auto wassen, hij ziet er niet uit!

26 september 2019: 401824km Ik heb ondertussen ook de schakelaar van de achteruitrijlichten een stukje afgeslepen zodat hij iets dieper in de versnellingsbak komt: de achteruitrij-lichten doen het weer!

De uitlaat blaast een heel klein beetje, maar vandaag naar de APK en: goedgekeurd zonder verdere problemen..weer 2 jaar van het gedoe af!

"Goede auto" zei de keurmeester bewonderend!

 

01 juni 2020 : De auto op de brug om te kijken naar de uitlaat: de achterste demper zit niet meer aan de pijp vast, de voorste demper heeft een gaatje. Ik heb bij SKANDIX een RVS uitlaat van Ferrita besteld, met rvs klemmen. Vandaag de nieuwe roestvaste eronder gezet.

 

5 juli 2020:                           v                                               Brocante entre les vignes, avec la remorque!

                                                                                                        Rosa blijkt een goede verkoopster!

28 oktober 2020: Ook wachtend in de rij voor de brocante was de 940 al twee keer afgeslagen en pas na heel veel moeite (en wachten) weer aangeslagen.

Van de week wilde hij helemaal niet starten. Ik verdacht de Hallsensor, want toen ik eerder daar eens aan had gezeten, deed hij het weer. Dus een nieuwe besteld bij Skandix, samen met de eeuwige verdachte: het benzinerelais (maar 2 laten komen).

Na montage van de Hall-sensor startte de 940 onmiddellijk, de onderste helft van de isolatie bleek weg, maar bij een derde proef die dag sloeg hij weer niet aan.

De volgende dag het benzinerelais vervangen en sindsdien is alles weer zoals het hoort.

 

                                                                                         24 januari 2021:    IJS !!!!

02 februari 2020: i.v.m. de beschadigde voorband van de XC60 is Irene met de Toyota naar het werk en rijdt ik weer met de 940!

Fijne auto toch, al moet er wel wat aan gebeuren. 1. Lampjes vervangen in dashboard en sommige knoppen. 2. De spiegel verwarming links doet het niet. De koplampen hebben condens. 3. distributie vervangen. 4. zitting van de bestuurdersstoel vervangen. 5. Achterklep van de 960 erin . 6. Sluiting van het dashboardkastje maken, hij valt steeds open..

21 september 2021: De auto is weer voor twee jaar goedgekeurd door de keurmeester van de Contrôle Technique (APK). En zonder opmerkingen..

 

 

Meteen maar weer gebruikt, tot vreugde van Roucky, de ramen zijn veeeel groter dan in de Toyota!!!

 

30 april 2022: Ik heb de 940 in de hal gezet en de Amazon meegenomen!

30 april 2022: de auto weer meegenomen en de Amazon in de hal achtergelaten.

Meteen maar weer gebruikt, tot vreugde van Roucky, de ramen zijn véééél groter dan in de Toyota!!!

15 mei 2022: Ik heb de 940 in de hal gezet en de Amazon meegenomen!  De riemen van de stuurpomp en de dynamo wat strakker gesteld.

Van 25 tot 29 mei wil ik met de 940 en aanhanger naar Plurien om de keuken te ontmantelen..

Niet dus! Met de XC60 gegaan, dat was veiliger zei Irene...ze heeft natuurlijk gelijk en het is veel comfortabeler!

26, 27 en 28 Augustus 2022: ik ben met Kasper naar Nederland geweest met de XC60 en een trailer met de 780 erop, voor de verjaardag van mijn zus: onderweg in Gemert bij Carlo Schmidt een motorkap en rechter achterdeur meegenomen die ik gekocht had en toen door naar Alexander om de 780 met trailer af te leveren, zodat hij de elektra in orde kon maken.

25 september: 403.548 km Als alles goed gaat, vertrek ik vandaag met de 940 en de boottrailer en de 470 zeilboot erop naar Plurien..

