Welkom op
Home » 780 Bertone

Volvo 780 Bertone - V6, 1986, kleur blauw.

 

780-in-zweden.large.jpg

Een advertentiefoto, jaren geleden in Zweden geplaatst bij een verkoopadvertentie aldaar!

Met dank aan Hedwig, de 780 kenner bij uitstek!

Het Zweedse kenteken was APZ-610

 

780 Bertone, Nordic uitvoering

Kenteken:  38-KHG-2  (NL),   vanaf  22 juni 2014:   DG-646-WM  (Fr)
Vin:  YV1782687HD001527 koets 001019 
Datum eerste toelating dd. 11-11-1988, maar de productiedatum is volgens Volvo Zweden 26-11-1986 !!..
Motor B 280E 156pk (V6).
Kleur: Blue Metallic 200-2, originele "Pegasus" velgen.
Interieur: Beige leer kleur 2950
Kilometerstand bij aankoop: 232.000

Gekocht op 27 juli 2011 voor  € 1750,--
Zonder APK en met een lange lijst met APK afkeurpunten. ........

Woensdag 4 augustus 2011 de auto opgehaald met Alexander (vriend en medelid- en mede-regiocoordinator van de V700 vereniging) en mijn zoontje Kasper. Een trailer bij TD verhuur in Bentelo (50euro) en een Mercedes Vito bij KAV in Enschede (€141 euro, inclusief de 300 kilometer a €0.14  - 100 kilometer waren vrij) Voor € 47, 00 diesel getankt….

                

 

Donderdag 4 augustus de auto gewassen en van binnen gezogen en schoongemaakt.

Vrijdag 5 augustus de grille eruit en onderkant ervan gelijmd

Zaterdag 6 augustus 15 liter benzine bijgegooid

Zondag 7 augustus: stuurstangen met kogels gecontroleerd: moeten inderdaad vervangen.
Remslangen opgemeten: voor- en achter 180 mm, achter met 1 rubber mof erom.
Gasklephuis gedemonteerd, schoongemaakt en de gasklepschakelaar gecontroleerd: lijkt goed te zijn.
Na montage loopt de auto helemaal niet meer  @#^&*$%^%@#$&*^!!!!     Morgen verder!!!
’s avonds bij SchwedenParts onderdelen besteld.

Woensdag 10 augustus: ’s middags met Alexander de BDP sensor eruit gehaald: daarvoor moest er veel uit de weg, want hij zat muurvast. Er blijkt geen spanning te staan op de in-tank benzinepomp en een vonk hebben we ook niet! De onderdelen van SchwedenParts.de  zijn binnen: 2 stuurstangetjes, 2 stuurkogels, handremkabels 2 stuks, 2 remslangen 310mm, en via Skandix  één (! Zie verderop) fuseekogel. Totaalbedrag € 113,65
Bij Skandix een BDP sensor besteld: € 66,58 en via Bosch dealer een originele: € 103,58

Zaterdag 13 augustus: met Alexander de BDP sensor gemonteerd: wel vonk, niet lopen… Alex heeft een ander benzinerelais gemonteerd: pompen lopen nu, maar de motor slaat niet aan! Injectoren openen niet, oorzaak gaat Alexander uitzoeken via de elektrische schema’s thuis! Met ingespoten remreiniger loopt de motor meteen!
De stuurasjes en kogels vernieuwd, linkerkant fuseekogel gemonteerd, de andere nieuwe is zoek!
Pas de volgende dag kom ik erachter dat ik er per abuis maar 1 besteld heb! Bij het controleren van de inhoud van de doos dus nog een keer overheen gekeken! OEN dat ik ben! Zondagochtend de fuseekogel + 2 stofhoezen besteld bij Skandix:kosten totaal:  € 59,37

Maandag 15 augustus: Alexander heeft in het schema zitten zoeken en komt tot  de conclusie dat er verschillende draden van functies die we missen in 1 stekker zitten. Ik ga kijken achter de rechter veerpoot en ja hoor: één van  de twee 8-polige stekkers ligt los. Ik krijg de boel niet aan elkaar en bovendien kan ik het reserve benzinerelais niet vinden..

Dinsdag 16 augustus: de stuurasjes, stuurkogels met de via Skandix binnengekomen stofhoezen gemonteerd en de ook geleverde resterende fuseekogel…Alexander kwam met een ander benzinerelais, en dan blijkt hoe de vorige eigenaar heeft gezorgd dat de auto liep: draadje van de + van de bobine naar een zekering. Dus geen signaal van de luchtmassameter! Na alles weer vastgemaakt te hebben loopt de motor meteen en goed!! Hoeraaaaaaa!
Nog te doen: handremkabels, elektrische problemen (stoelen, mistlampen, stadslicht, binnenverlichting, etc.) en olielekkage motor en versnellingsbak!!!!??

Zaterdag 3 september 2011: De middenconsole losgemaakt en de handremkabel gesteld: de handrem lijkt prima te werken.

Zondag 4 september: Met Alexander: vacuümslang vanaf de vacuümtank goed aangesloten (hing los). Verder heeft Alex het frame van de zekeringenkast vervangen door een heel exemplaar dat hij nog had. De electra van de passagiersstoel doet het weer, de stop knop blijft hangen. Aan de bestuurdersstoel is al eerder door iemand  geknutseld, twee solderingen gemaakt, maar hij doet het nog niet. Alex gaat in het schema kijken en waarschijnlijk moet de stoel eruit.  De radio heeft afgebroken bevestigings punten, dus die ga ik maken met een stukje aluminium.

