Welkom op
Home » 780 Bertone (de tweede!)

780 Bertone V6 - 1986, kleur Champagne

20160506_130348.jpg

Op de platte wagen, aangekomen in Neede....

 De oudste rijdende, origineel in NL geleverde 780.


 Datum eerste toelating 05-11-1986, origineel in NL geleverd;  B280E;  Chasisnr.  YV1782687HD001332 , Carrosserie nr. 001332

 

volvobeurs2015.jpg
3b1eccf2-4cbf-42ff-a213-989fe77a4b74.jpg

Zo leek het heel wat......maar de eigenaar had wel aangegeven dat er wat roest was.

 

 

Het aankoopverhaal:

Ik had dus voor 16  april een uitje naar de Champagne streek georganiseerd, samen met de regio-coördinator van de Volvo Club de France. Eén van de nederlandse deelnemers zou met een 780 komen, maar die auto kreeg een motorprobleem, waardoor hij met een andere Volvo deelnam. Al pratend bleek dat hij wel van de auto af wilde omdat er naast het motorprobleem wel het één en ander aan de auto moest gebeuren...

Ik heb hem gezegd dat ik wel geïnteresseerd was en uiteindelijk heeft Alexander de auto voor me opgehaald en bij hem thuis neergezet.

6 mei 2016: Alexander haalt de auto op en rapporteert dat hij in een wat slechtere staat is dan ik verwachtte...het risico van ongezien kopen! De prijs was echter ook laag, dus.... Punten van aandacht: roestschade bij het schuifdak, met gaatjes, dakranden, de beide hoeken onder de achterruit, voorruit en de onderkanten van de achter-zijruiten. Veel bekende plekken dus. Alexander slijpt uit een sloop-940 een stuk dak met opening van het schuifdak als reparatiestuk. Verder zitten de originele velgen er niet bij, maar ik heb inmiddels met de verkoper afgesproken dat ik die  alsnog kan ophalen.

Alexander heeft een goede V6 motor staan en die kan ik van hem overnemen en hij wil de boel ook nog uitwisselen voor een alleszins redelijk bedrag.

Ik heb besloten om hem eerst het interieur te laten demonteren en dan te wachten tot ik zelf kan gaan kijken voordat we een beslissing nemen.

7 juni 2016: 's avonds even naar Alexander gereden vanuit het hotel in Markelo (waar we zaten voor de crematie van mijn vader op woensdag 8 juni) om de 780 te bekijken. Het interieur ligt eruit dus de schade onder de zijramen is goed in te schatten.

We hebben afgesproken dat de motor wordt gewisseld. Alexander zegt dat zijn vriend Marcel eventueel de nieuwe stukken in het dak kan lassen.......

Verder heeft Alex uit de voorgenoemde sloop-940 ook het schuif-kanteldak gehaald en hij denkt dat hij het dak pas kan maken voor de 780. Dit dak is inmiddels voor zijn eigen 780, maar misschien vindt hij nog een andere?

schuifdak_1.jpg
schuifdak_2.jpg

De schuifdakproblemen.....met gaatje...

 

linkerzijraam.jpg

Onder de linkerzijruit aan de binnenkant

 

onderzijruit_rechts_2.jpg

Onder de rechterzijruit aan de binnenkant

 

onderdeachterruit.jpg

In de hoeken onder de achterruit

 

Verder heeft de auto veel roestplekjes, rond de voorruit die zelf ook vervangen moet worden, wielranden etc. Nog wel wat werk dus!

Eerst de motor vervangen en het dak + schuifdak repareren (ook het glas van het schuifdak is niet goed) en dan naar Frankrijk voor de kleinere klussen!

Maar even wachten, de kosten op andere plekken zijn even te hoog!!!

1 september 2016:  de knoop is doorgehakt: de "nieuwe" motor wordt één dezer dagen door Alexander klaargemaakt en in de auto gezet. Dan hebben we weer een rijdende 780, dat scheelt al! Daarna moet het laswerk aan het dak gebeuren..

13 december 2016:  Alexander zegt dat hij de laatste weken van december aan de 780 gaat beginnen, motor wisselen en laswerk, het zal mij een genoegen zijn, ik ben benieuwd! Eind december zijn we een paar dagen in NL, dus ik hoop dat ik dan iets kan zien!

 28 december 2016:  We waren voor de verjaardag van de familie even in Nederland en van de gelegenheid gebruik gemaakt om even langs Alexander te rijden. De "nieuwe" V6 staat erin, met nieuwe keerringen en slangen en loopt uitstekend. Fijn! Eind januari is het laswerk gepland...