Als ik terug ben: olie verversen en filter! Ik heb er voor vertrek 1 1/4 liter 10W40 bijgegooid.

En verder de rechter voorband in de gaten houden, die verliest hééééél langzaam druk..dat lijkt toch gewoon het ventiel te zijn dat moest worden aangedraaid..

 

Onderweg naar Bretagne!

In Erquy getankt: 62 liter voor 620 kilometer! Precies 1 op 10 met de trailer erachter, niet slecht toch?

29 september: Op weg terug naar huis! Aangekomen staat de teller op 404.819km en de benzinemeter staat nog op een kwart: hij heeft op de terugweg nog zuiniger gelopen: 1 op 11, terwijl ik toch flink heb doorgereden!

Het blijft toch een beer van een auto! Totaal 1270 km gereden deze week.

Ja, de hond hield me deze reis gezelschap: Roucky is stapel op autorijden!

19 januari 2023: nadat ik gisteren de Toyota verkocht had, gaat de 940 weer in dagelijkse dienst!

Als hij aan de beurt is, ga ik een hoop aan de auto doen:

distributie, riemen, olie en filter, zitting van de bestuurdersstoel vervangen, bumper voorkant vervangen en verder de  rechter achterdeur, achterklep en motorkap vervangen, deukjes eruit halen, roest bij de linkerspiegel en roest onder de dakrail behandelen.

En er komt vast nog meer...eerst de 1800ES klaar en de linker voorstoel van de 780 kleuren en dan deze!

16 februari 2023: Onze dochter Rosa is geslaagd voor haar rijexamen mag nu begeleid (Conduite Accompagnée) rijden! De verzekering maatschappijen van de 940 en de XC60 zijn akkoord, dus vandaag heeft ze voor het eerst met de 940 gereden: 55 kilometer bij elkaar!

05 maart 2023: Ik ben om 13u15 vertrokken met Kasper naar Twente, hij kan morgen een dagje meelopen met een student Chemical Engineering op de Universiteit Twente en er zijn geen treinen te vinden. Stakingen en gebrek aan personeel!

In het hotel in Rijssen aangekomen rond 18 uur 30, toen naar Goor om te eten bij de Rode Vos en toen nog even naar Neede om het hemeltje van de 780 en de klege fles beschermgas af te leveren. Na een kop koffie naar het hotel..

06 maart 2023: Boodschappen gedaan in Goor bij de Jumbo, gegeten in Hengelo en toen een bezoekje gebracht aan vriend Tom Bunt van Tom's Classics in Enschede. Daar thee gedronken en om 17u45 heb ik Kasper weer opgepikt en zijn we weer vertrokken naar huis. In Malden in het wegrestaurant gegeten en om 00u15 thuis. zo'n dikke 1800 kilometer gereden.

07 maart 2023: Om 8uur 's ochtends met Kasper vanuit Brugny vertrokken  naar school in Marc-en-Baroeul (Lille): gebrek aan treinen door stakingen. Stom volk dit! 2 1/2 uur heen, 2 1/2 uur terug.....Ik was om 13 uur in onze praktijk in Epernay, ik had patiënten deze middag voor OCT en Topografie Corea.

In drie dagen zo'n 1850 kilometer gereden.

21 maart 2023: kilometer 409.041

26 maart 2023: ik ben met Rosa naar de samenkomst "Jean Mi" geweest op het voormalige circuit van Reims-Gueux. Elke laatste zaterdagmorgen van de maand komen daar klassieke en bijzondere auto's samen in de paddock.

Daarna zijn we nog even naar de manège in Fontaine sur Ay gereden. Ze rijdt uitstekend hoor!

 

1 mei 2023: en hij rijdt dagelijks en gaat maar door! Ik had alleen een riem van de dynamo, waar de meeste tanden af waren! Snel even vervangen! En de riem van de airco eraf gelaten, de airco is toch leeg.