Woensdag 7 september: van aluminium hoeklijst nieuwe bevestigingsstrips gemaakt zodat de radio aan de bovenkant op de originele plaats kan worden vastgeschroefd. De strips met 2-componenten lijm aan de radio gelijmd.

Zaterdag 10 september 2011: met Alex de stoelen eruit gehaald: onder de bestuurderstoel zit geen stuurunit! De stuurunit van de rechter geleend, maar dan doet de stoel het ook niet. De rechterstoel aan de elektra van de linker werkt trouwens ook niet! Ra, ra..
Verder de achterbank, de zijbekleding links, de zijruit en de regengoot met strips verwijderd.

               

Zondag 11 september 2011: ik heb op drie plaatsen met de Dremel rechthoekige stukken uit het dak geslepen. Ik moet wat staalplaat bestellen om e.e.a. te repareren, dat ga ik zelf proberen… ook twee stukjes uit de goot…

gaatje-dakrand.large.jpg

Donderdag 15 september: ‘s avonds de kit uit de sponning gesneden van het zijraampje.

               

Zaterdag 17 september: De accu is leeg! Ik wilde de auto naar buiten rijden, maar nee… Accu aan de lader gezet, even in de gaten houden, misschien een lekstroom?

Maandag 19 september: de rail onder het raampje verwijderd om de hoeken te kunnen behandelen.
De twee boutjes heb ik moeten uitboren. Ik moet dus t.z.t. nieuwe draad tappen in de gaten. Opgeboord naar 4mm.

Vanaf zaterdag 24 september: de linker stoel uit elkaar gehaald, en de rugleuning gescheiden van het zitgedeelte. Het kussen eraf gehaald (rotklemmetjes!) en de leren bekleding van het kussen (meer rotklemmetjes)
Van Bert (V700 mede-lid) 2 goede 780 stoelen met zwart leren bekleding overgenomen (voor 150 euro) + een luchtmassameter en CIS klep (20 euro totaal). De linker stoel heeft een beschadiging in de rugleuning doordat iets metaligs dat door de onderkant is gegaan. De rechterstoel is perfect.
De naad die los was heb ik weer genaaid met speciaal draad en kromme naald van de schoenmaker.
Voor de rechthoekige gaten in de dakrand heb ik passende plaatjes uit een schade-spatscherm gemaakt (die ik bij schade-herstelbedrijf ProfiX  heb gehaald) en er in gelast.   (28 Ampère, draad 4 ½ , gas op 6 liter/minuut op de Cebora 155).

Zaterdag 15 oktober 2011: Op de Volvo Klassieker Beurs in Gorinchem heb ik Hedwig (V700-medelid en 780 goeroe) ontmoet, die de roestvrijstalen strip voor op de voorbumper had meegenomen. Van hem gekocht voor 50 euro.
Hij heeft ook nog een linker stoel voor me in crème leer! Die moet ik binnenkort bij hem in België ophalen voor 75 euro!
Ook bij Dries Bakkenes (Volvo Klassiekers) een spuitbus + een literverpakking Fluid Film gekocht voor de holle ruimtes.

Zaterdag 22 oktober 2011: Met Alexander gepuzzeld op de elektra van de bestuurdersstoel: de voedingsdraad bleek los onder de zekeringskast. Met de zekering druk je de draad eruit! Toen de stoel nóg niets deed hebben we het bedieningspaneel van de “Bert-” stoel afgeknipt en provisorisch aan het eigen stoelframe gehangen: bingo, hij doet het met de stuurunit van de nieuwe stoel. Dit terwijl er twee stekkers meer aan zitten dan bij mij!
Alexander neemt de boel mee naar zijn huis om het netjes te solderen. Krijg ik dus links een moderner bedieningspaneel: de stoelen van Bert zijn uit 1990.

         

November en december 2011: de drie gaten gedicht dmv staalplaatjes, ingelast, vertind en geplamuurd en met epoxy behandeld en daarna blauwe lak erover.. zie de eerder foto's, geen foto van het vertinnen helaas!
De auto lekt serieus olie, onder het blok, dus we zijn er nog niet!

Januari 2012: via Eric (medelid V700 vereniging) de stoel van Hedwig (idem)ontvangen. Beide gingen naar de nieuwjaarsreceptie! Hedwig had ook een goede armsteun voor de linkerdeur: de mijne heeft een scheur… totaal 100 euro overgemaakt. De hoeken van het zijraampjes met Brunox epoxy behandeld en afgelakt met lak.

Het werk ligt stil tot na de zomervakantie ivm de "iets" ingewikkelder" deel-restauratie van de 144

28 november 2012: het is alweer november, en ik heb tot nu toe niet meer gedaan dan de plekjes op het dak spuiten en de rubberrand van de regengoot bevestigen met hier en daar een beetje kit omdat hij af en toe wat golft. Vandaag heb ik de rechterstoel in elkaar gezet want van het weekend komt Alexander me helpen het interieur terug te zetten. De 144 is eindelijk klaar en APK gekeurd, dus nu wordt het tijd om de 780 klaar te maken zodat ik hem voorlopig weg kan zetten in de berging tot we in Frankrijk wat gesetteld zijn.

