Welkom op
Home » PORSCHE 996 CABRIO

PORSCHE 996 CARRERA 2 CABRIOLET

Porsche 996 Carrera 2 Cabriolet, bouwjaar 2000, Amerikaanse import, kleur Schieffergrijs metallic met een zwart interieur. 

 

Begin april 2018 hebben we de auto bekeken bij Porschespecialist Motron in Renkum en na een proefrit besloten om hem te kopen. Wel zou de versnellingsbak nog worden gewisseld ivm een slechtere synchromesh op de 2e versnelling. De auto is in Nederland opnieuw gespoten ivm kleine krasjes en gebruikssporen.

En na een aanbetaling begon het probleem: een Frans kenteken op een Amerikaanse auto vragen zag ik niet zitten ivm de ongelofelijke bureaucratie hier, dus afgesproken was dat Motron de auto een Nederlandse kentekenkeuring zou laten geven en dat ik de auto dan pas zou ophalen in Renkum.

Bij de keuring op een RDW station bleek echter dat er een Europees Conformiteitspapier nodig was om de auto te kunnen goedkeuren, dus werd hij niet goedgekeurd! Porsche NL blijkt slechts een technische brief te willen afgeven, waardoor een totale keuring bij de RDW in Lelystad nodig zou zijn..

Via eerst een onderzoek of het handiger zou zijn om de auto in Duitsland te laten keuren heb ik vandaag (28 mei) bericht gekregen dat de auto toch naar Lelystad gaat en daar 15 juni aanstaande wordt gekeurd.............ik ben benieuwd!!!!  En hoop met grote hopen!!!!

De 996 serie van het 911 type was de eerste met een watergekoelde  (6-cilinder) boxermotor, geproduceerd van 1998 tot 2005. Door de "Porschistes" verguisd, "want een Porsche 911 hoort volgens hen luchtgekoeld te zijn"...

Hierdoor en doordat Porsche een paar kinderziektes had ingebouwd, bleef het type dus lang ongeliefd, al werden er erg veel van verkocht, vooral door Amerikanen. Ook had deze 996 dezelfde koplampen als de parallel geproduceerde Porsche Boxter, en kun je aan de voorkant dus nauwelijks zien of je met de duurdere 911 te maken hebt. (Wat mij dus een rotzorg zal zijn, ik koop de auto voor de fun, niet om de buurman de ogen uit te steken). 

Ik volgde het aanbod al een tijdje en middels begonnen de prijzen voor goede exemplaren wat te stijgen, en dus besloten we dat als ik ooit nog een keer een snel ding wilde kopen met cabrio-outdoor-fun, het nu de tijd was.

Er blijken nu trouwens zelfs 996 groepen te bestaan, zowel op facebook als op Porsche fora! In Nederland organiseert men zelfs elk jaar een 996 bijeenkomst..

Tot 2002 praten we over type I en daarna over type II. De verschillen met de eerste serie zijn voornamelijk een bredere carrosserie en een 3.6 liter motor met 320 pk ipv  3.4 liter motor met 300 pk. De 996 werd geleverd als Carrera 2 en Carrera 4, inderdaad, de laatste met 4-wiel aandrijving..Er waren verder turboversies en zelfs een GT2 en GT3 versie, die natuurlijk veel meer vermogen hadden.

Ik vind persoonlijk deze eerste versie Carrera 2 het mooist, omdat hij onopvallender is en een wat klassiekere uitstraling heeft, en dat terwijl er geen carrosserie-paneel gelijk is aan de voorgaande types! En de kleur helpt ook!

Tot het volgende type Porsche 911, de  997, was de standaard 996 Carrera 2 trouwens sneller dan de voorgaande 911's.

Foto's van de website van MOTRON  Renkum

 

02 juli 2018: De auto is door de RDW 15 juni goedgekeurd en afgelopen zaterdag  30 juni is de kentekencard binnengekomen. Vrijdag of zaterdag komt Jeroen de auto brengen!!  Yeah!!!

06 juli 2018: Hij is er, door Jeroen met Simon van 3 jaar gebracht! Twee ritten gemaakt en de auto is nog veeeel leuker dan ik me herinnerde, yeah!!