7 juni 2023: ik ben 's middags met zoon Kasper naar Eindhoven vertrokken zodat hij op 8 juni de Science Day op de TU Endhoven kon meemaken. Een nachtje hotel dus, de auto doet het, ondanks dat ik nog steeds geen tijd heb gehad om hem een onderhoudsbeurt te geven, uitstekend.

Wèl voor vertrek een 1/2 litertje olie bijgevuld. Het blijft een beer van een auto.

Alleen jammer dat het zo warm was en ik de airco nog niet heb laten nakijken en vullen!

15 juni 2023: km 411.729

30 augustus 2023: met de auto weer naar de hal geweest en Rosa rijdt! Ze rijdt al een tijdje "accompagné" (begeleid dus), heeft al meer dan 2000 km met de 940 en de XC60 gereden en kan denk ik in maart 2024 op voor het examen!

Niet gek voor een grietje van 16 en een half! Ze vind het geweldig!

Verder heb ik de voorbumper van Alex geschuurd en in de goede kleur gespoten.

19 september 2023: De auto moet 28 september naar de Controle Technique (APK), dus onderhoud plegen! Dat wordt ook wel tijd hoor! Dus: vandaag de auto op de brug gezet, olie ververst en een nieuw oliefilter. 15W40 olie gebruikt.

Laatste keer bij 377.000 km gedaan inclusief bougies en versnellingsbakolie

Nu wachten op de bougies en het luchtfilter dat door Skandix wordt geleverd.

20 september 2023: 413.181km: Skandix heeft geleverd, dus de bougies en het luchtfilter vernieuwd. De middelste twee bougies zaten behoorlijk vast en draaiden moeilijk: dus beetje heen en terug: met beleid! De nieuwe ingesmeerd met wit vet. De buitenste twee zaten trouwens niet heel goed aangedraaid! Je kunt zien dat ze er al hééééél lang in zaten!

Ik heb ook de snowcap, die ik ooit verloren ben, gespoten en voorzien van rvs boutjes. Alle originele bevestigings-lipjes waren er al afgebroken dus ik moest iets verzinnen om hem goed te kunnen vastmaken. De boutjes een beetje ingesmolten en toen met polyester verstevigd. De paravan moet er nog af, het rekje/gaas eronder hangt los, dus dan monteer ik ook de snowcap...

De paravan is er inmiddels af geweest de en snowcap zit nu door de paravan aan het gaas gebout zodat het echt vast zit.

21 september 2023: Ik heb vandaag de voorremmen gedaan, de rechter klauw zat redelijk vast, maar ik heb hem losgekregen.

De blokken waren nog redelijk, maar omdat de cilinders er aan beide kanten al ver uit waren, heb ik nieuwe blokken gemonteerd. De cilinders aan beide kanten onder het rubber met WD40 ingespoten. Drie glij-pennen waren prima, de onderste van de linkerkant zat vast, dus eruit gehaald, opgeschuurd en netjes in het wit vet gezet.

Voor de achterkant blijk ik geen blokken te hebben, maar die kunnen nog wel even. Goed schoongemaakt en gesmeerd.

Ik zie trouwens dat de distributie waarschijnlijk voor het laatst is vervangen bij 240.00 km in 2005???? OEPS!

23 september 2023: de snowcap die ik gerepareerd had  met de boutjes aan de paravan en het gaasje vastgezet en de boel weer gemonteerd.

29 september: APK (Contrôle Technique) goedgekeurd. Wel opmerking over de scheur in de voorruit (langer dan 30 cm) en verdroogde banden. Plus schokdempers voorkant zijn op hun eind. Dat laatste wist ik al, ik dacht dat het scheurtje in de voorruit nog wel even kon omdat het niet in het zicht zit, maar nee.

04 oktober 2023: ik heb FeuVert in Pierry 2 nieuwe Monroe schokdempers laten monteren. Ook opnieuw uitgelijnd, dit loopt veel beter ja!