Die stoel: eerst het leder weer op het kussen en dan het kussen op het stoelframe. Klinkt eenvoudig, maar is een %^$%^$%karwei..Als laatste de rugleuning eraan en met twee draadjes op een 12volt accu de leuning weer in de normale stand. 

1 december 2012: Vandaag met Alexander de sierstrip op de regengoot aangebracht, het raampje teruggeplaatst met tochtstrip ertussen ipv kit, de panelen weer bevestigd, hoedenplank en achterbank erin, de middenconsole en radio gemonteerd en de bestuurderstoel weer geplaatst. Die doet het allemaal weer electrisch, alleen de automatisch voorwaarts beweging werkt niet als je de rugleuning naar voren klapt. Heb ik geen problemen mee, kijk ik later nog wel eens na. De bak van het schuifdak zit een beetje los boven het hemeltje, en die begint hier en daar ook een beetje te zakken: op het "to do" lijstje dus. Het schuifdak schijnt te lekken, dus de boel moet er toch nog uit, maar niet nu!

Hmm, Alexander heeft natuurlijk alles gedaan, en ik kan alle onderdelen en sleutels heel fijn aangeven! Duizend maal dank, Alexander!!

2 december 2012: Vandaag de auto schoongespoeld, gewassen en laten drogen. In de rechterdakrand zit nog een rot plekje, via het gaatje lekker veel fluidfilm ingespoten, de rand maak ik later als ik ook het hemeltje en het schuifdak eruit heb. Eerst naar Frankrijk en dan zien we later weer verder: deze auto blijft!!

Ik heb 'smiddags de 780 naar de berging gereden: ongeveer 1 kilometer verderop, en jongens, wat loopt dat ding fijn zeg! Helemaal goed! Ik durfde geen extra rondje ivm de schorsing, maar de verleiding was groot! Nou, dan moet nu "alleen" nog even het motortje van de 144 eruit en het prachtige nieuwe blok dat ik al een hele tijd heb staan erin......dan gaan de 940 en de 144 voorlopig mee naar het franse zodat we alletwee vervoer hebben.

9 april 2013: Hmmmm, dat liep dus "wat" anders, lees maar bij de 144!! Maar de 780 staat nog steeds op me te wachten in Nederland. Het zal wel na de zomervakantie 2013 worden dat ik weer iets kan doen met de auto!

13 juli 2013: Bij de garageboxen geweest om de kop van de 144 opnieuw te monteren (zie daar) en de accu even aangesloten van de 780: omdraaien en lopen dus! Vriend Alexander kwam ook nog kijken, want we hebben afgesproken dat hij de auto verder klaar gaat maken. Ik kom er niet aan toe en wilde hem door Tom's Classics laten doen, maar Alex wil het zlef graag doen.

05 oktober 2013: Alexander al wel een paar keer gesproken, maar hij heeft door allerlei andere sleutelarijen nog geen tijd gehad...Morgen nog maar eens informeren!! 

12 oktober 2013: Alexander heeft de auto inmiddels op de smeerput gehad en geconstateerd dat niet alleen de krukas-keerring en het staartlager van de bak lekt, maar ook de voorkant van de bak en de voorkant van het differentieel. Maakt natuurlijk niet veel uit, als je de boel eraf hebt, kun je net zo goed alles vervangen. Ik hoop dat  Alexander binnenkort tijd heeft om eraan te beginnen, er moeten ook nog nieuwe koelslangen, riemen en nieuwe banden op en de bak moet geflushed. verder nieuwekolevloeistof, smeerolie en filters. Kleppen nakijken en de bedrading nalopen...en dan zal het schuifdak wel lekken?

26 oktober 2013: Ik was twee dagen in Nederland en ben op zaterdag even langs Alexander gereden. Hij had de auto op de smeerput van de buurman, waarmee hij altijd samendoet en de kleppendeksels waren eraf. Een hoop smurrie te zien! Hij gaat met reinigingsspul en olie de motor warmdraaien en vervolgens maar een paar keer olie verversen. Onder de auto nogal een vieze oliebende, maar de keerring van de cardan is al vervangen. De bak was bijna los, maar een bout van de startmotor wilde nog niet. Ik heb gevraagd om ook alle slangen te vervangen, want die vertrouw ik niet en daarvoor moet ook het inlaatspruitstuk eraf. Het staartlager van de bak heeft een hoop ruimte, dus de lekkage is niet onlogisch! Verder is aan de rechterkant van het blok een buisje van het EGR systeem finaal doorgerot..... hopelijk is het ergens te krijgen en anders moeten we het systeem misschien afdoppen.

29 oktober 2013: Alexander stuurde wat foto's: de bak zit er al weer onder, schoongemaakt en met nieuw filter, en nieuwe keerringen voor en achter + op de krukas.

 

Zaterdag 09 oktober 2013: vanavond geskyped met Alex: hij stuurde me een filmpje waarop je de auto ziet en hoort lopen!  Zie  onder de foto's! Allemaal nieuwe slangen, pakkingen etc. etc.etc. Nieuwe olie in de bak en cardan.....

Hij maakt een lijstje met alles wat hij gedaan heeft aan de auto, en dat is veel! Nu nog de remmen nakijken, nieuwe remolie en een paar keer olie verversen, de eerste keer met reiniger om het blok schoon te krijgen. Even hopen dat er aan de remmen niet teveel meer hoeft te gebeuren, maar we gaan het zien, of beter horen!

 Zonder inlaatspruitstuk om de nieuwe slangen te kunnen monteren

 

 En de handgemaakte vervanger van het EGR pijpje!

 

 

Eind maart 2014:: vanavond met Alexander afgesproken dat de remschijven en remklauwen achter nog vervangen worden inclusief de remslangen.. Hij heeft het schuifdak eruit gehaald en het frame blijkt rot en waarschijnlijk te ver heen om nog te repareren...

Alexander heeft er nu een reserve frame met schuifdak van hemzelf in gezet. Als hij kans ziet om een ander frame te repareren, mag hij blijven zitten...duimen maar!

De motor is van binnen doorgespoeld met schoonmaakspul en er is enkele keren olie ververst. Nu maar hopen dat de meeste rommel eruit is!

12 april 2014:: De auto is klaar: het schuifdak is vervangen en de remmerij achter is nieuw: remslangen en remklauwen. De schijven zijn nog goed.

Nu eens kijken hoe we de auto in Frankrijk gaan krijgen, na schorsing heb je voor de APK inmiddels 60 dagen voordat hij een registercontrole krijgt, dus een franse verzekering erop en rijden maar... Ik schors de auto dan meteen de volgende dag als hij in Frankrijk is....

En dan een frans kenteken aanvragen!

Nog te doen als de auto hier is: dakrand rechts; 2 plekken aan de onderkant (linksvoor en linksachter); vastzetten en repareren van de frontspoiler.

bij-achterste-kriksteun.large.jpg

Beide slechte plekken links onder

linksonder-bij-afwatering.large.jpg

Schuifdak: doorgerot frame!

horror-frame-van-schuifdak.large.jpg

En lek tussen ruit en frame:

lek-schuifdak.large.jpg

19 april 2014:: van Alexander een aantal foto's ontvangen van de nieuw gestraalde en gepoedercoate velgen! Mooi!!! Verder nog wat van het schuifdakframe nadat het fijn gestraald was: een gatenkaas en geen wonder dat het lekte!

velg1.large.jpg
velg2.large.jpg
na-het-stralen-van-het-schuifdak-frame.large.jpg

 

Als alles goed gaat ga ik de 780 dus aanstaande donderdagmiddag 24 april ophalen. Eerst naar Harderwijk als proefrit en als alles goed is de ochtend erna naar Frankrijk! Ik ben benieuwd!

24 april 2014:: Kilometer 234.908  bij Alexander eind van de middag op 24 april de auto opgehaald en samen met de 940 met Irene en de kinderen in konvooi naar Harderwijk gereden waar we zouden slapen.

25 april 2014: We zijn 'sochtends in konvooi  naar Moussy, en we hebben lekker rustig aan gedaan.

Voorbij Luik zijn we lekker uitgebreid gaan eten en daarna kalmpjes met een vaartje van 110 km/u naar huis! Alles is uitstekend, het ding loopt en schakelt geweldig! De remmen zijn goed, al trilt hij voor iets bij het remmen. De auto staat op een setje geleende Adhara-velgen.  Veel electrische zaken moeten nagekeken: geen grootlicht, geen rechterkoplamp, geen stadslicht, de antenne gaat niet altijd omhoog en geen enkele ventilatie door de roosters. De airco ligt afgedopt in de achterbak....

Volgende week maar eens een lijstje maken van dingen die te doen zijn, want hij moet zsm naar de C.T. (franse APK) . Volgende week laat ik 4 nieuwe Michelins op de mooie nieuwe velgen monteren.

Kilometerstand is nu 235.553

                                Even eten voorbij Luik : turqoise en blauw.

940-en-780-enroute.large.jpg

Onderweg!:

940-enroute-2.large.jpg

26 april vanuit het keukenraam na een wasbeurt en een buitje:

780-thuis-92dpi.large.jpg

26 april 2014: ik heb bij de FeuVert een zilveren hoes  gekocht, Customagic maat L, 482x178x119mtr, als de auto droog is, gaat hij in z'n pyama!

hoes.large.jpg

28 april 2014: De hoes past prachtig moet ik zeggen en er zit een zachte binnenkant in. Er zit ook een opberghoes bij. De elastieken houden hem fijn op z'n plek!

De startmotor komt niet elke keer in, en dat geeft geen goed gevoel, dus eens kijken of ik bij het ding kan komen....

Ik heb vandaag de lampen in de koplampen vervangen, gekeken of je bij de startmotor kunt komen (niet dus!), een stadslichtje vervangen en de voorwiellagers bijgesteld en van nieuw vet voorzien. Er zat iets te veel speling op, vooral rechts.  

03 mei 2014::  Ik heb in de voetenruimte links gevonden dat de voorste vacuummotor geen slangetje had! Het slangetje gevonden en erop gezet.
Hij lijkt nu in ieder geval wat lucht op de voorruit te zetten.

Ander probleem: de ventilator doet het alleen op de voorruit-stand. Alle andere standen werken niet...