25 oktober 2023: Rosa heeft ons naar de hal gereden om de geluidsinstallatie van de 780 te monteren en ze heeft weer met alledrie Volvo's gereden!

14 oktober: 414.550 km De banden hebben nog genoeg profiel, maar zijn te erg verdroogd om nog veilig te zijn! ik heb om 8 uur een afspraak bij FeuVert om 4 nieuwe Michelin AllWeather te laten monteren.

04 januari 2023: 414.762 km: Ik ben eindelijk begonnen met het vernieuwen van de distributieriem, waarvan niet bekend was hoe lang hij er al op zat! Ik had een goede beschrijving van de operatie, en had het wel zien doen, maar nog nooit zelf gedaan.

Het loshalen van de bout op de krukas poelie was met de tegenhouder van Timen en een dop 24 een fluitje van een cent.

Omdat ik bij het erop leggen en controleren toch wat onzeker was, heb ik Alexander nog om raad gevraagd, maar kennelijk was het oké..

De nieuwe riem is een Continental CT825.

05 januari: ik heb vandaag de remvloeistof vervangen, die was wat donker en ook te lang geleden ververst. Bij het derde wiel bleek de dop op het reservoir te zijn gaan lekken daarvoor dus niet!) en lag de remolie op de garage vloer..Nou ja, ik had nog wat in de fles en het reservoir was nog te vol, dus afgemaakt, de olie opgezogen met de waterstofzuiger en grid gestrooid..

19 februari 2024: ik heb vandaag de auto op de brug gezet om de vreselijke rammel eruit te halen: het was niet het hitteschild, maar de achterste demper zat los op de bocht over de cardanas. Verder heb ik een nieuwe thermostaat gemonteerd: de motor werd al een tijdje niet genoeg warm.

21 februari 2024: km 415.508: ik ben met  hond Roucky naar Enschede vertrokken, om zoon Kasper te ontmoeten.

Een tussenstop in Venlo bij de RDW om de papieren en kentekenplaten van de 240 en 144 in te leveren zodat ik de kentekens deel II mee kan krijgen.

Ik heb 2 nachten geslapen in een hotel in Delden. Meteen bij Thom de Jong langs geweest omdat mijn linker (LED-) koplamp was uitgevallen. De monteur heeft er even 2 H4 pitjes ingezet: je ziet geen bal in de regen op de nachtelijke snelweg. De lampen staan ook te laag doordat ze met de LED's wat naar beneden waren gesteld!

Ik heb 's avonds met Kasper gegeten bij Loetje in Enschede.

22 februari 2024: van Delden via Enschede naar Zaandam met Kasper om zoon Jeroen en de kleinkinderen te bezoeken.

S 'avonds met Kasper en Da Young gegeten in Hengelo bij "De Twee Wezen"

23 februari 2024: km 417.080: rond 8uur15 vertrokken en met enkele stops rond 14u30 weer terug in Brugny.

Wat een auto toch! 1572 km met behoorlijke snelheid door Frankrijk, België en Nederland!

07 maart 2024: ik heb vandaag de Halogeen H4's weer gewisseld voor nieuwe Philips Ultinon Pro6000 H4-LED's. Deze zijn  Road-legal zelfs! Ze moeten van het weekend nog wel afgesteld, net als de nieuwe koplampen van de 1800ES. Ik heb de lichtbeelden van de XC60 al afgetekend met plakband op de garagedeur.

23 maart: Ik heb de 940 naar de hjal gebracht en de Porsche meegenomen voor de DREAL keuring.

17 april 2024: De Porsche weer naar de hal en de 940 mee naar huis.

18 april 2024: Gisteren avond bleken de stadslichten nog te branden bij het dichtdoen van de luiken van het huis, dus uitgezet, maar 'sochtends te weinig stroom om te starten. Aan de lader dus!