Ik heb inmiddels de twee stekkers achter de beide koplampen los gehad en schoongemaakt, maar nog steeds geen grootlicht...Het relais kilikt bij het aanzetten va nde lampen en ook als je grootlicht geeft, alleen werkt het groot licht dus niet. 
Ik kan niet onder het relais zonder de hele boel te slopen, dus hopleijk heeft Alexander nog een ander idee? De H4 lampen zijn net nieuw gemonteerd...

Ik ben toen het hout van het dashboard maar gaan demonteren, dat is inmiddels gelukt, en ik ben het aan het schuren. Ik hoop dat ik het donkere deel, waar allang geen lak meer zat, eruit kan schuren voordat ik door de fineer heen ben!!

Het armatuurtje van de de verlichting van het dashboardkastje was al een gesoldeerd, ik heb er een schuifstekker aan gesoldeerd, zodat het originele stekkertje er weer aan kan. Het werkt! Ook de bevestiging van het dashboardkastje en de rechterinstapverlichting gelijmd...

Verder bij Timen in Vassen rubbers besteld voor de stabiisatiestangetjes voor, samen met paddestoelrubbers  en een nieuwe ronde schakelaar die achter het contactslot zit. Hopelijk los ik zo ook het startprobleem op.

Helaas blijk ik een nek-spier te hebben beschadigd met het op z'n kop achter het dashboard sleutelen, dus een een week rustig aan met genoeg paracetamol....de leeftijd van het lijf moet serieus genomen worden.........

05 mei 2014:  het  stuurwiel is aan de linkerbovenrand stuk, dus advertenties gezet voor een betere: kijk ik op marktplaats, staat er een originele Genua aangeboden, zgan in de originele doos:  gauw gemaild en ik heb hem voor 198 euro!  Zoon Maarten haalt hem op in Almere en zoon Jeroen neemt hem volgende week mee!

                                                

13 mei 2014:: het hout wordt mooi: ik heb het inmiddels 4 keer in de jachtlak gezet, het stripje aan de linkerkant komt nog wel  een keer. Verder heb ik de verbindingsstangetjes met rubbers voor de stabi  + de paddestoelrubbers binnen dus als de 940 weer start, kan ik daaraan beginnen.

Ik heb een nieuw bevestigings stripje van staal gemaakt en met tweecomponenten lijm vastgezet bovenop de radio. De andere kant had ik al eens gemaakt van aluminium.  Bij Volvo France heb ik trouwens inmiddels een homologatiepapier aangevraagd met een cheque van 140 euro....en inmiddels binnengekregen!

20 mei 2014::  het hout is klaar en heel mooi geworden: 7  keer gelakt met Epifanes jachtlak. Iets donkerder dan origineel; en mijn ogen veeeel mooier!

20-5-2014-hout-web.large.jpg

Verder vandaag voor de 780 en de 144 een "quittus TVA " (verklaring dat er geen BTW meer hoeft te worden betaald) gehaald bij het belastingkantoor in Epernay. Nu nog zien dat het grootlicht het gaat doen en dan naar de C.T. (Contrôle Technique, de franse APK)

23 mei 2014::  Zoon Jeroen heeft het stuurwiel meegebracht uit Nederland en het zit er al in!  Fantastisch mooi!

                            

 

 

nse 30 mei 2014::  Na het scoren van het geweldig mooie Genua stuurwiel was ik natuurlijk positief gestemd, maar nadat het leek of de startproblemen over waren heeft het startrelais op de startmotor het blijkbaar opgegeven. Dat krijg je van het lange stilstaan? Ik heb een nieuwe accu gemonteerd en de startschakelaar van het contactslot verwisseld, maar na drie dagen bleek het probleem er weer te zijn: Timen is inmiddels hard voor me op zoek en intussen heb ik het ding uitgebouwd....wat een rotklus! Je kunt er nauwelijks bij en hij zit aan de achterkant met een M10 boutje vast, heel vast! Toen de dynamo maar uitgebouwd zodat ik iets meer slag kon maken en toen brak het boutje natuurlijk af... Na het bijbuigen van de remleidingen kon ik met veel moeite de startmotor eruit frommelen. Handig zo'n V6 hoor! Ik wil een brug!

Toen de beide stangejes met rubbers van de stabi voor maar vervangen, doe ik nog iets nuttigs!

Ik heb trouwens inmiddels wel de mooie velgen onder de auto ziten met  nieuwe Michelin Energy Savers 205/60/15 H 91 !  Kostte bij de Feuvert  396 euro incl. montage en balanceren. Vind ik een mooie prijs!

 

11 juni2014::  De startmotor is binnen, de post had een klein foutje gemaakt, dus het duurde iets langer! Mooie Bosch, maar zie het verschil tussen de oude en de nieuwe! En toch allebei 1.1 Kw...

Ik denk dat deze er veel makkelijker in gaat dan de oude eruit!!!!!  En dan nog hopen dat het werkt natuurlijk! Ik denk dat ik vrijdag tijd heb..........

  

                          Verschilletje oud en nieuw: de techniek is voorruit gegaan! 

13 en 14 juni2014:  Hij zit  erin hoor, maar na toch nog wat gepriegel, de twee inbusbouten zitten nagenoeg onbereikbaar. Hij start nog niet ! Na een hoop gezoek en schoonmaken van alle massapunten kom ik tot de conclusie dat ik de benzinepomp ook niet hoor....

Toen eens gekeken of de plusdraad van het relais wel spanning kreeg bij het omdraaien van de contactsleutel: 11.5 volt!!!!! Blijkt er een lekstroom te zijn en de accu is zijn power kwijt! Na wisselen van het benzinerelais ( dat ik altijd in reserve heb) loopt de pomp dus weer: leuk die combinatiefouten!

De lekstroom blijkt het lampje in het dashboardkastje dat niet uit gaat......standaardfout zou ik zeggen! De motor springt nu meteen aan, dus conclusie: 1. defect startrelais, 2. lekstroom en daardoor lage spanning van splinternieuwe accu, 3. defect benzinerelais.

14 juni2014::  Deze zondag gezocht naar het defect dat ervoor zorgt dat het grootlicht het niet doet, terwijl het relais gewoon schakelt. Uiteindelijk gevonden dat de plek in de relaisvoet die correspondderd met contact 87a in het midden van het relais niet bezet is door een schuifstekkertje........contact gehad met Alexander, en die gaat vanavond in het schema kijken. Geen losse draad te bekenen! Achteraf niet zo gek, want volgens Alexander is het niet het relais van het licht, die zit ervoor! Ha, ha, ikke amateurtje!!!!!     Niets aan te ontdekken; dus gooi maar in m'n pet!

 

17 juni 2014:  een dag voor de APK: vanmorgen met veel moeite de startschakelaar achter het contactslot vervangen...zelfs een speciaal gereedschapje voor gemaakt, want er is niet bij te komen en je kunt hem op z'n kop in de voetenruimte ook nauwelijks zien! .

Resultaat: nul komma nul dus!!!!

Toen op het forum van de V700 vereniging gevraagd of de PNP schakelaar doorverbonden kon worden, omdat die als verdachte overblijft: Gerben zegt dat je de startdraad veel beter dmv een simpel relais kunt schakelen, dan zou het moeten werken. Zo gezegd en (vanmiddag) gedaan en inderdaad: het euvel is verholpen verdorie! Nu komt de volle power van de accu rechtstreeks op de startmotor!

Had ik dat van tevoren geweten dan had het me vele uren sleutelen en vloeken bespaard en een hoop geld! Maar ik ben er hardstikke blij  mee!

Nou hopen dat de APK meneer morgen niet moeilijk gaat doen over het gebrek aan groot licht...... 

18 juni 2014: APK goedgekeurd, dus met alle papieren door naar de préfecture in Châlons voor de aanvraag van het franse kenteken..

22 juni 2014: het kenteken is binnen, dus door FeuVert platen laten maken...het nieuwe kenteken is DG-646-WM 

De auto heeft nu dus zijn derde nationaliteit, Zweeds, Nederlands en nu Frans!

Eerst APZ-610, toen 38-KHG-2 en nu DG-646-WM

4 juli 2014: Van SKANDIX het linker-voor knipperlicht binnengekregen, die waren lang niet leverbaar!. Niet bepaald goedkoop, maar nu kan ik eindelijk de van Alexander  geleende teruggeven! De temperatuursensor voor de olietemperatuurmeter was de verkeerde, daar heb ik inmiddels (hopelijk?-) de goede voor besteld.

http://i48.photobucket.com/albums/f250/whitehorsekart/20140719_162047_zps8c2ddc2c.jpg?0.9199660217855126

 

16 juli 2014: Van CONRAD de nieuwe speakers voor de hoedenplank binnengekregen: de oude zijn vergaan. De nieuwe zijn 300 watt continue van Harman en klinken geweldig! Passen er zo in, 15x23cm ovaal. Ik kreeg nog 20 procent korting en gratis verzenden!!

18-07-20148-web.large.jpg

21 juli 2014: Ik ben gisteren met de 780 heen en weer naar Amsterdam geweest om m'n pas geboren kleinzoon te bewonderen: 1188 kilometer.....De auto rijdt echt heerlijk, ook terwijl het heet wordt binnen (de ventilatie doet het niet en de airco onderdelen liggen nog achterin..) en je kunt dus kiezen tussen herrie van het open dak en een raam of hitte. Maar dat is niet het ergste: hij loopt 1 op 6.4! 

Hoezo een reiswagen? Je moet uitkienen waar je kunt tanken, anders heb je pech gehad. Heen heb ik net het tankstation in de Ardennen voor Luik gehaald!

De volgende keer gaat de 940 weer mee!!!!!

Kilometerstand is nu 237337

 

25 augustus 2014:  Ik heb gisteren het deurpaneel van de linkerdeur verwijderd, zodat ik de al lang geleden gekochte armsteun kon monteren. De oude had een lelijke scheur....

Bij het demonteren bleek dat de bovenrand praktisch los zat, het rubber dekte dus ook het leer niet goed af en verder had een onverlaat niet de plastic klemmen aan de onderkant gebruikt, maar domweg wat parkers in de onderrand gedraaid.  Dus eerst de bovenrand ontdaan van alle lijmresten en met watervaste houtlijm opnieuw gelijmd. 

http://i48.photobucket.com/albums/f250/whitehorsekart/bovenrandvastlijmen_WEB_zps02f236e0.jpg?0.6361220854824516

De auto wordt zo steeds beter!

http://i48.photobucket.com/albums/f250/whitehorsekart/Klaar_WEB_zps014b781d.jpg?0.9944751305992516

Nu moeten ook het rechterpaneel en de beide achterpanelen nog gelijmd, want daar piept het leer ook onder vandaan.... 

Verder kwam vandaag ook de airco compressor en droger uit de USA binnen. Ik heb voor de zekerheid maar gereviseerd spul gekocht ipv de oude boeltjes terug te bouwen die al jaren stilstonden...

 

06-09-2014 Kilometer 237802  Het stationnair "jutteren" is opgelost: Op advies van Alexander de bougiekabels nagelopen, verschillende zaten tegen elkaar aan, en daarna was het al veel beter! Nu meteen de nieuwe bougies gemonteerd, en dat scheelt: hij loopt weer mooi rustig!

 

13 en 14 -09-2014 Dit weekend was Alexander met vrouw op bezoek! Heel gezellig en tussendoor heeft hij allerlei probleempjes met de 780 opgelost. Hij blijft sleutelen leuker vinden dan rijden geloof ik en dat is natuurlijk heel gunstig voor mij!

De gedane reparaties:

de afstandsbediening van het benzineklepje; het grootlicht (draad los onder de zekeringkast!);  allerlei plastic interieurdelen teruggezet; schakelaar van het dashboardkastlampje; ventilatiesysteem;  schakelaar van de ruitbediening op de rechterdeur.  De ventilatie weigert de dag erop weer, maar het ligt dus waarschijnlijk aan het bedieningspaneel...

Verder de mistlampjes gemaakt en het vastlopen van het schuifdak op de windvanger verholpen. Relais van het "lampje stuk" lampje vervangen.

 

24-09-2014 Kilometer 238158 Vandaag olie ververst inclusief oliefilter. 6 liter SHELL 10W50 HELIX HX7.. Ook K-teflon erbij gedaan, baat het niet , schaden doet het ook niet! Alexander had rond 234.000 km de laatste keer olie ververst, nadat hij het een aantal keren had "doorgespoeld: olie erin,  laten draaien en olie er weer uit: het bliok was erg vervuild.... Verder heb ik e slang van de voorverwarming weggehaald omdat ik denk dat de klep blijft hangen. Na de VKB maar eens loshalen.

De temperatuurvoelers passen geen van allen (drie!!!) Ik moet er een hebben met een draad-buitendiameter van 17.75 mm. Eén is te groot, en de andere twee te klein! Gaat lekker zo!

 

28-09-2014 Kilometer 239136 Vrijdagmiddag 26 vertrokken naar hotel vd Valk in Nuland om zaterdag naar de Volvo Klassieker Beurs te gaan in Rosmalen. De auto loopt na de laatste ingrepen 1op 10 terwijl ik zoveel mogelijk 110 heb gereden!!!!! Een aangename verrassing hoor! Veel mensen gezien en ook nog een mattenset gescoord bij het Bertone register. Op zaterdag rond 13.45 vertrokken en ik was om 18.45 thuis.

De velgen zijn donkerder gepoedercoat dan origineel, ik vind het mooier, maar hier zijn ze nog donkerder door het remstof......

 

 

 

28-09-2014 Kilometer 240.530  De auto doet al een tijdje dienst om vrouwlief naar het werk te brengen of de kinderen naar-  en van school. Vandaag 's middags de dochter naar paardrijden gebracht door de mist in de heuvels:

 

                                           

                                          

 

Stijlvol, maar ook stoer, zoals dat hoort met een Volvo!  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12-01-2014:  Kilometer 240.809  De auto staat sinds een week of drie onder zijn hoes. Ik heb de Land Rover 110  maar weer gebruikt voor woon-school en ander vervoer. Ik heb het schuifdak dichtgeplakt met tape, want hij lekt te erg helaas. Bij beter weer en meer tijd gaan we verder! En bij droog weer in het weekend even een rondje om hem "wakker"  te houden!

 

23-02-2014:  De 940 doet alweer een tijdje dienst voor school- huis verkeer en de boodschappen, dus de 780 is tot nu toe alleen twee keer "uitgelaten" bij droog en zonnig weer.

Het te doen lijstje voor het voorjaar: voorremmen nakijken (schudden bij remmen bij hogere snelheden..); schuifdak lekkage oplossen; afwatering van schuifdak nakijken; rechter dakrand restaureren; kachelbediening nakijken en ventilator-as smeren, olietemperatuur- en oliedruk meters met sensoren plaatsen; afstandsbediening op de centrale vergrendeling maken; roestplekjes onder de auto aanpakken.

 

28-03-2015: Door het gedoe met de 940, (uitlaat, koelvloeistofverlies, APK afkeur wegens fout op het kentekenbewijs....) heb ik de 780 weer in dagelijkse dienst genomen. Bij hogere snelheden dan 70km/u is het shimmy'en nu echt te erg, en iets naar rechts trekken, dus vandaag de linkerkant maar eens losgemaakt en ja hoor: onderste schuifstuk muurvast en één van de twee zuigers ook... Het schuifstuk heb ik weer gangbaar, maar de zuiger niet.  Het binnenste remblok is ook bijna weg, dus de boel maar nieuw bestellen...Morgen nog even naar de rechterkant kijken, maar die wordt natuurlijk ook vervangen. Alleen even checken of de schijf goed is.

 

30-03-2015: De rechter klauw blijkt nog redelijk gangbaar en de schijf is goed: ik heb twee gereviseerde Bendix-systeem klauwen en twee sets remblokken besteld.  Ik hoop dat ze gauw komen, want vanmorgen ben ik de kinderen weer naar school gaan brengen met de Land Rover....de Amazon, 940 en 780 staan stil!

Gaat lekker zo met de hobby!! En leg dat nou je vrouw eens uit!!!

 

08-04-2015: de klauwen zijn binnen en ik heb de boel vervangen.....de boel schudt nog steeds, ook de schijf beter bevestigd, die had een beetje speling en het rechter lager nagesteld maar de schijf is toch te krom! Nog maar 2 nieuwe besteld, maar ik kan intussen tenminste weer met een gerust hart rijden!

 

 

 

Remschijfnieuwnr135908_web.jpg

 

23-04-2015: de schijven zijn binnen, na een beetje heen en weer gepraat met Timen over de soort die er bij mij op zit: de losse schijf nr.1359908 dus, de naaf met bouten zit bij mijn auto apart..

Gemonteerd en hij remt weer zonder een trilling: super!!!!

juni en juli 2015: de auto wordt veel gebruikt, en met de XC90 in de garage, rijdt Irene met de 780 naar het werk....

Wel lastig dat het schuifdak lekt, maar daar komt met het nieuwe huis en de grote garage wel verandering in. Ook lastig: het linkerraam kan niet helemaal naar beneden, want dan zakt het scheef! Binnenkort de portierbekleding er maar weer  eens  afhalen! 

september 2015: Kilometer 242.768 km druk met verhuizen, maar de 780 en de Amazon staan binnen in hun nieuwe onderkomen! Nou eerst al die dozen en rommel uit de weg en dan de onderdelen een mooi plekje geven. En dan een goede werkbank kopen!!!

mei 2016: door het rotweer heeft de auto nog geen meter gereden, maar nu olie ververst, nieuwe filters en rijden maar! Erg prettig, wat rijdt dat ding lekker hè?

Zomer en najaar 2016: Het hele jaar af en toe een klein rondje gedaan om de boel los te houden, verder niet gereden, druk, druk, druk!

10 januari 2017: Kilometer 243.00 km Ik ben eindelijk begonnen met het repareren van de dakrand aan de rechterkant van de auto. 

 

20170109_171359-1.jpg

 

 

 

 

Daartoe moet de achterbank, de hoedenplank, en de achter-zijbekleding eruit.

20170109_171430.jpg

 

 

 

 

Dan de zijruit, de strip onder de ruit en de regengoot, bestaande uit sierstrip en daaronder het rubber.

20170109_161623.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

De goot die aan de ruit vastzit blijkt in twee stukken te zijn: over de hele lengte doorgeroest! Te danken aan een constructiefoutje van Bertone: er zitten geen afwateringsgaten in de rail.....

 

 

 

 

 

De delen aan de auto zelf zijn gelukkig helemaal heel, alleen hier en daar een beetje oppervlakte roest! De hoek van het ruitframe moet wel een klein beetje gerepareerd.

20170111_193606.jpg

Ik heb de roestplekken in de dakrand eruit geslepen met de dremel, en hier en daar moet de goot ook wel gerepareerd, maar niets ernstigs!

 

De auto lijkt aan deze kant wat beter dan hij was aan de andere kant...zie september 2011!  Alleen daar was de goot onder het raam waarschijnlijk al eens vernieuwd?

 20 maart 2017: de gaten zijn gelast en vertind, geplamuurd en de auto wacht nu even op de afwerking. Alle bende uit de sponning is afgebikt en ik twijfel even welk zwart ik zal gebruiken om de raamlijsten weer netjes te maken. Door gesleutel aan de 940 en doordat ik moet wachten tot Carlo Schmit het railtje onder het zijruitje kan leveren, staat het werk weer even stil... Wel alle plaktroep uit de sponning en van het raamframe gehaald. Ook het onderste rubber van de ingevreten roestbende ontdaan.

april 2017: Alexander is erin geslaagd om de rails te laten maken in rvs! Ze moeten wel een beetje pas gemaakt worden, maar ik kan dus verder!!

13 mei 2017: de rand is geplamuurd, in de grond gezet en inmiddels ook in de spuitplamuur: 

20mei2017dakrand_re.jpg
raammetrailjuli2017_web-1.jpg

 Juni 2017: de roestvast stalen rail bij het raampje, inmiddels heb ik het pas gemaakt en op het raam gemonteerd. Nu wachten op het rubber dat bij een gespecialiseerd bedrijf voor me wordt gemaakt, want het oude rubber gaat alle kanten op en dicht niet meer af op de carrosserie! 

rubberprofieljuli2017_web.jpg

Een vrij ingewikkeld profiel, het onderste deel gaat om de horizontale rand aan de dakrand boven de deur, het u-profiel is de regengoot, en het flapje rechts moet de boel tegen het plaatwerk afdichten. Ze gaan het maken van een polymeer als ik hetgoed heb met exact de goede hardheid....

dakrand_web.jpg

06 september 2017: nou, na de vakantie krijg ik een berichtje dat het fout is gegaan met de spuitmal, maar dat ze het zo spoedig mogelijk opnieuw gaan doen...verdorie!  Afwachten maar weer!

20 september 2017: de rol is binnen! De maatvoering is een klein beetje krap, maar het past prima, dus de boel gemonteerd! 

20170921.jpg
20170921_091643.jpg
20170921_web.jpg